Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Artikel: Ätardagar och leptin

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Ätardagar och leptin
http://www.halso.info/75.html

Det där är första utkastet av översättningen, så det finns fortfarande fel här och där. Jag skulle uppskatta om folk kunde rapportera stavfel och grammatiska fel samt ge förslag på förbättringar (en del meningar låter inte alls bra).

I övrigt är den här tråden till för frågor om artikeln, leptin och ätardagar.

Registrerad: 2004-06-07

Matti

Har bara slarvläst och inte bosktavsläst.
Mina kommentarer inom / ... /

"Jag vill påpeka att många andra hormoner också är involverade i processen, även om jag inte kommer att /saknas ord/ dem mer ingående..."

"När du sänker ditt energiintag (eller ökar din energiförbrukning genom att konditionsträna, effekten är densamma) dras energi (glukos) /  Behöver faktagranskas. Alt "dras energin ut ur fettcellerna och omvandlas till glucos (blodsocker)..." / från fettcellerna.."

"Genom att fokusera på ett högt kolhydratintag (och äta snabba kolhydrater) kan man delvis hantera de psykologiska faktorer (ISSUES) / som betyder vad? /

För övrigt en vädligt bra artikel. Tack för den.

Lizard

Administrator

Tack för kommentarerna.

Behöver faktagranskas.

Jag reagerade på samma sak, den ursprunliga meningen såg inte ut att vara helt korrekt. Jag har ändrat det till "När du sänker ditt energiintag (...) dras energi ut ur fettcellerna vilket får leptinet att sjunka."

som betyder vad?

Oj, det ska bort. Jag kom inte på vad "issues" var på engelska så jag lämnade kvar en anteckning. Frasen som ska översättas är "psychological issues" - någon som har något förslag på hur det bör översättas?

"Genom att fokusera på ett högt kolhydratintag (och äta snabba kolhydrater) kan man delvis hantera de psykologiska problem som kan uppkomma vid längre deffperioder."? (nu ser jag också att den första delen av meningen inte låter så bra..)

Jag borde köpa ett lexikon. :)

Från: Vimmerby
Registrerad: 2003-09-02
Webbsida

Jag skulle uppskatta om folk kunde rapportera stavfel och grammatiska fel

Bra artikel! Jag försökte leta fel, men drogs med för mycket i texten. Jag hittade ett par petiga detaljer, dock.

Äterdagen

Stavfel

* Kvinnor har i allmänhet högre leptinnivåer än män. Ju lägre din fettprocent är *,

Den här meningen har ett mellanslag för mycket på de ställen jag markerat med *

Följande är inte fel, men lite komisk:

Så, låt oss gå in på detaljerna

...när den några rader längre ner följs av:

Utan att gå in på detaljerna så...

Matti

"Issues" saknar direkt översättning, men "problem" fungerar utmärkt i det här fallet. Ev kan du använda "omständigheter" eller "besvär" men det förtydligar ju inte direkt vad som avses..?
"Psykiska illamåendet"?

Lizard

Registrerad: 2004-05-06

"Psykiska störningar / rubbningar".

iNCREDiBLE & Matti

"Psykiska störningar / rubbningar" är nog inte vad som författaren syftar på. Det ordvalet ger sken av att man inte bara hamnar i ett illamående-tillstånd utan kan tolkas som att man faktiskt blir patologiskt sett mentalt sjuk.

Lizard

Registrerad: 2004-05-06

iNCREDiBLE & Matti

"Psykiska störningar / rubbningar" är nog inte vad som författaren syftar på. Det ordvalet ger sken av att man inte bara hamnar i ett illamående-tillstånd utan kan tolkas som att man faktiskt blir patologiskt sett mentalt sjuk.

Lizard

Då anser jag att "psykiska påfrestningar" passar bättre ;)

Administrator

Tack för kommentarerna.

Stavfel ... Den här meningen har ett mellanslag för mycket på de ställen jag markerat med *

Det ska fixas!

Följande är inte fel, men lite komisk:

Jag får ta och skriva ut artikeln i morgon och läsa igenom den. När man håller på och pillar på en text blir man själv ibland helt blind för sådana saker som andra upptäcker direkt.

Ev kan du använda "omständigheter" eller "besvär" men det förtydligar ju inte direkt vad som avses..?

Korrekt, det borde kanske skrivas ett litet tillägg till artikeln. Jag är ganska säker på att författaren syftar på det att man i slutfasen av en deff ofta bara har mat i tankarna (de som har sett expedition robinson vet att deltagarna ibland talar om hur de sitter och drömmer om olika maträtter). När man har uppnått en väldigt låg fettprocent börjar hjärnan och övriga kroppen verkligen att  balla ur.

Matti

Äh, de flesta vet nog vad som menas. Tror inte du behöver lägga för stor vikt vid det.

Lizard

Avstängd
Från: Nacka
Registrerad: 2003-10-14

Jättebra artilek Matti, jag har också läst om detta och det verkar stämma det du har skrivit ned.
Du sa också de saker med högt GI och snabba kolhydrater var det man skulle äta såsom stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin.
Men finns det nån sån här god snabbmat som man försöker undvika under deffen som lämpar sig för att lägga in på en ätardag.
Jag gjorde min första ätardag förra veckan och då åt jag detta.

frukost
mycket marmelad på vitt bröd, russin

lucnh
Pizza+cola

30 min efter det
4 hamburgare från Max´s + cola och pommes frites

sen efter det var magen rätt så svullen och jag åt en middag hos våra vänner och då vart det lax+potatis och en del vitt bröd, jag drack minst 1 liter cola då också och dessert grädde+paj, glass.

Man ska ju unvika fettet på en sån här dag och det kanske jag inte gjorde men gott var det iallfall, första pizzan på ett år :D

Om man ska supa senare på kvällen då?, är det nån som kan mer om sånt, alkohol på en ätardag.

Registrerad: 2003-12-08

I början trodde man att leptin fungerar som ett anti-överviktshormon, man trodde att leptin förhindrade en att gå upp i vikt. Det visade sig vara felaktigt. I själva verket är det tvärtom -- leptin ett hormon som signalerar till kroppen att sänka metabolismen.

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig, men det här rimmar väl ganska illa med resten av artikeln? Där får man ju intrycket att det är låga leptin-nivåer som leder till sänkt metabolism. Då är det ju snarare så att leptinet i sig signalerar till kroppen att höja metabolismen.

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

En liten fackgrej med risk för att vara petig,
Man säger thyroideahormon på svenska istället för thyroidhormon och katekolaminer om man vill omstava catecholaminer till svenska. :)

Administrator

Jättebra artilek Matti, jag har också läst om detta och det verkar stämma det du har skrivit ned.

Jag översatte bara artikeln, den skrevs av Lyle Mcdonald.

Jag gjorde min första ätardag förra veckan och då åt jag detta.

Pizza, hamburgare, pommes frites, grädde, paj och glass är långt ifrån optimal föda att inta på en ätardag. ;-) Redan pizzan lär placera dig över det rekommenderade fettintaget. Jag ska försöka fixa fram en lista på lämplig mat att äta. 

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig, men det här rimmar väl ganska illa med resten av artikeln?

Ja, den sista meningen är felöversatt. Jag ska fixa det.

Man säger thyroideahormon på svenska istället för thyroidhormon och katekolaminer om man vill omstava catecholaminer till svenska.

Fixat.

Tack!

Administrator

För den som vill läsa mer:

misc.fitness.weights (MFW)
En sökning på leptin resulterar i ett par tusen träffar.

Avantlabs: artikelserie om leptin
Leptin: The Next Big Thing I
Leptin: The Next Big Thing II
Leptin: The Next Big Thing III
Leptin: The Next Big Thing IV
Leptin: The Next Big Thing V
Leptin: The Next Big Thing VI

Registrerad: 2005-05-02

Vet inte om det har besvarats tidigare, men alkohol under ätardagar? Är det acceptabelt? Tänkte ta ätardagen under lördagen och då kommer jag antagligen dricka ett par glas. Jag vet att om jag dricker så pass mycket som kommer även söndagen att gå åt att bli kvitt alkhoholen och knappast något fett förbrännas vid morgonpromenaden osv. Dock äter jag fortfarande mindre än vad jag förbrukar..

Men åter till själva alkoholen, det är kalorierna jag är intresserad av.. kommer dessa att spolas ut precis som allt annat under ätardagen?

/falafel

Från: Tystnaden.
Registrerad: 2006-03-06

Allt kalori överskott lagras som fett. Alkohol är ungefär som att hoppa ner från ett 6 meter hus ner på marken och bryta båda benen, man ska undvika båda i deff.

Från: Någonstans nära dig !!!
Registrerad: 2005-07-26

@ Matti... du skrev att du behövde att lexikon...detta kanske kan hjäpa dig.

http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Från: Jönköping
Registrerad: 2006-07-01

Tackars för översättningen, mycket fin läsning.

btw. använder det online lexikonet typ hela tiden när det är något jag vill ha översatt snabbt.
Funkar mycket bra.

Jag förstog det som att man chockar kroppen så mycket att den inte lagrar allt skräp utan kastar ut det direkt.. men så är det alltså inte? Måste verkligen ha en ätardag snart.. :P

Jag förstog det som att man chockar kroppen så mycket att den inte lagrar allt skräp utan kastar ut det direkt.. men så är det alltså inte? Måste verkligen ha en ätardag snart.. :P

Skulle någon kunna svara på det här?

Registrerad: 2005-04-24

Nej. Energi in < energi ut gäller lika mycket på ätardagar som det gör alla andra dagar. En ätardag är bara en dag då du i princip kopplar bort allt dietande och mer eller mindre äter det du känner för.

Nej. Energi in < energi ut gäller lika mycket på ätardagar som det gör alla andra dagar. En ätardag är bara en dag då du i princip kopplar bort allt dietande och mer eller mindre äter det du känner för.

Okej, tack för svaret!

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Om man inte känner något direkt behov av en ätardag och viktnedgången fortfarande går åt rätt håll, finns det då några fördelar att ha en ätardag annat än psykiska? (gott att äta lite pizza tex).

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag skulle vilja säga tvärtom, det är bara kcal i "fel riktning" så att säga=)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB