Ironwoman mot 2008

Ironwoman
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 16:13
Japp, 8 varv runt växjösjön. Jag har sprungit 2 gånger 2003 och 2005, båda gångerna har det varit kyligt väder (5-10 grader) och uppehåll. Man får gå iväg ca 1 km till start för att få lite drygt 8 varv, sedan 8 varv, går imål alldeles utanför en simhall med där man får duscha (1 våning ned, kul att gå i den trappen efter). Man får själv hålla reda på varven, men det är inte svårt alls, jag tänker 5 km, 10 km osv, sedan ser man ju på klockan också. Jag har inte heller upplevt det som att man lättare vill bryta med en flervarvsbana, utan jag tänker snarare, ett varv till, det går bra, det är ju inte så långt. Bansträckningen är mycket flack, ganska mycket kurvor, men för oss som inte springer så jättefort är det inga problem (löpare som ligger runt 3 timmar har dock tyckt att det är för många kurvor). Banan går främst på asfalterade cykelvägar, men även lite på grus. De första 5 km är skyltade, sedan kommer skyltarna med 5 km mellanrum + halvmaramarkering, skyltningen har verkat korrekt. 2 st vätskekontroller dels vid simhallen och så på mitten av varvet, med vanligt, lite halvsnålt utbud, men samtidigt är det ju ett rel litet lopp om man jämför med ex stockholm, sportdryck, vatten, troligen banan eller så, men då jag aldrig äter tittar jag bara efter sportdryck. Vid vätskekontrollen vid sporthallen finns ett bord där man kan ställa egen vätska, där blev jag av med en gel första året. Det är inte alls trångt, samtidigt känner man sig inte ensam, 8 varvsbanan gör att man blir varvad rätt ofta, det tycker jag var intressant, man får verkligen känna elitens tempo då man springer på smala vägar. Jag brukar också kunna varva någon, fast inte lika många som varvat mig;) Brukar vara lite halvsnålt med publik, vid varvningen utanför simhallen, men efter banan ganska tomt. Funktionärerna är jättetrevliga, första året då jag blev trött joggade en kille med mig en km för att peppa mig, sedan behövde han vända tillbaka till sina uppgifter.

Självklart ska du springa, jag kommer dit med en bunt motionärer + lite snabbare löpare, på kvällen efter kommer vi gå ut och ha trevligt, där kan då säkert också få vara med.

Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 16:30
TriathlonLarsson Skrev:Oj, vilken diskussion: Klart man ska köra med voltvändning!! Flytet i simningen blir mycket bättre då, framförallt när man ligger och kör hårt. Dessutom ser det - precis som Ironwoman säger - betydligt snyggare ut, än att likt en säl masa sig runt när man når kaklet. Men du måste se till att jobba på stilen. Upp med benen genom luften, i en snygg svepande rörelse, så det säger "plask" efter. Och så ett kraftigt frånskjut!! :-) Sen är det en annan sak som jag älskar med Ironwoman - och det är din planering och dina mål. Du är fenomenal att hitta nya utmaningar (i detta fall voltvändningar) för att tända den gnista som behövs för att träna hårt under lång tid. Fortsätt med det!!!
WOW, tack! Se så där snygg ut hade jag hoppats klara nu när simhallen där jag bor öppnas efter att ha tagit sommarstängt sista april, för att kunna överraska gubbarna som jag brukar prata med där. Nu hann jag ju inte där, kommer snarare få samma kommentar som jag fick när jag började crawlträna "du har ju iaf bra tålamod". Fick en till kul kommentar från en kille jag har kontakt med...(som är såå irriterande, han tar mig med ett par min på varje lopp som båda kör, oavsett idrott)

Citat:Haha,du är galen. Springa 100km!! Bara att lägga upp en taktik för det låter så absurt så det finns inte. Men gillar man utmaningar och inte tycker IM är så farligt så krävs ju något mer.
Endag
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 16:33
Gissa om jag sprungit ett och annat varv runt Växjösjön i mina dagar… Det är ju som du skriver plattare än platt och kurvorna borde man inte ha några problem med. Men om du ska gå ner och byta om bland brottare och tyngdlyftare så kan jag tipsa om en liten halvhemlig ingång på sidan där du borde slippa trappor ;)
Jag ska fundera på det här, för om jag ska springa så långt måste jag nog bestämma mig nu så jag kan fokusera mentalt på det. Och få in lite sista träning. Jag har sprungit bra i perioder, men sämre i andra. Å andra sidan kan jag se det som en kul grej och ett fitnesstest. Eller som en utvärdering av min Maffetone-träning. När jag sprang en mara för sju åtta år sedan var jag helt förstörd i kroppen efteråt och om det skulle hända nu på hösten så vad gör det? Tack för den ”eventuella inbjudan” på kvällen. Jag återkommer om och ifall det blir start. Måste fundera lite bara och se om det passar med familjelivsplanerna. Men rent praktiskt och ekonomiskt blir det inte enklare än så här att springa en mara. Morsan och farsan bor 5 km från simhallen och det är 2 timmars bilfärd eller tåg bort.
steph
Medlem

HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 16:38
Topp. Väljer 3.000 meter. Jag kör allt mellan 25 - 4.000 (olika dagar).
Du får vända som du vill. Jag kör stenhårt så det blir blodränder i kakelkanten! Jag kör på måndag och kan skriva tid efter 18.00, men det vore ju skoj om vi skriver in tiden ungefär samtidigt. När kör du?
Tror du någon annan vågar anta "utmaningen" / inspirationen.
Jag skulle oxå vilja till Hawaii! Skulle inte behöva lika bra tid som du. Det finns vissa fördelar...
PS Inledningen var ett litet försök till en ordlek i att få fram ett könsneutralt pluralord.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-09-06 17:05 av funka.)
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 16:41
steph Skrev:Tror du någon annan vågar anta "utmaningen" / inspirationen.
Till våren när jag kan crawla så är jag med :)
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 16:49
IW, Växjö marathon går samma dag som Kona...
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 17:18
jag vet inte än när jag kör, är fortfarande för sjuk för att kunna träna och inte ta i. Nu till helgen funkar inte, det är gratis att bada denna vecka..., nästa helg ska jag ju springa 10 mil, så jag får anpassa lite efter det, så tid eller ons är möjliga dagar (tors vila + packning, fre resdag, lör tävling), måndag går inte, då stänger simhallen 16,30 för icke simmare i simklubben.

Oj, jag visste inte att det var samma dag, det kan man ju göra något kul av rent mentalt, jag kommer springa ungefär lika långsamt som en IM mara i växjö, 10 mila går ju 4 veckor innan, så bra är ju totalt uteslutet. Siktar på att spöa föräldrarna, tänker inte ta i mer än det ska behövas för att klara det, under 4,15 tror jag inte någon av dem klarar, mamma har pers på 4,18 och kan mycket väl vara i närheten eller ta den tiden lite, pappa har pers på 4,20, han brukar kunna hålla 4 timmars fart, men kan inte hålla en mara, kommer 30 km innan benen tar slut.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 17:25
Steph: om du känner att det är orättvist att jag skulle kunna få en tid att gå på, så kan jag säga att jag hade 59,30 i våras, med lite strul (fick lov att stanna för att se klockan pga lite immiga glasögon + stanna för att släppa förbi 2 personer), så ca 59 min effektiv tid, på IM fart (spurt sista 100 max på 1,40 jämfört mot perset på 1,30 då, så hyfsat med energi kvar), så lite snabbare skulle jag kunna klara om jag får simma på, tippar på 57 min om jag lyckas hitta ett bra tempo så jag håller jämn fart hela vägen.
steph
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 20:12
Nej, men jag försöker hitta på lite nya grepp på detta med träningsböcker och att inspirera varandra. Du vet när jag kom till min första IM hade jag inte sett, hört eller talat eller you name it med nån som tränade för IM. Allt var nytt. Nu kan man ha kontakt och inspireras på olika sätt. Varför då inte ha en utmaning - den behöver ju inte vara exakt samtidig, men som "show" att skriva ut tiderna ca samtidigt.
Om man talat om annat. Blev intressera av fågelskådning sk tomtkryssning för några år sen. All kontakt över nätet till grannbyar! Tänkte att när jag sett 60 arter skulle jag fara på deras årsmöte. Såg 60, for inte. Såg 80, for inte. Såg 100. For inte. Nu har jag sett 115 arter, men aldrig träffat en enda fågelskådare. All kontakt via nätet.
Sen finns det tävlingar, som heter "Sitt och glo". Man är hemma och räknar hur många arter man ser på en dag och rapporterar. Det funkar. Vem f-n skulle vilja narras.
Så därför funderade jag ut detta att utmana andra på träningsforumet. Simningen har ju blivit min bästa gren, så därför tänkte jag börja där mot en "legend" i branschen.
Men jag kan hålla min tid i "slutet kuvert". Så när passar det dig att dra 3.000 så kaklen flyger?
PS Jag inbillar mig att det kunde bli en rafflande duell, optimist som jag är.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-09-06 20:17 av funka.)
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-06 21:25
Börjar bli lite sugen på Växjö marathon.. Måste bara kolla så det funkar med datumet. Vete sjutton hur jag ska lägga upp träningen bara. Jag har just varit på sista rundan på min tatuering på underbenet och kommer inte kunna träna förrän måndag /tisdag. Då borde jag ha fem veckor på mig, inklusive sista veckan som jag inte borde köra så mycket och så näst sista som kanske inte borde innehålla nåt långpass. Så tre hela veckor, då borde jag kunna få in fyra långpass varav nåt av dem med en längre tempoökning och två av dem lite mer rejäla (27+ km). Sen några snabbpass på det kanske... Får skissa lite på en plan, men som sagt måste kolla datumet först. Och sen måste jag sätta upp min målsättning. Slå min gamla tid? Nån annan tid? Bara ha kul och se var jag landar? Vet inte än. Men sugen är jag!
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-09-06 21:25 av leeza.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 09:09
Steph: Fågelskådning, en hobby jag ogillar, kan bero på att jag som är ointresserad bodde ihop med en fågelskådare under ett halvår, hon ville visa mig vilka fåglar hon hittade, ifs var det jämnt, jag terroriserade henne med att berätta om min träning.

I övrigt kom jag under gårdagen på att du ju kan vänta med att skriva din tid, när jag inte får träna halveras mitt IQ ;). Legend, hahahaha, jag är lycklig bara att några kvinniga legender känner igen mig och hejar på mig. Får se, du är ju inte så långt efter på 500, sedan har väl du lättare för längre distanser.

Endag: 10-14 dagar inför en mara bör man undvika långpass, 10-11 dagar för en erfaren (då jag sprang 7-8 mil i veckan räknades jag som erfaren), 14 dagar för motionärer. Min erfarenhet är också att max ett långpass/vecka. Under en pressad period inför en mara fick jag springa 2 st 28 km pass med 5 dagars lucka för att få in båda, det var lite för lite, för mig var det ett normal långpass då, därav iaf en veckas vila. Därför tror jag att 4 långpass är lite väl mycket, beror ju på vad man ser som långpass också. Som tempo inför maror brukar jag köra 3 km intervaller i marafart med 2-3 min vila. Fast jag har ju inte lyckats springa fort på någon mara än så... Vad har du för gammal tid?
steph
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 10:15
Jepp, vi gör så. Jag kör som kalvar på våbetet på måndag och du kör efter ditt långlopp. Har nog tänkt nå din tid nu innan IM i sommar. Sen en annan sak att du hinner vidare.
Och kan väl nämna åt Endag att om mitt test på milen idag utfaller väl så kommer även jag att ta en mara i oktober. Men jag vill vara "säker" på att det går under 4:30, först. Vad är ditt önskemål?
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 10:41
IW,
Jag brukar också räkna ett långpass per vecka, men tre veckor ger ju faktiskt möjlighet till tre viloperioder, d vs lagom för fyra pass: pass1-vila1-pass 2-vila2-pass3- vila3-pass4 och sen 2 veckor kvar. Jag kan ju ta det ena långpasset lite kortare, kanske 23 km eller nåt. Jag har inte direkt sprungit några riktigt långa pass i år, men å andra sidan har jag haft två veckor i rad nu med 70+ km utan att känna annat än ett sug att springa mer. Nu när tatueringen ska läka så passar det nog också bra som en ordentligt viloperiod inför lite sista hård träning.

Min förra tid var 3.46 (start- till mållinjen) har jag för mig, Stockholm 2000. Då bestod min träning i stort sett bara av pass där jag sprang två varv på en 8.5 km-bana och jag maxade alltid varje gång. Ibland sprang jag lite längre. Grejen var att jag tränade till GBG-varvet och när jag sprang där blev jag så grymt besviken på att det var så trångt och att jag inte fick göra min träning rättvisa att jag anmälde mig till maran mer eller mindre när jag kommit i mål. Ungefär två veckor innan maran så satte jag nytt pers på milen på lundaloppet (nånstans 41:20 - 41:30) så jag hade en snabbhet då som jag inte har nu. Skulle tippa att jag kan ta milen på strax under 45 nu, men inte mycket mer. Å andra sidan kan jag springa 25 km i hyfsad fart på riktigt låg puls nu. Det gör att en mara nu skulle bli en kul jämförelse mellan de två träningsmetoderna: No pain no gain kontra Maffetones lågpulslöpning. Men jag måste 1. väcka farten i mig och 2. få till några riktigt långa rökare innan loppet. Och det på tre veckor helst. Kanske skulle köra 3 km-intervaller som du skriver om i 5-min tempo. Eller så kör jag milen nära max några gånger.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 10:45
Steph: Drömmen är ju att ta en mara under 3:30 nån gång men där är jag inte i dag. Mitt mål kommer förmodligen bli att ta min förra tid, 3.46 eller bara att ha kul och se var jag hamnar (den taktiken kör ju vi gamla växjöbor, vet inte hur många gånger Klüft sagt att hon bara går ut och har kul, och kolla var hon presterar :)

Sen är jag lite orolig att jag skulel få bryta för jag har haft problem med en sena under foten när jag springer långt. Men hellre bryta efter att ha försökt än inte försöka.
Tryman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 10:56
Klüft må säga att hon bara går ut och har kul, men det kanske beror på att hon får resultat för sitt slit på träningarna? Tror hon sagt det för att få ner förväntningarna från andra. Däremot har hon nog haft höga mål själv varje gång. Hon börjar dessutom släppa den fasaden nu.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 10:58
Tryman Skrev:Klüft må säga att hon bara går ut och har kul, men det kanske beror på att hon får resultat för sitt slit på träningarna? Tror hon sagt det för att få ner förväntningarna från andra. Däremot har hon nog haft höga mål själv varje gång. Hon börjar dessutom släppa den fasaden nu.
exactly. Jag beundrar Klüft, hon är fantastisk, men jag stör mig lite på ha-kul-grejen. Hon har säkert kul, absolut, men hon är bäst i världen för att hon har en vinnarskalle och tävlingsinstinkt, inte för att hon "bara har lite kul". Har sett att Kallur också kört en del med den stilen. Annat var det på Sjöbergs tid...
steph
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-07 12:14
Verkar ju realistiskt med liknande tid. Har nu kommit till att även jag kör: no pain men gain? Jag kör ju intervallartat men mycket sällan mjölksyra dvs pain. Men det är ju roligare att springa lite fortare. Det har jag även sett att ni tycker ibland.
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-08 15:15
IW,
det blir Växjö marathon. Ska bli kul!
Kalle Löpare
Newbie
*

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-08 22:01
Oj oj! Här har det hänt saker medans jag varit utloggad. Man såsar till i en vecka, och så hittar man två sidor med het diskussion! Men tyvärr, jag hoppar nog eran simtävling, ingen chans jag klarar 3 km på 1 timme i bassäng. Eller så kör jag ett test i smyg och hör av mig om tiden blir bra. :)

Hoppar nog erat marathon också. Eller nog, jag menar glöm det. Det är Stockholm nästa år som gäller. Ska någon av er springa det förresten?

Ur dimmorna kan jag skönja ett sug efter en "vänskapstävling" på lite kortare distans. Jag kan ana att någon vill testa 10 km... Någon??? I så fall smäller det!
steph
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-09 11:25
Det är ju lättare när det gamla olympiska idealet ligger mig varmt om hjärtat, du vet. "Det är inte allt att segra..." Men oj, nog skulle det ju fara fantastiskt att kunna komma under timmen. Det hade jag inte tänkt på. Man tappar ju inte fart i simning på samma sätt som i löpning. I morgon vet jag.
Men Kalle 10 känns lite väl kort, men 25 skulle vara en bra genomkörare. Tar du den utmaningen? Kanske Endag hänger med?
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-09-09 15:10 av funka.)
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-09 20:57
Hmmm, jag vet inte om jag vill maxa vare sig milen eller 25 km. Men jag kanske kan halv-maxa ;)

Hade i och för sig varit fint att spöa Kalle och Steph...
Kalle Löpare
Newbie
*

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-09 22:00
Endag Skrev:Hmmm, jag vet inte om jag vill maxa vare sig milen eller 25 km. Men jag kanske kan halv-maxa ;)

Hade i och för sig varit fint att spöa Kalle och Steph...
Mig spöar ni lätt på 25 km. Med händerna bakbundna och hoppande på ett ben. Jag kommer nämligen inte att springa så långt, iaf inte före den 29:e sept... Tyvärr, Steph, jag bangar! Det absolut längsta jag kanske ska springa innan LL är 20 km, och det är inte speciellt troligt att jag ger mig på det. Förklaring i min tråd. Skitknä.

Är dock extremt sugen att köra järnet på 10 km på bana, för att slå mitt eget rekord. Återkommer om 25:an någon gång i oktober.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-10 09:31
Endag Skrev:IW,
det blir Växjö marathon. Ska bli kul!
Kul, jag kommer med stor sannolikhet få mycket styrk.

Kalle Löpare Skrev:Ur dimmorna kan jag skönja ett sug efter en "vänskapstävling" på lite kortare distans. Jag kan ana att någon vill testa 10 km... Någon??? I så fall smäller det!
Simning? ;) Jag har funderat lite på att prova att simma 10 km, men det skulle ta närmare 4 timmar och simtränaren protesterar lite mot mitt 4500 m pass för att så långa pass kan få (får) mig att tappa tekniken pga okoncentrerad simning.

I övrigt har jag fortsatt att vara sjuk, känner av halsen, lite snuvig (men inte så jag behöver snyta mig) lite ont i huvudet. Inget 3000 m lopp för mig denna vecka, tror inte det är bra att ta i. Kollade vilopulsen i morse, lite småstressad, efter 2 dl te, fick 61, troligen några slag för mycket, ska fortsätta kolla då jag är lugnare. Min vilopuls ligger på 42, men det är då jag verkligen är utvilad, så det värdet får jag inte för jag är mycket sällan helt utvilad, men brukar få 45-47 normalt. Sedan gör vilan nu att plasmavolymen sjunker ganska mycket, så vilopulsen blir högre, men något hög känns den. I övrigt kommer jag att starta på 100 km om 5 dagar om jag mår som jag gör nu. Jag gör bedömningen på att min begränsande faktor är vad benmusklerna klarar, hur deras uthållighet och förmåga att stå emot stötar är, hjärtat kommer inte att belastas hårt alls. Självklart övervakning med pulsklocka hela vägen och beredd att bryta innan maran, vilket annars var absolut minimun för mig att iaf klara maran. Så kan jag resonera nu, men i tävlingssammanhang blir det mer genomföra anda från mig, dock inte riskera resten av året, så mogen har jag lyckats bli, tror och hoppas jag iaf.

Sedan har jag kört 2 långlopp med lite sjukdom. Mitt första vasalopp 01 där jag var rätt rejält förkyld, troligen feber, genomförde på 1 timme längre tid än förväntat, det var inte bra, så sjuk ska man inte vara, men vasaloppet hade varit min dröm i många år och jag var medveten om risken, men i efterhand var det inte värt det. Sedan sprang jag växjö marathon 03, hade varit sjuk med förkylning, 42 timmar innan start joggade jag 5 km med 10 slag förhöjd puls, var något mer frisk än nu, men kunde genomföra ganska normalt, benmusklerna pajade efter 30 km, men det berodde på budapest marathon 13 dagar innan, annars ca 10 min sämre mara än normalt, så det gick ganska bra (10 min pga trötta ben pga budapest + 10 min pga sjukdom).
steph
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-10 15:10
Jag förstår att du inte hinner med simningen nu, men jag har mitt bakom och vet om jag kan simma 3 km på en timme eller inte. Hoppas du hittar formen inför ultran, den skulle inte jag vilja köra. Men däremot skulle ju nån sim-ultra kännas intressant. Jag har ju kört 5 km några gånger nu och det är nog enda grenen som jag vill köra längre än IM-sträckorna.
Kalle, det borde väl passa dig med 3 km simning. Nog tål du väl att i värsta fall spöas av en tjej? När jag hade en månad kvar till IM fick jag problem med ena benet och då körde jag mest långa simpass och cykling. Du hade visst några praktiska problem med din cykel... Man kan träna uthållighet även med temposimning.
Sen förstår jag att du inte vill köra 25 veckan efter LL och jag vill inte ta det veckan innan min mara.
Men Endag, nog måste väl du börja träna att springa lite fortare nu? Och nog bör du ju spöa mig även med halvfart, om det är bara det du är ute efter. Du får ju även en bra genomkörare inför din mara.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-09-10 15:11 av funka.)
Endag
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-09-10 19:14
steph Skrev:Men Endag, nog måste väl du börja träna att springa lite fortare nu? Och nog bör du ju spöa mig även med halvfart, om det är bara det du är ute efter. Du får ju även en bra genomkörare inför din mara.
Det låter kul men jag vill inte maxa en så lång distans, iallafall inte just nu. Men jag sprang ett snaabt långpass i dag på just 25 km... Tiden annonseras i min dagbok efter reklampausen... (efter jag ätit :)
Skicka svar