chilone
Medlem
HP: 0
|
2009-08-26 12:18 |
Jag har nyligen börjat spela trummor och gjort lite efterforskningar i ämnet. En majoritet av alla trummisar får förslitningsskador eller överbelastningar i musklerna. Jag med min bristfälliga kunskap antar att de får dessa skador på grund av utebliven vila och INTE för att trumspel skulle vara extra farligt för musklerna?
Att musklerna används är det iaf inget tvivel om. Min underarm har växt med 2-3 cm senaste tiden.
Hur skulle ni muskelbyggare förebygga skador om ni var trummisar? En hypotes :)
Det kanske till och med finns en trummis här? :)
Här ett exempel på en kille som nog fått en och annan skada :P
http://www.youtube.com/watch?v=EE3hkZSlZ...re=related
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-08-26 12:31 av Makro.)
|
|
| | |
|
|
zartok
Medlem
HP: 23
|
2009-08-26 13:11 |
|
jag TROR att det kan vara en annan orsak också, om det är så att det är axlarna som råkar illa ut. axon från fb (som jag *aldrig* hänger på=)) har skrivit en bra artikel eller vad jag nu ska kalla det om framåtlyft med hantlar och stänger.
det visar sig att en bicepssena samt en slemsäck kläms ihop under klavicula vilket är skadligt om man lyfter armen framåt ofta. därför ska man undvika hantellyften framåt. trummisar har armarna framåt i höjda positioner ganska ofta.
EDIT: killen i klipper var ju rätt så hyfsad må jag skriva. det förstärker även min tanke om det jag oralat om ovan.
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-08-26 13:13 av Bubka.)
|
|
| | |
|
|
chilone
Medlem
|
2009-08-26 13:33 |
|
Well, många yngre/rocktrummisar verkar köra på gorillastilen och hänga fram över trumsetet med axlarna som han gör i videon. Medan äldre trummisar allt som oftast sitter mycket mer tillbakalutade och låter handlederna arbeta. Jag tror inte de äldre trummisarna göra detta frivilligt utan det kanske är just för att förebygga skador i axlarna? Således kan vi nog dra slutsatsen att man kan få axelskador av att luta sig framåt och spela trummor en längre tid. Men frågan är då om det är slemsäcken som kläms ihop eller om det är den dåliga hållningen (att hänga över trumsetet) som skapar problemen. Eller är det kanske en kombination av båda?
En som är duktig på leder och axlar lär ju kunna svara på denna fråga :)
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-08-26 18:19 av Makro.)
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
HP: 15
|
2009-08-26 13:48 |
zartok Skrev:axon från fb (som jag *aldrig* hänger på=)) har skrivit en bra artikel eller vad jag nu ska kalla det om framåtlyft med hantlar och stänger.
Han hänger också på kolozzeum så du är ursäktad ;) Bara att orala på <3
|
|
| | |
|
|
Manofglory
Medlem
|
2009-08-26 16:54 |
|
Jaaaaaa, en till trummis :D!
Jag vet inte, jag har spelat trummor i 4 år (6 år om man räknar med innan ja började ta lektioner) o har spelat i stort sätt över 2 h om dan senaste 1½-2 åren, men ja har inte märkt några muskelskador. Eller muskelutveckling överhuvudtaget för den delen, tror inte att man blir synligare större av trummor direkt o skadad kan man nog inte bli heller om man inte spelar Dave Grohl eller Keith Moon-stil många timmar om dagen :P
|
|
| | |
|
|
Manofglory
Medlem
|
2009-08-26 16:57 |
chilone Skrev:Jag har nyligen börjat spela trummor och gjort lite efterforskningar i ämnet. En majoritet av alla trummisar får förslitningsskador eller överbelastningar i musklerna. Jag med min bristfälliga kunskap antar att de får dessa skador på grund av utebliven vila och INTE för att trumspel skulle vara extra farligt för musklerna?
Att musklerna används är det iaf inget tvivel om. Min underarm har växt med 2-3 cm senaste tiden.
Hur skulle ni muskelbyggare förebygga skador om ni var trummisar? En hypotes :)
Det kanske till och med finns en trummis här? :)
Här ett exempel på en kille som nog fått en och annan skada :P
http://www.youtube.com/watch?v=EE3hkZSlZ...re=related
Btw, vilket konstigt trumsett killen har på videon :P
Som nån blandning av vänterbyggda trummor o Larry's trummor :P
Men de här e inget musikforum så åter till topic =)
|
|
| | |
|
|
chilone
Medlem
|
2009-08-26 17:17 |
|
Han har typ byggt dom själv tror jag. Något custom-set. Låter bra gör dom iaf :)
|
|
| | |
|
|
46and2
Medlem
|
2009-08-26 18:09 |
|
Man ska ju alltid försöka vara så avslappnad som möjligt när man spelar, och ha rätt fattning/teknik.
|
|
| | |
|
|
chilone
Medlem
|
2009-08-26 18:19 |
|
Right... men när man spelar metal/hardcore så måste man slå hårt och då kan man inte vara avslappnad? Men en bra teknik är a och o :)
|
|
| | |
|
|
cali
Medlem
HP: 2
|
2009-09-26 19:40 |
|
Största problemet är när du för handen över axelhöjd. Denna rörelse sliter mest. Så höj stolen, sänk cymbalerna och sluta fäkta så borde det gå bra även i längden tycker jag :-)
|
|
| | |
|
|
chillydill
Medlem
|
2009-10-14 14:49 |
|
Problemet är bara att många äldre spelar en helt annan sorts musik än de unga. Själv har jag spelat trummor sedan sommaren 2000 och har haft lite känningar kring handlederna. Har fortfarande någon på ovansidan på båda handlederna.
Det många gör fel är att inte värma upp tillräckligt. Händerna måste vara varma, handlederna mjuka och så vidare.
Spelar man dessutom rock som jag gör, vilket också är otroligt jobbigt längden så är det viktigt med styrketräning i rätt form. Tro det eller ej :)
Underarmar, Captin crunch gummiband och så vidare. Det behövs inte så mycket vikter.. bara lite tid och koncentration. Det viktigaste tycker jag är captain crunch som gör att du får ordentligt starka nypor och jobbar upp muskulaturen i hela handen och underarmar. Jag skulle nog aldrig klara mig utan den.
|
|
| | |
|
|
Nephelite
Medlem
HP: 4
|
2009-10-15 08:06 |
|
jag säger bara roator cuffs