Hur höja ämnesomsättningen?

Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 15:51
Jag har nog sjukt dålig ämnesomsättning.
Tränar 3 gånger i veckan (joggar och styrketränar lätt). Äter lax, viltkött, keso mm samt en hel del grönsaker. Äter aldrig vitt bröd/vit pasta. Det jag inte begriper är huruvida jag genom att konstant "deffa" lyckats sänka min ämnesomsättning och därför inte minskar i fettvikt, eller om jag tränar för lite.
För som det är nu kan jag inte minska mer på maten, då blir det inget kvar! I så fall är det ju rena svältdieten.
Så min fråga är hur jag ska göra för att öka ämnesomsättningen. Finns det någon mat som ökar ämnesomsättningen?
Tränar jag vid fel tid på dygnet? (Vanligtvis ca kl 18 på kvällen)
När jag tränar så joggar jag 45 minuter, och styrketränar ca 30 minuter.
Jag är 29 år, väger 58 kg, är 167 cm lång. Kvinna. Det är inte vikten i sig det är fel på, utan det jag eftersträvar är en mer deffad "look". Mer rippade muskler liksom :-)

Tacksam för alla tips.
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 16:06
Skriv upp vad du åt igår. Lättare att hjälpa dig då.

Tiden du tränar på dygnet spelar ingen större roll, men tänk på tajmingen med mat, dagen största lass bör ligga efter träningspasset.

Träna tung styrketräning istället för lätt. Tränar du mkt maskiner eller? Isf är det dax att sadla om till fria vikter.
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 16:20
Hej!
Tyvärr så går jag inte på världens bästa gym. Går på 24 Seven, och de har inte alla maskiner. Gick på ett bättre gym innan där de hade alla möjliga maskiner för alla tänkbara muskelgrupper, men det var ett dyrt ställe.
Tycker att jag blivit mindre vältränad sen jag började på 24 seven!

Mitt ätande på dagen ser just för tillfället ut ungefär såhär:

Frukost kl 6.00: en tallrik spenat (hackad spenat, fryst, som jag kokar i mikron) och därtill har jag keso. Ungefär som andra äter fil och flingor! :-)

Ca kl 9.00: ett äpple

Lunch kl 12: fisk (t ex lax, sej, torsk, makrill) eller någon liknande proteinkälla. Därtill har jag mycket grönsaker, t ex kokt "broccoliblandning" el dylikt.

Eftermiddagen: En smörgås med ost. Ev. ett äpple eller nån frukt.
(Ska tilläggas att jag sällan kan låta bli att äta en liten chokladbit på eftermiddan...)

Träning kl 18.30 - ca 1,5 timme

Kvällsmat: eftersom det då blir rätt sent så försöker jag att inte äta så mycket. Det blir grönsaker och nåt protein-innehållande.


Kanske är felet just för tillfället att jag är för trött när jag tränar och inte orkar köra så hårt. Jag har praktik just nu nämligen och pendlar långt. Därför kan jag inte träna tidigare än 18.30. Som du ser av matlistan går det nästan inte att minska mer på maten. Möjligtvis de små chokladbitarna men va fasen, de kan väl inte göra SÅ himla många kalorier? (Jag snackar om ett par chokladbitar/rutor alltså).
Vad tror du om mitt läge?
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 16:41
Träna mera styrketräning, det är det som minimerar din förlust av muskelmassa.

1 rad choklad från tex marabou etc ger runt 100kcal. Asso 25kcal per ruta. Skippa dessa i största möjliga mån.

Vid lunch och middag ser jag ett stort fel, du har ingen kolhydratskälla. Det måste du ha! Och efter träningen är det super viktigt att du får i dig kolhydrater för återhämtningen. Din trötthet kan säkert bero på ditt låga kolhydrats intag.

Så, what 2 do. Skippa chokladen, ät en ordentlig måltid efter träningen. Kolhydrater måste du klämma in både till lunchen och kvällmaten.

Bra läsning för dig: http://www.halso.info/forum/t-6908.html


Edit: Lycka till. ;)
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-20 16:42 av brooklyn.)
Ironwoman
Aug 2006
HP: 17
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 16:42
Genom att börja äta ordentligt höjer du ämnesomsättningan, akn i inledningsskedet göra att du lägger på dig något kg (både glykogen + vatten och ev lite fett) då du en kort tid går på energiöverskott, sedan kommer kroppen snabbt att anpassa sig och ämnesomsättningen blir normal åter. Då du snarare är underviktig än överviktig är inte något kg så mycket att orda om.

Sedan när du har normal ämnesomsättning orkar du träna på med bra intensitet vilket behövs för att forma till kroppen. Promenader blir man bara lite tunnare av, men får ingen annan förändning på kroppen, medan intensiv träning ger förändring.
I Svea I
Mar 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 17:17
high_school_boy Skrev:Träna mera styrketräning, det är det som minimerar din förlust av muskelmassa.

1 rad choklad från tex marabou etc ger runt 100kcal. Asso 25kcal per ruta. Skippa dessa i största möjliga mån.
Njaa, felräkning?

En maraboukaka (100g) innehåller runt 500 kcal, och det är lätt mer än fem rader på längden. Håller med dig fullt och fast i övrigt.
Keep_On_Pumpin
Oct 2006
HP: 37
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 17:23
I Svea I Skrev:
high_school_boy Skrev:Träna mera styrketräning, det är det som minimerar din förlust av muskelmassa.

1 rad choklad från tex marabou etc ger runt 100kcal. Asso 25kcal per ruta. Skippa dessa i största möjliga mån.
Njaa, felräkning?

En maraboukaka (100g) innehåller runt 500 kcal, och det är lätt mer än fem rader på längden. Håller med dig fullt och fast i övrigt.
Beror på vilken kaka. Den "vanliga" innehåller 200gram (1090kcal) och denna har 7 (?)rader med 4 bitar på varje --> 28 bitar. --> 1090/28 = 38,9 kcal per ruta får jag det till =P
I Svea I
Mar 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 17:48
Ojdå, jag som trodde jag var mattegeni :(.
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 19:25
haha ;-)
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 21:34
Tack för era synpunkter.
Dock var det där med chokladen ett litet sidospår. Det handlar för min del om ca 4 "rutor" per dag. Kan dessa 4 rutor verkligen vara orsak till att jag inte blir mer deffad?
Och om jag ersätter de 4 chokladrutorna med mer kolhydrater i samband med måltiderna, blir det bättre då? Borde det inte gå på ett ut? Eller att jag då rent av får i mig MER kalorier?
Fabbi_kanin
Jun 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 21:53
Ja de kan det eftersom det totala energiintaget är det som spelar roll för din viktnedgång.
Och som svar på din andra fråga är det viktigt att du får i dig tillräckligt med kolhydrater, varför låter jag någon mera kompetent förklara ;)
Man har ju alltså ett dagsbehov gällande kolhydrater och det är viktigt att du uppfyller det också.
Utgående från ditt ätande på den dagen du skrev om får du ju för lite kolhydrater så dra ner på chokladen så får du genast mer plats för energi från kolisarna
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 22:02
hej Fabbi kanin,
ja det är det där jag inte begriper: om jag tar bort de 4 chokladbitarna men ersätter med mer kolhydrater , det borde ju gå på ett ut? Dvs det borde ju varken göra från eller till? 4 ynkliga chokladbitar kan väl inte utgöra skillnaden mellan att se rippad ut och att inte se rippad ut? Det låter ju skitkonstigt. Tänk då om man skulle äta 6 chokladbitar! Då skulle man ju vara fet! Men det har jag svårt att tro. 2 chokladbitar plus eller minus kan ju inte vara skillnaden mellan normalstor och fet.
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 22:31
Det är inte dina 4 cholkadbitar som är avgörande här. De bidrar endast med runt 100kcal.

Lägg till kolhydrater vid de måltider jag tidigare påpekade.


Läst du inte länken ja bifogade?
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 22:42
Hej
ag har kollat på den, min chokladkommentar rörde det som diskuterades alldeles här ovan, angående chokladen.
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-20 23:46
Ja förstod att det rörde det. :)

Och ja säger samma sak, "Det är inte dina 4 cholkadbitar som är avgörande här. De bidrar endast med runt 100kcal." Att ligga på ett energiunderskott på 100kcal/24h skulle ta dig i teorin 70-75dagar att minska 1kg i kroppsfett. I praktiken skulle det aldrig ens ske.

Ligg på -500kcal/24h, ät både kolhydrater, proteiner och fetter, träna styrketräning. Då ska du se det börjar hända lite grejjer.
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 10:28
Hm... jag funderar .... är det alltså Bättre att äta mer men varierat, än lite och kolhydratfattigt?
Dvs, skulle det vara bättre (ur deffningssynpunkt) att äta t ex 2000 kcal/dygn och varierat, än 1500 kcal/dygn men utesluta kolhydrater?
Fabbi_kanin
Jun 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 10:36
Gardin Skrev:hej Fabbi kanin,
ja det är det där jag inte begriper: om jag tar bort de 4 chokladbitarna men ersätter med mer kolhydrater , det borde ju gå på ett ut? Dvs det borde ju varken göra från eller till? 4 ynkliga chokladbitar kan väl inte utgöra skillnaden mellan att se rippad ut och att inte se rippad ut? Det låter ju skitkonstigt. Tänk då om man skulle äta 6 chokladbitar! Då skulle man ju vara fet! Men det har jag svårt att tro. 2 chokladbitar plus eller minus kan ju inte vara skillnaden mellan normalstor och fet.
Jag menade inte heller att de där 4 bitarna skulle vara boven men poängterade att de kan vara avgörande för om du ligger på ett underskott eller överskott. Det är klart att de största förändringarna i din kost inte kommer att vara att du skippar chokladen. HSB sade ''Ligg på -500kcal/24h, ät både kolhydrater, proteiner och fetter, träna styrketräning. Då ska du se det börjar hända lite grejjer.'' och så skall du göra.Ville bara påperka att det finns den teoretiska möjligheten att du med lite choklad skulle hamna på ett energiöverskott medan utan på ett (om ändå obetydligt) underskott.
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 12:56
Gardin Skrev:Dvs, skulle det vara bättre (ur deffningssynpunkt) att äta t ex 2000 kcal/dygn och varierat, än 1500 kcal/dygn men utesluta kolhydrater?
Det är garanterat bättre.

Räkna ut ditt energibehov, dra av 500kcal, där har du hur mkt du ska ligga på. Kosten SKA innehålla protein, kolhydrater och fett.
Acaila
Jun 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 13:35
Gardin Skrev:Hm... jag funderar .... är det alltså Bättre att äta mer men varierat, än lite och kolhydratfattigt?
Dvs, skulle det vara bättre (ur deffningssynpunkt) att äta t ex 2000 kcal/dygn och varierat, än 1500 kcal/dygn men utesluta kolhydrater?
JA! Du måste få i dig kolhydrater, tänk att du ska få i dig lite kolhydrater, fett och protein vid varje måltid och lägg sedan till grönsaker på det så får du en bra måltid. Du äter på tok för lite enligt det du skrev tidigare, och visst chokladen kanske inte är det bästa men haka inte upp dig på den försök äta mer varierat. Chokladen äter du kanske bara för att du äter för lite annars?

Edit: Jag upprepade lite av det High_school_boy skrev såg jag just, men men det är inte desto mindre sant.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-21 13:36 av Niikitah.)
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 13:47
Okej, men då fattar jag inte varför man pratar om att man ska minska på kolhydraterna när man deffar??
I Svea I
Mar 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 15:16
Vissa tycker att det blir lättare då. Helt individuellt, pröva dig fram.
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 15:28
Jag har kört med metoden att minska på kolisarna under rätt lång tid. Men inte har jag blivit av med mer fett för det. Tvärtom så har jag fått MER fett på olika depåer! (kring armhålorna och baksidan av axlarna). Underhudsfettet på resten av kroppen är dock rätt så minimalt.
high_school_boy
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 15:43
Minska på allt, kolhydrater, fett o protein, men uteslut inget av dem.

Sammanfattning: Ät som du brukar fast mindre helt enkelt.
Gardin
May 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 16:00
Men det var ju det jag skrev innan, att det går inte. Jag kan inte minska mer på det totala intaget för då kommer jag att förtvina. jag äter redan lite. Det var det som var frågeställningen, alltså hur jag ska göra för att få UPP ämnesomsättningen.
I Svea I
Mar 2007
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-21 16:03
Hela din frågeställning är märklig.

Du kan inte minska mer på maten, för då försvinner du - men du vill ändå ha upp ämnesomsättningen och tvingas äta mer för att inte försvinna?
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-21 16:03 av jono78.)
Skicka svar