Hur mycket väger muskler vs fett?

magic
Jul 2003
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-13 02:47
Håller på o deffar o förlorar sakta fettet men jag ligger kvar på samma vikt, hur kan det komma sig?

Det jag undrar är hur mycket fett väger jämförs med musklerna, finns det nåt sätt att jämföra??
Seven Tenths
Aug 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-13 04:16
Citat:Håller på o deffar o förlorar sakta fettet men jag ligger kvar på samma vikt, hur kan det komma sig?

Det jag undrar är hur mycket fett väger jämförs med musklerna, finns det nåt sätt att jämföra??

En kubik dm muskler väger mer än en kubik dm fett om jag inte missminner mig..
Tobben
Jan 2004
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-13 11:23
Citat:En kubik dm muskler väger mer än en kubik dm fett om jag inte missminner mig..

Är det inte tvärtom att muskler är lättare än fett vid samma volym?
BerraPB
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-13 11:24
Nej
Rambo2
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-13 14:52
Jag har hört att muskler väger nästan dubbelt så mycket som fett. Jag har ingen källa till detta och kan inte på något sätt backa upp påståendet. Så ta det med en abnormalt, gigantisk nypa salt.
clabbe
Jun 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-14 16:16
Citat:Jag har hört att muskler väger nästan dubbelt så mycket som fett. Jag har ingen källa till detta och kan inte på något sätt backa upp påståendet. Så ta det med en abnormalt, gigantisk nypa salt.

kan stämma bra, kommer inte ihåg riktigt. .läste det i nån tråd här på forumet för nåra månader sedan,om ja inte missminner mig så väger muskler 3ggr så mycke som fett. .
Marre-Sthlm
Jan 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 00:48
Jag kan med 100% säkerhet säga att muskler väger 3ggr så mkt som fett, skrev en avhandling om ämnet i 2an.
cali
Nov 2003
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 01:30
Muskler väger 3 ggr så mycket som fett!
Det vet jag...trust me :-)
BerraPB
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 01:44
Citat:Jag kan med 100% säkerhet säga att muskler väger 3ggr så mkt som fett, skrev en avhandling om ämnet i 2an.

Jaha, då skulle muskler ha samma densitet som sten och aluminium då.
Rent fett i form av tex matolja har marginellt lägre densitet än vatten, den ligger runt 950g/dm3. Fettväv i kroppen består inte av 100% fett men den är till största delen fett och därmed ligger densiteten nära den för rent fett. Om man nu multiplicerar det med tre hamnar man väldigt nära densiteten för sten och aluminum. När man dessutom vet att muskler består till ungefär 80% av vatten och 20% protein så inser man hur orimligt ditt påstående är. Protein skulle behöva ha en densitet på 9500 gram/dm3 vilket är ganska exakt mitt emellan värdena för järn och bly. Med andra ord skulle en skopa proteinpulver väga lika mycket som en skopa med 50% järnfilspån och 50% blyfilspån.

Möjligen skulle det kunna vara så att protein har tre gånger så hög densitet som fett. Det verkar också rimligt att en genomsnittsman skulle kunna ha 3 gånger så mycket muskler som han har fett. Min gissning är att du missuppfattat frågan eller har blandat ihop saker och ting.
Marre-Sthlm
Jan 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 13:05
Citat:
Citat:Jag kan med 100% säkerhet säga att muskler väger 3ggr så mkt som fett, skrev en avhandling om ämnet i 2an.

Jaha, då skulle muskler ha samma densitet som sten och aluminium då.
Rent fett i form av tex matolja har marginellt lägre densitet än vatten, den ligger runt 950g/dm3. Fettväv i kroppen består inte av 100% fett men den är till största delen fett och därmed ligger densiteten nära den för rent fett. Om man nu multiplicerar det med tre hamnar man väldigt nära densiteten för sten och aluminum. När man dessutom vet att muskler består till ungefär 80% av vatten och 20% protein så inser man hur orimligt ditt påstående är. Protein skulle behöva ha en densitet på 9500 gram/dm3 vilket är ganska exakt mitt emellan värdena för järn och bly. Med andra ord skulle en skopa proteinpulver väga lika mycket som en skopa med 50% järnfilspån och 50% blyfilspån.

Möjligen skulle det kunna vara så att protein har tre gånger så hög densitet som fett. Det verkar också rimligt att en genomsnittsman skulle kunna ha 3 gånger så mycket muskler som han har fett. Min gissning är att du missuppfattat frågan eller har blandat ihop saker och ting.

Hmm eftersom jag inser att dom flesta är "vanliga" här orkade jag inte ta upp exakt hur du gör, men man räknar inte med densitet.
Du tar snitt värdet på 2 olika person mer samma längd och beräknar deras Newton i rådande sfär.
Juice
Jun 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 14:01
http://www.globalhealthandfitness.com/bodyfat.htm
"Underwater weighing assumes that every cubic centimeter of lean tissue weighs 1.1 gram and every cubic centimeter of fat weighs 0.9 grams. This method also assumes that your body in 73.2% water."

http://www.gmtoday.com/news/heart/topstory13.asp
"Lean tissue or muscle weighs 1.1 grams per cubic centimeter; body fat weighs .9 grams per cubic centimeter."

http://www.ast-ss.se/f_s/cribb/september_2001/cribb_fs_14_september_2001.asp
"Fett väger ungefär 0.9 gram per kubikcentimeter jämfört med 1.0 gram per kubikcentimeter för vatten. Muskler har större densitet än vatten - ca 1.07 gram per kubikcentimeter (1.1 gram per kubikcentimeter för ren muskelvävnad inklusive ben)."
cali
Nov 2003
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 14:07
Jag slog en snabbsök på gogole men hittade ingen direkt bra källa förutom några ord från en PT och motionsexpert i tidningen Må bra som verkligen säger att muskler väger 3 ggr så mycket som fett.

http://www.mabra.info/imcms/servlet/GetD...ikelMotion

Jag kan hålla med om att konsekvenserna av det blir ganska märkliga, men det är vad jag har fått lära mig!
BerraPB
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 15:02
Citat:Hmm eftersom jag inser att dom flesta är "vanliga" här orkade jag inte ta upp exakt hur du gör, men man räknar inte med densitet.
Du tar snitt värdet på 2 olika person mer samma längd och beräknar deras Newton i rådande sfär.

Vanlig eller inte så kan jag med 100% säkerhet säga att du pratar strunt.
Avhandling är ju ett fint ord, det brukar inte användas för uppsatser i gymnasiet. Eller var det 2an på lågstadiet du avsåg?
BerraPB
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 15:08
Citat:Jag kan hålla med om att konsekvenserna av det blir ganska märkliga, men det är vad jag har fått lära mig!

Det här är väl ett utmärkt exempel på varför man inte ska tro på allt man läser utan att bedöma rimligheten i ett påstående. Man behöver ju inte ens sätta sig och räkna, det räcker ju med att ta en köttbit i handen och konstatera att den inte väger tre gånger så mycket som en lika stor smörklick.
Juice
Jun 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 15:18
Jag förstår inte tankegången. Muskler består av 1/5 protein och 4/5 vatten (förenklad modell).

Fett väger 900g/dm³, vilket medför att muskler, enligt ert påstående, väger runt 900 x 3 = 2700g. Vatten väger som tyngst när det är 4° C. Inte ens då väger den så mycket som 1000g/dm³. Men för enkelhetens skull antar vi att vattnet väger 1000g/dm³ när det är 37° C. (Vanligtvis väger det ungefär 998g/dm³).

Vi ser att:
4/5 dm³ vatten väger = 4/5 x 1000 = 800g.
Vilket medför att 1/5 dm³ protein borde väga 2700 - 800 = 1900g?
En kubikdecimeter (dm³) protein väger isåfall 1900 x 5 = 9500g = 9,5 kg?

För att alla ska förstå att detta är helt befängt kan vi tänka oss att om vi fyller ett 1-liters mjölkpaket med protein, skulle den väga 9,5kg?

I rest my case.
kungfufilip
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 15:27
jag vill bara säga att densitet kan beskrivas som hur tätt atomerna är packade i ett ämne. om du packar lätta atomer tätt till en boll och tunga atomer i en lika stor boll så väger dom ju olika.
BerraPB
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 15:50
Citat:En kubikdecimeter (dm³) protein väger isåfall 1900 x 5 = 4500g = 4,5 kg?

För att alla ska förstå att detta är helt befängt kan vi tänka oss att om vi fyller ett 1-liters mjölkpaket med protein, skulle den väga 4,5kg?

I rest my case.

1900*5=9500

Annars hade jag gjort exakt samma beräkning tidigare i tråden. Missade du det?
Juice
Jun 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-15 16:03
Citat:
Citat:En kubikdecimeter (dm³) protein väger isåfall 1900 x 5 = 4500g = 4,5 kg?

För att alla ska förstå att detta är helt befängt kan vi tänka oss att om vi fyller ett 1-liters mjölkpaket med protein, skulle den väga 4,5kg?

I rest my case.

1900*5=9500

Annars hade jag gjort exakt samma beräkning tidigare i tråden. Missade du det?

Haha, my bad. Det är rättat nu. Då står du och jag enade :]
TheBengan
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2004-02-16 16:35
Nästa gång jag köper ett stort stycke kött skall jag skära loss fettet och bagagna mig av min vackra köksvåg.
Det måste ju vara sådant fett man skall jämföra med.
Det lär väl? väga något mindre än smör ...
Men några tre gånger tror jag förvisso inte på
Skicka svar