Angående protein och gainer

itani
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 21:38
Tjena, har nu gymmat typ i ett år och använt endast protein. Är 16 år, 175 cm lång och väger 65 kg. Har inte alls gått upp mkt i vikt den senaste tiden, så jag tänkte börja använda gainer. Då vill jag veta kan man använda den här doseringen ?:
whey 80 preotein direkt före och efter träning, och gainer typ 1 timme efter träningen. Går det bra ? Eller ska jag ta gainern typ 2 tim efter min träningen ? Och en annan fråga är om det räcker med en dosering av gainer ?

Väldigt tacksam för era svar, mvh:Itani

Pelleplutt
Medlem

HP: 18
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:04
Citat:whey 80 preotein direkt före och efter träning, och gainer typ 1 timme efter träningen
Det är faktiskt bra! Kör så.

Citat:Och en annan fråga är om det räcker med en dosering av gainer ?
JA! Få i dej dina resterande kalorier via maten istället. Med tanke på vad mycket go mat det finns och din vikt så borde detta inte vara ett problem.
itani
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:30
oko, det vill säga dt räcker med en portion på 90-120g gainer. Men har läst att man inte ska ta det direkt efter träningen, utan lite senare.
Keep_On_Pumpin
Medlem

HP: 11
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:33
itani Skrev:oko, det vill säga dt räcker med en portion på 90-120g gainer. Men har läst att man inte ska ta det direkt efter träningen, utan lite senare.
Du kan ta det innan och efter träning också. Gainer är något du ska undvika att ta om det inte är i samband med träning.
Pungis
Medlem

HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:38
Pelleplutt Skrev:
Citat:whey 80 preotein direkt före och efter träning, och gainer typ 1 timme efter träningen
Det är faktiskt bra! Kör så.

Citat:Och en annan fråga är om det räcker med en dosering av gainer ?
JA! Få i dej dina resterande kalorier via maten istället. Med tanke på vad mycket go mat det finns och din vikt så borde detta inte vara ett problem.
Gainer innan och efter träning snarare! Det finns absolut ingen anledning att vänta 1h efter passet
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:47
Pungis Skrev:Gainer innan och efter träning snarare! Det finns absolut ingen anledning att vänta 1h efter passet
Finns det någon anledning att ta den innan och precis efter då? Protein innan och efter och gainer när fan du vill, den är mindre noga.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:50
Pelleplutt Skrev:
Pungis Skrev:Gainer innan och efter träning snarare! Det finns absolut ingen anledning att vänta 1h efter passet
Finns det någon anledning att ta den innan och precis efter då? Protein innan och efter och gainer när fan du vill, den är mindre noga.
Gainer ska helst tas i samband med träning. Itani kan lika gärna strunta i endast proteiner och ta gainer både innan och efter istället tycker jag.
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:52
Om han kör med protein, varför bör han då ha gainern i samband med träning? Han gör som han vill men jag hade valt att ta bort gainern i så fall och bara haft proteinet.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:57
Pelleplutt Skrev:Om han kör med protein, varför bör han då ha gainern i samband med träning? Han gör som han vill men jag hade valt att ta bort gainern i så fall och bara haft proteinet.
Eftersom han verkar ha viktökningsproblem kan det vara bättre att låta gainern vara kvar istället för proteinet, så får han lite extra kcal i sig på ett enkelt sätt =).

Det är inte så noga det här överhuvudtaget, det enda jag ville säga var att man bör undvika att ta en gainer om det inte är i samband med träning.
itani
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 22:57
Men med endast protein så går man ju inte upp i vikt, dvs bättre kanske att jag tar gainer före och efter träningen och kanske som mellanmål så kan jag ta en drink protein.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:00
itani Skrev:Men med endast protein så går man ju inte upp i vikt, dvs bättre kanske att jag tar gainer före och efter träningen och kanske som mellanmål så kan jag ta en drink protein.
Du kan gå upp i vikt med endast protein också. Det beror så mycket på hur din övriga kost och dag ser ut =).

Det du ska göra är att ligga på kcal överskott samt få i dig tillräckligt med proteiner (väldigt förenklat), det kan du göra genom vanlig kost om du vill. Du kan också göra det genom att ta proteindrinkar i samband med träningen. Men bäst för dig verkar det vara att ta gainer i samband med träningen och äta ordentligt utöver det, för en liten extra kcal boost =). Om du ändå inte får i dig tillräckligt med proteiner kan du dessutom kompletera med en proteindrink!
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:01
Jo du kan visst gå upp i vikt! Ät mat! Mat är gott!

Proteinet gör mest nytta precis innan men även stor nytta precis efter. Kolhydrater påverka proteinsyntesen minimalt. Denna ska du ta bara för att få hjälp att få i dej extra kalorier, så den kvittar när du tar. Fördelen med att ta kolhydrater efter är att kroppen är duktigare på att ta hand om energin du stoppar i dej precis då och kommer mer effektivt att lagra den. Men, ska du inte träna inom 24tim så kvittar detta efter som du kommer att hinna fylla dina depåer i alla fall.

(självklar vet jag att en gainer även innehåller protein, så ingen behöver påpeka det :)
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:02
Pelleplutt Skrev:(självklar vet jag att en gainer även innehåller protein, så ingen behöver påpeka det :)
Det visste jag att du visste ;).
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:08
Keep_On_Pumpin Skrev:Det visste jag att du visste ;).
Tack =)
itani
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:09
aaja, jag testar att att köre med endast protein eftersom jag har en helt oanvänd whey 80 1 kg. Ska försöka få i mig mkt mat och om det inte hjälper med endast protein så får jag inhandla senare gainer. Tack alla för era svar, uppskattas :D !!
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:13
itani Skrev:aaja, jag testar att att köre med endast protein eftersom jag har en helt oanvänd whey 80 1 kg. Ska försöka få i mig mkt mat och om det inte hjälper med endast protein så får jag inhandla senare gainer. Tack alla för era svar, uppskattas :D !!
Om du inte har handlat din gainer kan du lugnt fortsätta med ditt whey 80 =). Försök bara äta lite mera varje måltid. Ta t ex 2 mackor och ett stort glas oboy innan du går och lägger dig. Ett annat alternativ är att köpa väldigt billigt maltodextrin (kolhydrater) och blanda ner det i din whey 80.
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:16
Gör så. Men var inte rädd för att käka lite energität (även kallad, i folkmun, för onyttig mat) mat så som en burgare på donken, pizza, glass eller liknande. Så länge du äter bra för övrigt så är det ingen fara, tvärtemot för din del kanske till och med.

Du får väldigt gärna dricka din gainer om du vill, det säger jag inget om. Men mat är så gott så det borde inte vara några problem för dej att få i dej den energi du behöver via mat =) Framför allt med tanke på din vikt.

Lycka till!
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:20
Pelleplutt Skrev:Gör så. Men var inte rädd för att käka lite energität (även kallad, i folkmun, för onyttig mat) mat så som en burgare på donken, pizza, glass eller liknande. Så länge du äter bra för övrigt så är det ingen fara, tvärtemot för din del kanske till och med.
Själv käka jag 2 cheeseburgare efter varje gympass när jag bulkade för något år sedan ;). Grymt ju =)
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:48
En kebabrulle och en liter hägendaz efter är heller inte fel :)
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 23:55
Pelleplutt Skrev:En kebabrulle och en liter hägendaz efter är heller inte fel :)
Massa mat hela dagen
Malto+EsaPro innan passet
Malto+EsaPro + 2 cheeseburgare efter
Stor måltid när jag kom hem -> äta tills man nästan spyr
Avslutar dagen med en 1000-1500kcals drink + shottar lite olja

--> 10kg viktuppgång på 4 veckor (ajdå? =P)

hehe =)
Pungis
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 00:28
Gör havregrynsdrinkar istället för att trycka massor skräpmat - det kommer straffa dig när du blir äldre och en hjärtinfarkt kommer på posten
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 00:34
Pungis Skrev:Gör havregrynsdrinkar istället för att trycka massor skräpmat - det kommer straffa dig när du blir äldre och en hjärtinfarkt kommer på posten
Behöver inte nödvändigtvis stämma.
Cybercowboy
Medlem

HP: 69
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 07:46
Pelleplutt Skrev:
Finns det någon anledning att ta den innan och precis efter då?
Ja, man kan sannolikt prestera bättre om man tar den innan och teoretiskt sett så får man en mer gynnsam anabol miljö om man tar den efter också så att kroppen kan använda proteinet till proteinsyntesen och inte till glukoneogenesen för att bilda glukos för glykogeninlagring.
Nu är det så klart väldigt optionani det här, men om man nu har möjligheterna ser jag ingen anledning att kasta om ordningen på protein vs gainer.

Det är viktigt att påpeka att det är det dagliga intaget av makronutrienter som är prio #1 - näringstajming är sekundärt.
Pungis
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 08:45
Keep_On_Pumpin Skrev:
Pungis Skrev:Gör havregrynsdrinkar istället för att trycka massor skräpmat - det kommer straffa dig när du blir äldre och en hjärtinfarkt kommer på posten
Behöver inte nödvändigtvis stämma.
Nej men risken ökar markant.. Att äta skräpmat är antagligen lika farligt som att röka
zartok
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 08:53
det där med hurvida skräpmat gör att man får för höga blodfetter och liknande är individuellt och till stor del genetiskt betingat misstänker jag. sett supersize me? killen som åt en halv miljon burgare per dag och hade normala värden?
Skicka svar