Övningar som är bra om man tränar fotboll

Sofiee
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-05-18 16:28
Vilka styrketräningasövningar är bra om man tränar fotboll? Om man vill vill ha bra muskler för fotboll (inte för stora, snabba, starka..)
Är det bättre och köra fler eller färre sets och repetitioner.
Tack .. Sofie
Tobben
Jan 2004
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-05-18 16:35
Du bör nog köra på rätt höga repetitioner då du ska sikta på uthålliga muskler och så är det väl bara att köra ben, ben och fotboll går ju hand i hand :D

Benpress, knäböj, benspark och stela marklyft är bra övningar för ben.

Mvh Tobbe
stålfjädern
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-05-18 22:10
Citat:Vilka styrketräningasövningar är bra om man tränar fotboll? Om man vill vill ha bra muskler för fotboll (inte för stora, snabba, starka..)
Är det bättre och köra fler eller färre sets och repetitioner.
Tack .. Sofie

om du vill bli explosiv och starkare utan över driven volym ökning (vilket inte nån får utan ett stenhårt fem års schema) så rekommenderar jag hederlig styrkelyfts träning med dom övningar som förra postaren före slog.

i knä-böj o mark lyft så e det bästa sättet att bli explosiv o stark att köra så kallad 13-11 träning.

du börjar på 50% av ditt max och gör 13 reps,sedan ökar du vikten med mellan 7.5 och 10 procent och minskar med 2 rep , upprepa tills du når 1 rep.

ex. om du klarar 100kg i knäböj så blir ditt schema 50kg 13 rep ,55 kg 11 rep,60 kg 9 rep osv.

är du väldigt väl tränad så ökar du med 7.5 istället 5 kg.
när du klarar av hela stegen utan fusk och explosivt så ökar du vikten med 2,5 kg hela stegen igenom (52,5 57.5 62.5 osv).

denna träning är mycket effektiv för att öka i styrka utan att öka i massa (helst om du gör den 2 ggr i veckan) och används av allt från styrkelyftare till 100 meters löpare,men det är lätt att över träna sig, 13-11 har även visat sig mycket effektiv i bänkpress.

pröva 4-6 veckor och kör sedan annan lättare träning i 2 veckor.

O.B.S denna träning lämpar sig inte för byggare

lycka till
Skitlez
Jun 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-07-27 15:54
Även rygg är väldigt viktig inom fotboll, både korsryggen men även övre ryggen är viktig.
Tobben, tror inte benspark är en bra fotbollsövning, nästan alla tränare inom sporter tycker det är värdelöst med maskiner eftersom det tränar en muskel bara.
Byggaren1
Jul 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-07-27 19:19
Man får inte glömma vaderna heller är mycket viktiga.
lyckegard
Apr 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-07-27 23:03
Axlar och lats för breddens skull (så du kan tackla ordenligt)
Balans! (kollar på vad proffsen saknar)
Knäböj ner till låda (på engelska box squat)
Skitlez
Jun 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-07-30 22:10
Fotbollsspelare tränar väldigt mycket axlar och lats under sin försäsongsträning. Det behövs för att ge en bra balans. en mycket bra övning är balansplatta.
david86
Oct 2003
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-07-31 01:05
Våran fotbollstränare brukar köra triceps med oss..
Han säger att man blir snabbare av de
Mjao
Dec 2003
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-08-17 16:39
ok den här 13-11 principen, gäller den bara för knäböj eller kan man typ använda den i t ex utfall eller ngn annan övning för ben?!
icroZ
Jul 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-08-17 22:27
Ett träningsprogram som Fredrik age har gjort..
Taget rakt av.. vet ej hur det funkar..

Problemområden

Knän och fotleder.
Överträning av nederkroppen.
Träningsmål
Styrka främst i ben, rygg, bröst och nacke.
Förhindra och förebygga skador.

Träningsuppdelning

Träning måndag, onsdag och fredag med vila på tisdag, torsdag, lördag och söndag.

Träna inte mindre än två dagar före match.

Vid tävlingssäsong ska du skära ner till två dagar per vecka med 2-3 dagars vila mellan.

Träningsprogram

Ben
Knäböj, 3 set à 10-12 reps
Benspark, 2 set à 12-15 reps
Liggande lårcurl, 2 set à 12-15 reps
Adduktormaskin, 2 set à 12-15 reps

Vader
Stående vadpress, 3 set à 10-12 reps

Triceps
Skivstångspullover, 3 set à 15-20 reps

Rygg
Chins, 2 set à 12-15 reps
Rak bellyback, 2 set à 10-12 reps

Mage
Crunches, 3 set à max

Axlar
Shrugs, 3 set à 12-15 reps

Triceps
Kabelpress i maskin, 2 set à 12-15 reps
Skicka svar