Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Cykla till jobbet istället för morgonpromenader?

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Det effektivaste sättet att förbränna fett, ska tydligen vara morognpromenader. Man tar en kopp eller två kaffe 30 minuter före promenaden, går sedan rask takt så man får lite flås, i 60-90 minuter. Sedan frukost.

Att det är effektivast för fettförbränningen, ska tydligen vara för att efter sömnen är glykogendepåerna låga i kroppen, varvid kroppen ta renergi från fettet.

Så långt allt väl för mig.
Men om jag nu vill cykla till jobbet istället?

Cyklade igår, och det är enligt min cykeldator 9,31 km och tog ca 20-30 minuter effektiv tramptid. Stillastående vid rödljus mätte den inte. Men säg 35 minuer då.

Om jag då tar en/två koppar kaffe, cyklar till jobbet på 30 minuter och sedan där tar frukost.

Nu kommer frågan: hur effektivt är det ur fettförbränning - jämfört med morognpromenader? Säg att jag lyckas hålla pulszon vid cyklingen som vid promenaderna, alltså 60-70% av maxpuls. (Ska köpa en pulsklocka inom en vecka).

Någon som vet svaret?
Jag har förståese för att 30 min cykel är mindre effektivt än 90 min promenad. Men att cykla 60 minuter istället för 60 minuter i tunnelbanan - säger väl ändå allt om hälsa?!

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Det effektivaste sättet att förbränna fett, ska tydligen vara morognpromenader.

Morgonpromenader är varken bättre eller sämre än några andra motionsformer. Att man "bränner mycket fett" under en morgonpromenad innebär endast att under promenaden så kommer en stor del av energin som kroppen använder från fett (och inte kolhydrater/glykogen). Hur stor procent av energin som används under aktiviteten kommer från fett eller kolhydrater är dock helt irrelevant.

Säg att du tar en morgonpromenad. Under aktiviteten, som är lågintensiv, använder kroppen mycket fett som energi. Fine, visst, jättebra. Men under resten av dagen kommer kroppen att använda mer kolhydrater som energi, eftersom fett användes tidigare på dagen. Och tvärtom.

Anta att du tränar mer intensivt och använder glykogen/kolhydrater som den primära energikällan. Efter aktiviteten kommer de kolhydrater du äter att användas för att återställa glykogenlagren, och under den perioden blir kroppen tvungen att använda mer fett som energi.

Det hela jämnar ut sig. Det är irrelevant om du tränar på morgonen eller på kvällen, eller om du cyklar, promenerar eller simmar, så länge den totala kaloriförbrukningen är densamma.

Hm... det där var nytt, men det låter rimligt!

Och det är ju bättre att jag cyklar 2x30 minuter än att åka tunnelbana samma tid. Konstigt, det är ca 9,3 km till jobbet, å det tar lika lång tid att cykla som att åka tunnelbana! 20 minuter t-bana plus 10 minuters promenad från stationen till jobbet.

Nackdelen med att cykla til jobbet, är att jag inte kan läsa min DN samtidigt....

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-04-21

altså är det ingen stor skillnad på (fettförbräningen) att ta en promenad på eftermidagen/ kvällen istället för på morgonen innan frukost.

HIIT eller morgon promenad vilken av dom rekomenderar du Matti

Administrator

HIIT eller morgon promenad vilken av dom rekomenderar du Matti

Beror på vad man känner för och i vilken form man är. HIIT om man är i hyffsat bra form och känner för ett intensivt pass, promenader i andra fall. Den stora skillnaden är att ett HIIT-pass är betydligt kortare än en morgonpromenad, vilket gör att man har mer tid över till annat skoj.

Jag utvecklar min fråga:
tills nu har jag gått på spinning 3 gånger i veckan, å det är minsann svettigt. Passen ligger mellan 45-55 min, inklusive ca 10 min uppvärmning och 10 nedvärmning. Mao effektiv spinning 25-35 min.

Det är stående, sittande, tempovariatoner osv.

Nu har jag börjat cykla till jobbet, enkel färd ca 9,2 km som tar ca 25 minuter (snababre om jag slapp alla j-a rödljus å bussar ivägen). På hemvägen varannan dag cyklar jag till Globen å styrketränar, det tar ca 18 min, vilket jag tar som uppvärmning. Så in dirket å träna, sen cykla hem på 8 min.

Så mitt cyklade tor. jobbet är ca 18,4 km i ca 50 minuter.
Ibland blir cyklandet inställt iofs, pga regn å anant tråkigt ;~) men säg minst 3 dar i veckan cykel tor jobbet.

Min stilla undran är nu, ersätter det spiningspassen helt? Eller ska jag behålla ett spinningspass, för att där få mer de stående övningarna å tempovariationerna osv?

Det är ju annars så himla kul med spinning, har hittat en instruktör som har perfekt musiksmak, exakt vad jag gillar (gammal synthare är jag sedan 23 år tillbaka).

Det kan ju annars bli för mycket av det goda! Exempelvis idag då jag cyklat till jobbet. Ska jag då gå på ett spinningspass å sen cykla hem 9,2 km, kanske det blir för mycket ;~)

Tips, råd, synpunkter. allt mottages tacksamt!!

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

"Men under resten av dagen kommer kroppen att använda mer kolhydrater som energi, eftersom fett användes tidigare på dagen. Och tvärtom. "

Varför skulle kroppen använda mer kolhydrater senare under dagen enbart för att du förbrännde fett på morgonen?
Tar du ingen fettförbrännande morgonpromenad kommer kroppen lika fullt att ta kolhydrater när det finns tillgängligt i blodet, dvs efter måltider.

Administrator

Mitt inlägg var klumpigt skrivet.

Tar du ingen fettförbrännande morgonpromenad kommer kroppen lika fullt att ta kolhydrater när det finns tillgängligt i blodet, dvs efter måltider.

Ja. Men, om du kör ett intensivt pass på morgonen kommer kroppen att använda en del av kolhydraterna du äter senare under dagen till att ersätta glykogenet som användes under det intensiva passet --  vilket innebär att du kommer att använda något mindre kolhydrater och något mer fett som energi under resten av dagen.

Lägg till efterförbränningen, som är betydlig efter ett HIIT-pass (Tremblay, A., J. Simoneau, and C. Bouchard. Impact of exercise intensity on body fatness and skeletal muscle metabolism. Metabolism. 43:814-818, 1994.) eller efter ett styrketräningspass (referens(er) kommer i den här tråden inom en vecka -- jag har väldigt ont om tid just nu) så visar det sig att intensiv träning är minst lika effektiv som lågintensiv träning när man vill bli av med fett.

Registrerad: 2003-05-15

Bruse, Det är inget "måste" att promenera på morgonen visst bränner det bra med andra träningsformer. Det är roligare att variera sig lite själv blandar jag min morgonförbränning med inlines, pomenader och vid dåligt väder är jag på gymmet och cyklar eller står på crosstrainern. Det som är lite negativt är att det "bara" tar Dig 25-30 min till jobbet. Du får ta en omväg så att Du cyklar iallfalll 1 tim. MEN det är ju klart bättre än att ta bilen :)

Registrerad: 2003-05-11

försöker stryka ett långt meddelande – behöver mera tanketid – men det verkar inte gå att lämna blankt – utan det får bli lite bludder – bludder

Bruse, Det är inget "måste" att promenera på morgonen visst bränner det bra med andra träningsformer. Det är roligare att variera sig lite själv blandar jag min morgonförbränning med inlines, pomenader och vid dåligt väder är jag på gymmet och cyklar eller står på crosstrainern. Det som är lite negativt är att det "bara" tar Dig 25-30 min till jobbet. Du får ta en omväg så att Du cyklar iallfalll 1 tim. MEN det är ju klart bättre än att ta bilen :)

Hahaha, bara...jojo, vi snackar enkel resa! Det är iaf 9,2 km enkel sträcka. Har du cyklat från Söder mot Gullmarsplan uppför Skanstullsbron i motvind? Flås!

Förutom detta trampande till jobbet, tränar jag styrketräning 3 dagar i veckan, så cyklandet från jobbet, blir en del av uppvärmningen. Jag är ju redan ombytt å klar, av cykeln, låsa den, å in å träna!

Samt att jag kör spinning  3 gånger i veckan, men ska nog dra ned på det, nu när jag cyklar till jobbet. Men frågan är, hur mycekt ska jag dra ned?

Flåt men visst är sträckan lång men det är tyvärr ändå tiden som är viktig vid just fettförbränning. Det låter i och för sig jätttttejobbigt som Du beskriver det.

Jag undrar lite varför Du skall dra ner på spinningen? är det tråkigt jobbigt blir Du sliten tar det för mycket av Din tid? Jag skulle fortsätta och köra på för att komma iform till sommaren (nu vet jag ju i och för sig inte hur Du ser ut) ;) Och sen vila riktigt ordentligt på semestern

Flåt men visst är sträckan lång men det är tyvärr ändå tiden som är viktig vid just fettförbränning. Det låter i och för sig jätttttejobbigt som Du beskriver det.

Ingen fara! Har spinnat ett halvår, ca 3 ggr/vecka, så det är inte så jobbigt som man tror... fast segt är det på toppen...

Jag undrar lite varför Du skall dra ner på spinningen? är det tråkigt jobbigt blir Du sliten tar det för mycket av Din tid? Jag skulle fortsätta och köra på för att komma iform till sommaren (nu vet jag ju i och för sig inte hur Du ser ut) ;) Och sen vila riktigt ordentligt på semestern

Jag är väl rädd att det blir för mycket av det goda, att jag kanske tröttnar. Tiden finns, för det tar inte längre tid att cykla hem än att åka snigel-tunnelbanan. Å i form är jag väl, men slipa till det går ju alltid. Och som du säger, jag har redan semester om 2 veckor, å då blir det mycket slappa. Iallafall ingen träning alls.

Hoppas Du får en bra semester.

Hoppas Du får en bra semester.

Tack, det blir det. Semestern blir vad jag gör den till, å då blir den bra. Samt att sätta förväntingarna till hälften, så överträffar man dem hela tiden!

Från: Skåne

Är det dåligt eller bra att köra ett pass spinning (30 - 40 min) direkt efter styrketräningen (som varar ca 1 timme)???

Tvärtom, det ska vara riktigt bra! Mens e till å få i dig nåt mellan passen, en banan eller så.

en proteindrink???

kolhydrater = sportdryck

ska jag skippa proteindrinken helt?

vanligtvis brukar jag ta den efter hela träningen.

Med risk för att messerschmidt hoppar på mig ;) vill jag nog säga att Du skall ta en gainer mellan styrketräningen och spinningen, så att Du får i Dig både protein och kolhydrater

Registrerad: 2007-06-27

Cykla är busbra. Under slutet av sextiotalet cyklade jag sträckan Årdalavägen 94 i Örby till Engelbrektsgatan 10, där arbetsplatsen låg. Inga fettbildningsproblem då inte. Det hela förstärktes av att ifrågavarande cykel var försedd med en Berini påhängsmotor. Som oftast vägrade starta.

Efter avrundade skrivbordskarriärer dväljes numera vardagen i taxibilar och färdtjänstbussar. Passen är i snitt elva timmar långa. Vilotiden är lagstadgade elva timmar. Passets rast ligger på 30 min. Tiden för motion är obefintlig eftersom nästan all fritid måste ägnas åt sömn. Annars lever färdtjänstresenärerna farligt.

Kosten som tiden medger är skitmat på Statoil - kan inte gärna skriva "korv" efter "skit" även om det kan vara befogat - eller motsvarande fettbomber på mackedånkan.
Har revolterat där och åker hem och kokar råris. Detta efter noteringar att kroppen fungerar allt sämre.

Har också på pin jävelskap återupptagit de snabba promenader som bedrevs före droskistiden. Med diabetes typ 2, angina pectoris och hjärtsvikt hos båda föräldrarna kan man iskallt dra en del slutsatser beträffande egen prognos. Men nu vänder skutan. Om än långsamt
Här är pulsklockan ett ovärdeligt hjälpmedel, liksom en stegräknare. Efter passet kan man ha jättekul med statistikhantering i FileMaker Pro.
Men övrig elektronik bör lämnas hemma. Nallar stör ut pulsklockans mottagare fullständigt. Samma sak tycks gälla de små apparater som man kan lyssna till musik med.

Det vore ju kul om man den dag man kliver ur arbetsmarknaden med ett solur under armen, har en del kraft kvar att sitta och spela munspel för koltrastarna på nedlagda järnvägsstationer.

Var det Cello som skrev: "Livet leker, liket lever"?

Hur som helst innehåller 111 meter slangurka lika mycket fett som en saltad jordnöt. Att så många föredrar jordnötter framför slanggurka torde vila på ekonomiska bevekelsegrunder, alternativt brist på lastbil när man går och handlar.

Frid/1067

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Öhm ok? Mycket text för att skriva att cykling är helt ok.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Hur som helst innehåller 111 meter slangurka lika mycket fett som en saltad jordnöt. Att så många föredrar jordnötter framför slanggurka torde vila på ekonomiska bevekelsegrunder, alternativt brist på lastbil när man går och handlar.

Nej nej, det handlar om att jordnötter är 10 ggr godare :)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Honn skrev:

Öhm ok? Mycket text för att skriva att cykling är helt ok.

I en fyra år gammal tråd dessutom!

Nästan en "best off" på detta!

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB