Problem att träna armar

cinderella
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-18 12:02
Jag är ganska nollad när det kommer till gym, så därför skriver jag min fråga här.
Jag är sanslöst klen i armarna, och försöker således träna dessa på gymmet. Dagen efter jag tränat biceps, eller ett par dagar efter, får jag väldigt ont i armarna, och då inte som i träningsvärk. Smärtan sitter i både handleden och armbågen, det gör ont när jag ska böja och räta ut armen, dessutom värker det konstant. Jag har haft problem med ledvärk sedan jag var barn, och detta har nu gjort att jag drar mig för att träna armarna. Vad beror detta på? Det KÄNNS som att lederna blir överansträngda, men jag vet inte.

Det brukar även göra ont i lederna under tiden jag gymmar, alla övningar känns obekväma och jag KAN inte ta i när det gör så ont. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta...

Tacksam för tips!

Vårdarjäveln
Medlem

HP: 22
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-18 13:35
Kan bero på att du helt enkelt är ovan och belastar lederna på ett sätt de inte är vana vid. Hur hårt tränar du armarna när du tränar? Du ska nog inte träna dem mer än 4-6 SET totalt per pass, 2-3 biceps, 2-3 triceps tills det börjar kännas bättre.
Vedhuggarn
Medlem

HP: 3
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-18 14:09
Jag kan bara hålla med ovanstående talare. Skynda långsamt, det är bara bra.
Seb2
Medlem

HP: 12
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-18 16:29
Har lärt mig värk i armbåge kan bero på en underarmsmuskel som behöver stretchas (tror det är brachiordialis, den på ovansidan som fäster ovanför armbågen). Är man för stram drar den i något som kommer lite ur position vid armbågen och så leder det ena till det andra.
Ett besök hos sjukgymn kan säkert identifiera problemet.

Annars är det väl, för andra än bara mig, så att vissa bicepsövningar tar mer på armbåge än andra.
Chins tex, pronerat grepp, tycker jag aldrig påfrestar armbåge, medan stångcurl och hantelcurl gör det mer.

Handlederna kanske går stärka genom försiktig underarmscurl.

Skynda långsamt är väl ett generellt tips när det gäller leder o muskelfästen och annat som inte hänger med i svängarna.
Lajne
Medlem

HP: 92
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-18 16:42
Jag kan bara skriva att mitt tips blir besök hos närmaste välrenommerade sjukgymnast. Det låter inte som ett problem jag någonsin har hört talas om, och med en lång historia av ledvärk är nog försiktighet inte dumt. Det lustiga tycker jag är att smärtan uppträder en eller ett par dagar efter träning utan att vara träningsvärk :S
T.Mani
Medlem

HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-18 23:39
Det kan inte vara så att du tränar med för tunga vikter? I början bör du köra fler reps med lätta vikter.

Och har du ledproblem kanske du alltid ska köra med lättare vikter? I alla fall ett bra tag framöver. Alltså... typ rehabträning?
cinderella
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-19 10:58
Det känns väl egentligen inte som om det vore ett av mina "vanliga" ledproblem, snarare som att jag gör övningarna helt åt h*lvete, eller att jag lyfter mer än lederna klarar av. Jag lyfter verkligen inte tungt, och därför är det så frustrerande. Speciellt när alla biffiga män står bredvid och pläderar att man inte kan bygga muskler utan att lyfta tungt. Skit också!
Lajne
Medlem

HP: 92
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-02-19 11:13
En normal, frisk människa får inte ont i lederna av att göra en eller ett par max-åttor, och därför vidhåller jag att uppsökande av professionell hjälp är att föredra. Det värsta som kan hända är väl att de säger att det inte är farligt och att du ska köra på trots smärtan ;)
Roccky
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2010-03-12 23:07
det gör ont när jag ska böja och räta ut armen, dessutom värker det konstant

Jag hade en likadan situation som dig en gång i tiden. Efter ett tag tränande gick det över.
Skicka svar