Ironwoman mot Hawaii

Ironwoman
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-06-30 12:10
29 juni

Transportcykel 10 min. Bor nu så jag behöver cykla till jobbet för att hinna hem och äta på lunchen.

Simning ute 41 min.
Provade ett nytt ställe, min "gamla" sjö för kortare pass var det så mycket växter i så jag tänkte prova en ny. Denna var bra, men inte lika mysig. Min förra var en gullig skogssjö med några sommarstugor, nu var det en halvstor väg, golfbana och så i närheten. Rätt mycket fiskare här och jag var lite fundersam om de lagt nät som jag skulle simma in i, men det fanns inga. Bra vatten annars.
20 min bort efter stranden, 21 min hem. På bortvägen körde jag f2, på hemvägen 3 * ca 250 m (250 drag med armarna) nästan f4, 1-2 min vila mellan, så ca 5 min avbad. Fokuserade hela passet på dra drag, rotation bra kraft samt låg frekvens.

Försökte annars vila. När jag gått från mängdträning till flytt känner jag nu att om jag inte vilar så kommer jag att bli förkyld eller så. Men det är svårt att vila när det finns så mycket att göra så jag jobbade lite mer än jag tänkt ändå.

Endag
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-06-30 12:53
Ironwoman Skrev:
Endag Skrev:Räka, jag har funderat på 30 km. Om jag kan vara med på den så gäller din tid * 2 mot min och så inget snack om att du är trött i benen eller dam, ok?!
Kan jag skylla på att jag är fet? =)
Nej det är ju min ursäkt!! Du har ju bantat, jag har däremot gått upp typ 8 kg sen vi sparrades i Växjö och 4-5 kg sen Kalmar.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 09:11
Endag Skrev:
Ironwoman Skrev:
Endag Skrev:Räka, jag har funderat på 30 km. Om jag kan vara med på den så gäller din tid * 2 mot min och så inget snack om att du är trött i benen eller dam, ok?!
Kan jag skylla på att jag är fet? =)
Nej det är ju min ursäkt!! Du har ju bantat, jag har däremot gått upp typ 8 kg sen vi sparrades i Växjö och 4-5 kg sen Kalmar.
Jag vet vad jag ska skylla på! Att jag inte är återhämtad. 2007 körde jag 30 km LL efter kalmar och det kändes att jag inte var återhämtad.

Tror jag väger 1 kg mer än kalmar förra året nu.

Edit: jajust det jag ska springa 50 km 2 veckor innan, det är min nya ursäkt...
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-07-01 09:23 av lullsuss.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 09:16
30 juni

Löpning 40,35, 141 medelpuls.

Ska igång med löpningen igen, men startar försiktigt. Kalmar kan jag ändå inte komma i bra löpform till, men ska försöka komma i så bra form som möjligt, utan att öka för fort så jag får problem. Sedan får jag jobba med löpningen under hösten.

Eftersom jag måste ta tag i löpningen ska jag nu när jag flyttat börja bli bättre på statistik över löpningen. Så denna tur var ett stort + ett litet varv runt Storfly över jobbet både dit och hem. Rätt varmt...

Fortsatt sliten efter mängdträningen och flytten, så jag föröker fortsätta att vila för att återhämta mig så jag inte blir sjuk.
Tryman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 09:49
Jag tog mig friheten att ändra din bästa tid på "Snabbast på hälso". Du gjorde trotsallt snabbare tid på simningen i Säter i år.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 10:00
Fint, det tänkte jag inte på.
Tryman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 10:34
Grymt intressant start i Kalmar i sommar, Clas Björling...
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 10:36
Jo, jag har vetat om det sedan säter. Träffade honom innan start.

Du får kul i publiken, om du blir med där iår med.
Tryman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-01 20:44
Ironwoman Skrev:Jo, jag har vetat om det sedan säter. Träffade honom innan start.

Du får kul i publiken, om du blir med där iår med.
Jag hade tänkt att vara med på sprinten och heja på lördag i år igen. Enligt hans blogg ville han inte pressa sig allt för mycket utan nöjde sig med 8.30 ;)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 08:23
Jag tror också att jag nöjer mig med 8,30 iår... =)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 08:27
1 juli

Simning ute 36 min
Simmade i min favoritsjö, även fast det är lite långt att köra för ett sådant kort pass, med tanke på att jag har 3 sjöar på närmare håll. 18 min f2 bort då vågorna gick med mig, typ 1 dm höga vågor. 14,5 min f3 hem, hade lite ben med. Så 3,5 min lugn avslutning.

Fortsatt trött och sliten, men börjar piggna till.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 08:35
Härligt!! Det är värt att köra lite för att få simma i sitt favvo-vatten!
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 11:37
Just det

Igår 1 juli plockade jag upp min nya trainer. Har fått nog av min gamla, den har långsamt fallit i biter och blir snart oduglig. Största saken är att motståndet försvagats så att jag närmar mig max vad trainern pallar för, så nu när jag ska komma i form finns en risk att den inte står pall för mjölksyraintervaller.

Så nu har jag samma trainer som Endag. Tittade runt lite och det verkade som om den var mest prisvärd, Endag har ju också skrivit att han är nöjd med sin.

Jobbar nu också för att få vara med IM Germany om ett år i ett försök att kvala. Men att lyckas anmäla sig är ungefär lika lätt som att få biljetter till en stor konsert, utan att de säljs i efterhand på blocket. Lyckas jag anmäla mig och pappa blir det en familjesemeter i Europa med husvagn nästa år.
machine gun
Medlem

HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 11:51
När/var går IM Germany och hur är den banan?
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 11:59
4 juli 2010 Frankfurt

Simningen i en sjö, rätt liten, 2 varvs bana.
Cyklingen 2 varvsbana, inte så mycket mer kuperad än kalmar. Så flack för att vara IM
Löpningen 4 varav runt en å, så flack.
Problemet är att det kan bli varmt.

Förra året kvalade man på 10,20 i min klass.

http://www.ironman.de/english/index.html
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-07-02 12:00 av lullsuss.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 15:31
Nu börjar jag känna mig tillräckligt pigg igen för att börja träna ordentligt

Träningsplanerna för sista tiden innan Kalmar:

Simning - Jag har jobbat som planerat i princip hela året, utan att nå de förbättringar i tid som jag planerat. Fast å andra sidan har jag haft bra med förbättring ( i bassäng) tidigare år. Det som gäller nu är att fortsätta jobba in utesimningen. Så pass ute uppblandat med något pass i bassäng för att stämma av att jag håller ett bra tempo. 3-4 pass/vecka varav 1 i utebassäng mad våtdräkt. Passen ute behöver inte vara alltför långa, 30-60 min, men ska ha ett litet tempoinslag. Tempoinslaget är nytt för detta år, tidigare har det förekommit något pass bara.

Cykel - Har tränat ordentligt med cykel och bör bara behöva lite fart för att komma i form. Därför 2 pass/vecka. Coachen special + ett intervallpass (ett IMfart, två mjölksyra, då Hosjöstrand blir ett av syrapassen). Coachen special blir 5/7, 12/7 och 19/7, dvs sista 2 veckor innan kalmar, lika som förra året.

Löpning - Sartade bra och höll planen fösta halvåret, men sedan har jag haft stora problem och nu gäller bara att samla km utan att överdriva. 3-4 pass/vecka. Inget jättelångt och bara Hosjöstrans som tempo.

15 juli är det tävling - Dalacup Hosjöstrand. Räknas som 3 pass på en dag.

Så runt 11 timmar och 9 pass/vecka. Dubbelpassen blir främst simning och löpning.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-02 23:29
Ironwoman Skrev:Just det

Igår 1 juli plockade jag upp min nya trainer. Har fått nog av min gamla, den har långsamt fallit i biter och blir snart oduglig. Största saken är att motståndet försvagats så att jag närmar mig max vad trainern pallar för, så nu när jag ska komma i form finns en risk att den inte står pall för mjölksyraintervaller.

Så nu har jag samma trainer som Endag. Tittade runt lite och det verkade som om den var mest prisvärd, Endag har ju också skrivit att han är nöjd med sin.

Jobbar nu också för att få vara med IM Germany om ett år i ett försök att kvala. Men att lyckas anmäla sig är ungefär lika lätt som att få biljetter till en stor konsert, utan att de säljs i efterhand på blocket. Lyckas jag anmäla mig och pappa blir det en familjesemeter i Europa med husvagn nästa år.
Oj grattis, du har alltså också blivit sambo med Kurt! Jag gillar den skarpt och jag läste på en hel del före jag köpte den. Hoppas nu inte du blir besviken...

En av fördelarna som många poängterade med just Kurt Kinetic är att man kan köra sjukt tungt motstånd, tror det är över 1000 watt. Dessutom är den stabil så man kan stå och trycka på som fan.

Det var några från Heleneholm som körde IM Germany förra året. Den ene var han som jag hade en duell mot på en X-duathlon hösten 2007, jag tog honom till slut på sista cykelsträckan och höll på att slakta honom på sista löpningen tills jag sprang fel...fortfarande bitter...Tror han skrev en race report på puls.se

En annan kilel som körde var Gustav L som satsar rätt hårt. Han IM-debuterade och han har en blogg.

Har du läst deras rapporter? Alltid bra att läsa andras.
(Det här inlägget ändrades senast: 2009-07-02 23:32 av leeza.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 08:27
Jag har inte börjat förbereda mig mer att än välja lopp. Men jag känner till flertalet som deltagit.

För tillfället är jag inte överdrivet uppåt när det gäller kval, då jag känner att jag är för långt ifrån tidsmässigt för att klara det. Kommer nu i Kalmar om det går bra vara 40 min efter. Räknar med lite bättre simning och cykel, men sämre löpning, så håller jag ihop löpningen utan att vara tränad för det landar jag nog på ungefär samma tid.

Fast jag har ju ett år på mig att träna. Lyckades ju mellan 07 och 08 förbättra mig med 1,5 timme, trots att 07 bara var halvdåligt.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 08:31
2 juli

Löpning 39,35, 147 medelpuls. Ett stort + ett litet varv runt storflyn.

Kändes som en värme som man lätt skulle avlida i. Lite seg innan, blev lite tröttare igen på em. Men efter en dryg km såg jag 2 killar framför i en uppförsbacke. Jag plockade in, så ökade jag för att gå om... Tryckte på hyfsat bra, men pulsen åkte i högan sky (upp mot 160 dvs över marapuls), sedan fick jag försöka få ned pulsen och farten lite.

Samma slinga som 30 juni 1 min, snabbare, men 6 slag högre i medelpuls.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 09:32
Ironwoman Skrev:Jag har inte börjat förbereda mig mer att än välja lopp. Men jag känner till flertalet som deltagit.

För tillfället är jag inte överdrivet uppåt när det gäller kval, då jag känner att jag är för långt ifrån tidsmässigt för att klara det. Kommer nu i Kalmar om det går bra vara 40 min efter. Räknar med lite bättre simning och cykel, men sämre löpning, så håller jag ihop löpningen utan att vara tränad för det landar jag nog på ungefär samma tid.

Fast jag har ju ett år på mig att träna. Lyckades ju mellan 07 och 08 förbättra mig med 1,5 timme, trots att 07 bara var halvdåligt.
Jag tror inte dte är fel att satsa hårt på 1-2 grenar i taget. Nu har ju löpningen hamnat efter lite de sista två åren men då har du istället blivit bra på att simma och riktigt grym på att cykla. Aningen extra fokus på löpningen så är du hemma tror jag. Sen gäller det förstås att ha lite tur med Hawaii-platserna men huvudsaken är ju att du har kapacitet att ha rimlig chans på en plats.

Har du koll på vad damerna gjort i Kalmar och sen i internationella IM? Kan vara kul att läsa som jämförelse. Vet bara Camillas tider, men det måste finnas flera att kolla upp. Du borde infiltrera svenska triathleters bloggar så kan du säkert få massor av bra tips från dem. Eller mejla. Jag tror att specifika tips om ett specifikt race är guld att ha fått. Ett par i HTT har kört Österrike och Schweiz har jag för mig och ger dem högsta betyg. IM France däremot verkar få bottenbetyg av de flesta, har du läst Toves rapport från årets upplaga? Hon sågar tävlingen som den sämsta och farligaste hon varit med om.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 10:40
C. Wageborn dubblerade med Tyskland och Kalmar 2007. 10,54 i Tyskland följt av 10,43 i kalmar 4 veckor senare. Hon simmade 7 min långsammare i kalmar, men cyklade 9 min och löpte 6 min snabbare. Men har för mig att hon var betydligt mer nöjd med kalmar.

Österrike och Schweiz är jag inte intresserad av att kvala i. Jag kan cykla hyfsat på platten redan, troligen tillräckligt för att kunna kvala. För att lära mig att matcha min platta cykling uppför behövs mer träning, men några veckor i kuperat land skulle nog räcka. Nedför måste jag ha ännu mer träning för att lära mig.

Jag tyckte då jag tittade i Nice att simstarten såg ytterst otrevlig ut. Cyklingen däremot var rätt lugn, men det kan ju bero på tempot jag håller nedför. Kör man över 30 km/h nedför =) är det säkert betydligt mer otrevligt.
machine gun
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 10:53
Endag Skrev:IM France däremot verkar få bottenbetyg av de flesta, har du läst Toves rapport från årets upplaga? Hon sågar tävlingen som den sämsta och farligaste hon varit med om.
Helena K från SCT gav däremot tävlingen toppbetyg: "Nice is Nice! :) Vilken cool tavling, vilka backar. Sager bara Wow, hit ska jag igen. Ironman Tour de France. Vi har haft en kanonvecka. Ses i Hellas snart och senare i Kalmar"
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 12:06
Ja Tove ger den usla betyg speciellt säkerhetsmässigt: http://www.tovewiklund.com/BizPart.aspx?tabId=221&tci=6

Men det följer ju den personliga upplevelsen, jag har läst andra som också gillat den. Hon såg nån otäck olycka plus var själv inblandad i en olycka. Fast det verkar vara väldigt många som krashat och en del riktigt illa.
machine gun
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 12:58
Jag läste på Funbeat att de släpper återstående platser (1800 st) till IM Germany på måndag, så sitt klistrad vid bokningssidan när den öppnar! Det ska bli kul att följa din väg till en "riktig" IM :)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-07-03 13:17
Jo, klockan 13 enligt vad jag fått fram 14,00 CET, dvs central european time, ska vara svensk vintertid, så 13,00.

Jag har ju kört 3 st utomlandsmaror och misslyckats på alla. Sedan 24 timmars cykling i tyskland då det gick rätt bra.

Lite kul när man blir att se tillbaka att jag kommer att ha lagt 4,5 års full statsning för att tävla där. Det är rätt lång tid...
Skicka svar