Tryman
Medlem
HP: 0
|
2008-09-18 12:55 |
Ironwoman Skrev:Endag Skrev:IW, hoppas du inte blir lack och tycker att jag klagar. Du är grym det vet du och du har blivit så grym på egen hand utan klubb. Det gör dig till en av Sveriges grymmaste triathleter i mina ögon. Ville bara komma med lite förslag.
För att jag ska bli lack måste man klaga väldigt mycket... Typ du ska löpa bredvid mig och klaga på min teknik i 10 timmar.
Krävs pannben för att knäcka en långdistanstriathlet =)
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-18 12:57 |
|
Jag tyckte ditt löpsteg såg bra ut, det lilla jag såg när vi möttes i Kalmar. I Växjö tyckte jag det såg sämre ut, men då gick du ju på ultratempo. Då tyckte jag du såg lite "säckig" ut, alltså ihopsjunken. I Kalmar var det mer pondus, mer upprätt. Det kommer ju ofta med farten. Hursomhelst kan man ju aldrig bli färdigtränad med teknik. Elittjejerna i HTT kör teknik jätteofta fast de tränat det i flera år och fast de är duktiga löpare. Men de har ju en helt annan tillgänglighet än du plus att några av dem jobbar halvtid för träningens skull.
Funderar på att anmäla mig till samma 24h-tävlings som du bara för att kunna springa jämte och klaga på tekniken i 10 h :)
Sen kanske du kommer bli lack 1 aug 2009 när du cyklar och cyklar men aldrig hinner ikapp ;)
|
|
| | |
|
|
Tryman
Medlem
|
2008-09-18 12:58 |
Endag Skrev:Sen kanske du kommer bli lack 1 aug 2009 när du cyklar och cyklar men aldrig hinner ikapp ;)
Men då har hon ju nästan 10 timmar att komma ikapp.
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
HP: 19
|
2008-09-18 13:36 |
Endag Skrev:Jag tyckte ditt löpsteg såg bra ut, det lilla jag såg när vi möttes i Kalmar. I Växjö tyckte jag det såg sämre ut, men då gick du ju på ultratempo. Då tyckte jag du såg lite "säckig" ut, alltså ihopsjunken. I Kalmar var det mer pondus, mer upprätt. Det kommer ju ofta med farten. Hursomhelst kan man ju aldrig bli färdigtränad med teknik. Elittjejerna i HTT kör teknik jätteofta fast de tränat det i flera år och fast de är duktiga löpare. Men de har ju en helt annan tillgänglighet än du plus att några av dem jobbar halvtid för träningens skull.
Det är ju som du är inne på, tempoberoende. Även hur pigg jag är, och form i allmänhet. Sedan vilken målsättning man har. Jag tror inte jag behöver teknik för att köra 10-15 min snabbare på maran i kalmar, eller den tiden kan jag lägga på annat. Skulle jag däremot försöka komma under 40 på milen.
Citat:Funderar på att anmäla mig till samma 24h-tävlings som du bara för att kunna springa jämte och klaga på tekniken i 10 h :)
Nu förstår jag inte, skulle du kunna hålla samma tempo som mig, nä nu skämtar du...
Citat:Sen kanske du kommer bli lack 1 aug 2009 när du cyklar och cyklar men aldrig hinner ikapp ;)
Nä, jag tror inte jag kommer att lyckas varav dig. Simningen och cyklingen är för kort för att jag ska hinna det.
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-18 13:56 |
|
Ska på tjänsteresa en vecka vilket alternativ tror ni belastar träningen minst, A är billigast, C dyrast
A. Tåg+Buss 13-20 söndag
B. Nattåg 21-8 söndag - måndag
C. Tåg + Flyg avresa 4,45 på måndag morgon
Då jag har planerat så jag inte behöver träna på söndag, iaf inget längre pass är väl A bästa alternativet. Brukar kunna sova bra lite här och var. Så C känns väl sämst då B och C förstör sömnen lika mycket
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-18 14:30 |
Ironwoman Skrev:Det är ju som du är inne på, tempoberoende. Även hur pigg jag är, och form i allmänhet. Sedan vilken målsättning man har. Jag tror inte jag behöver teknik för att köra 10-15 min snabbare på maran i kalmar, eller den tiden kan jag lägga på annat. Skulle jag däremot försöka komma under 40 på milen.
Inte för att bli snabbare, men för att bli ännu snabbare. Teknikträningen är ju också löpträning, alltså flåsträning. Det är häftig det du skriver med piggheten och även hur glad man är. Det påverkar stilen. Jag läste en intressant grej i min stabilitetsbok om grimaser. Många grinar illa när det är jobbigt - det ska man arbeta bort enligt författaren. Grimaser är förbjudna enligt henne.
Citat:Citat:Funderar på att anmäla mig till samma 24h-tävlings som du bara för att kunna springa jämte och klaga på tekniken i 10 h :)
Nu förstår jag inte, skulle du kunna hålla samma tempo som mig, nä nu skämtar du...
Skull eju kunna offra första 10 timmarna på att ligga och störa dig, för att en rycka loss sista 14 ;)
Citat:Citat:Sen kanske du kommer bli lack 1 aug 2009 när du cyklar och cyklar men aldrig hinner ikapp ;)
Nä, jag tror inte jag kommer att lyckas varav dig. Simningen och cyklingen är för kort för att jag ska hinna det.
Haha, så du planerar att simma sub 1.05 alltså :)
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-18 14:33 |
Ironwoman Skrev:Ska på tjänsteresa en vecka vilket alternativ tror ni belastar träningen minst, A är billigast, C dyrast
A. Tåg+Buss 13-20 söndag
Då jag har planerat så jag inte behöver träna på söndag, iaf inget längre pass är väl A bästa alternativet. Brukar kunna sova bra lite här och var. Så C känns väl sämst då B och C förstör sömnen lika mycket
Jag hade tagit B. Då ryker inte hela söndagen och jag gillar nattåg. C är sämst och belastar dessutom miljön mest. Vart ska du?
Förresten, vad är det för Mallis-cykling du ska på? Var det den du snackade om tidigare?
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-09-18 14:34 av leeza.)
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-18 15:18 |
Endag Skrev:Ironwoman Skrev:Ska på tjänsteresa en vecka vilket alternativ tror ni belastar träningen minst, A är billigast, C dyrast
A. Tåg+Buss 13-20 söndag
Jag hade tagit B. Då ryker inte hela söndagen och jag gillar nattåg. C är sämst och belastar dessutom miljön mest. Vart ska du?
Förresten, vad är det för Mallis-cykling du ska på? Var det den du snackade om tidigare?
Jag ska till umeå både v 41 och 48.
Det var den jag snackade om tidigare
http://www.motalatriathlonclub.com/doc/m...202009.pdf
Enkelrum blev +2000
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-19 08:42 |
|
18 sep
Var mer frisk än gårdagen, men för att inte belasta kroppen för hårt gjorde jag som jag brukar göra vid sjukdomskänningar, köra styrketräning. I detta fall förberedelse till vasaloppsstyrka. Ska köra lite styrka under hösten, som kombinerat med simning och ev något pass på längdskidor ska göra att jag i mellandagarna kan träna mycket längdskidor (typ 2*2 mil om dagen i 3 dagar) om det blir familjeträningsläger som planerat.
2*30 tåhävningar på varje ben, stående på en telefonkatalog (tillhör inte vasaloppet, utan lade in det för att endag föreslog det för min löpning)
2*30 baklängesarmhävningar, en medelhård variant
2*30 armhävningar på knä och knogar (måste köra knogar pga gammal skada)
2*60 rygglyft
10 min stakträning expander
Räknar 20 min träning
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-19 08:57 |
Ironwoman Skrev:2*30 tåhävningar på varje ben, stående på en telefonkatalog (tillhör inte vasaloppet, utan lade in det för att endag föreslog det för min löpning)
Nu gav jag dig mitt bästa tips... nu kommer jag inte ha en chans 09...
Jag tror det är nyttigt för dig. Du får sällan ont, men kanske har du hittat en svagare punkt i vaderna eftersom du fått känningar där. Lika bra att bygga bort det, tar ju minimal extra tid. Sen säger ju min pappas guru A. Gärderud att vadhävningarna är obligatoriska för alla löpare. Han tycker man ska göra dem så fort man står still, i en kö eller annat. Kan ju se knäppt ut, "ursäkta står du och juckar mot min fru??" :)
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-19 09:29 |
Endag Skrev:Han tycker man ska göra dem så fort man står still, i en kö eller annat.
De skulle väl vara bra om alla löpare började med det. Så fort man hamnde i en kö så skulle man hitta någon att prata med :)
Vi borde också gå runt med simglasögon och cykelhandskar....
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-19 09:47 |
Ironwoman Skrev:Endag Skrev:Han tycker man ska göra dem så fort man står still, i en kö eller annat.
De skulle väl vara bra om alla löpare började med det. Så fort man hamnde i en kö så skulle man hitta någon att prata med :)
triathleter har väl inte tid att stå i kö :)
|
|
| | |
|
|
steph
Medlem
HP: 2
|
2008-09-19 19:41 |
|
Nå, seglarna går ju med sina seglarskor året runt. Det finns ju vinterseglarskor! Själv brukar jag säga att jag går ju inte med svampkorgen i handen hela året, även om det är min största hobby! Trot om Ni vill!
Men tillbaks till andra hobbyn. Såg i tidningen en annons om nånslags fitnessvristtyngder. Inte vet jag vad/vem/hur, men 500gr, kom att tänka på John Aki-boa (?) på vinyltiden. Han vann OS-guld på 400häck och det sades att han tränade med blyväst. Lite bly kring vaderna borde ju inte vara dumt. Vet du om nån som testat?
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-22 08:29 |
steph Skrev:Nå, seglarna går ju med sina seglarskor året runt. Det finns ju vinterseglarskor! Själv brukar jag säga att jag går ju inte med svampkorgen i handen hela året, även om det är min största hobby! Trot om Ni vill!
Men tillbaks till andra hobbyn. Såg i tidningen en annons om nånslags fitnessvristtyngder. Inte vet jag vad/vem/hur, men 500gr, kom att tänka på John Aki-boa (?) på vinyltiden. Han vann OS-guld på 400häck och det sades att han tränade med blyväst. Lite bly kring vaderna borde ju inte vara dumt. Vet du om nån som testat?
Vad jag har läst är tyngder runt fotleder eller handleder inte bra, utan ökar risken för skador. Har dock aldrig testat själv.
Annars finns toppelitidrottare som har sprungit runt och släpat olika saker i skogen.
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-22 08:44 |
|
19 sep
Kollade vilopuls och lyckdes mäta upp 49, alltså fick jag träna, men tog det lite lugnt. Ville gärna få till lite träning för att inte tappa så mycket under veckan, då jag under helgen skulle bränna mycket form.
Trainer 1 timme, 131 vilopuls.
20 sep
Cykel till järnvägsstationen, 20 min. För årets stora festhelg med de som gick samma program som mig under universitetstiden.
21 sep
Cykel hem från järnvägsstationen 15 min.
Hade ganska lång tågresa 6 timmar i vadera riktingen, så jag han tänka endel. På vägen hem satt jag och tänkte på löpteknik. Det skulle kanske vara bra att kolla upp löptekniken för att bekräfta att den är rätt ok. Kanske få något att tänka på som är det största felet.
Hur? I omgivningen har jag ingen löptränare på långdistans som jag känner till. I triathlonklubben har vi en bra som jag löptränat med, men han är inriktad på medeldistans. En filmning skulle kanske vara bra, så lägga upp den på nätet + skicka till coachen. Hur ska den i så fall gå till? Utrustning? Jag har min vanliga digitalcamera med acceptabel filmkapacitet, föräldrarna har en fin digitalcamera som borde ha bättre fimkapacitet. Kan ju börja att testa med min och se om det funkar. Så borde det vara bra att filma i olika tempon, hur ska jag klara det (dvs inte löpa för fort och onaturligt), löpband skulle kanske vara bra. Om löpsteget nu inte ändras? Då skulle jag kunna börja med att filma snett framifrån och löpa en halvmin på 10, 11, 12, 13 och 14 km/h, så samma sak snett bakifrån.
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-22 09:11 |
|
Om du ska skicka inspelningen till någon speciell person så fråga den personen vad han eller hon vill ha. En del vill ju att man springer odämpat på löpband, andra att du springer i högt tempo, andra i lågt, andra... Vår löptränare kollar helst på kortare lite snabbare sträckor, jag vet inte varför men kanske avslöjar det bristerna bättre.
Jag ska kolla med lite folk också.
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-22 09:27 |
Endag Skrev:Om du ska skicka inspelningen till någon speciell person så fråga den personen vad han eller hon vill ha. En del vill ju att man springer odämpat på löpband, andra att du springer i högt tempo, andra i lågt, andra... Vår löptränare kollar helst på kortare lite snabbare sträckor, jag vet inte varför men kanske avslöjar det bristerna bättre.
Jag ska kolla med lite folk också.
Jo, jag tänkte kolla med coachen vad han vill att jag filmar. Det är honom i första hand som jag tänkte kolla med.
|
|
| | |
|
|
Tryman
Medlem
|
2008-09-23 07:55 |
Endag Skrev:Ironwoman Skrev:Endag Skrev:Han tycker man ska göra dem så fort man står still, i en kö eller annat.
triathleter har väl inte tid att stå i kö :)
Stå var ordet =)
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-23 09:04 |
|
22 sep
Vägde mig på morgonen 56,9 kg. Alltså har jag gått upp 1 kg sedan Kalmar, hade hoppats på att kunna hålla vikten. Samtidigt så hade jag fortsatt att äta som jag brukar hade jag gått upp 3 kg.
Löpning 1,14,45, 150 medelpuls, 13,5-14 km
Så var det dags att dra igång. Någon min långsammare än normalt och något slag högre medelpuls. Märkte speciellt hur pulsen stack iväg så fort det blev uppför.
10 min styrka efter
2*10 st armhävningar på tå och knogar
2*20 st Ryggresning med stol
30 rodd, med expander
8 min stakning med expander
23 sep
Morgonsim 45 min + 5 min transportcykel
Insim
Drillar, 50 m av varje, utom streamline som jag fortfarande har lite problem med och körde därför 6*25 m, men börjar få till det.
8*25 m fjärilsträning, första 2 bara ben, klararade 25 m utan andning andra försöket, 4 st med 5 kickar + ett armdrag, 1 st med 2 kickar + 1 armdrag, sista med försök till 1 kick + 1 armdrag. På sista 2 så fick jag inte armarana över vattenytan sista 2 armdragen. Men nu ska det inte vara så långt kvar innan jag överlever 25 m fjäril utan att ta helt slut.
Avsim
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-23 14:00 |
Vem har inte gått upp efter Kalmar.... OCh före Kalmar vägde jag nog 4 kg mer än i höstas... IM-träning är inte bra för deffen, man äter ju som en häst dygnet runt.
eller är det föräldraledigheten :)
IW Skrev:2*10 st armhävningar på tå och knogar
Är det Karate kid som inspirerar? :) IW-san
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-09-23 14:01 av leeza.)
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-23 14:31 |
|
När jag började med triathlon gick jag upp 4 kg på ca 3 månader, men sedan har det varit +/- 1 kg tills kalmar detta år då jag böjat slimma till mig lite.
Jag har lite handledsproblem, så lägger jag för mycket tryck på handlederna när jag har händerna som när man gör armhävningar får jag ont, länge. 2*10 kanske skulle funka om det var en engångsgrej. Tror att det är ett resultat av överansträningsinflammationer då jag körde mängdträning på längdskidor, utan att vara direkt grundtränad (vadslagning med pappa om hur mycket träning jag skulle fixa, jag vann...). Innan det hade jag inget problem, efter det har jag inte klarat vanliga armhävningar. Längdskidor går bra att åka som vanligt, därför spelar det inte så stor roll.
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-23 15:04 |
|
Jag har också probs med handlederna, speciellt efter varje gång jag gått på händer. Fast jag löser det genom att inte köra armhävningar :)
Konstigt med vikten. Jag har konstaterat att om jag kör löpning 3-7 mil i veckan med ett snitt runt 4-5 mil så har jag optimal viktnedgång. Men simmar och scyklar jag för mycket så blir det massa extra mat och energiplus.
|
|
| | |
|
|
Ironwoman
Medlem
|
2008-09-23 15:38 |
|
Simma bränner ju inte så jättemånga kcal/pass, men cykling gör ju av med hur mycket som helst.
|
|
| | |
|
|
Endag
Medlem
|
2008-09-23 15:43 |
|
Jo men på hojen drar man ju i sig en jä-ä-ävla massa mat... och sen när man kommer hem, och på kvällen och så nattamackan*5
|
|
| | |
|
|
therunningman
Medlem
HP: 1
|
2008-09-23 15:52 |
Ironwoman Skrev:Simma bränner ju inte så jättemånga kcal/pass, men cykling gör ju av med hur mycket som helst.
Hur tänker du nu? För att du cyklar längre eller intensivare än när du simmar?
|
|
| | |
|
|