-25 kg innan första juli

Fullt ös
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-11 07:12
Nu har jag fått nog! Under de kommande 111 dagarna ska jag se till att komma i form, bli starkare och nå min målsättning på -25 kg. Jag är en kille på 36 år, 184 cm lång och vägde 109 kg i måndags om man ska tro på polarens gamla våg.
Jag ska alltså gå ned till 84 kg och tänkte att jag kunde passa på att skriva några rader i forumet hur det går, vecka för vecka.
Jag kommer att redogöra varje söndag är det tänkt....förhoppningsvis blir det någon form av logik i det hela :)

Hade tänkt mig följande:
  • Hur vikten har förändrats
  • Vilken mat jag har stoppat i mig
  • Motionsmängd
Jag vet att målsättningen är skyhög, men jag tar verkligen det här på fullaste allvar. Kan jag lyckas med det här så kanske det kan hjälpa/motivera någon annan som också blir helt slut av att gå två fjuttiga våningar i ett trapphus...
Nästa inlägg tänkte jag komma med på söndag om tio dagar. Jag ska bara skaffa ett nytt batteri till min våg...vet inte riktigt hur snäll polarens gamla våg var häromdan. Mot nya tider!

Vårdarjäveln
Medlem

HP: 22
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-11 09:30
Härlig satsning!
Med rätt inställning och kunskap är 25 kg abslout inte omöjligt, men du kommer få slita för 1.5-2 kg/vecka.

Hur ser planen ut rent praktiskt?
Fullt ös
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-11 18:15
Planen i det stora går ut på att öka ämnesomsättningen (till en början) samtidigt som kroppen kommer att få nöja sig med 1000 Kcal per dag samt ett nödvändigt tillskott på mineraler/vitaminer. Efter ett antal veckor kommer kroppen troligtvis gå in i ett slags svältläge och minska ämnesomsättningen. Det betyder att jag måste lägga på en rem och kompensera det genom att röra på mig. I klartext ser planen ut så här:

Frukost blir nog mest en mager yoghurt med fiberrika flingor, typ Allbran...sen måste jag ha en kopp kaffe och en snus till det :)

Lunch och middag kommer mest bestå av rotfrukter med låga kolhydratnivåer (palsternacka+morötter+lök grillade i ugn ungefär som pommes är en höjdare med stark Aivar.....) Till det blir det kött i olika varianter.

Det som jag till ett hundra procent kommer att skippa blir sockret. Får jag ett rejält sockersug nu i början får jag försöka dämpa det med Pepsi Max, inte världens bästa alternativ med tanke på konstgjort socker....men men.

En timme promenad i hårt tempo varje dag, med hjälp av pulsklocka ska jag försöka ligga på 100-110 slag/minut.

Två till tre gånger i veckan tänkte jag köra en simpass, mest för att få lite rörlighet i kroppen.

Någon gång i slutet av april när promenaderna förhoppningsvis har hissat upp konditionen ett par snäpp så blir comeback på gymmet. Sist jag gick på Gym var åren 1991 och 1992 då jag körde stenhårt så jag kommer nog få en smärre chock när jag upptäcker hur svag jag har blivit.
Samtidigt som jag börjar gå på gym så kommer jag självklart att ändra på kosten....dumt att hamna på intensiven!

Någon gång då och då tänker jag unna mig lite rödvin.....dom säger ju att det är rena mirakeldrickat hehhe...får skippa öl helt däremot.
Skicka svar