Promenera / Gå på stället

piers
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 11:08
Hej!

Är ute efter fettförbränning sen fler års misslyckande.

Jag avskyr att gå ut och promenera, särskilt på morgonen när jag är hungrig. Därför skulle min lösning vara att köpa ett löpband och gå samtidigt som jag ser t.ex. en film. Men jag vill inte lägga tusentals kronor på något som jag inte garanterat vet kommer hjälpa mig. Vilket leder till in fråga: hur stor är skillnaden om jag går på stället, alltså står och stampar på stället, det är ju lårmusklerna som lyfter upp bena i båda fallen. Skulle det kunna funka ?

Tack

spicegirl_17
Medlem

HP: 11
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 11:34
Du behöver inte gå ut på morgonen om du inte vill. Kroppen kompenserar ändå med att höja fettintaget resten av dagen om du skulle gå innan frukost. Däremot bränner du mer % fett innan frukost har jag för mig..

Men att ta en härlig promenad i vårsolen måste väl vara roligare än att stå och trampa på stället och titta på film? Hur förbränningen blir har jag svårt att svara på men jag skulle tippa på att den blir mindre effektiv iom att har ett högre tempo vid gång framåt än vid stående (oftast)

Cykel, simning, crossrunner är andra alternativ för att öka förbränningen.
Hur menar du efter flera års misslyckande? Vad har du gjort för aktiviteter?

Det är alltid kcal in vs. kcal ut som gäller. Du kan gå ner i vikt utan att gå promenader men då behöver du oftast dra ner kraftigt på matintaget och de flesta väljer då kcalförbrännande aktiviteter för att kunna äta någorlunda.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 12:29
Om jag går ut och går i fettförbränningsyfte så längtar jag hela hela tiden tills jag ska få kliva in i mitt hem igen. Jag tycker att det är så himla tråkigt att gå.

Med flera års misslyckande menar jag att jag försökt gång på gång att bränn fett, men inte märkt något resultat vilket gjort att jag slutat. Främst promenering.

Det skulle vara perfekt att ha ett schema med träning och måltider som garanterar relativt hög fettförbränning, då skulle jag nog ha en bättre motivation att gå ut en sväng om jag visste att det kommer göra nytta.
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-06 12:30 av piers.)
Lajne
Medlem

HP: 92
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 12:41
Jag tror det är dags för tråd nummer 6658 igen. Läs den och återkom om du har några frågor: http://www.halso.info/forum/thread-6658.html
spicegirl_17
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 12:54
1. Läs länken som Lajne postade i sitt svar.

2. Hitta ett sätt som passar dig som gör det roligare att gå ut och gå. Ta med dig vänner, eller sätt upp mål att du skall gå till en viss plats.
Jag tror även att problemet är att du inte fått resultaten som du har velat och på så sätt inte tycker att promenader är roligt alls. Och det är helt logiskt enligt mig , men hitta alternativ till att få träningen/promenader roligare.

Och jag tror att bara du upptäcker att din viktnedgång fungerat med promenader så blir allt mycket lättare.
Det är nog inte bara du som tycker att det stannar av och att inget händer utan många nybörjare gör det allt för svårt av olika andledningar (främst beror jag på det myter om förbränning och okunskap om vad som krävs för att gå ner) Det behöver inte alltid vara så svårt (finns förstås undantag) men kcal in vs. kcal ut.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 13:54
Okej, jag får väl försöka få promeneringen roligare, ge det ett försök i några veckor, sedan återkommer jag.

Jag tränar fotboll 3 ggr i veckan = 5 timmar fotbollsträning. Men det är väl inte så mycket fett som försvinner där eftersom det är mycket springa? För jag tycker nämligen om att springa. Men det bränner väl mer kolhydrater?
spicegirl_17
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-06 14:09
Ja, men tränar du fotboll 3ggr i veckan så gör det ju allt lite lättare i allafall.

Som jag skrev förut och som du kan läsa i deffguiden handlar det om hur mycket du gör av med respektive äter.

Du kan inte reglera hur mycket fett som du gör av med och heller inte påverka vart fettet från kroppen skall tas. Du bränner först kolhydrater och sedan fettsyror beroende på hur mycket kolhydrater du har i kroppen.

Stirra din inte blind på vad som är bäst fettförbränning utan reglera matintaget kombinerat med aktiviteter.
Austria
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 08:56
Om du spelar fotboll 5 timmar i veckan så tränar du ju mer än dom flesta. Alltså är det kosten det spricker på. Kanske enklare att styra upp den, istället för att ta promenader som du uppenbarligen inte gillar?
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 19:14
Okej, jag kanske ska tänka mer på vad jag stoppar i mig då. Men fotboll bränner väl inte så mycket fett? Det är väl mer kolhydrater? Eller börjar man bränna fett när kolhydraterna är slut här också? Jag förstår inte riktigt.

Det är så himla jobbigt att förstå, för man läser olika på olika ställen. Man ska äta lite, men inte för lite för då fungerar inte fettförbränningen. Det är så mycket att tänka på.
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-08 19:17 av piers.)
Keep_On_Pumpin
Medlem

HP: 15
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 19:35
Du behöver bara tänka kcal in mot kcal ut, inget annat. =)
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 19:47
Och för att inte tappa muskler ska jag äta mycket protein?
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 20:25
2g per kg kroppsvikt är ett bra upplägg. Glöm inte att aktivera musklerna så att du behåller dem också ;)
Madball
Medlem

HP: 7
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 21:18
Det verkar som att det är kosten som är problemet. Tänk mer på vad du äter så kommer du garanterat gå ner i vikt
Englund
Moderator

HP: 9
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 22:06
Lajne Skrev:Jag tror det är dags för tråd nummer 6658 igen.
Du tycker inte själv att det gått lite väl långt när du börjar memorera trådnummer? xD
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-08 23:09
Citat:Du tycker inte själv att det gått lite väl långt när du börjar memorera trådnummer? xD
Jag försökte söka hjälp, men vårdcentralen sade till mig att det inte räknas som en riktig sjukdom :(
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-09 09:49
Englund: det där trådnumret minns väl alla? ;)
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-09 21:35
"2g per kg kroppsvikt är ett bra upplägg."

Vad menas med det i praktiken? Jag förstår inte riktigt. Är det 2g protein per 1000g mat jag ska ha?
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-09 21:35 av piers.)
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-09 22:31
Om du väger 50kg ska du äta 100g protein per dag. 2g protein per kg kroppsvikt och dag.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-10 07:52
okej, jag förstår. Det är väl rätt svårt att få i sig så mycket varje dag? Ska man köpa proteinpulver? Eller hur ska jag annars få in så mycket? Det är nämligen inte varje dag jag äter kött.
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-10 07:52 av piers.)
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-10 12:04
Det viktiga för din del borde vara träning och att äta tillräckligt lite mat. Jag tvivlar på att proteinmängden kommer orsaka någon avgörande skillnad. Proteinrika animaliska livsmedel mättar dock underbart bra, så det kan vara värt det för dig av den anledningen.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-14 22:00
Okej. Jag har problem med frukosten också. Jag funderar på att köpa proteinpulver och ta en portion till frukost dagligen = 115 kcal/frukost ( http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/s...-3/whey-80 )

Skulle det kunna vara en bra idé? Protein mättar väl bra?
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-14 22:04 av piers.)
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-14 22:07
Det skulle faktiskt kunna vara en idé. Min frukost när jag dietade gick ut på 1dl vassle blandat med vatten, och efter det en burk kesella (250g) med lite fun light i. Mättade väldigt bra, även om det kändes konstigt att få i sig så lite substans så att säga. Magen är ju fortfarande i princip helt tom när man är klar :P
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-14 22:08 av Lajne.)
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-14 22:11
Okej. När kroppen sen använt de 115 kcal, vilket går relativt fort. Hur vet man då att kroppen kommer använda fett som energikälla, den kan väl lika gärna använda muskelmassa också? Finns det någon garanti att det är fett som tas från kroppen?
Dran
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-14 23:28
Ladda din mp3 spelare med en bra talkbok så blir det plötsligt mycket roligare att vara ute och gå.
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-14 23:30
Här finns inga garantier. Det är därför vi andra håller på så vansinnigt med att träna och äta rätt ;) Man kan väl dock nästan garantera att någon som styrketränar aldrig kommer förlora för mycket muskelmassa; utöver det är det mer en fråga om gradskillnader än något annat.
I övrigt finns det något som kallas glykogendepåer i levern också, även dessa kan kroppen ta energi från ett tag förutom genom fett och oxiderat protein.
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-03-14 23:30 av Lajne.)
Skicka svar