Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Harmoni med sin diet... (uppdaterad)

Från: stockholm
Registrerad: 2003-11-14

Ligger i diet sedan nyår och tänkte bara dela med mig av lite tips till er som försöker komma i form till sommaren. Det har gått bra för mig än så länge och ni får gärna skriva mer tips angående att förbränna fett!

Hoppas detta kan vara av värde för någon omotiverad stackare (jag vet att det finns en del som verkligen avskyr att ligga på kaloriminus)...

1. Det första jag gjorde för att lyckas hålla mitt nyårslöfte var att skaffa rutiner för vardagarna. Om man jobbar så måste man bära med sig matlådor och vattenflaskor, likaså om man pluggar (även om man förmodligen inte sitter i skolbänken åtta, nio timmar per dag). Rutiner är det bästa som finns, det gör att tiden går fortare och man slutar tänka på att äta. Jag vaknar, promenerar, käkar frukost och går till skolan. Kollar klockan när det är dags för nästa måltid och har förberett den sedan dagen innan - käkar ungefär var tredje timme. Rutiner för att träna vissa veckodagar och vila andra, samt sömnrutiner, är det som får en längre diet att fungera. Annars blir det bara fel, fel, fel en dag och så pang ger man upp. Har hänt mig förut... Man tappar gnistan helt enkelt.

2. Skriv ett streck för varje dag du "deffat" så du har koll på exakt hur länge din diet har varat. Får en att vara extra motiverad för att inte förstöra vad man byggt upp (tappat bort i det här fallet).

3. Om du har svårt att hålla fingrarna från kylen: skriv ner alla måltider du äter på en dag och klockslagen. Själv äter jag i princip samma kost varje dag med undantag för middagen, på ungefär samma tider, vilket gör att jag inte behöver bokföra mig själv.

4. Ta ätardagar! Unna dig varje lördag ifred från stress och diethysteri, få i dig lagom med proteiner och ät sedan i princip vad som faller in. Jag själv dubblerar  mitt kaloriintag under ätardagar och rusar ändå ner i fettmassa. Fredrik Age skriver på sin hemsida att man bör vänta med dessa tills man kommit in i "deffen" efter tre, fyra veckor och fettförbränningen verkligen satt igång. Det kan ju vara logiskt? Jag anser hur som helst att man måste (främst av psykiska påfrestningar) få äta sig riktigt mätt ibland. Dessutom får man en väldig ångest av att äta mycket, vilket ger en spark i röven på söndagen.

5. Ät inte för lite. Ät dig mätt! Det har jag lärt mig - hitta mat som mättar men som ger få kalorier och lågt GI. Linser, sojabönor, gröt och fiberpasta är mina bästa källor för mättnad. Lågt blodsocker gör att hjärnan inte fungerar och man börjar spöka fram tankar om att skita i dieten. Ät mer på morgonen och mindre på kvällen, då man i regel har lägre förbränning. Lär dig hur mycket din kropp behöver en vanlig dag för att fungera, även om du inte räknar kalorier. För mig kan t.ex 1-1.5 dl kokta, röda linser, en matsked krossade linfrön och 2 dl minimjölk vara lunch. Ger mycket nyttigt.

6. Sluta drick kaffe om du gör det, välj grönt te istället. Koffein i stora mängder kan sänka insulinkänsligheten (vid beroende) och visst innehåller grönt te också koffein, men fungerar ändå motsatt. Bra för tjocka personer med låg insulinkänslighet! Jag märkte själv skillnad i början.

7. Känner du inte för att träna eller promenera en dag - ta en "day off" och vila i soffan, se på film och drick grönt te :P Spelar själv tv-spel eller hyr nån bra b-rulle om jag helt enkelt faller ihop en eftermiddag. FInns säkert bättre sysselsättningar ;) Träffa folk t.ex...

8. Välj dina vänner.. Låter kanske konstigt, men under min diet känner jag att det är allt-eller-inget. Många av mina vänner sen tidigare (eller "halv-vänner") var väldigt osunda och ointresserade av god fysik och hälsa, så kvällsturer till Mcdonald's eller pizzerian var ingen ovanlighet i mitt tidigare liv. Man får också irriterande reaktioner när man deffar från folk som inte vet någonting. Jag säger - skit i polarna som inte skulle förstå, eller träffa dem på ätardagarna om du inte vill ge upp vänskapen tillfälligt. Jag har dock en del i min närhet  som är bra på att förstå... Det är en bra grej med riktiga vänner! :)

9. Låt inte dieten vara det absolut viktigaste, men kanske det näst viktigaste. Om man pluggar ska man koncentrera sig på en kommande tenta och skippa kvällspromenaden, så man inte förstör någonting annat som är av betydelse.

10. Mitt  sista råd: vaknade i morse med ont i halsen och annat ondskefullt och var därför tvungen att lägga till detta:
Även om du äter allsidigt och sover bra kan du drabbas av förkylningar och andra sjukdomar - det gör vi alla ibland. Ge inte upp!! Om man tränar under en förkylning kommer man inte bli frisk, inte lika snabbt i varje fall, och därför tror jag mer på total vila än någon halv-diet-variant. Dessutom riskerar man mycket på att träna sjuk; i vissa fall har folk dött under träningspass pga hårda förkylningar i samband med överansträngning. Hjärtat orkar inte med helt enkelt.
Ät fortfarande nyttigt och håll tålamodet uppe, men gå inte till varken gym eller joggingspår så borde det gå över snabbt :)
Sedan är tydligen vitlök en höjdare för att mörda sjukdomar ;)

Hoppas att någon läser detta och tar till sig lite grann av innehållet. Man bör ju dela med sig av sina godare erfarenheter, tycker jag. Det behöver inte vara för sent att komma i form till sommaren, man kan göra dramatiska förändringar med sin kropp på några månader.

Ytterliggare inspiration: www.johnstonefitness.com och såklart detta forum :)

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

*klistrad*

Väl talat Mask!

Administrator
Registrerad: 2003-02-09

"Klistringen" utbytt mot en länk i FAQ:en.

Registrerad: 2003-10-15

Väl talat mask!

Men om man vill ha koffein i kroppen innan man går morgonpromenaden (för att frigöra fettsyrorna), innehåller te mkt mindre mängd koffein än kaffe. Så då kan man kanske 'unna sig' att dricka kaffe istället för grönt te då :)

Låter intressant det där med lins-lunchen din... hur får du det att bli gott? Jag gjorde röda linser förut... och jag brukar kunna äta typ allt, men det blev verkligen inte gott! urrk! Nu kanske den här frågan borde ligga på receptavdelningen, men har du några goda kryddor eller nåt i för att få det att bli gott eller? *nyfiken*

Mvh / Johan

Hehe, faktum är att man vänjer sig ganska bra. Jag är fattig med jämna mellanrum eftersom jag lever på terrornätverket CSN:s småpengar och bor själv, varför linser är ett j-a bra alternativ för dieten :)

Jag kör i lite rapsolja för fettets skull och blandar ut med örtsalt. En skvätt sallad eller nån möglig grönsak därtill! Smakar faktiskt bra.

Har du provat sojabönor och fått det att smaka bra? Tror faktiskt det är omöjligt :D

Registrerad: 2004-02-11

Hehe, faktum är att man vänjer sig ganska bra. Jag är fattig med jämna mellanrum eftersom jag lever på terrornätverket CSN:s småpengar och bor själv, varför linser är ett j-a bra alternativ för dieten :)

Jag kör i lite rapsolja för fettets skull och blandar ut med örtsalt. En skvätt sallad eller nån möglig grönsak därtill! Smakar faktiskt bra.

Har du provat sojabönor och fått det att smaka bra? Tror faktiskt det är omöjligt :D

Jag hoppas att inte linser och sojabönor är dina enda proteinkällor, då detta är vegitabiliskt protein vilket INTE är fullvärdigt. Blev lite misstänksam när du sa att du i stort sätt varje dag äter samma sak.

//Mvh B

Jag hoppas att inte linser och sojabönor är dina enda proteinkällor, då detta är vegitabiliskt protein vilket INTE är fullvärdigt. Blev lite misstänksam när du sa att du i stort sätt varje dag äter samma sak.

Nej då, kompletterar såklart med annat som makrill, tonfisk, torskfilé och en del kyckling! Och så mjölk och ägg då såklart.. Funderar på att köpa proteinpulver också, men vet inte vilket jag ska välja. Enligt Paulún hade sojaproteinpulver som jag köpte förut ett värde på så lågt som 55, vilket är ungefär hälften av vassle (?). Eller, det kunde vara så lågt varför det egentligen inte är så prisvärt som man menar. Man vill ju vara på den säkra sidan - och den billiga - så det blir väl någon form av vasslepulver? Några tips? :)

Från: Sthlm
Registrerad: 2003-11-22

Börja med intervallträning 4-5 gånger i veckan efter din diet är över, så slipper du någonsin deffa igen. Jag håller mig praktiskt taget stenhård året runt och kan samtidigt äta som en häst. Har dessutom inte haft en förkylning ända sedan jag började med HIIT regelbundet (över ett år sedan!). Hur som helst, bra och utförligt skrivet. Tumme upp!

Registrerad: 2004-02-22

Låter intressant det där med lins-lunchen din... hur får du det att bli gott? Jag gjorde röda linser förut... och jag brukar kunna äta typ allt, men det blev verkligen inte gott! urrk! Nu kanske den här frågan borde ligga på receptavdelningen, men har du några goda kryddor eller nåt i för att få det att bli gott eller? *nyfiken*

Ok, detta svaret borde väl också ligga under 'recept', men eftersom frågan var ställd här... Jag brukar riva lite vitlök tillsammans med riven vanlig gul lök och blanda i linerna tillsammans med kryddor. Inte för att linser någonsin är gott, men det blir i alla fall godare så ;)

För övrigt, mask, dina råd är bra! Jag tror också att det är viktigt att ha rutiner, har märkt att jag småäter (mitt största problem!) mindre när jag har bestämda tider när jag äter mig mätt. Dessutom är jag också av åsikten att man aldrig ska förbjuda något (i matväg) eftersom man lätt frestas av att göra "det förbjudna" - man kan äta allt, men inte jämt!

Registrerad: 2004-03-11

Mer recept på fel sida men du frågade ju.. :)
Jag brukar hälla en hel burk kidneybönor i stekpannan (för att bli varmt bara egentligen) och sedan krydda med en halv påse tacokrydda original (går även bra med fajitakrydda tex). 1 port bönor är 70g (enligt Hälsovakten vilken jag följer, har gått ner 4 kg, 0,5kg/v nu så jag anser att det funkar bra). På min tallrik finns då (2 port på en gång):
140g bönor m tacosmak, 50g tomat, 50g gurka, 35g sparris, 2 msk (40g) minifraiche (5%), paprika 60g, majs 35g, isbergssallad 50g och, eftersom jag älskar ketchup (Heinz) 2 msk (30g) ketchup. Detta motsvarar, enligt HV, ca 280 kcal. Det blir jag defenitivt mätt på! Till efterrätt kan du med gott samvete smälla i dig 100g osockrade hallon fr frysdisken. Det motsvarar 34 kcal. Här har du en god och mättande måltid. Sen kan du ju lägga till och dra ifrån enligt din diet men för mig ligger detta i perfekt paritet med mitt mål just nu (m ca 300-400 kcal/lunch).
Protein/fett/kolhydratintag i just denna sammansättning kan ju diskuteras men nu var det ju smaken som premierades.  Tittar själv mest på kcal just nu som du ser men vill tillägga att jag förstås kompletterar m kött etc samt ytterliggare kcal när jag tränar.
Tips: Lägger du till 2 mjuka tacobröd (84g=250kcal) så har du 2 veg. taco/burrito ā ca 265kcal/taco - mums!
Väl bekomme och TACK för ett superbt inlägg!

Registrerad: 2004-03-09

Du skrev att man ska köra ätardagar efter 3-4 veckor när förbränningen är igång.
Vad jag har hört så, om man går ner i vikt väldigt fort så minskar förbränningen för att man har förlorat mkt muskler? :)
Jag kör ätardagar 1dag i månaden iaf

Från: västerås
Registrerad: 2005-11-14

vilken suverän tips!! tackar och buggar, jag är en tjej som gillar inte laga mat, har du ätit linser från burk?

Jag gillar zeta märken,de har canellini bönor som är grym goda.

tack!
tjej33

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB