Få större/synligare benmuskler

spicegirl_17
Mar 2008
HP: 13
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:02
Hej!

Jag behöver lite tips på ett bra benpass som man kan köra om man vill öka bra i styrka. Nu ska jag inte säga att det här är ett problem. Jag är inte sådan som oroar mig för min kropp så.. Men jag har ganska smala ben enligt mig själv. Nu har jag varit skadad och inte kunna köra mycket benböj m.m.
Dock har jag ganska muskelös överkropp och jag vill att den ska " passa" till mina ben :-P

Vore trevligt att få lite tips hur man kan göra för att öka. Lite olika träningstips och schema på hur många reps osv.

jag körde mycket ben förra året men vad jag tror inte jag har det "rätta" generna. Jag kan nog bli stor så, och det är ju bra iofs med tanke på att tennisspelare inte ska var för biffiga.

jag kan lägga upp en bild på mina ben hehe ,men vet inte riktigt hur man gör :P

/spice
Lajne
Jan 2007
HP: 250
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:07
Tunga knäböj min vän, men det är nog inget du bör tänka på förrän du är fullt rehabiliterad:)
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:10
men det hjälper inte, Gud vill nog inte att jag ska få stora muskler. ( fast iofs ska jag inte skriva att det inte hjälper för att jag hade starkaste ben på elittest, även om det inte syntes :-P )

Nej så klart, rehab viktigare nu, och jag kör ju lite benöj på mesiga 40kg max 10ggr lungt. hihi
Cybercowboy
Oct 2004
HP: 126
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:17
Men alltså; var det inte du som var en storsatsande/lovande tennisspelare? Jag tror det kan bli svårt att kombinera dessa två och lyckas bra med båda målen (tennis/benmassa). Du får satsa på massan istället när du har din uppbyggnadssäsong, annars finns det risk att det går ut över din tennisträning.
T-Rex
Nov 2005
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:25
En elittennisspelare jag känner är iofs rätt biffig, så det går nog att kombinera. Tyson var en biffig boxare, men explosiv som få. Det har väl att göra med muskelfibrernas karaktär (genetiskt) snarare än att en viss kroppshydda är mer eller mindre lämplig.

Du verkar ha lite bråttom med allt. Kanske har det med åldern att göra fröken Spicegirl ;) jag tycker ditt knä ska bli ok först innan du tänker på att utveckla benmassa. Annars kan du skada dig för livet, och det är väl inte så kul?

När knäet äntligen är helt återställt så bör du göra raka marklyft (för utveckling av baksidan av benen), kombinera gärna med lårcurl (baksidan av benen, hamstrings, är ofta en muskel som släpar), djupa knäböj (ATG - ass to the grass) och benpressar. När du utför knäböjen så kan du pröva att vinkla fötterna i olika riktningar (hjulbent och kobent och allt däremellan) för att aktivera olika delar av benmusklerna. Gör 4 set 8-10 reps på så tung vikt som möjligt.

Och så måste du såklart äta. Tror du att du äter mycket redan, så har du antagligen fel. Det brukar de flesta ha som påstår det.
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:26
haha ojdå. Jag hoppas inte folk tar som att " hmm, vad är hon för satsande elitidrottare om hon bara vill få större ben istället för att satsa på sin tennis" - även om det kan tolkas så.
Jag undrar vilka bra övningar det finns förutom benböj i olika positioner som man kan köra? Borde kankse ha ändrat trådet till " bra benövnignar istället"
Jag vill ju få en riktigt bra grund.

Cybercowboy: lovande har jag iofs aldrig sagt något om :-)
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:28
Knäböj, frontböj, marklyft, benpress, hack lift, raka marklyft
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:31
T-rex: du får inte misstolka som att jag ska köra järnet NU NU NU. Kanske i början av Maj kommer jag kunna köra bra benövningar och köra järnet så. Nej nej, T-rex jag har inte bråttom. :-) inga problems.

tack för tipsen. :-D Det är typ det som jag kört tidigare så tydligen kan jag lite iaf ;)

Ja tycker jag äter mkt, ? hur mkt ska jag äta?? , Jag äter lätt STORA portioner mat var 3:e timme. Däremot vet jag inte ritkigt hur många gram hehe, men jag räknade ut att jag behöver: 3172.088 kcal. kan det stämma?
Arne Persson
Sep 2004
HP: 5
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:33
spicegirl_17 Skrev:men det hjälper inte, Gud vill nog inte att jag ska få stora muskler. ( fast iofs ska jag inte skriva att det inte hjälper för att jag hade starkaste ben på elittest, även om det inte syntes :-P )

Nej så klart, rehab viktigare nu, och jag kör ju lite benöj på mesiga 40kg max 10ggr lungt. hihi
Det är tunga djupa knäböj som gäller.
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:34
Har för mig min fd friidrottstränare sa jag inte kommer kunna bli "biff" hur mkt än jag tränar.
Cybercowboy
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:36
"Biff" är väldigt subjektivt. För att bygga muskler måste du generellt sett gå upp i vikt, så att du ger kroppen gynsamma förutsättningar att bygga upp sig.

Ge det tid och träna tunga basövningar så kommer det bli jävligt bra. Det är kontinuiteten som är det viktiga.
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:38
Oki, tack :-D har svårt att gå upp i vikt dock
Lajne
Jan 2007
HP: 250
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:38
spicegirl_17 Skrev:men det hjälper inte, Gud vill nog inte att jag ska få stora muskler. ( fast iofs ska jag inte skriva att det inte hjälper för att jag hade starkaste ben på elittest, även om det inte syntes :-P )

Du har ju inte kört fulldjup än. Jag är inte ens nere i fulldjup själv än, men de extra graderna jag fick nån gång i januari i år har minst sagt gjort enorm skillnad på min lårutveckling och jag vågar säga att detsamma kommer gälla dig om du kan lyckas gå ATG i dina böjar. Även om det finns en massa andra övningar vill jag påstå att om man kan utföra den är knäböj den som man ska basera sin underkroppsträning runt, lite som bänkpress för överkroppen. Eller för att citera allas vår Arnold: "Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to do the squat" =)
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 17:44
Lajne: Nej, det är inte som jag "sörjer" för att jag är i 40 kg. tvärtom :-) (återkommer till det när jag har kommit på ett bra svar)
oki, ja det är bara jobba på och ÄTA =)
Go Arnold!
Madness
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 20:40
Lajne Skrev:

Du har ju inte kört fulldjup än. Jag är inte ens nere i fulldjup själv än, men de extra graderna jag fick nån gång i januari i år har minst sagt gjort enorm skillnad på min lårutveckling och jag vågar säga att detsamma kommer gälla dig om du kan lyckas gå ATG i dina böjar. Även om det finns en massa andra övningar vill jag påstå att om man kan utföra den är knäböj den som man ska basera sin underkroppsträning runt, lite som bänkpress för överkroppen. Eller för att citera allas vår Arnold: "Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to do the squat" =)
Man måste ju förfan älska Arnold!
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 20:57
vem är Arnold btw?
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 20:58
nä jag skoja, :-P
Cybercowboy
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 21:10
spicegirl_17 Skrev:vem är Arnold btw?
[Bild: arnold_pot.jpg]
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 21:33
rolig bild. Dock vet jag vem han är, tänkte bara skoja och se hur ni skulle reagera. På tanke eftersom det här är idrottsforum.
T-Rex
Nov 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 21:36
Vi är lite tröga här ;) allt blod lämnar hjärnan och färdas i andra riktningar när man tränar.
Alltidxx
Jun 2007
HP: 7
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 22:02
För volym bör du trycka lite djupa benpress och benspark också. Förlita dig inte enbart på knäböj.
spicegirl_17
Mar 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-29 23:51
alltidxx: ok, hur gör man DJUPA benspark?? Man trycker väl bara upp och ner? eller är det bencurls? shit, jag har verkligen ingen koll på namnen..
Madness
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-30 00:06
http://people.su.se/~jcede/friskvard/sid...nspark.gif
http://www.ast-ss.se/bilder/leg_press_bottom.jpg

Där har du benspark on benpress (vet inte hur man direktlänkar bilder här) :)
med djupa så menar han nog att du på benpressen ska gå långt ner, och ja.. benspark så är det väll bara att se till att man kör hela rörelsen. Bencurls är när du böjer nedre benet vid knät upp mot rumpan
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-03-30 00:08 av Marcus_marcus.)
sjöräven
Oct 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-03-30 03:46
.
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-03-30 03:49 av eter.)
Skicka svar