Ok att mått minskar (eller behålls) vid samma vikt efter bulk/deff?

Seb2
Medlem

HP: 10
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 11:31
Det jag funderar på är, om man väger x kg, bulkar upp sig en massa, deffar ner sig till x kg igen...om man då lyckats byta lite muskler mot fett, ska måttbandet då visa större, eller mindre, eller ungefär samma mått, på omkretsar runt arm och ben osv?

Muskler väger ju mer än fett, så kanske man ska "verka klenare", särskilt om man inte spänner sig när man mäter?
Inte bara mage alltså, utan mått på sånt där man vill bli större, som armar och ben och så...

_henkee
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 12:02
Det beror ju helt på. Du kan ha samma mått/vikt efter en deff men ändå ökat muskelmassan.
Ta en jämnförelse bild före och efter så syns det nog :) Beror ju på vilket bf% du ligger på efter din deff. Du kan ju ha varit rätt tjock/dålig form.. bulkat upp dig och sen när du deffat ner dig väger du lika mycket som vid start.. men desto hårdare i kroppen :)
Seb2
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 13:40
Ok...tänkte det fanns nån "regel" typ, att man alltid skulle ha mindre, lika, eller större mått, men det kanske är olika och inget att fästa större vikt vid.
Vårdarjäveln
Medlem

HP: 18
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 13:56
Du bör ju ha blivit större efter ett år, säg från 1a juli 2008 till 1a juli 2009 om du gjort rätt. Har du 10%bf och väger 70 kg 2008 och 10%bf, 73 kg 2009 kommer du ju vara större överallt 2009. Iaf där det finns muskler
Seb2
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 15:43
BF har jag ingen koll på, blev bara lite chockad då jag börjar närma mig 66kg (68 nu) och snabbkollade lite mått för skojs skull, mot dom jag tog vid 66kg för ett halvår sen, och jag är nästan redan där måttmässigt....tänkte det var katastrof, inte hänt nåt överhuvudtaget, men det kanske ska va så....mycket fett byts mot lite muskler, omkretsen kanske inte skiljer sig så mycket bara pga det.

Men jag har ju haft oflyt som fan sen januari och framåt så träningen har väl mest blivit underhållsträning nästan, men vore ju kul om nåt av magfläsket blivit muskelfibrer nånstans....pyttelite iallafall :)

Aja, nästa gång blir det grisbulk istället, och jag skiter i om det inte är optimalt, det är iallafall ett säkert sätt (utan matvåg och så) att veta att man alltid ligger på överskott...ska man feg-bulka kan det va så att det råkar bli underskott dagarna efter träningen och så kanske nån slappar-dag i veckan ger allt överskottet...ja, att det blir ojämnt och dåligt alltså. Måste ju testa saker iallafall, så nästa projekt blir grisbulk, typ 1-1.5kg/vecka tänkte jag, så man vet att det händer nåt.
Gillar ändå deff mer än bulk så kort bulk och lång deff skadar inte mitt psyke direkt utan gör bara vardagen enklare.
Degpekka
Medlem

HP: 13
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 17:07
Alltså det är inte så stor viktskillnad på muskler och fett. Alltså att bulka 1-1.5kg i veckan är ingen hit alls...
Kort bulk och lång deff är ett säkert recept för att gå bakåt.
_henkee
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 18:08
Degpekka Skrev:Alltså det är inte så stor viktskillnad på muskler och fett. Alltså att bulka 1-1.5kg i veckan är ingen hit alls...
Kort bulk och lång deff är ett säkert recept för att gå bakåt.
+1
Skippa grisbulken, har man väl gjort det en gång vill man inte göra om det.

Men om du har samma mått och snart samma vikt så får vi ju hoppas du är lite hårdare än sist :)
Seb2
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 18:43
Ok, inte så stor skillnad på vikt muskler/fett, nej det är väl inte det antar jag, men borde ändå va en betydande skillnad ju, när man ser hur olika två 90kg-personer kan se ut tex.

Mjo, halv grisbulk då kanske....1kg/vecka kommer jag nog satsa på ändå, för då vet man säkert att man verkligen ligger på plus, antagligen varje av veckans alla dagar också, och att kosten inte är något som sätter stopp alls.

I want to do it liksom, ok? :)
Annars brukar det bli att man går upp hyfsat, sen rätt vad det är så "nej men vafan, nu har jag ju stått helt stilla en vecka", osv osv...bättre ta det säkra före det osäkra, är ändå bara 7-8kg jag kan gå upp/ner varje gång, vill inte spräcka byxorna, och vill inte bli anorektiskt smal heller åt andra hållet, så det blir ändå inga halvårs-perioder. 66-72kg får det bli, tills jag kommer över 72 utan att brallorna spricker, vilket kanske tar nåt år inte vet jag hur fort det ska kunna gå att ändra kroppssammansättningen sådär.
Cybercowboy
Medlem

HP: 69
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 18:46
1kg i veckan ÄR för mycket/snabbt, då kommer du bara gå upp onödigt mycket i späckmassa.
Musicman1
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 19:34
Alla vi som testat grisbulk vet vilket h-vete det är att deffa bort späcket. Men likförbannat har vi ändå "been there, done that" trots alla varningar.

hehe.. jag tror nog att Seb2 måste lära sig den hårda vägen.. av erfarenhet ;0
Vårdarjäveln
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 19:35
Så du ska grisbulka 2 månader och deffa iaf 2? Hur mycket muskler tror du att du ska lägga på dig på 2 månader? Du får helt enkelt börja räkna på vad/hur du äter om du ine klarar att gå på chans
Degpekka
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-08-25 21:10
Alltså jag säger fortfarande: Gå upp i vikt långsamt och köp ett gymkort! Du kommer vinna på det i längden, hemma-träning håller inte om man inte är villig att lägga ner duktigt mkt pengar på utrustning.
Seb2
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-01 23:25
Ligger man garantera på överskott, varje dag, och tränar hyfsat iallafall, då bygger man ju muskler.
Om man ligger lite på gränsen, +½kg/vecka, då kan det lätt bli så att man kanske får i sig för lite några av träningsdagarna, medan nån slappardag blir det massa plus, så det blir lite ofördelaktigt fördelat liksom....man bygger mindre muskler, eller inga alls kanske.

Tänkte bara det är bättre att va på säkra sidan, bättre det händer något än i värsta fall inget alls?

Aja, testa har alla rätt att göra :)
Göra sig av med specket är inga probs för mig, jag njuter av att göra det, särskilt efter 2-3 månader bulk för då är jag alltid så jävla trött på maten.
Pelleplutt
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-01 23:35
Optimal muskelbyggnad är inte alltid optimalt för hälsan.
Keep_On_Pumpin
Medlem

HP: 11
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-01 23:37
Citat:Om man ligger lite på gränsen, +½kg/vecka, då kan det lätt bli så att man kanske får i sig för lite några av träningsdagarna, medan nån slappardag blir det massa plus, så det blir lite ofördelaktigt fördelat liksom
PS är förhöjt ganska långt efter passen så med kontinuerlig träning så bör inte detta heller vara ett problem. Dessutom har ett överskott sett över lång period hormonella effekter på kroppen vilket också innebär en bättre miljö för muskelbygge. Andra fördelar är att du garanterat är full av energi inför nästa pass samt samt att ett överskott av energi är bra för en kropp som påfrestar sina leder och muskler mycket. Jag ser det inte som optimalt, men jag ser det inte som dåligt heller. Ett överskott är ett bra överskott om du tränar kontinuerligt.
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-09-01 23:37 av Keep_On_Pumpin.)
Degpekka
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-02 03:13
Citat:Ligger man garantera på överskott, varje dag, och tränar hyfsat iallafall, då bygger man ju muskler.
Om man ligger lite på gränsen, +½kg/vecka, då kan det lätt bli så att man kanske får i sig för lite några av träningsdagarna, medan nån slappardag blir det massa plus, så det blir lite ofördelaktigt fördelat liksom....man bygger mindre muskler, eller inga alls kanske.

Tänkte bara det är bättre att va på säkra sidan, bättre det händer något än i värsta fall inget alls?

Aja, testa har alla rätt att göra :)
Göra sig av med specket är inga probs för mig, jag njuter av att göra det, särskilt efter 2-3 månader bulk för då är jag alltid så jävla trött på maten.

För det första är 0.5kg/veckan inte på gränsen, isåfall på gränsen till för mkt. Men varför nöjer du dig med att träna hyffsat? :S
Att det inte är något problem ren praktiskt för dig att deffa har ju inte heller med saken att göra, ju längre deff desto mer muskler tappar man.
Cybercowboy
Medlem

HP: 69
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-02 10:02
Degpekka Skrev:ju längre deff desto mer muskler tappar man.

Varför då?
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-09-02 10:02 av Cybercowboy.)
Seb2
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-02 12:08
Hmm...ok, jag kanske lugnar ner bulken lite då, så den får vara lite längre.
Men så fort det börjar ta emot, uppåt 70kg, så kör jag grisbulk på slutet iallafall, jag vill testa :)

Nej jag brukar nog inte tappa så mycket muskler på deffen, tror jag deffar riktigt fint, och brukar inte behöva trappa ner på vikter eller reps, efter justeringen jag gör när jag inleder deffen såklart, lågrep, färre set osv.

Varför jag tränar hyfsat och inte optimalt?
Pga skador, och pga att jag inte är nån expert och inte har råd att pröjsa för gym, men jag kämpar iallafall rätt hårt och lägger massa tid, men ibland kan ju börja fundera på varför jag gör det när det är så motigt hela tiden :(

Fast oftast är det kul ändå så jag kör på i min tränings-misär och tänker att det finns alltid dom som har värre bekymmer här i livet.
Målet att uppnå normal, eller nästan normal, kroppsform och styrka, är det som driver mig hehe :)
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-09-02 12:09 av Seb2.)
Honn
Moderator

HP: 23
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-04 01:59
Cybercowboy Skrev:
Degpekka Skrev:ju längre deff desto mer muskler tappar man.

Varför då?
Oftast för att folk dietar ofta för hårt mot slutet. Sköter man det rätt så bör man inte tappa muskler alls. Bara tappa tid som man kunnat bygga på istället.
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-09-04 01:59 av Honn.)
Degpekka
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-04 02:20
Kanske skrev lite klantigt... men risken för muskelförlust brukar ju öka ju längre deffen blir. Sen var det ju lite i sammanhanget också med en kort intensiv bulk och sedan en längre utdragen diet.
Seb2
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-09-04 11:22
Nja, 50/50 ungefär....om jag bulkar 1kg/vecka och sen deffar 1kg/vecka.
Fast ofta kommer det ju rätt plötsliga platåer, så först går det fort som fan, sen rätt vad det är inser man att man nästan stått still 2 veckor för energibehovet har tydligen ändrats, eller om man utan att tänka på det varit olika mycket aktiv på dagarna och annat som spelar in.

Deffen nu tex började i raketfart, 1kg/vecka, sen lugnade det sig till 0.5kg/vecka ungefär, och sen nyligen var det stopp 1-2 veckor, varpå jag dragit ner lite ytterligare på kosten nu.....skönt som fan, gillar inte att svulla i mig mat ändå.
Blir jobbigt att bulka sen igen tror jag, men å andra sidan blir det mer tryck i träningen då, allt känns mer motiverat och så.
Skicka svar