Kolhydrater / promenad

piers
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:13
När man ska bränna fett snackas det mycket om att undvika kolhydrater = pasta, ris och potatis.

Letade därför reda vad potatis innehåller och fick:

Näringsvärde per 100 gram potatis:
cirka 80 g vatten
17,6 g kolhydrater
2,1 g protein
0,1 g fett
7 mg kalcium
0,6 mg järn
53 mg fosfor
76 kcal energi

Läste också att man bränner lika mycket kcal som man väger, per kilometer man promenerar, stämmer det?. Innebär det i så fall att om jag skiter i att äta 100 gram potatis (76 kcal) så ger det lika mycket som att gå en kilometer om man väger ungefär 76kg?

Eller är jag fel på det?
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-08-25 17:16 av tomten_.)

Pelleplutt
Medlem

HP: 18
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:19
Ja du förbränner mer fett om du äter lite kolhydrater. Men detta är irrelevant vid en viktnedgång.

Nej man förbränner inte lika många cal som man väger. Detta torde vara ganska givet? Måna faktorer som spelar in som ålder, kön, hur tränad man är, bf med mera.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:31
Det är inte viktnedgång jag bryr mig om, det är fettförbränning jag vill komma åt.

Hur kan jag räkna ut hur mycket jag förbränner när jag promenerar då? Jag är 15 år väger nästan 65 kg och är ungefär 170 cm.
Degpekka
Medlem

HP: 14
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:32
Du behöver verkligen inte undikva kolhydrater för att förbränna fett.
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:48
piers Skrev:Det är inte viktnedgång jag bryr mig om, det är fettförbränning jag vill komma åt.
Förklara gärna varför.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:50
För att jag har mycket fett på kroppen, mer än "normalt".
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:53
Så det du talar om är det magiska "ovandla fett till muskler"-tricket?
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 18:03
Nej, men jag menar bara på att jag bryr mig inte om vad vågen säger.
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 18:07
piers Skrev:Nej, men jag menar bara på att jag bryr mig inte om vad vågen säger.
Vill du bli av med fett så måste du det. Oavsett om du äter kolhydrater eller inte. Du blir inte fet av kolhydrater och heller inte ofet av att inte äta dom. En viktnedgång är ett måste.
kentan
Medlem

HP: 33
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 19:07
Som nybörjare är vågen ganska bra trots allt men använd den i kombination med spegeln. Du kommer gå ner i vikt om du ska bli av med fett!

Här är en räknare för kaloriförbrukning, fast det är bara riktvärden, inget exakt:
http://www.angelfire.com/on/getfit/kalor...kning.html
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 16:52
Tackar.

Jag förstår inte riktigt, varför ska man undvika kolhydrater när man är ute efter fettförbränning då?

Undrar också om jag kan få tips på en frukost med lite kcal, ingen avancerad. Är en tallrik havregrynsgröt bra, eller är det mycket kcal?
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-08-26 16:54 av tomten_.)
Vårdarjäveln
Medlem

HP: 22
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 19:28
För att du förbränner fett när du lever. Typ. Vill du tappa fett görs det på negativ energibalans, du äter färre kcal än du gör av med och då är kolhydrater det som är lättast att dra ner på och som kroppen klarar sig bäst utan. Man kan gå ner i vikt på godis, men man kommer må och se ut som skit efteråt. Ungefär.

Havregrynsgröt i grunden innehåller ca 120 kcal, om du gör den på 1 dl havregryn och vatten. Men med sylt och mjölk på är du uppe i ca 250 kcal, ungefär lika mycket som en ostmacka. Allt beror på hur mycket du äter av något.
Hur långt är ett snöre?
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-08-26 19:29 av norge_nalle.)
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 19:35
piers Skrev:Jag förstår inte riktigt, varför ska man undvika kolhydrater när man är ute efter fettförbränning då?
För att där du läst det inte är en pålitlig källa. Eller iaf inte talar om hela sanningen.

Ska försöka förklara lite enkelt.

Äter du inge kolhydrater (eller lite) så måste kroppen använda sej av fett som energikälla. Alltså ökar fettförbränningen. Detta är inte relevant eftersom du för att fortsätta ligga på energibalans (varken gå upp eller ner i vikt) så måste du äta mer av något annat (fett eller protein) i brist på kolhydrater. Och kroppen kommer därför även att lagra mer fett.

Säg att din basala energiförbrukning ligger på 2k och du bränner 1k extra i olika former av aktiviteter (jobba, träna, gå i trappor med mera) då måste du äta 3k kcal för att ligga på energibalans.

Om du då äter 1500 från kolhydrater, 1000 från fett och 500 från protein spelar ingen roll mot om du ätit 500 kolhydrater, 1500 fett och 1000 protein. Summan kardemumman blir endå 3000 kcal. (givetvis var det bara exempelsiffror och inga du bör följa)

Sen kan det finnas andra hälsofördelar med att laborera med dom olika nutrienterna, men det är en annan sak.

aight?
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 20:42
Tackar så mycket!

Så det enda jag behöver tänka på är att få in lite kcal, och göra av med många? Så att jag gör av med fler än jag tar in? Och sen var dessa kcal kommer ifrån spelar ingen roll, om det är protein, kolhydrater, fett osv.

Har jag förstått det rätt?

Kom också att tänka på vad det är som säger att kroppen kommer använda FETT från kroppen? Vad är det som säger att den inte kommer använda protein eller något annat näringsämne till förbränning när jag gör av med mer kcal än jag tar in?
Cybercowboy
Medlem

HP: 99
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 20:51
piers Skrev:Så det enda jag behöver tänka på är att få in lite kcal, och göra av med många? Så att jag gör av med fler än jag tar in? Och sen var dessa kcal kommer ifrån spelar ingen roll, om det är protein, kolhydrater, fett osv.
Nja, om du vill ha en kvalitésnedgång (dvs som består av minskning av fettmassa och inte muskelmassa) så är det viktigt att du får i dig rikligt med proteiner.

Citat:Kom också att tänka på vad det är som säger att kroppen kommer använda FETT från kroppen? Vad är det som säger att den inte kommer använda protein eller något annat näringsämne till förbränning när jag gör av med mer kcal än jag tar in?
Det beror på omständigheterna. Om man t.ex. styrketränar under en viktnedgång så skickas signaler till kroppen att "hej, ge fan i musklerna - jag behöver dem för att överleva" och då kommer kroppen använda fett/kolhydrater istället för muskelprotein (muskelmassa).
Är man t.ex. gravt överviktig (BMI>40-50) så kommer kroppen känna att den har råd att göra sig av med en hel del fettmassa utan att behöva nalla på musklerna.
piers
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 20:57
Tack!

Jag vill inte påstå att jag är gravt överviktig. Men vid promenad, det kan man väl inte kalla styrketräning, då ger man väl ingen signal om att låta musklerna vara?
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 21:05
Dessa "signaler" gäller inte enbart vid själva utförandet av ett viss pass. Alltså, äter du bra och gymmar kontinuerligt så gör detta inte en promenad till katabol.
Cybercowboy
Medlem

HP: 99
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-26 21:11
piers Skrev:Tack!

Jag vill inte påstå att jag är gravt överviktig. Men vid promenad, det kan man väl inte kalla styrketräning, då ger man väl ingen signal om att låta musklerna vara?
Nej.

Allt handlar om evolution. Om kroppen (hypofysen) tycker att du har för mycket muskler i förhållande till hur mycket kroppsfett och tillgång på mat, så kommer den bryta ner musklerna och prioritera mer livsviktiga saker än att ha gunzzz att visa upp för brudarna på krogen.
Skicka svar