Aldrig igen...

Lajne
Medlem

HP: 36
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-28 22:38
...tänker jag vara så här sinnesjukt, äckligt och patetiskt svag. Aldrig igen.

Tvärtom tänker jag bli en så bra styrkelyftare jag kan bli med de förutsättningar jag har. Och sedan ska jag bli ännu bättre. Hur bra är upp till motståndet, men en dag ska titlar vinnas iaf. Sedan får det väl ta 10-20 år om det nu måste det.

Har egentligen vare sig ork eller lust till att föra en journal just nu, men jag vet att jag kommer ångra mig om jag inte gör det och en hel period av min träning försvinner så jag gör det ändå. Förhoppningsvis kan det här bli min sista journal också, så slipper jag spamma ner den här forumdelen med fler trådar efter denna.

Tidigare dagböcker, i kronologisk ordning:
Lajne kör SL, Alles Oder Nichts!
Vägen till Himmelen, går genom Helvetet
Lajne löper!
Tribute to Sergei Y. Smolov

Serieomgång 1, Malmö AK, 24/1-09:
Vikt: 80.1
Böj: 130
Bänk: 110
Mark: 180
Totalt: 420

Serieomgång 2, Lunds TK, 9/5-09:
Vikt: 89.5
Böj: 175
Bänk: 130
Mark: 205
Totalt: 510

Serieomgång 3, Lunds TK, 6/9-09:
Vikt: 96.7
Böj: 160kg
Bänk: 137,5
Mark: 175
Totalt: 472.5

Serieomgång 4/SL-DM, Lunds TK, 15/11-09:
Vikt: 103.7
Böj: 185
Bänk: 145
Mark: 190
Total: 520
(Det här inlägget ändrades senast: 2010-02-17 19:27 av Lajne.)

Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-28 22:39
Fokus: Överkropp, 27/1-09

Bänkpress m tävlingsstopp
8x70kg
1x110kg
7x75kg
2x105kg
6x80kg
3x97,5kg
5x85kg
4x92,5kg

Sorligt tung etta och tvåa. Jag undrar, sade flundra, om gädda är fisk...

Latsdrag
8x80kg
8x85kg
8x90kg
8x90kg

Mjölksyran är mördande, faktiskt. Har kört lågreps alldeles för länge här.

Snedbänk
5x60kg
5x80kg
5x80kg

Var det någon som sade svag? Isf behövdes det inte, jag märker det själv, tack så mycket.

Frivändning+stöt
1x40kg
1x50kg
1x60kg
1x70kg
1x80kg

Sista var lite halvtung, men som enda övning verkar min styrka vara oförändrad åtminstone här. Skönt.

Facepulls
8x20kg
8x30kg
8x30kg

Moste byga bröstryg!

Stångcurl
8x35kg
8x35kg
8x35kg

Strikta. Har gett mig fan på att rätta till min släpande bicepsstyrka, och fokuserar därmed på den övning där den släpar mest. Kör strikt, utan att svinga.

I övrigt är jag fullständigt tagen på sängen rent allmänt. Jag förstår inte vaffan som hände. Visst hade jag tappat en del styrka när jag beslöt mig för att avsluta deffen, men ett antal 3or på 110 i bänken med kort vila gick ändå upp. Sedan kör jag två deloadpass, blir sjuk en vecka, och helt plötsligt ser det ut så här. Och då höll jag ändå energibalans under sjukdomen, med ett förhållandevis högt proteinintag. Har deppat i flera dagar nu över hur en enda vecka förmodligen kommer ta ~2 månader eller så att reparera, har tittat på gamla filmer av 130kg-bänkar och känt mig vemodig och hopplöst långt borta. Bläh.

//Lajne
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-28 22:40
Fokus: Underkropp, 28/1-09

Knäböj
8x85kg
1x135kg
7x92,5kg
2x127,5kg
6x100kg
2x120kg
2x105kg
5x100kg

Beräknade utifrån mina tävlingslyft att 135kg skulle vara 10kg under mitt max; istället verkar det inte bättre än att det var på mitt max. Hur det gick till förstår jag inte. I näst sista setet gick det så långt att jag failade och fick kasta av mig stången, efter att setet dess förrinnan ha stannat på två reps då jag kände att ett tredje inte gick. Mobilkameran visar dessutom SL-djup men fan inte mkt mer, så inget att skylla på där heller. Yippie.

Enhandsmark v/h
3x70kg/3x70kg
3x90kg/3x90kg
3x90kg/3x90kg
3x90kg/3x90kg

Blev jobbigare än jag hade räknat med, men jag antar att jag borde se det som 6-reppare och inte 3-reppare.

Situps
8xkv
8xkv
8xkv+5kg
8xkv+5kg

Börjar lätt, vill inte handikappa mig i flera veckor som förra gången jag började träna magen...

Leg extensions
8x70kg
8x80kg

Lätt, men det får det lov att vara. Ett tag till iaf...

Explosiva bänkar
3x60kg
3x60kg
3x60kg

Fokus på explosivitet...

Som jag skrev förra passet: vart min styrka tog vägen är ett förbannat mysterium. Jag känner nästan ett tvingande behov av att få hit vittnesmål och videofilmer så att folk tror på att jag gjorde de vikter jag gjorde och att jag inte försöker lura er, känns helt surrealistiskt...

//Lajne
zartok
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-28 22:47
om du är patetiskt svag, vad är vi vanliga dödliga då? ;)
Thewind
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-28 23:10
Tråkigt att du har tappat bort styrka. Jag tror och hoppas att det kommer tillbaka fort, det brukar det göra för mig iaf...

Lycka till!
coffe_aberg
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 00:41
Tråkigt med en svacka. Det tar rejält på psyket. Man VET ju att man orkar "egentligen".

Det är säkert bara tillfälligt ska du se!
Spectrum
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 02:35
Jag hade själv en svacka kring jul med sjukdom och skit, men det börjar komma tillbaka nu och det kommer det göra för dig också. Det är nu som du måste ha tålamod och tänka klart:) Lycka till!
hotmess
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 11:20
<3

Edit: Världens mest begåvade inlägg jag vet, men du vet redan allt smart jag har att säga. :)
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-01-29 11:20 av FaTMollY.)
stevebc
Moderator

HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 12:03
Jaha, när du vill byta titeln är det bara att säga till...
Keep_On_Pumpin
Medlem

HP: 11
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 15:21
Varför vara så förvånad att en svacka kommer efter väldigt mycket ökningar? Såg du inte det fina diagrammet i PoSaE?

Antingen leker du bara att du är så deppig/sur/besviken nu för att det går sämre eller så är du det på riktigt. Det senare oroar mig mycket mera. Jag är nog den enda som säger såhär nu men: Börja va realistisk och lek inte gud hela tiden ffs.
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 18:33
zartok Skrev:om du är patetiskt svag, vad är vi vanliga dödliga då? ;)
Jag förbehåller mig rätten att tycka vad jag vill om min egen styrka utifrån mina egna kriterier. Annars hade du, min vän, knappast kunnat kalla dig vanlig dödlig med tanke på hur otroligt många män du är starkare än :)

Thewind Skrev:Tråkigt att du har tappat bort styrka. Jag tror och hoppas att det kommer tillbaka fort, det brukar det göra för mig iaf...

Lycka till!
En till två månader är vad jag räknar med, som skrivits i andraposten. Men tack för lyckönskandet :)

Coffe_aberg Skrev:Tråkigt med en svacka. Det tar rejält på psyket. Man VET ju att man orkar "egentligen".

Det är säkert bara tillfälligt ska du se!
Tyvärr, men alla faktorer som kan inducera tillfällighet är sedan länge borta iom att jag är frisk. Även om jag inte förstår hur fan det gick till.

Spectrum Skrev:Jag hade själv en svacka kring jul med sjukdom och skit, men det börjar komma tillbaka nu och det kommer det göra för dig också. Det är nu som du måste ha tålamod och tänka klart:) Lycka till!
Problemet är att det är inte första gången som jag får en svacka och slungas ner från högre vikt till 110kg bänk. Snarare 3e gången, om jag inte räknar helt fel. Det börjar bli en aning irriterande vid det här laget...

Hotmess Skrev:men du vet redan allt smart jag har att säga. :)
DÄR har vi en tanke som är deprimerande på riktigt ;P *kyss*

stevebc Skrev:Jaha, när du vill byta titeln är det bara att säga till...
Tror inte det ska behövas, faktiskt. Min målsättning står mkt tydlig, och den lär knappast förändras i det här avseendet förrän jag passerar pensionsåldern ;)

Keep_On_Whinin Skrev:Varför vara så förvånad att en svacka kommer efter väldigt mycket ökningar? Såg du inte det fina diagrammet i PoSaE?

Antingen leker du bara att du är så deppig/sur/besviken nu för att det går sämre eller så är du det på riktigt. Det senare oroar mig mycket mera. Jag är nog den enda som säger såhär nu men: Börja va realistisk och lek inte gud hela tiden ffs.
Nu vet jag inte riktigt vilka diagram du har tittat på, eller ens vad PoSaE är för något, men det enda normala fallet i vilket man efter en period med mycket ökningar tappar ALLT man ökade är ifall man går på en tung AAS-kur och blir deprimerad nog att sluta träna när man går av. Så hände inte här. Så jag har svårt att se vilken fakta av relevans du försöker synliggöra i ditt uttalande.

Att du dessutom inte bara anklagar mig för att vara en attentionwhore av klass utan dessutom förringar det faktum att jag är ledsen över ett totalt och brutalt misslyckande i det jag älskar mest får mig faktiskt att känna mig en aning, om inte ganska mycket, irriterad för att inte säga direkt indignerad och förolämpad. Var någonstans är det realistiskt att tappa allt man ökade under 3 månader på en vecka? Var någonstans leker jag gud när jag blir uppriktigt deppig över att stå med facit i hand efter totalt 5 månaders slit och ÅTERIGEN, inte för första gången eller ens andra utan tredje gången, ÅTERIGEN har uppnått noll och intet av värde. Snälla. Berätta för mig. På vilket sätt är jag orealistisk? På vilket sätt leker jag gud?
Babel
Medlem

HP: 16
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 19:03
Allt jag kan bara säga Lajne att det troligen inte är någon ren fysiologiskt skillnad i dina muskler nu som för 3 veckor sedan. Musklerna klarar av samma vikt och innehåller lika mycket muskelprotein. Naturliga icke AAS svackor efter en liten tids sjukdom eller någon veckas frånvaro har en tendens att väldigt snabbt bli bra igen.

Jag skulle rekommendera att du gör en analys över senaste 2-3 månaderna i excel där du räknar ut total genomsnittlig volym på basövningarna per vecka för att ha en hum på hur du ligger till nu i volym över tidsenhet mot då så du inte antingen tränar ner dig just nu eller har stora hopp i volym mellan perioderna.

Typ:
En tidsperiod på 4 veckor, räkna ihop alla set och reps samt lyft vikt och slå ihop dem ut över en vecka.
Bänkpress, Set * Reps * Vikt = X1
X1 + X2 + X3... / veckor

Gör ett träningschema med ungefär samma volym du hade innan och planera in en progression och lätt stegring av total volym på valfritt sätt. Om det nu är att öka antal set, reps eller lyft vikt.
Cybercowboy
Medlem

HP: 69
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 19:09
Min röst går på diet+deload+sjukdom = teh fail.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 19:18
Lajne Skrev:Nu vet jag inte riktigt vilka diagram du har tittat på, eller ens vad PoSaE är för något, men det enda normala fallet i vilket man efter en period med mycket ökningar tappar ALLT man ökade är ifall man går på en tung AAS-kur och blir deprimerad nog att sluta träna när man går av. Så hände inte här. Så jag har svårt att se vilken fakta av relevans du försöker synliggöra i ditt uttalande.
Du har inte tappat allt.

PoSaE = Physiology of Sport and Exercise (förkortat på ett klurigt sätt ;)).

Lajne Skrev:Att du dessutom inte bara anklagar mig för att vara en attentionwhore av klass utan dessutom förringar det faktum att jag är ledsen över ett totalt och brutalt misslyckande i det jag älskar mest får mig faktiskt att känna mig en aning, om inte ganska mycket, irriterad för att inte säga direkt indignerad och förolämpad. Var någonstans är det realistiskt att tappa allt man ökade under 3 månader på en vecka? Var någonstans leker jag gud när jag blir uppriktigt deppig över att stå med facit i hand efter totalt 5 månaders slit och ÅTERIGEN, inte för första gången eller ens andra utan tredje gången, ÅTERIGEN har uppnått noll och intet av värde. Snälla. Berätta för mig. På vilket sätt är jag orealistisk? På vilket sätt leker jag gud?
Som sagt, du har inte tappat allt så jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera i dina inlägg. Utom:

Vi har redan diskuterat detta om "gud" på msn och du vet lika mycket som jag att mitt inlägg bara var menat väl.

En sak jag lagt märke till är att du ökar jävligt snabbt samtidigt som du tappar mycket jävligt snabbt. Rent gissningsvis har det med ditt CNS att göra, att det anpassar sig väldigt snabbt till vad det utsätts för. Då verkar det inte alls så konstigt längre efter en tid med aids, malaria, spetälska osv, att du har tappat mycket, eller hur? :)
hotmess
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 19:23
Bra, bra, bra. Det är bra att smarta personer förklarar för Lajne att det inte är den oåterkalleliga armageddon och domedagen upphöjt i femton som drabbat honom. Men en viss förståelse för trådskaparens trötthet över att nuvarande situation har iaf jag.

<3<3<3<3<3<3 (mer smartheter från hotmess)
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 20:27
Babel Skrev:Allt jag kan bara säga Lajne att det troligen inte är någon ren fysiologiskt skillnad i dina muskler nu som för 3 veckor sedan. Musklerna klarar av samma vikt och innehåller lika mycket muskelprotein. Naturliga icke AAS svackor efter en liten tids sjukdom eller någon veckas frånvaro har en tendens att väldigt snabbt bli bra igen.

Jag skulle rekommendera att du gör en analys över senaste 2-3 månaderna i excel där du räknar ut total genomsnittlig volym på basövningarna per vecka för att ha en hum på hur du ligger till nu i volym över tidsenhet mot då så du inte antingen tränar ner dig just nu eller har stora hopp i volym mellan perioderna.

Typ:
En tidsperiod på 4 veckor, räkna ihop alla set och reps samt lyft vikt och slå ihop dem ut över en vecka.
Bänkpress, Set * Reps * Vikt = X1
X1 + X2 + X3... / veckor

Gör ett träningschema med ungefär samma volym du hade innan och planera in en progression och lätt stegring av total volym på valfritt sätt. Om det nu är att öka antal set, reps eller lyft vikt.
Tack för dina tips, men programmet (inklusive progressionen) är exakt detsamma sånär som på ett par övningsval som det som åstadkom huvuddelen av den förra periodens ökningar. Det känns som det säkraste kortet. Med undantag för smoloven, då jag för övrigt ökade, har jag lärt mig av tidigare misstag och hållit en volym som alltid låtit mig vara fräsh inför nästa pass. Som sagt, styrkan var med undantag av det tapp jag har lärt mig att förvänta mig av en diet på den här fettprocenten väldigt konstant fram tills jag började deloada. Deloadschemat är inte heller något jag har lärt mig att förvänta mig något tapp av, vilket lämnar bara infektionen kvar och den har jag i allt väsentligt varit fullständigt fri ifrån sedan i fredags morse. Dock inte bara kvarstår styrketappet, utan ökar faktiskt. En annan lustighet är att det verkar som om jag, sedan jag ökade mitt kaloriintag med ytterligare 1000kcal/dag i måndags, går ner i vikt. Men det är för tidigt att säga än, och återstår att se.

Cybercowboy Skrev:Min röst går på diet+deload+sjukdom = teh fail.
Som sagt, det enda i den ekvationen som inte existerat tidigare är sjukdomen, och jag har aldrig någonsin förlorat så här mycket styrka av en sjukdom heller. Faktum är att jag har aldrig förlorat styrka av en sjukdom över huvud taget, förrän nu.

KoP Skrev:Du har inte tappat allt.

PoSaE = Physiology of Sport and Exercise (förkortat på ett klurigt sätt ;)).
Allt av mina ökningar, jo. Eller ja, jag kanske har kvar en 5-10kg i böjen iofs.

Aha, då förstår jag. Men minns inte alls vilket diagram du menar ändå.

KoP Skrev:En sak jag lagt märke till är att du ökar jävligt snabbt samtidigt som du tappar mycket jävligt snabbt. Rent gissningsvis har det med ditt CNS att göra, att det anpassar sig väldigt snabbt till vad det utsätts för. Då verkar det inte alls så konstigt längre efter en tid med aids, malaria, spetälska osv, att du har tappat mycket, eller hur? :)
Finns exempel på både och faktiskt, både långsamma ökningar och långsamma tapp så väl som snabba ökningar och snabba tapp. Dessutom får du komma ihåg att CNS som vi har diskuterat tidigare sannolikt slutar anpassa sig efter 8-9 veckor eller så.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 20:36
Du har ju inte tappat nått i Frivändningar heller säger du. En väldigt komplex övning där hela kroppen jobbar, ett gott tecken imo.

Alltid när du har haft dina snabba ökningsperioder kommer en period av snabbt tapp, intressant tycker jag.

Det där med CNS tror jag fortfarande inte på. Minns inte vad vi kom fram till senast men jag är skeptisk till det där.
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 20:38
Keep_On_Pumpin Skrev:Du har ju inte tappat nått i Frivändningar heller säger du. En väldigt komplex övning där hela kroppen jobbar, ett gott tecken imo.
Hihi, fast du glömmer att det är den enda övning jag inte ökade i under den här perioden ;)

Citat:Alltid när du har haft dina snabba ökningsperioder kommer en period av snabbt tapp, intressant tycker jag.
Det tycker jag också. Men mest tycker jag det är sjukligt jävla irriterande, tbh.

Citat:Det där med CNS tror jag fortfarande inte på. Minns inte vad vi kom fram till senast men jag är skeptisk till det där.
Det finns för närvarande inget som stödjer din tro dock, förutom en studie och kritiken på den antar jag att du minns?
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 20:45
1. Haha okej det sög.

2. Frågan är varför. Det enda vettiga förklaringen enligt dig var ju AAS teorin, har du nått annat på lager?

3. PoSaE uttrycker sig absolut inte som så. Inte heller ACSM official statement heller mig veterligen (om jag minns rätt :S). Frågan är hur de definierar att CNS slutar utvecklas också. Vad exakt menar de?
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 20:48
2. Muskelförlust är det enda rimliga i mina ögon. Varför den åstadkoms veti fan.

3. Att styrkeökningar som sker efter den punkten endast kan attributeras till förbättrad teknik och muskeltillväxt.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 21:09
Lajne Skrev:2. Muskelförlust är det enda rimliga i mina ögon. Varför den åstadkoms veti fan.

3. Att styrkeökningar som sker efter den punkten endast kan attributeras till förbättrad teknik och muskeltillväxt.
2. Låter inte sannolikt imo.

3. Så inga omkopplingar eller något sker? Låter helt sjukt :D. Men som sagt, jag minns inte exakt så det är onödigt att debattera om det hela ^^.
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 21:18
2. Mnja. Vi talar ju om tre separata tillfällen. Den första gången var ren överträning och dålig kost+sömn. Viktnedgång och tilltagande fetma som resultat. Att jag tappade muskler där måste ses som en självklarhet imo. Den andra gången skedde det över 8 veckor deff+4 veckor bulk+ytterligare 8 veckor deff och 2 veckor deload. Ingen speciellt kort period, med andra ord, och med en total viktnedgång på nästan 16kg ser jag inte muskelförlust som helt orimlig där heller. Den sista gången är nu, och jag erkänner att den är knepigare att räkna ut vaffan som hände på. Men jag vägde iaf in på en löjligt låg vikt (79kg, om man räknar bort frukosten), trots ett kaloriintag som rent rimligtvis borde ha inneburit kaloribalans eller strax däröver.

3. Jag kan ge dig en länk iaf, för att friska upp ditt minne: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost....stcount=79
David Holmberg Skrev:Det finns gott om forskning på området och majoriteten av artiklarna är ganska samstämmiga. Som jag sagt ett flertal gånger tidigare ser man i de flesta studierna hur nervsystemet utvecklas snabbt när helt otränade människor börjar styrkaträna. De första 8-9 veckorna ökar styrkan ganska markant trots att musklerna inte växer i någon större omfattning. Denna ökning beror på neuronala faktorer i centrala nervsystemet och perifera nervsystemet. Efter dessa 8-9 veckor sker viss stagnation. De tränande gör klart långsammare framsteg och muskelbiopsier har visat att framsteg avseende muskelstyrka står i proportion till muskeltillväxten. Grundat på ett stort antal studier har forskarkåren enats om att ökningarna den första tiden (8-9 veckor) är en kombination av muskeltillväxt och neuronal adaption. Ungefär efter 9 veckor är nervsystemet anpassat till träningen och därefter beror ökningar i styrka på muskulär adaption (tillväxt).

Det finns förvisso studier som visar att styrkan kan öka så länge som ca 2 år trots att man inte kan mäta någon, eller i vart fall väldigt liten, muskeltillväxt (hypertrofi). En sådan studie är följande: Neuromuscular and hormonal adaptations in athletes to strength training in two years. (Häkkinen K, et al 1988). Dock anser jag att resultaten kan ifrågasättas då det är väldigt svårt att bevisa att musklerna inte har blivit större av två års träning. En biopsi analyserar ju bara en väldigt liten del av muskeln och således kan tillväxt mycket väl ha skett på andra delar av densamma. Dessutom kan muskelfibersammansättningen ha förändrats och då förklarar detta de ökningar som de tränande har uppnått. Det finns alltså några tydliga felkällor som bör tas i beaktande när man läser resultaten. Både muskeltillväxt och muskelfiberomvandling kan förklara resultatökningen, och mot bakgrund av att majoriteten av artiklarna visar att neuronal adaption sker en kort tid i början av träningsperioden anser jag det vara betydligt troligare att något muskulärt har hänt.

Alltså, en överväldigande majoritet av publicerad forskning idag visar att hypertrofi står för den absoluta merparten av styrkeökningarna. Om vi betänker detta börjar vi ana att både Jens Flood och Amit Sehlberg kommer att stagnera fullständigt rent muskulärt om de inte överväger att byta viktklass så småningom. Därmed inte sagt att de inte kan förbättra sig. Det kan ju komma ny utrustning som passar dem bättre och de kan säkert ytterligare förbättra tekniken. Detta förändrar dock inte det faktum att muskelstyrkan står i proportion till tvärsnittsarean, och ökning i muskelvolym kommer att ge en motsvarande ökning av styrkan.
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-01-29 21:20 av s3.)
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 21:49
Jag önskar återigen att jag har PoSaE framför mig nu, jag har för mig att de menade annorlunda.

Frågade denna fråga förra gången detta kom på tal, men minns såklart inte svaret:

Varför kör inte styrkelyftare hypertrofiinriktad träning enbart om det är tvärsnittsarean som avgör efter 9 veckor?
Lajne
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 22:03
Keep_On_Pumpin Skrev:Varför kör inte styrkelyftare hypertrofiinriktad träning enbart om det är tvärsnittsarean som avgör efter 9 veckor?
Tvärsnittsarean av fel muskelfibrer ökar då.
Keep_On_Pumpin
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-01-29 22:38
Lol xD att jag inte tänkte på det *skäms*
Skicka svar