Nu har grunden börjat lägga sig. Jag kan simma, cykla och löpa. Men fortfarande återstår några avgörande saker som jag måste få på plats till säsongen 2009. Efter den säsongen skall enbart några småsaker återstå. Sedan till våren 2010 ska jag vara färdig att kunna vinna en startplats till Hawaii.
Citat:Övergripande om årsupplägg för varje gren, hur jag ska träna och målsättningar
Simning: Arbeta med att få upp farten genom förbättringar i teknik. Jag håller distansen men det går för långsamt. Arbeta med att prestera utesimningen som simningen i bassäng.
Detta genom simträningar med den lokala simklubbens ungdomar för att få upp farten. Under våren simning med våtdräkt i bassäng för att i den få lika bra teknik som utan. Därefter utesimning så mycket som möjligt, även tillsammans med andra.
Målsättningar: Få ställa upp i Masters SM 20-22 mars. För att få ställa upp måste jag känna att med bra lopp ska jag kunna prestera under 31 på 50 m, under 5,40 på 400 (om det är distanserna de kör). Senaste 31 maj 100 m frisim under 1,10 och 3900 m under 1,07. På 3900 m är kraven 3-takts andning, utan kraft i vändningarna och spurt sista 100 på under 1,20 (under spurten 2-taktsaning och kraft vid vändningarna) i utebassäng.
Cykel: Arbeta med en liten förbättring av fart, men framförallt att hålla ett bra tryck hela distansen. Detta genom att under hösten och vintern underhålla vårens träning men halvlånga pass utan/med lite kolhydrater och olika tempon. För att till våren vara väl förberedd för att fokusera på långa pass i högt tempo ett pass varje vecka det passar.
Målsättning: Kalmar triathlon under 5,20
Löpning: Arbeta med att få till en bra löpträning, uthålligheten är hyfsad, men för dåligt underbyggd för att vara stabil, tempoträningen har varit mycket sparsam. Därför ska jag först bygga en grund under hösten och första delen av vintern. Sedan arbeta med tempo och uthållighet.
Målsättningar: 9 maj 6-timmars, över 60 km. Familjerekord på 5 km, ca 21,30 (pappa minns inte riktigt), alltså under 21,15 under säsongen (efter Kalmar är ok). Kalmar triathlon under 3,45. Väga 54-54,5 innan Kalmar, för att störa träningen så lite som möjligt bör viktnedgången ske under hösten.
Längdskidåkning: Arbeta för att kunna staka större delen av vasaloppet med bra teknik och tryck kvar hela vägen. Detta genom ett långpass i stakning/vecka under vintern. Inte mer än 50 mils träning då jag i första hand är triathlet.
Målsättningar: Max 15 min efter pappa i vasaloppet. Klarar jag det kommer även två andra målsättningar troligen på köpet, dam medaljen (segrarens tid + 50% av segrarens tid) och lillebrors pers 6,52
Citat:Datum som styr träningsupplägget
v 41 tjänsteresa, Umeå
v 48 tjänsteresa, Umeå
mellandagarna, troligtvis familjeträningsläger längdskidor
21 feb tjejvasan, målsättning bättre placering än 2008 (129)
1 mars vasaloppet, prioriterat lopp
20-22 mars masters SM simning. Prioriterat lopp.
4 april träningsläger Mallis 2 veckor, målsättning över 50 timmars träning
9 maj 6-timmars, prioriterat lopp.
Runt 1 juni Hallsta/Hjorten. Fokus på bra simning och cykel.
1 augusti, Kalmar triathlon, målsättning cykel under 5,20, löpning under 3,50
Citat:Övergripande träningsupplägg efter tidsperioderna
Träningsblock 1: 22 sep mellandagarna
Simning: 10 timmar/månad och fokusering mot tiderna till masters SM, träning med lokala simklubben + morgonsim där jag kör teknikövningar och saker jag behöver träna på till simningarna med simklubben.
Cykel: Samla timmar och halvlånga pass för att förbereda kroppen på tuffare träning. Några tempopass för att behålla nuvarande fart.
Löpning: Samla timmar och halvlånga pass för att förbereda kroppen på tuffare träning. Några tempopass för att behålla nuvarande fart.
Styrketräning: Uthållighets styrka för överkroppen för att förbereda kroppen för att köra hårt under mellandagarna. Även simningen bidrar, därför liten mängd.
Viktnedgång mot 54,0-54,5 kg.
Träningsblock 2: mellandagarna Vasaloppet
Simning: 10 timmar/månad och fokusering mot tiderna till masters SM, träning med lokala simklubben + morgonsim där jag kör teknikövningar och saker jag behöver träna på till simningarna med simklubben.
Cykel: Bibehålla prestationsförmågan
Löpning: Fortsatt jobb med att samla mil, men liten övergång till långpass och tempo (beroende på utetemperatur).
Längdskidåkning: ca 50 mil/40-45 timmar. Mängdträning under mellandagarna, sedan övergång till ett rejält långpass/vecka som större delen av distansen ska vara stakning.
Träningsblock 3: Vasaloppet 4 april
Simning: 10 timmar/månad och fokusering mot tiderna till masters SM. Efter masters SM, utvärdering om vilken simning som gör mest nytta för mig för att nå mitt mål på 3900 m på 1,07.
Cykel: Komma igång med utecyklingen, det brukar vara trögt i början. Halvlånga pass i IMfart.
Löpning: Fokus på löpningen med tempo och långpass efter bästa förmåga då snösmältningen brukar göra banorna mjuka och långsamma.
Träningsläger: Jobba främst med cykeldistans och se om kupering är en styrka eller svaghet. Även simning, ta tillvara tränarna. Lite underhållande löpning, lagom långa distanspass.
Träningsblock 4: 18 april 1 juni
Simning: 10 timmar/månad och fokusering mot att klara målet med simningen.
Cykel: Fokusering på tempo och långa hårda pass för att hålla Kalmar (4 timmar IMfart)
Löpning: Fokus på att klara Mellsta och därefter vila.
Runt 1 juni Hjorten eller Hallsta. Fokus på bra simning och cykel.
Vila ut hyfsat
Träningsblock 5: Mängdträning 3 veckor 70-75 timmar beroende på semester.
Simning: Fullt fokus på utesimning
Cykel: Samla timmar.
Löpning: Samla timmar och långpass
Vila ut hyfsat
Träningsblock 6: 25 juni 20 juli det som gör mest nytta troligen utesimning, 5 timmars racer IMfart och löptempo.
Toppning