Underskott - hur mycket?

eleVeN
Jun 2010
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2012-03-25 13:09
Började årets deff nu i måndags och det går bra måste jag säga! 1,5 kg redan ~~ med en del vatten och annat så klart.

Än så länge har sockerfreaket inom mig inte visat sitt ansikte, och det är skönt. Har motivation så håller mig borta. Självklart måste man unna sig ibland, det är bara bra för psyket, och kanske "chocka" kroppen? Har inget att styrka det där med, är bara något jag har hört.

Men jag undrar om jag t.ex. är man, 1,78cm och väger ca 78-79 kg, hur mycket behöver jag få i mig för att ligga på balans... 2800-2900 kcal? Allt beror ju på hur mycket man rör sig... både i form av träning men även under dagen "aktivitetsnivå"

Min app räknade ut 3200, och då valde jag aktivetsnivå "hög". Och för att gå ner 0,7kg i veckan skulle jag ligga på 2200 kcal, (då är inte mina träningspass inräknade). Alltså -1000 kcal om dagen.


Huvudfråga: Hur mycket är det bäst eller rekommenderat att gå ner i veckan? Har hört siffror som 0,5kg i veckan, men jag känner att jag kan pressa mig mycket mer än så, men är det optimalt? Kommer musklerna bli drabbade då? Lönar det sig att ligga på ett större underskott där man går ner mer än 0,5kg i veckan? Proteinmässigt ligger jag över 200 dagligen.
Lajne
Jan 2007
HP: 250
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2012-03-25 23:12
Hur stort underskottet kan vara är personligt och varierar mellan personer beroende på främst genetik, hur fet du är och hur väl du sköter träning/kost. Personligen brukar 700-1000kcal/dag funka bäst. Mindre än så och det går sinnesförstörande långsamt, och mer än så och jag blir svag, tappar muskelmassa rätt fort och förlorar ungefär 30-40 IQ :P
Jag tror att samma underskott fungerar bra för de flesta, faktiskt.
eleVeN
Jun 2010
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2012-03-25 23:24
Allright. Jaa, mitt mål är att ligga mellan 700-1000 i underskott:)
Selle
Feb 2007
HP: 26
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2012-03-26 15:22
Citat:Hur mycket är det bäst eller rekommenderat att gå ner i veckan? Har hört siffror som 0,5kg i veckan, men jag känner att jag kan pressa mig mycket mer än så, men är det optimalt? Kommer musklerna bli drabbade då?

Första två veckorna rasar man rätt mycket vikt i vätska, 1,5kg/vecka låter väldigt standard.
Därefter kommer vikt kurvans dalande att mattas av och då tycker jag 0,5kg/vecka låter perfekt.
Beror på hur länge man tänkt deffa.

Citat:Lönar det sig att ligga på ett större underskott där man går ner mer än 0,5kg i veckan? Proteinmässigt ligger jag över 200 dagligen.

Större underskott/snabbare nedgång = kortare deff vilket är psykiskt skönare.

Mindre underskott/långsammare nedgång = Längre deff men skonsammare deff och större chans att behålla mer muskelmassa och behålla fettet av när man avslutar deff.

Någonstans: 2200kcals - 2500kcals låter bra och borde fungera fint. Prova ett par veckor och utvärdera.

En av lärdomarna jag fått av mina deffningar är att INTE gå ner för snabbt och bränna muskler. Det är verkligen inte värt det. Jag kommer köra mer safe min nästa deff.
(Det här inlägget ändrades senast: 2012-03-26 15:26 av Selle.)
Skicka svar