Ironwoman mot Hawaii

Tryman
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 15:59
therunningman Skrev:
Ironwoman Skrev:Simma bränner ju inte så jättemånga kcal/pass, men cykling gör ju av med hur mycket som helst.
Hur tänker du nu? För att du cyklar längre eller intensivare än när du simmar?
Man har inte sin egen vikt att bära upp t.ex.

Ironwoman
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 16:22
Tryman Skrev:
therunningman Skrev:
Ironwoman Skrev:Simma bränner ju inte så jättemånga kcal/pass, men cykling gör ju av med hur mycket som helst.
Hur tänker du nu? För att du cyklar längre eller intensivare än när du simmar?
Man har inte sin egen vikt att bära upp t.ex.
Jag snittar ca 1000 kcal/vecka på simningen och ca 3000-3500 på cyklingen. Det beror ju främst på skillnad i träningstid, men även även skillnad i mängd muskler som arbetar osv.¨
1000 kcal är ganska lätt att äta extra på en vecka om man tillåter sig att äta några kakor/dag, 3000-3500 är mycket kakor.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 16:35
Hon ligger mest och softar i poolen, det är därför ;)
therunningman
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 16:49
Tror inte vi är riktigt överens om hur energiförbrukning fungerar. Som jag lärt mig är energiförbrukning direkt i relation till hur mycket syre kroppen använder och därför viktspecifikt (i direkt korrelation med syreupptagningsförmåga per kg kroppsvikt). I simning bär man ju inte upp sin vikt på samma sätt men här arbetar man mot vattnets tröghet men det spelar egentligen ingen roll för det är din puls som avgör hur mycket energi du förbrukar. Ofta använder man METs för att beräkna förbrukad energi, där 1 MET är 1 kcal per kg du väger och timma (1 MET: 70 kg = 70 kcal)

Säg att du simmar hundringar på 100 sekunder och vilar 30 sekunder. Då håller du nästan hastigheten 0,8 meter per sekund och det motsvarar 15 MET. Fortsätter du den här intervallträningen i en timma så har du förbrukat 15 (MET) x 70 (kg kroppsvikt) = 1050 kcal. Jämför det med löpning i 5-tempo eller 12 km på en timma som är 9 MET (totalt 630 kcal på en timma) eller löpning i 16 km/h som precis som simningen 15 MET. Tyvärr visade inte min gamla fysiologibok högre cykelhastigheter än 20,9 km/h (ganska konstigt) men det motsvarar 9 MET.

Idag sprang jag 75 min i 12 km/h och väger ung. 73 kg; det borde bli ungefär 821 kcal om jag räknat rätt :) Sen håller jag med, det är ju svårt att matcha cykelträning eftersom man kan hålla på så länge.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 16:58
Endag Skrev:Hon ligger mest och softar i poolen, det är därför ;)
Vadå? träna på att flyta är väl jättetuff träning =)
therunningman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 17:02
Ironwoman Skrev:
Endag Skrev:Hon ligger mest och softar i poolen, det är därför ;)
Vadå? träna på att flyta är väl jättetuff träning =)
Och så kan man äta kakor under tiden ;)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 17:10
therunningman Skrev:Tror inte vi är riktigt överens om hur energiförbrukning fungerar. Som jag lärt mig är energiförbrukning direkt i relation till hur mycket syre kroppen använder och därför viktspecifikt (i direkt korrelation med syreupptagningsförmåga per kg kroppsvikt). I simning bär man ju inte upp sin vikt på samma sätt men här arbetar man mot vattnets tröghet men det spelar egentligen ingen roll för det är din puls som avgör hur mycket energi du förbrukar. Ofta använder man METs för att beräkna förbrukad energi, där 1 MET är 1 kcal per kg du väger och timma (1 MET: 70 kg = 70 kcal)

Säg att du simmar hundringar på 100 sekunder och vilar 30 sekunder. Då håller du nästan hastigheten 0,8 meter per sekund och det motsvarar 15 MET. Fortsätter du den här intervallträningen i en timma så har du förbrukat 15 (MET) x 70 (kg kroppsvikt) = 1050 kcal. Jämför det med löpning i 5-tempo eller 12 km på en timma som är 9 MET (totalt 630 kcal på en timma) eller löpning i 16 km/h som precis som simningen 15 MET. Tyvärr visade inte min gamla fysiologibok högre cykelhastigheter än 20,9 km/h (ganska konstigt) men det motsvarar 9 MET.

Idag sprang jag 75 min i 12 km/h och väger ung. 73 kg; det borde bli ungefär 821 kcal om jag räknat rätt :) Sen håller jag med, det är ju svårt att matcha cykelträning eftersom man kan hålla på så länge.
Mängd syre håller jag med om och därmed puls. Fast jag ligger lägre i puls vid simning, jämfört med cykel och löpning. i IMfart.

Hur får du fram MET?

De alldra flesta energiberäkningar på löpning ger ett resultat ganska nära (dvs tillräckligt nära för att använda praktiskt) antal kg*antal km = förbrukade kcal så väger du 70 och löper 15 km blir det 1050 på turen, plant underlag, normal temp, normaleffektivt lösteg.

Denna sida visar något annat. http://www.caloriesperhour.com/ det är den sida jag använder mig av då dels personer mycket kunniga inom området rekommenderar den och så innehåller den tillräckligt höga hastigheter.
therunningman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 17:26
Vid MET (Metabolic Equivalent) som beräkning antar man att kroppen använder 3,5 ml O2 / (kg x min) vid 1 MET - dvs vila - och vid 2 MET använder man 7 ml O2 / (kg x min) osv. Det hela är ett stort genomsnitt för många individer och tar inte hänsyn till dålig teknik/rörelseekonomi eller miljö/temperatur så det kan slå en hel del.

Sidan du länkar till använder just METs för att beräkna energiförbrukningen http://www.caloriesperhour.com/help_burn_work.php. METs är ju lite av en standard för att mäta energi så det är nog bara att googla så hittar man en komplett tabell fast din kalkylator är ju behändig så slipper man räkna själv... :)

Precis som du säger är ju pulsen det bästa sättet för att utvärdera energiförbrukning och har man tillgång till vilo-, maxpuls och syreupptagningsförmågan så är det ju riktigt bra!

Vad har du för puls i de olika diciplinerna under en IM?
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 20:57
På en triathlon har jag haft rätt hög simpuls, typ 170, sen 140-170 på cyklingen beroende på distans och sen kan ju löpningen landa var som helst, mellan 145 och 180.

Det är ju som du skriver att ett simpass är rätt kort jämfört med ett cykelpass. Men på cykeln drar jag i mig rätt mycket kalorier och sen en jäkla massa resten av dagen. Går nog energiplus en cykeldag :)
machine gun
Medlem

HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 22:25
Aptiten har en tendens att öka oproportionerligt mkt av fysisk aktivitet i förhållande till hur mkt energi man faktiskt gör av med. Vet flera som gått upp i vikt av hård träning :D Därför rekommenderar man även personer med dålig aptit att röra på sig. Sen finns det förstås de som fungerar tvärtom och tappar aptiten av träning.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 22:36
Sen säger inte vikten allt... Men löpning tycker jag öär optimalt näör det gäller viktnedgång.
machine gun
Medlem

HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-23 22:43
Endag Skrev:Sen säger inte vikten allt... Men löpning tycker jag öär optimalt näör det gäller viktnedgång.
Man förbrukar mkt energi på kort tid och får nedsatt aptit ett tag efter passet plus att man inte kan äta under tiden. Jo, jag håller med.
therunningman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 08:22
Håller med, löpning tar bort hungerkänslor för mig med. Måste trycka i mig mat för att få i mig det som behövs.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 08:30
therunningman Skrev:Vid MET (Metabolic Equivalent) som beräkning antar man att kroppen använder 3,5 ml O2 / (kg x min) vid 1 MET - dvs vila - och vid 2 MET använder man 7 ml O2 / (kg x min) osv. Det hela är ett stort genomsnitt för många individer och tar inte hänsyn till dålig teknik/rörelseekonomi eller miljö/temperatur så det kan slå en hel del.

Sidan du länkar till använder just METs för att beräkna energiförbrukningen http://www.caloriesperhour.com/help_burn_work.php. METs är ju lite av en standard för att mäta energi så det är nog bara att googla så hittar man en komplett tabell fast din kalkylator är ju behändig så slipper man räkna själv... :)

Precis som du säger är ju pulsen det bästa sättet för att utvärdera energiförbrukning och har man tillgång till vilo-, maxpuls och syreupptagningsförmågan så är det ju riktigt bra!

Vad har du för puls i de olika diciplinerna under en IM?
Jag gick hem och läste lite i min fysiologibok. och fick andra siffror. De påpekade lika som du är inne på att det varierar. Detta vad det som stod. Cyklingen stämmer inte helt på mig. Jag var och testade mig hos min coach (som doktorerar inom området, så det går att lita helt på de värden han mätte). Vid 195 watt hade jag 158 i puls, vilket borde motsvara ca 34 km/h på plan väg utan vind med tempostyre. Då har jag ett mycket bra rundtramp, tappar bara ca 2 % i effektivitet mot proffsen på cykel. Simning borde variera ännu mer, speciellt beroende på benspark, flytläge osv. Även löptekniken, om man har någon broms vid isättningen tex. Men dessa siffror varierar ju väldigt mycket från de du angav.

Energy expenditure ( kcal/min) = 0,0175 kcal * METS * kg

Cykla 14 – 15,9 mph dvs 22,5 – 25,6 km/h 10,0 METS
Cykla 16 – 19 mph utan drafting dvs 25,7 – 30,6 eller över 19 mph drafting 12,0 METS
Cykla över 20 mph, utan drafting dvs över 32,2 km/h 16,0 METS

Cykla 200 watt, 10,5 METS
Cykla 250 watt 12,5 METS

Löpning 6 mph dvs 9,7 km/h 10,0 METS
Löpning 7 mph dvs 11,3 km/h 11,5 METS
Löpning 7,5 mph dvs 12,1 km/h 12,5 METS
Löpning 8 mph dvs 12,9 km/h 13,5 METS
Löpning 9 mph dvs 14,5 km/h 15,0 METS

Simning crawl 50 yards/min dvs 2,11/100 m 8,0 METS
Simning crawl 75 yards/min dvs 1,27/100 m 11,0 METS

Powers, S. K. and Howley E. T. (2004) Exercise physiology: Theory and Application to Fitness and Performance, 5th edition. Pp A-4 – A-15. The MCGraw-Hill Companies, Inc. IBSN 0-07-255728

Detta år i Kalmar hade jag 146 på första simvarvet och 137 på andra. Cykelvarven hade jag 145, 143, 140, men det var en dag då mina ben var i bra form, jag hade planerat att köra på 149 hela vägen. På löpningen fick jag hjärtklappning och låg nästan på maxpuls hela vägen 183, 178, 188 var pulsen. Skulle pulsen vara normal skulle jag ha snittat 155-160 på maran.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 08:34
23 sep

pass 2
Löpning, 41,33, 149 medelpuls.
ca samma fart som under gårdagen nästan dubbelt så långa pass, var 15-20 sek långsammare halvvägs, men då märkte jag att det gick lite långsamt och ökade lite. Under gårdagen gick jag snarare ut lite hårt. Pulsen steg inte lika lätt varje gång det blev lite uppför. Funderade på att jag måste ta tag i uppmätning av slingorna jag har...
therunningman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 09:20
Det finns säkert flera upplagor av METs tabellen, de siffrorna jag angav stämmer bra med Wilmore & Costill (2008) men som du säger vill du ha exakt värden måste du nog mäta upp dem precis som du gjort. Exempelvis har min Garmin en tabell och SportTracks en annan, värdena jag angav innan ligger någonstans mitt emellan så man får nog bara gilla läget. :)
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 10:14
IW,
Undrar varför du och jag har så stor skillnad på puls under simning. Kan det vara för att jag benkickar mer än dig?

På Gbg triathlon (olypisk) hade jag :
Pulser:
Simning HR 162
Växling HR 185
Cykling HR 171
Växling HR --
Löpning HR 177
Totalt HR 172

Men då cyklade jag för hårt och fick aldrig ordning på pulsen i början.

I Sövde (halv -IM):
Simning HR 167
Cykling HR 162
Löpning: HR 150
Snitt HR 163

Men då joggade jag lugnt på löpningen.

I Kalmar strulade klockan och jag har inte riktigt sammanställt de värdena än. På löpningen tog jag av mig bandet. Men sista varvet på simningen tror jag att jag hade över 170 i puls och på cyklingen fick jag ganska snabbt ner pulsen under 150 vilket var mitt mål, sen låg jag nog runt 140-145.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 10:36
Endag Skrev:IW,
Undrar varför du och jag har så stor skillnad på puls under simning. Kan det vara för att jag benkickar mer än dig?
Det kan säkert vara förklaringen. Men jag tror även att du tar i mer på simningen än vad jag gör. Kör jag bara med armarna kan jag inte få upp pulsen så högt, jag har starkare hjärta än armar. Men lägger jag på lite ben blir det annorlunda, mycket ben är även det stor skillnad. Göteborg hade du ju liknande profil som jag brukar ha.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 12:00
Ironwoman Skrev:Men jag tror även att du tar i mer på simningen än vad jag gör.
Men vad har jag för nytta av det när du ändå cyklar om mig sen...suck.

Undrar om jaghade cyklat bättre i Kalmar om jag simmat 10 min långsammare? Fast jag tror man ska drämma på så hårt man kan på simningen, bara man inte får syra/andnöd.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 13:30
Endag Skrev:
Ironwoman Skrev:Men jag tror även att du tar i mer på simningen än vad jag gör.
Men vad har jag för nytta av det när du ändå cyklar om mig sen...suck.

Undrar om jaghade cyklat bättre i Kalmar om jag simmat 10 min långsammare? Fast jag tror man ska drämma på så hårt man kan på simningen, bara man inte får syra/andnöd.
Jag tror att du hade kunnat cykla lite snabbare om du simmat långsammare, men inte 10 min.

Av de killar jag känner som är bättre än mig kör de hårt på simningen i kalmar, men inga ben.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 14:11
Ironwoman Skrev:Av de killar jag känner som är bättre än mig kör de hårt på simningen i kalmar, men inga ben.
Varför skippar de benen? Är de klena? :)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 15:15
Endag Skrev:
Ironwoman Skrev:Av de killar jag känner som är bättre än mig kör de hårt på simningen i kalmar, men inga ben.
Varför skippar de benen? Är de klena? :)
alla som kör kalmar på 9-10 timmar är klena..., det är ju 10 % från den riktiga eliten, tänk bara på ett 10 000 m lopp, de skulle ju bli varvade 2-3 gånger.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 16:09
Ironwoman Skrev:alla som kör kalmar på 9-10 timmar är klena..., det är ju 10 % från den riktiga eliten, tänk bara på ett 10 000 m lopp, de skulle ju bli varvade 2-3 gånger.
Räkor. Men har man klena ben gör man nog rätt i att spara dem... varför vet jag inte.
therunningman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 16:35
Fast benen tillför väl inte speciellt mycket vid simning i våtdräkt? Jag hade iaf ingen direkt benspark, tyckte att jag hade okej vattenläge ändå.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-24 16:42
therunningman Skrev:Fast benen tillför väl inte speciellt mycket vid simning i våtdräkt? Jag hade iaf ingen direkt benspark, tyckte att jag hade okej vattenläge ändå.
vi drygar oss bara...

jag kör med ben på sprintar och kortare, men det är inte med någon direkt kraft. Tror på att det kan vara bra för att uppvärmda ben till cyklingen också.
Skicka svar