För mycket S-formad rygg

toyy
Jan 2008
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-01-31 20:32
Hej Alla!

Sedan jag har börjat köra marklyft har jag märkt att jag har blivit mycket starkare i ryggen, men jag känner också att jag är för mycket s-formad vilket inte är så bra för hållningen. Det känns som att min rygg hela tiden är i svank det är främst längre ner i ryggen som är väldigt spänt känns det som. Jag stretchar som sagt mycket tycker inte det har hjälpt så mycket.
Jag har funderat på om det inte skulle kunna fixa sig om jag börja träna skit mycket mage och säte muskeln för att svanken ska minskas. Några tips gubbs?

mvh Toyy :D
Degpekka
Jan 2006
HP: 12
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-01-31 20:35
var noga med att träna magen korrekt isåfall, så att du inte tränar höftböjarna för kraftigt, vilket isåfll enbart skulle leda till anterior pelvic tilt vilket gör att du får mer "S-form". Har du verkligen så mkt svank som du säger? Bild? kroppen ska vara svankad. :)
Mr Ray!
Aug 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-01-31 22:00
toyy Skrev:Hej Alla!

Sedan jag har börjat köra marklyft har jag märkt att jag har blivit mycket starkare i ryggen, men jag känner också att jag är för mycket s-formad vilket inte är så bra för hållningen. Det känns som att min rygg hela tiden är i svank det är främst längre ner i ryggen som är väldigt spänt känns det som. Jag stretchar som sagt mycket tycker inte det har hjälpt så mycket.
Jag har funderat på om det inte skulle kunna fixa sig om jag börja träna skit mycket mage och säte muskeln för att svanken ska minskas. Några tips gubbs?

mvh Toyy :D
Lösningen "Träna skit mycket mage" kanske är lite för ivrig. ;P Jag själv har haft problem med min svank ett flertal gånger genom livets gång ;) har varit hos sjukgymnast och vist blev det bättre och jag fick massa magövningar.. Men det som hjälp mig mest är att göra motsatt vad alla säger ;P Har börjat träna ryggen ganska mkt och tungt som fan.. vilket har lätt till att mina muskler på ryggen har blivit större och stärkt hela svank partiet, men dock glöm inte bort magen. ;D

Sen håller jag med Peter om att få se en bild för om det verkligen är så mkt S-form som du säger! :)
Guldgrävaren
Oct 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 00:04
Känner ibland att detta kan vara fallet för även mig. Tror att många skulle kunna ha detta problem. Skulle vara kul att se något typ "magbaserat" schema, då jag tycker man brister i övningar oftast! Inte så kul att sitta och mögla massa set med 50+kg på magen när man kör situps ;)
Mrs Sophie
Jul 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 01:49
styrkelyft är nog väldigt magbaserat. :)
/Degpekka
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-02-01 01:53 av K800.)
Edvin Eriksson
Dec 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 08:17
bälte!
kubein
Apr 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 10:49
Degpekka Skrev:var noga med att träna magen korrekt isåfall, så att du inte tränar höftböjarna för kraftigt, vilket isåfll enbart skulle leda till anterior pelvic tilt vilket gör att du får mer "S-form". Har du verkligen så mkt svank som du säger? Bild? kroppen ska vara svankad. :)
Tränar man höftböjjarna när man tränar med hjulet?
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 13:05
De får jobba en del.
vajolent
Mar 2004
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 16:27
Det är väll bara crunches som inte involverar höftböjjen tycker jag.. Finns ju "maskiner" där man blir liggandes på nån kudde som skjuter upp höften på nått sätt så att det inte Går att använda höftböjjen. Dem är riktigt jobbiga.
Degpekka
Jan 2006
HP: 12
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 18:28
japp, det är väl så gott som bara isolationsövningar som tränar enbart på raka bukmuskulaturen.
Edit: kom iofs på att dragonflags är en bra magövning som inte innebär så mkt aktivering mer än möjligt en del statiskt av höftböjarna.
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-02-01 18:29 av Netty.)
toyy
Jan 2008
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-01 19:32
Degpekka Skrev:var noga med att träna magen korrekt isåfall, så att du inte tränar höftböjarna för kraftigt, vilket isåfll enbart skulle leda till anterior pelvic tilt vilket gör att du får mer "S-form". Har du verkligen så mkt svank som du säger? Bild? kroppen ska vara svankad. :)
Fasiken jag tror jag har det du säger. Min mage sticker ut som anterior pelvic tilt och svanken.
Här är bilden på min hållning:

http://img527.imageshack.us/img527/3518/...627oh7.jpg

Sen hittade jag en bild på anterior pelvic tilt:

http://img221.imageshack.us/img221/1668/hllningay7.gif

Jag tycker att jag är ganska lik bilden till höger men inte så extremt ännu.

Vad ska jag göra nu? Ska jag bara träna mage nu, eller ska jag köra marklyft tungt som Mr Ray sa.
Tips alla!
sjöräven
Oct 2005
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-02 02:46
stretcha höftböjaren, det är ofta den som spökar. och ja, nöt mage, men som sagt, -mage- och inte höftböjarna. sök på svank, finns bra trådar om det.
toyy
Jan 2008
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-02 14:37
Går det bra med att köra marklyft fortfarande och knäböj?
Degpekka
Jan 2006
HP: 12
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-02 15:06
absolut!
kubein
Apr 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-03 00:04
Hur stretchar man höftböjjaren?
Själv tycker jag har lite för mycket svank! sen har jag jätte svårt att nudda tårna med raka ben. har det samband?
Lajne
Jan 2007
HP: 250
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-03 00:37
Om höftbenet tiltar framåt för att höftböjarna är för stela, så borde det innebära att hamstrings redan i sin grundposition är mer utsträckta än de borde vara och därför får du även svårt att nudda tårna när du böjer dig fram. Men mest tror jag det är för att du är för stel även i hamstrings, det är extremt vanligt bland alla folkslag som sitter på stolar större delen av sitt liv. De asiatiska folk som fortfarande spenderar sitt liv sittandes på huk vilket arbete de än utför är inte alls så stela i baksidan som vi. En guide till hur du också kan lära dig spendera ditt liv på huk: http://www.youtube.com/watch?v=y76UbfBr5vo
Och ja, för de flesta kommer det ta nåt år av stretching innan de kan genomföra en bekväm asian squat med rak rygg =D
kubein
Apr 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-03 02:42
är jätte vig i splitt däremot!
Lajne
Jan 2007
HP: 250
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-03 03:27
Spelar väl ingen roll?:P Insidan av låret är inte direkt detsamma som baksidan:)
kubein
Apr 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-03 20:53
Lajne Skrev:Spelar väl ingen roll?:P Insidan av låret är inte direkt detsamma som baksidan:)
Nenej :P men höftböjjaren känner jag mig ganska vig i. fast nudda tårna ovig. Sen har jag faktiskt tränat lite dåligt me mage på gym. Men tränar man höftböjjaren när man kör me det dära träningshjulet?
Twitchy
Feb 2008
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-02-04 22:04
för att träna bort den överdrivet stora svanken (syndromet kallas för "lower crossed syndrome") så ska du träna mkt mage,baksida lår och rumpa och stercha nedre ryggen, framsida lår och höftböjaren går inte in på detaljer med kroppsmekaniken varför du ska träna det men lita på mig :P .. det beror på hur musklerna drar i bäckenet och hur ryggraden anpassar sig för att hålla sig i en upprätt position. om du vill veta kroppsmekaniken så skriv det så kan jag maila ett specialarbete på detta område.
tokfan
Feb 2009
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-05-03 01:09
jag är förbaskat sugen på det specialarbetet.
jag lider av samma sak. får även en liten extra utstående böj på ryggraden längst ner när jag böjer mig framåt. känns som jag "lärt" kroppen att böja ut där när jag inte orkat hålla ryggen rak.
nån som känner igen det?
kul att läsa lite tips ovan. uppskattas mycket!
Skicka svar