|
Följer rutinen och när det är dags för ett lopp berättar jag om tidigare lopp på distansen. Nu mina 10 km lopp, även om ett 9 km lopp också fick vara med. Lite kul att jag sprungit dubbelt så många maror som 10 km lopp.
Djurmolunken, 9 km, 48,58, maj/juni 97: Hade 2 månader innan börjat äta ordentligt efter min anorexisläng. Under anorexislängen löptränade jag inte mycket, men höll igång med mycket annan konditionsträning, sedan vilat och ätit upp mig till normalvikt, åt mycket så jag gick upp snabbt. Inte löptränat innan loppet. Cyklat 7 mil Orsasjön runt dagen innan, på vanlig standardcykel, hockeyhjälm och gympaskor, på 2,44. Spurtade och fick så mycket syra att jag inte kunde stå med raka ben, orkade inte cykla/jogga ned (en av mina svagheter, att "missa" nedjogg efter lopp). Pappa hade vilat från cykelloppet, men deltog i 9 km löploppet. Började löploppet segt och såg pappa glida iväg, men efter ca 3 km kom kroppen igång och jag kunde springa normalt, började snart se pappa framför mig och märkte att jag tog in, lade mig ca 30 m bakom en stund och kände på tempot. Då det var ca 2,5 km kvar var det en nedförsbacke som jag tog fart i, jag är bättre än pappa nedför, sprang förbi och passade på att vända mig om och vinka och kommentera att jag gick om. Sista biten gav jag allt för att pappa inte skulle komma ikapp, det var ca 1 km uppför, där är pappa starkare än mig. Lyckades springa ifrån honom med ca 40 sek. Första gången jag spöade pappa på en tävling. Viktigt lopp för mig.
Lidingötjejlopp 98, 55,18: Hade inte tränat så mycket, typ 5 st rätt hårda pass (löpning till F&S ca 5 km, F&S pass, jogging hem). Ingen löpträning innan det heller.
Lidingötjejloppet 99, 1,00: Hade en tyngre period i mina ätstörningar, hetsåt (utan att spy) så jag var rätt rund, mellan det så åt jag för lite. Var för fet för att orka löpträna (tror jag sprang ett pass), tränade inte så mycket annat heller. Skumpade runt iaf runt och prickade timmen på sekunden, som en del av tjejklassikern.
Midnattsloppet, 00, 54,53: Hade löptränat 20 gånger, 30 min under en månad innan, sedan ett par dagars vila. Startade nere i trängseln och genomförde i ett jämnt fint tempo. Fast kan nog inte gnälla mer än ett par min på trängseln, med tanke på att jag och lillebror startade tillsammans och han hade 47,03.
Lundaloppet, maj 05, 45,06: Hade under vintern löptränat 4 km varannan dag. I mitten av mars hade jag börjat träna för min och floppix coach, sedan dess löptränat efter hans program, sprungit så mycket jag klarat, vilket inte var så mycket, 53 km tyngsta veckan. Gjorde ett bra lopp, lite väl snabb start 4,10 på första km, sedan i ett jämnt fint tempo.
Nu inför Midnattsloppet är jag lite osäker, jag tror mig ha en kapacitet på ungefär 47 min hyfsat utvilad, men inte toppad, som ett lopp i grundträningsperioden. Anledningen till att jag blivit lite långsammare sedan 05 är att jag väger 5-6 kg mer, löptränar mindre och springer mindre tempo. Speciellt tempoträningen gör att jag inte har mycket till löpsteg nu. Sedan ställer Kalmar till det med varierande dagsform, med en bra dagsform borde jag kanske kunna springa på 48, med en sämre blir nog under 50 min ett mål. Sedan startar jag nere i trängseln, det ger kanske 5 min extra. Mitt mål är att spöa pappa som står i samma startled, normalt är jag starkare än pappa på allt (inom löpning) utom uppförsbackar där han är något bättre och spurter där han kan flyga ifrån (i 20-årsåldern då han tränade friidrott var han 1 sek från världsrekordet på 60 m) fast nu blir han med stor sannolikhet skadad om han skulle trycka på. Om jag klarar mitt mål tror jag beror på dagsformen, är min dagsform bra eller normal tar jag pappa, med en dålig får jag stryk. Spöa pappa är mitt ständiga mål, jag har klar + statistik inom löpning, i cykel och längdskidor har jag aldrig lyckats. Mamma startar 5 min före, diskussionen är lite kommer vi att komma ikapp henne och i så fall när. Jag tror inte vi kommer ikapp, i våras sprang jag och mamma ett 5 km lopp, jag (utvilad) var 2,25 före henne och nu är hon lite bättre tränad, då hon tränar inför Växjö marathon, dessutom kommer hon få lite mindre trängsel.
|