|
17
Simning, 40 min. insim, styrkesimträning 4*50 m med paddlar 15 sek vila, kände av lats och axlar mot slutet, teknikövningarna och voltvändningträning. Gick framåt jättebra på voltvändningarna, lyckas simma in, göra en voltvändning utan näsklämma och utan att få vatten i näsan, vända runt och fortsätta simma. Problemet är att få fram armarna efter vändningen, mina ligger kvar efter kroppen av någon anledning. Sedan mycket finslipning på alla moment, men tillräckligt bra för att kunna voltvända under insim och avsim.
18
Midnattsloppet:
Målet var att spöa pappa utan att ta ut mig.
Började att värma upp 35 min innan start, 10 min jogging + några mjuka sprintar på 80 m, hade inte mer plats att springa på. Gick till starten 20 min innan jag skulle starta, där hade jag hoppats på att kunna fortsätta med lite försiktig uppvärmning där, fast vi stod som packade sillar och jag kunde knappt röra benen överhuvudtaget, fast pappa skulle leka macho och inte värma upp över huvudtaget. Starten gick och pappa flög iväg i en faslig fart, sprang zickzack som om han skulle komma först imål av hela startgruppen, jag hade svårt att följa honom och var nära att tappa ett par gånger, i mörkret då alla hade samma tröja och de allra flesta även svarta korta tajts var det svårt att hålla koll på gubben. Han fick lite fart på mig och efter ca 0,5 km gick jag om och ifrån. I efterhand fick jag veta att han hela eftermiddagen funderat ut vilken taktik han skulle använda för att jävlas med mig det han bestämt sig för var att försöka gå ifrån ibörjan för att sedan gömma sim så jag skulle springa om helt förvirrad utan att veta var han var och sedan få lov att jaga på hela vägen. Efter att jag kommit om och gått ifrån lite kunde vi båda slappna av och sänka tempot och jag höll ett rel behagligt tempo till mål, spurtade lite sista km så jag fick lite syra. Det gick i ett ryckigt tempo, bitvis var det så trångt så jag fick lov att jogga, därav de lite konstiga kmtiderna. Hade också svårt med att finna rytm, kroppen var lite seg. Efter varje kurva fick jag börja dra igång kroppen igen, hitta en lucka där man kunde springa och långsamt sega mig upp i tempo, då jag kommit igång kom nästa kurva. Normal har jag inga problem mes kurvor, antar att Kalmar spökar. Benen var lite sega , kunde inte så upp ett löpsteg under hela loppet, höfterna sjönk ned och bak vilket gör att jag inte kan få upp knäna eller få en hälkick, Kalmar där med. Fick 53,03. Hade med ett maxlopp klarat 1-2 min snabbare den dagen, utan trängsel kanske 2 min snabbare och så ger Kalmar 2-3 min långsammare tid. Klarade målet, så jag får ändå vara nöjd.
Lite stressad i starten av pappas ryck så jag har inte kmiderna från början
4: 4,57
5: 5,16
6: 6,09
7: 5,13
8: 5,17
9: 5,51
10: 4,46
Pappa kom in på 54,17 och mamma 57,33.
Lite oroande att jag ändå inte hade pappa längre bakom mig, med tanke på hans planerade start i Kalmar nästa år. När jag simmade med honom i onsdags kan kan hålla mitt tempo 35 m, fast skulle han få ordning på andning och så kommer jag inte ha alltför mycket att gå på efter simningen. Cykling tar han mig, han vevade ett varv i Kalmar på sin vanliga landsvägsracer utan tempostyre på 1,55 ca IMfart, jag hade 2,03, 2,02, 2,11 på mina tre varv. Sedan ska han få mitt nuvarande tempostyre när jag köper ett rikigt tempostyre. Sedan hade jag trott att det var helt lugnt på maran, även om han skulle leda med 20 min eller så efter cyklingen, men detta är ju stressande.
19
Simträning på kvällen, 80 min. Jag som hade väntat mig ett litet lugnt pass, det kunde jag glömma, nu har jag tydligen lärt mig nybörjarövningarna tillräckligt bra för att köra serier.
Var där en kvart i förväg för att träna voltvändningar, det går bättre och bättre. Fick sedan en massa serier av tränaren mest teknik, men vissa jobbiga, typ 100 m fjärlilsimben, jag ska tydligen lära mig fjärilsim enligt honom, ska vara bra styrketräning. En lite dryg temposerie, 100 m f3-4, 100 m lugnt, 100 m f3-4, 100 m lugnt, ingen vila, hade 1,35 och 1,34 på tempoavsnitten, rätt bra ändå. Annars ben och teknikövningar, 3100 m totalt under passet, 65 min. Jobbade på så gott jag kunde. Nämnde inte Midnattsloppet, med tanke på att simtränaren hade 3,28 påmaran i Kalmar ska inte jag gnälla över ett millopp på 53 min direkt och ha det som anledning till att jag är seg.
|