traidmill
Medlem
HP: 2
|
2009-07-03 09:52 |
|
Finns det egentligen något samband? Jag blir så trött på folk som hävdar att man blir sjuk såfort man blir nedkyld. Jag kan väl köpa till viss del att OM man blir nedkyld så KANSKE immunförsvaret kan bli något nedsatt och man löper större risk att bli sjuk om man har förkylningsvirus i kroppen. Vad säger ni?
|
|
| | |
|
|
momokebab
Medlem
HP: 0
|
2009-07-03 10:09 |
|
Många tror att man blir sjuk på vintern för att det är kallt, men det är snarare för att man är närmare människor man håller sig inomhus mer och har lättare för att bli smittad.
|
|
| | |
|
|
Bananovic
Medlem
|
2009-07-03 11:07 |
|
Men om man väl är förkyld eller bara lite krasslig, tar det då längre tid att bli frisk om man badar i en sjö som är relativt kall typ 20-22 grader?
|
|
| | |
|
|
therunningman
Medlem
HP: 1
|
2009-07-03 15:40 |
|
Vad jag har förstått finns det inget samband. Att bli nedkyld borde ju rimligtvis inte smitta dig med bakterier eller virus.. :) men jag tänker precis som traidmill om att nedkylning torde ju kunna påverka immunförsvaret.
|
|
| | |
|
|
Spiff00
Medlem
HP: 4
|
2009-07-04 02:30 |
|
Klart att det finns ett väldigt starkt empiriskt samband. Har du aldrig lagt märke till det själv? Däremot är nerkylningen i sig inte orsaken till förkylningen utan påverkar, som tidigare påpekats, din förmåga att motstå den.
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
HP: 7
|
2009-07-04 14:03 |
Jag tror absolut att det finns studier på att nedkylning och förkyldningen går hand i hand. Känns som jag oftast blir nedkylt och känner att en förkylning är på gång dagen efter jag klätt mig för dåligt eller sprungit och inte duschat direkt efter.. ( men det kan också vara mycket psykiskt tror jag)
EDIT: hittade denna sida http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/4433496.stm
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-07-04 14:04 av MickeS/79.)
|
|
| | |
|
|
Spiff00
Medlem
HP: 4
|
2009-07-04 14:14 |
spicegirl_17 Skrev:( men det kan också vara mycket psykiskt tror jag)
Hur menar du? Att det är just för att du tror att du skall bli förkyld vid nedkylning som du blir det och om du inte trott på sambandet skulle du inte bli förkyld?
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-07-04 14:14 av stebrarne.)
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2009-07-04 14:24 |
Spiff00 Skrev:spicegirl_17 Skrev:( men det kan också vara mycket psykiskt tror jag)
Hur menar du? Att det är just för att du tror att du skall bli förkyld vid nedkylning som du blir det och om du inte trott på sambandet skulle du inte bli förkyld?
Nja, tror man på sammanbandet och går och tänker att "nej nu blir jag sjuk bara för att jag varit nedkyld" så tror jag att det kan vara en större risk till att bli sjuk. ( Men det behöver absolut inte vara vetenskapligt rätt!) Jag menar bara att jag förut när jag har varit iväg själv på resor blir jag väldigt ofta sjuk och genom att man har det i baktanken har jag känt att jag alltid blir sjuk för att jag "vet" det..
Men det är säkert bara jag som inbillar mig..
|
|
| | |
|
|
Madball
Medlem
|
2009-07-04 16:06 |
Spiff00 Skrev:spicegirl_17 Skrev:( men det kan också vara mycket psykiskt tror jag)
Japp, psykisk stress = fysisk stress och kan påverka immunförsvaret ganska mycket. Men effekten är nog inte så stor i det här fallet.
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-07-04 16:06 av Marcus.)
|
|
| | |
|
|
Seb2
Medlem
HP: 10
|
2009-07-04 20:18 |
|
Undrar just hur länge nedsattheten i så fall sitter i....det går ju snabbt att bli nedkyld, och man kan va varm och go nån timme efteråt kanske...har kroppen fått sig en släng för flera timmar framåt då kanske eller är det väldigt kortvarigt?
Ja, det är väl ingen jävel som vet det antar jag, men lite intressant frågeställning.
Om det går fort så kan det ju kanske va bättre att stå kvar ute och frysa en timme extra, om man nu gör det, än att gå in i nån trång lokal där massa andra står och värmer sig och delar baciller....ute i friska luften lär ju inga baciller/virus yra runt iallafall, så får man värma sig nånstans där inga andra är sen :D
|
|
| | |
|
|
dennan
Medlem
|
2009-07-05 10:26 |
|
Det har gjorts en känd dokumentär inom detta område, kommer inte ihåg vad den heter men ska försöka kolla upp det. Den visar i vilket fall att dom inte går hand i hand.
|
|
| | |
|
|
Klasse Banan
Medlem
HP: 3
|
2009-07-05 19:44 |
|
Dem går inte hand i hand heller, om man lyssnar på svensk sjukvård och apotekspersonal. Anledningen till ökade sjukdomar under vintern är att man inte får lika mycket frisk luft, utan bakterierna får lattja på hur mycket de vill i stängda rum. Bakterier i sig trivs för övrigt allra bäst när det är varmt, så nedkylning är inte idealiskt för virus mm.
|
|
| | |
|
|
Mr_W.P
Medlem
HP: 6
|
2009-07-07 07:14 |
|
Nedkylning påverkar dock kroppens homeostasis dvs. förmågan att upprätthålla en korrekt kroppstemperatur. Detta i sin tur lär påverka blodcirkulationen som vid lägre temperaturer avgränsar sig till kroppens centrum för att tillgodose de viktigaste organen så som hjärta, lungor, levern, njurar och magsäcken ex. istället för att röra sig till de yttre extremiteterna som armar och ben. Minskad blodcirkulation borde innebära ett mindre aktivt immunförsvar då det är i blodet som de vita blodkropparna finns som är en del av vårat immunförsvar, borde inte då ett virus ha lättare att slå sig till rot i kroppen om kroppen inte är lika alert som vanligt? "Speed is the key" så att säga.
Jag säger inte att det finns en direkt koppling mellan nedkylning och förkylning men att det definitivt finns ett samband och att man bör beakta det.
Mvh
|
|
| | |
|
|