Ont i svanskotan!

therunningman
Jan 2008
HP: 16
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 09:57
Har du slagit i svanskotan på något sätt? En ortoped-läkare eller en sjukgymnast som läst till OMT kan förhoppningsvis hjälpa dig. Svankskotan kan luxera (gå ur led) precis som andra leder kan och då kan en OMT-sjukgymnast manipulera den på plats åt dig. Kanske kan även naprapat eller en kiropraktor hjälpa dig men jag har inte hört talas om att de gör den här typen av manipulationer.
Strosaren
Jan 2008
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 10:22
Säker på att det inte är din falska ischias som spökar fortfarande? Nerven förgrenar ut sig från ländkotorna i ländryggen och går i genom piriformis. Falsk ischias är ju just att piriformis klämmer på nerven. Piriformis sitter typ tvärs över rumpan, alltså ganska nära svanskotan.

[Bild: z132808178.jpg]

Strävar smärtan ända ner till knäet?
(Det här inlägget ändrades senast: 2008-08-27 10:30 av SirDuke.)
therunningman
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 11:23
Den killen som frågar nu har inte haft någon ischiias, det andra inlägget är från 2007. F.Ö. divideras det ju rätt friskt om piriformissyndromet överhuvudet taget finns. :-) En ischias är enligt klassifikation alltid smärta i eller nedom knäet annars är det ingen ischias, eller tänker jag fel?
Strosaren
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 11:35
therunningman Skrev:Den killen som frågar nu har inte haft någon ischiias, det andra inlägget är från 2007. F.Ö. divideras det ju rätt friskt om piriformissyndromet överhuvudet taget finns. :-) En ischias är enligt klassifikation alltid smärta i eller nedom knäet annars är det ingen ischias, eller tänker jag fel?
Aha, trodde det vara samma person hela vägen i tråden.

Ischias brukar klassificeras som när en disk har glidit ut från sitt läge eller när den är skadad, och trycker/klämmer på en nerv. I detta fallet brukar smärtan gå ut i benet och ner i foten.

Falsk Ischias brukar vara när nerven kläms av Piriformis. Ofta på grund av att piriformis är kort (graviditet är ett typexempel). Då brukar smärtan på sin höjd nå knäet.
hypercello
Jun 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 12:23
Hej.. Har sen någon månad tillbaka haft lite ont/öm i det området som du visar på bilden. Känns som mest när jag lutar mig snett bakåt höger. Kanske klämmer det då på nerven :S Tror jag fått det av lite väl mycket benpress och marklyft. Sen har jag även känt att det liksom strålar ner från framsidan av höften nerför låret och en bit ner på smalbenet. Hade trott att det haft med benhinnorna att göra. Men fallet kanske inte är så. Men det börjar iaf kännas lite bättre.

Strosaren Skrev:Säker på att det inte är din falska ischias som spökar fortfarande? Nerven förgrenar ut sig från ländkotorna i ländryggen och går i genom piriformis. Falsk ischias är ju just att piriformis klämmer på nerven. Piriformis sitter typ tvärs över rumpan, alltså ganska nära svanskotan.

http://x11.xanga.com/371c245030030174530...808178.jpg

Strävar smärtan ända ner till knäet?
therunningman
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 12:26
Nu tänker du på lumbago ischias tror jag, o det är en diskbuktning som klämmer på nervroten precis som du säger. Ischias i sig säger inte så mycket om orsaken utan bara att du har strålande smärta i ett ben nedom knäet om jag minns rätt.

När jag gick i skolan var det ett väldigt dividerande om piriformissyndromet och flertalet studier motbevisade varandra om det över huvudtaget finns och som jag minns det gav stretching om någon så väldigt liten effekt. Nyare forskning tyder att ex även ligament kan ge refererad smärta.

I det här fallet är ju ett nervtensionstest, ex SLUMP, utomordentligt för att kunna reproducera smärtan och se om den kommer från nervsystemet eller om den sitter lokalt i svanskotan. Läkare och sjukgymnaster är båda väldigt duktiga på sånt här.
hypercello
Jun 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 12:41
Kan iofs. vara ryggen som du säger. Har för en tid tillbaka haft ont på en specifik punkt mitt i ryggraden, det gick över men nu känner jag att det har kommit tillbaka lite. Har inte speciellt ont, men det är inte riktigt helt hundra. Känns lite mer när jag "roterar" ryggraden.

therunningman Skrev:Nu tänker du på lumbago ischias tror jag, o det är en diskbuktning som klämmer på nervroten precis som du säger. Ischias i sig säger inte så mycket om orsaken utan bara att du har strålande smärta i ett ben nedom knäet om jag minns rätt.

När jag gick i skolan var det ett väldigt dividerande om piriformissyndromet och flertalet studier motbevisade varandra om det över huvudtaget finns och som jag minns det gav stretching om någon så väldigt liten effekt. Nyare forskning tyder att ex även ligament kan ge refererad smärta.

I det här fallet är ju ett nervtensionstest, ex SLUMP, utomordentligt för att kunna reproducera smärtan och se om den kommer från nervsystemet eller om den sitter lokalt i svanskotan. Läkare och sjukgymnaster är båda väldigt duktiga på sånt här.
Strosaren
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 12:42
therunningman Skrev:Nu tänker du på lumbago ischias tror jag, o det är en diskbuktning som klämmer på nervroten precis som du säger. Ischias i sig säger inte så mycket om orsaken utan bara att du har strålande smärta i ett ben nedom knäet om jag minns rätt.

Kan det vara så att flera namn förekommer för samma sak? Läraren (sjukgymnast) jag hade i yoga-anatomi kallade det för falsk ischias när piriformis klämmer på nerven. Jag kan för lite för att säga emot dig i detta fallet.
therunningman
Jan 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-08-27 13:28
Ischias är ett begrepp som ofta misstolkas och missbrukas, oftast beror det på diskbuktning, diskbråck, spinal stenos eller möjligvis någon form av olistes i ryggen. Jag har stött på väldigt många varianter av vad ischias är men tror att den korrekta terminologin är den jag skrev tidigare som ex inte säger ett piss.. :-)

Jag är själv bland annat sjukgymnast.
yayarn
Jun 2008
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2008-09-12 20:02
Lånar denna tråd, får ont i svanskotan av övningar där jag står framåtlutad, som t.ex. framåtböjda hantellyft och skivstångsrodd, gör också ont av knäböj (dock inte på lättare vikt). Smärtan kommer inte medan jag utför övningen utan när jag när jag rätar upp ryggen igen, har inte ont annars utan bara när jag gjort dessa övningar.
Är det någon här som har någon aning om vad det kan vara?
Skicka svar