Keep_On_Pumpin
Medlem
HP: 11
|
2008-10-11 23:34 |
|
Hejsan!
I min första dagbok började jag bulka och det slutade med en, för mig, så extrem bulk så att jag började se spöken. I dagbok nummer två försökte Lajne skrämma bort spökena men lyckades inte med det, utan det slutade med ett litet sött diskbråck istället. Nu gäller det alltså att få bort både spöken och diskbråck! Detta kommer ta mellan 1-2 års tid och jag har gått på rehab redan i några månader. Jag tänker dessutom inte väga mig förrän dagen jag sätter min fot på ett gym igen för att bulka. Eftersom all min massa återigen (och denna gång på riktigt) är borta tänker jag inte grina som alla gånger tidigare, utan helt enkelt acceptera det och göra det bästa åt situationen. Det bästa för mig är nu att båda skaffa en bättre kondition och gå ner ordentligt i fettmassa så att jag återigen är stenhård, som jag var när jag började träna. Sedan kan jag alltså börja om från början med min träningskarriär, men den gången med otroligt mycket mera erfarenhet och kunskap. Denna dagbok ska faktiskt också tjäna till att utöka mina kunskapsförråd hade jag tänkt. Vi får se om jag orkar med det, men jag hade tänkt presentera lite intressanta fakta, som jag brukar hitta och prata om med Lajnis på msn, här istället. Men som sagt, det är inget jag lovar utan vi får helt enkelt se hur det blir.
Träningen idag:
Kärringjoggning i air force one skor på asfalt (ups?) i 22 minuter. Avslutade det hela med en vansinnes-spurt som gjorde att jag svimmade i 1-2 sekunder.
Nästa träning: Måndag - Rehab med svettiga tanter!
Ha det bra
Pussar
//KOP
|
|
| | |
|
|
The_Original_XIII
Medlem
HP: 0
|
2008-10-12 01:25 |
|
Kör hårt älskling, du fixar det garanterat!;)
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-12 11:56 |
Tack sötnows!
Ja jag har någon konstig träningsvärk i korsryggen nu efter gårdagens löparpass.
Det är lite detta jag går efter nu:
Citat:Training intensities of between 50% and 90% VO2max markedly improve aerobic capacity for most people.
Citat:Resting heart rate can decrease considerably as a result of endurance training. In a sedentary person, the decrease is typically about 1 beat/min per week during initial training. Some studies have reported much smaller decreases. Highly trained athletes often have resting rates of 40 beats/min or less.
--> Så jag slipper ha en vilopuls på 90 slag/min... (Har iof runt 60-70 nu när jag inte är så fet längre).
Citat:Heart rate during submaximal exercise also decreases, often by about 10 to 30 beats/min following 6 months of moderate training. A person's submaximal heart rate decreases proportionately with the amount of training completed, and the magnitude of decrease is greater at higher rates of work.
--> Detta lär ju innebära att man inte känner att man kommer avlida efter ett set marklyft med 15 reps.
Citat:Lactate threshold increases with endurance training, which allows you to perform at higher rates of work and levels of oxygen consumption without increasing your blood lactate above resting levels. Maximal blood lactate levels can increase slightly.
--> Så man slipper få mjölksyra så fort =D
Helt enkelt bättre kondis. Det finns en hel del att räkna upp men dessa var nog de viktigaste/intressantaste.
|
|
| | |
|
|
Lajne
Medlem
HP: 36
|
2008-10-12 12:49 |
|
Oh, en dagbok. Jag önskar lycka till med den, också får vi hoppas att mitt namn drar hit lite fler folk. Här är ju tomt just nu för fan ;P
|
|
| | |
|
|
Ms February
Medlem
HP: 2
|
2008-10-12 13:13 |
|
Äh, KOP kan la dra hit vem som helst. :P
Lycka till, håller ett öga. Och ta det försiktigt. =) (Lättare att ge andra såna råd än att följa dem själv, eller hur??)
|
|
| | |
|
|
Mr_W.P
Medlem
HP: 6
|
2008-10-12 13:31 |
|
Lycka till med träningen! :)
Mvh
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-12 13:44 |
|
Tack tack =) Blir nog bra nångång i framtiden :D
Har skum träningsvärk som sagt på övre sidan av arslet och nedre delen av korsryggen. Men det känns bra. =)
|
|
| | |
|
|
hotmess
Medlem
HP: 1
|
2008-10-12 20:35 |
|
Jag har faktiskt läst om din skada och rehab i den förra dagboken men hade inget begåvat att tillägga där.. och jag har inte undgått alla smartheter du skrivit i andra trådar här på forumet samt de charmerande bilderna :)
Men jag bidrar gärna med flummigheter i din rehab-dagbok. Och snälla saker, och positiva saker. Det känns som att vi har lite samma utgångsläge, iaf om man jämför med vissa andra träningsmaskiner här på halso. Och om man bortser från all kunskap du redan har.. och det lilla söta diskbråcket :) Jag kan antagligen inte informera om vettiga saker men men.. stay cool.
:-*
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
HP: 7
|
2008-10-12 20:55 |
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-12 20:55 |
|
Haha tackar tackar ;D Fina ord där. Då får helt enkelt du och jag se till att köra stenhårt nu då =)
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-12 20:56 |
|
Tack till dig med spicy ;)
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 10:32 |
Jag har läst igenom mycket det av vad Babel har skrivit i min andra dagbok. Enligt honom kommer det här inte ta så lång tid som många har sagt vilket ger mig hopp om en snabbare rehabilitering! =)
Stötte på den här länken: http://www.bokus.com/b/9789197660402.html
En bok som han varmt rekommenderade. Nu är det dock så att jag går hos en sjukgymnast redan, dvs jag genomgår en slags rehab. Verkar det vettigt att mixa dessa saker? Som sagt: allt för att bli bra igen, om boken hjälper mig, köper jag den! =)
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2008-10-13 10:36 |
|
Coop. Den verkar jättebra bok absolut!! Den ska jag köpa!
För din del skulle jag rekommendera den, trots allt är det en ryggskada och det krävs ju bra med balans, rörlighet för att komma tillbaka igen. Köp den =)
EDIT: Sorry, lite svamlande text men du förstår nog :P
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 10:41 |
|
Haha du är allt rolig du =D
3 gånger ber du mig köpa den och sen bygger du in en EDIT utan att ha editerat din text =) Hahah ;D
Jo jag ska fundera på saken, men frågan är just om jag kan praktisera det som boken beskriver. Då kör jag liksom två behandlingar parallelt.
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 10:44 |
|
SATAN I HELVETE!!!!
Jag missade ju helt mitt två års jubileum på hälso.info!! :'(
Ingen gratulerade mig heller? :(
Aja grattis på 2 år och 1 dag på hälso.info KOP =/
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2008-10-13 10:46 |
Keep_On_Pumpin Skrev:Haha du är allt rolig du =D
3 gånger ber du mig köpa den och sen bygger du in en EDIT utan att ha editerat din text =) Hahah ;D
Jo jag ska fundera på saken, men frågan är just om jag kan praktisera det som boken beskriver. Då kör jag liksom två behandlingar parallelt.
haha, 3 ggr? ser bara 2 max hehe
Ja, det är sant. Fråga din sjukgymnast? Sedan tycker jag du ska skynda långsamt. Som jag ser det ta det lugnt men samtidigt försökt att hitta bra övningar som du kan göra och ju fler olika desto bättre.. Men med minimal belasning förstås.
gud vad jag svamlar idag .. sorry darling
EDIT: Grattis KOP :D :D
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-10-13 10:46 av MickeS/79.)
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 10:59 |
|
Oj jag är lika snurrig som du xD. Det var bara två rekommendationer ;P. Varför ska du köpa den då? Planerat de sen tidigare eller? Jag beställer bokjäveln nu. =D
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2008-10-13 11:18 |
Keep_On_Pumpin Skrev:Oj jag är lika snurrig som du xD. Det var bara två rekommendationer ;P. Varför ska du köpa den då? Planerat de sen tidigare eller? Jag beställer bokjäveln nu. =D
haha, japp du är också snurrig :P. Nja, den verkade bra när jag såg den när du la upp länken. Tänkte " ja men det här verkar ju toppen", dessutom har jag velat köpa en träningsbok samt en näringslärabok så :P
Ja, typ någon bokhandel?
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 11:21 |
|
Vadå "Ja, typ någon bokhandel?"?? =P Jag beställer den från internet? ^^
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2008-10-13 11:43 |
Keep_On_Pumpin Skrev:Vadå "Ja, typ någon bokhandel?"?? =P Jag beställer den från internet? ^^
vadå kan man inte köpa den i bokhandeln? Är det bara på bokusidan ?? ^
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 11:44 |
spicegirl_17 Skrev:Keep_On_Pumpin Skrev:Vadå "Ja, typ någon bokhandel?"?? =P Jag beställer den från internet? ^^
Jo det lär man ju kunna. Men då måste man åka till en sån =D. Varför åka till en sån när boken kan åka hem till dig ;D
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2008-10-13 11:46 |
Keep_On_Pumpin Skrev:spicegirl_17 Skrev:Keep_On_Pumpin Skrev:Vadå "Ja, typ någon bokhandel?"?? =P Jag beställer den från internet? ^^
Jo det lär man ju kunna. Men då måste man åka till en sån =D. Varför åka till en sån när boken kan åka hem till dig ;D
haha , nja för jag vet inte irktigt hur man beställer, tveksamt om jag får också för mina två överhuvuden..
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 11:51 |
|
Haha =)
Gör som jag: Flytta hemifrån och skaffa bankkort. =D Eller gör det inte :P Är ganska dyrt xD
|
|
| | |
|
|
spicegirl_17
Medlem
|
2008-10-13 11:53 |
Keep_On_Pumpin Skrev:Haha =)
Gör som jag: Flytta hemifrån och skaffa bankkort. =D Eller gör det inte :P Är ganska dyrt xD
Skönt att du bor själv! Jag kan flytta till dig. Eller så byter vi, du flyttar till mig, jag till dig.. ^^
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-10-13 11:54 av MickeS/79.)
|
|
| | |
|
|
Keep_On_Pumpin
Medlem
|
2008-10-13 11:58 |
|
Hehe ;P