Träna varje dag

thuram
Aug 2005
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 19:16
Hur reagerar kroppen på att träna varje dag? Förutom att man blir trött o så. Händer det något i kroppen spom har negativ påverkan eller så?

Just nu gymmar jag varje dag nästan, med två olika pass, så det blir knappt 48 h vila. Men jag kör ganska lätt o kör alltid cardio efteråt, jag deffar.
Jag känner mig lite trött efter, men verkligen inte sliten, går det bra att fortsätta såhär isf?

Passen tar ca 60- 75 min, 45 min styrke+cardio
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-03-23 19:18 av gripper08.)
Chris5172
Feb 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 19:29
thuram Skrev:Hur reagerar kroppen på att träna varje dag? Förutom att man blir trött o så. Händer det något i kroppen spom har negativ påverkan eller så?

Just nu gymmar jag varje dag nästan, med två olika pass, så det blir knappt 48 h vila. Men jag kör ganska lätt o kör alltid cardio efteråt, jag deffar.
Jag känner mig lite trött efter, men verkligen inte sliten, går det bra att fortsätta såhär isf?

Passen tar ca 60- 75 min, 45 min styrke+cardio
Min kropp har endast reagerat possitivt. Har styrketränat och konditionstränat
mer eller mindre varje dag i 1 1/2 år nu. Har aldrig haft en sån kondis som nu.
Kör ungefär 1 timme styrke och 1 timme spinning eller annan konditionstränning
om dagen.
RIProG
Feb 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:01
Vissa personer kanske klarar av att träna så mycket, men generellt sett så behöver kroppen tid att återhämta sig. De flesta får nog ut mer av sin träning om de har ett par dagars vila från styrketränandet i veckan. Hit me if I'm wrong.
camaro_ss
Mar 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:12
Själv har jag kört 4 pass om dagen i 2 år nu snart, 2 styrkepass och 2 löppass på 1 mil var. Än så länge tycker jag att jag mår bra, har lite lätt för o springa ifrån de andra i skolan bara, men det får man leva med.
T-Rex
Nov 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:12
Det är bäst att vänja kroppen långsamt vid en ökad träningsvolym. I somras tränade jag sex dagar i veckan och ökade stadigt i styrka och muskelmassa, det räckte med en vilodag. Men nu, efter ett långt träningsuppehåll, räcker det med att jag gör några set armhävningar så måste jag vila i några dagar innan jag kan träna igen.
Melea
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:17
camaro_ss Skrev:Själv har jag kört 4 pass om dagen i 2 år nu snart, 2 styrkepass och 2 löppass på 1 mil var.
Om dagen?
Englund
Sep 2005
HP: 9
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:19
camaro_ss Skrev:Själv har jag kört 4 pass om dagen i 2 år nu snart, 2 styrkepass och 2 löppass på 1 mil var
Wow, och jag som tyckte att jag inte hade ett liv ett tag då jag var uppe i uppemot 20 pass/vecka.
camaro_ss
Mar 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:45
Melea Skrev:
camaro_ss Skrev:Själv har jag kört 4 pass om dagen i 2 år nu snart, 2 styrkepass och 2 löppass på 1 mil var.
Om dagen?
Ironi!
Englund
Sep 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:46
camaro_ss Skrev:
Melea Skrev:
Om dagen?
Ironi!
Är ironi samma som att skriva fel?
Melea
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 20:48
Man vet aldrig, det finns folk som är extrema. Annars hade jag gissat på felskrivning. Men ironi, okej =)
beciec
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 21:02
Lästa bara rubriken. Jo det går att träna alla dra i veckan en kortare tid. Kanske 2 veckor sen är det nog dags för vila. Men som sagt vet du var du gör. Så går det maxa mer. PS skiland på vikter och kondition. hur du sliter om man säger så =)
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-03-23 21:03 av Xeal.)
camaro_ss
Mar 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-23 23:06
Englund Skrev:
camaro_ss Skrev:
Melea Skrev:Om dagen?
Ironi!
Skriva fel? Man kan säga per dag eller om dagen. Inget fel med det.
Englund
Sep 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-24 02:44
camaro_ss Skrev:
Englund Skrev:
camaro_ss Skrev:Ironi!
Jag syftade snarare på att du menade per vecka. dooshbag!=)
felini
Oct 2006
HP: 7
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-24 04:12
camaro_ss Skrev:
Englund Skrev:
camaro_ss Skrev:Ironi!
Grym "kontraironi" Camaro kör nu! ....eller är han bara korkad?
camaro_ss
Mar 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-03-24 11:43
Man får väl skoja lite? :)
Feeliiciaa
Dec 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-30 14:33
Jag tränar varje dag. 3 dagar går jag bara ut och springer 20-30 min, 1 dag stationsjumpa, 3 dagar 1,5 timme gym. Är det för mycket? En del säger att jag ska dra ner på träningen och gå ut och gå istället några dagar och gymma några. Men jag vill bli brandman elle polis och då känns det faktiskt som att jag borde träna ännu mer än då här? Finns det någon som är polis eller brandman här, som vet hur man bör träna?
Herr Oberst
Apr 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-30 15:14
Från Polisen.se

"Steg 3. fysiska prov

De fysiska proven pågår under en halv dag (vardag), och består av:
Koordinationstest

* Harres test: Kullerbytta, acceleration, riktningsförändringar, hopp och snabba nedhukningar i ett visst mönster. Höjden på hindren är 76 cm för kvinnor och 84 cm för män. Maxtid 16 sekunder för kvinnor och 15 sekunder för män.

Styrkeprov

Lyfta och förflytta en docka 15 meter. Dockans vikt är 77 kg.
Konditionstest

* Coopers test: Löpning 2 000 meter. Maxtid 9.30 minuter för män och 10 minuter för kvinnor.

Simprov

* Simprov utförs slumpvis.

Efter de fysiska testerna sker ytterligare ett urval och de sökande som bedöms ha starkast konkurrenskraft kallas till fortsatta tester och intervju."

För att bli brandmän är de fysiska kraven ännu högre. Helst hade jag sett att inga kvinnor alls blir brandmän såvida inte personen besitter en riktigt extrem fysik.
*edit* Och det är ungefär så det fungerar också som tur är. Ganska få kvinnor klarar av de krav som ställs.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-30 15:27 av Nicholas.)
stevebc
Feb 2005
HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-30 15:23
Feeliiciaa Skrev:Jag tränar varje dag. 3 dagar går jag bara ut och springer 20-30 min, 1 dag stationsjumpa, 3 dagar 1,5 timme gym. Är det för mycket? En del säger att jag ska dra ner på träningen och gå ut och gå istället några dagar och gymma några. Men jag vill bli brandman elle polis och då känns det faktiskt som att jag borde träna ännu mer än då här? Finns det någon som är polis eller brandman här, som vet hur man bör träna?
Funkar det så funkar det!
Acaila
Jun 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-30 19:39
Feeliiciaa Skrev:Jag tränar varje dag. 3 dagar går jag bara ut och springer 20-30 min, 1 dag stationsjumpa, 3 dagar 1,5 timme gym. Är det för mycket? En del säger att jag ska dra ner på träningen och gå ut och gå istället några dagar och gymma några. Men jag vill bli brandman elle polis och då känns det faktiskt som att jag borde träna ännu mer än då här? Finns det någon som är polis eller brandman här, som vet hur man bör träna?
Brorsan är deltidsbrandman, och han tränar inte ens hälften så mycket som du. Nu är han ju bara deltid men ja, jag vet inte vad som är det absolut bästa men det viktigaste är nog att man håller igång på något sätt.

Har du kollat utbildningar? De brukar ju ha fys test, du kan ju kolla vad de gör där kanske du får en uppfattning av vad som kan krävs.
mij
Jan 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-30 20:46
Jag pluggar till brandman och för att komma in på intagningen så räcker det med att du har duglig kondition och inte är pinnsmal. Testet går ut på att gå på ett rullband i 4.5km/h 6graders lutning i sex minuter(+1 minut uppvärming också) med luftpaket på ryggen underställ, gympadojor. Den totala extravikten ska vara 24kg+/-0.5kg, om man kommer upp i maxpuls så bryter testledaren och man blir inte godkänd. Så det är inga problem att komma in på utblidningen. Läs mer på http://www.brandman.srv.se/
B-körkort och hyffsade betyg eller högskoleprov är ett plus också. ;)

För att sedan jobba som brandman så är det helt klart tuffare krav, i storstadsområdena är det i regel högre fysiska krav än ute i landet. Det allra viktigaste är att vara uthållig och ha en bra grundstyrka samt en god kondition och en jävla vilja.
http://www.srb.brand.se/ så står det att de söker nya brandmän och där kan du gå in och kolla på vilka krav som finns denna gången.

Men testerna ändras lite då och då, man har börjat mer ifrågasätta nyttan av vilka tester och vad som verkligen är nödvändigt typ. Tror det går mer mot ännu mer uthållighetstester än rena styrketester. Vet att innan så har det vart 80% av din kroppsvikt*8 reps i bänkpress, men nu verkar de köra på en annan variant som har mer med uthållighet att göra, tror det är typ 35kg*30 reps eller liknande. Sen är det massa andra tester också, men kolla länken nedan så får du ett humm.
Direktlänk till regelverket och tester http://www.srb.brand.se/index.php?dispat...d&file=615

Men annars så det som gäller är, basövningar, och kondition, uthållighet värderas klart högre än ren rå maxstyrka. På skolan har vi också en PT som kommer ibland och kör med oss och ger tips om hur vi tränar oss bra inför det framida yrket. Har du frågo så fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Behövs fler kvinnor inom räddningstjänsten dessutom så kör på för fan! :)
Som någon här verkar tro så behöver man inte vara nån monsterbiff för att vara brandman.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-30 20:52 av Aalex.)
Feeliiciaa
Dec 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-31 00:06
Acaila Skrev:
Brorsan är deltidsbrandman, och han tränar inte ens hälften så mycket som du. Nu är han ju bara deltid men ja, jag vet inte vad som är det absolut bästa men det viktigaste är nog att man håller igång på något sätt.

Har du kollat utbildningar? De brukar ju ha fys test, du kan ju kolla vad de gör där kanske du får en uppfattning av vad som kan krävs.
Japp jag har kollat utbildningar och vet ungeför vilka tester dom har i större kommuner som göteborh, stockholm och malmö. Så jag vet vad som krävs men jag vet bara inte hur ofta jag ska träna för att samtidigt inte drabbas av överträning, gjorde det när jag var yngre och vill hamna där igen. Men vad och hur många dagar i veckan tränar din bror?
Feeliiciaa
Dec 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-31 00:21
mij Skrev:
Jag pluggar till brandman och för att komma in på intagningen så räcker det med att du har duglig kondition och inte är pinnsmal. Testet går ut på att gå på ett rullband i 4.5km/h 6graders lutning i sex minuter(+1 minut uppvärming också) med luftpaket på ryggen underställ, gympadojor. Den totala extravikten ska vara 24kg+/-0.5kg, om man kommer upp i maxpuls så bryter testledaren och man blir inte godkänd. Så det är inga problem att komma in på utblidningen. Läs mer på http://www.brandman.srv.se/

För att sedan jobba som brandman så är det helt klart tuffare krav, i storstadsområdena är det i regel högre fysiska krav än ute i landet. Det allra viktigaste är att vara uthållig och ha en bra grundstyrka samt en god kondition och en jävla vilja.
http://www.srb.brand.se/ så står det att de söker nya brandmän och där kan du gå in och kolla på vilka krav som finns denna gången.

Men testerna ändras lite då och då, man har börjat mer ifrågasätta nyttan av vilka tester och vad som verkligen är nödvändigt typ. Tror det går mer mot ännu mer uthållighetstester än rena styrketester. Vet att innan så har det vart 80% av din kroppsvikt*8 reps i bänkpress, men nu verkar de köra på en annan variant som har mer med uthållighet att göra, tror det är typ 35kg*30 reps eller liknande. Sen är det massa andra tester också, men kolla länken nedan så får du ett humm.
Direktlänk till regelverket och tester http://www.srb.brand.se/index.php?dispat...d&file=615

Men annars så det som gäller är, basövningar, och kondition, uthållighet värderas klart högre än ren rå maxstyrka. På skolan har vi också en PT som kommer ibland och kör med oss och ger tips om hur vi tränar oss bra inför det framida yrket. Har du frågo så fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Som någon här verkar tro så behöver man inte vara nån monsterbiff för att vara brandman.
Vilken skola läser du på?

Nej jag är inte pinnsmal, jag funderar snarare på att bli smalare. :P Hur bra betyg behöver man ha? Poäng?

Jag bor inte på landet direkt, men jag tror dom har samma krav här som i Göteborg.

Det där rullbandtestet skall jag prova i skolan. Går en sådan linje, omvårdnad med räddningstjänstinriktning som man blir deltidsbrandman på också, och kan bli anställd om man klarar testerna.

Jag vill helt bli heltidsbrandman, jag har praktiserat på min brandstation i Kungälv och tyckte det var jätteroligt och intressant, men om jag inte klarar testerna kan jag tänka mig bli polis. Fast samtidigt känns det dumt att bli polis bara för att bli något som inte är så långt från brandman.

Men det med min träning. Jag springer onsdag, fredag och söndag, går på gymmet måndag, torsdag och lördag, och på tisdagar går jag på stationsjumpa där man tränar med vikter, gummiband och steppbrädor. Jag tycker om att träna men ibland känns det som att jag bara vill ha en dags vila i veckan då jag kan göra något annat. Om man skall dra ner på något, bör man dra ner på springandet eller styrketräningen?
Hur ofta tränar då? Och vad?

Tack för hjälpen :) / Felicia
Liljax
Jan 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-31 00:31
träna vardagarna, vila på helgen , funkar fiiint , ( våga vila och väx)
mij
Jan 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-31 12:55
Feeliiciaa Skrev:
mij Skrev:

Vilken skola läser du på?

Nej jag är inte pinnsmal, jag funderar snarare på att bli smalare. :P Hur bra betyg behöver man ha? Poäng?

Jag bor inte på landet direkt, men jag tror dom har samma krav här som i Göteborg.

Det där rullbandtestet skall jag prova i skolan. Går en sådan linje, omvårdnad med räddningstjänstinriktning som man blir deltidsbrandman på också, och kan bli anställd om man klarar testerna.

Jag vill helt bli heltidsbrandman, jag har praktiserat på min brandstation i Kungälv och tyckte det var jätteroligt och intressant, men om jag inte klarar testerna kan jag tänka mig bli polis. Fast samtidigt känns det dumt att bli polis bara för att bli något som inte är så långt från brandman.

Men det med min träning. Jag springer onsdag, fredag och söndag, går på gymmet måndag, torsdag och lördag, och på tisdagar går jag på stationsjumpa där man tränar med vikter, gummiband och steppbrädor. Jag tycker om att träna men ibland känns det som att jag bara vill ha en dags vila i veckan då jag kan göra något annat. Om man skall dra ner på något, bör man dra ner på springandet eller styrketräningen?
Hur ofta tränar då? Och vad?

Tack för hjälpen :) / Felicia
Jag läser på Rosersberg,tyvärr så ligger ju Rosersberg och Skövde under nedläggningshot, men det är inget beslutat ännu.
Du kan kolla på http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____22083.aspx fö antagningsstatistik, men det är väl iallfall över 15.5 i betyg eller 1.2 i HP generellt sett som gäller, på Rosersberg så var det 1.4 i HP.

Nu vet jag inte hur din vikt/längd ser ut men kolla på de tester som krävs att man klarar så får du se, om du är för svag så är det ingen bra idé att ge ner mer i vikt. Många stationer kräver också att man ska klara minst 8 chins, något som jag illa nog har problem med i dagsläget... :/

Jag tycker helt klart att du ska satsa på brandman om det är det du vill göra, kolla upp på olika stationers hemsidor eller ing och kolla vad de har för krav på fystesterna, och sen träna efter att klara dessa. Det är många tjejer som fixar testerna bara man ser till att träna efter dessa och inte bry sig lika mycket om hur man ser u i spegeln, sen inte sagt att kvinnor kan få snygg figur som brandmän, men bara testresultaten kommer i första hand så. Detta gäller ju givetvis killar också. :)

Jag är nog tyvärr inte helt rätt person att hjälpa dig med träningen, har själv inte fått någon ordentlig fason på min träning sen jag började skolan. Men man får väl se det som att om du känner att du utvecklas och blir starkare/snabbare utan någon vilodag så funkar det uppenbarligen, då kan du ju fortsätta köra så och kanske lägga in någon vilovecka ibland. Men personligen så skulle jag nog försöka få minst en vilodag per vecka.
Jag skulle nog säga att du bör kolla på vad som krävs på testerna och sen så avgör du där vilket du kan dra ner på, du kanske fixar konditionstesterna utan problem, då skulle jag nog tagit bort en konditionsdag och se vad det blir för resultat. Om du märker att det inte funkade, då få du nog köra på som innan tills vidare.

Sen så är ju utbildningen två år så man har ju ganska lång tid att justera sin träning under tiden, och det finns ofta många i ens omgivning på utbildningen som kan hjälpa till med hur man ska lägga upp sin träning.

Just nu så försöker jag köra på basövningar (kör varannan lätt men många reps och varannan tungt med få reps), bänkpress/hantelpress både plan och lutande, knäböj, marklyft, chins/latsdrag, dips, drag till axlar, rodd/hantelrodd. Sen brukar jag komplettera med lite olika övningar emellanåt. Detta försöker jag köra tre dar i veckan och så fösöker jag köra löpning eller likannde två gånger i veckan också. Sen så kommer det en PT till skolan nån gång i veckan också och då blir det oftast cirkelövningar, ofta med mycket fokus på bålstabilitet som är viktigt.

Sådär, lite rörigt och långt inlägg men hoppas det hjälper lite iallafall. :)
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-31 12:57 av Aalex.)
Feeliiciaa
Dec 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-12-31 18:21
Liljax Skrev:träna vardagarna, vila på helgen , funkar fiiint , ( våga vila och väx)
Men blir inte det för lite då? jag är en tjej som inte är så stark ännu, men vill bli det. Då känns det som att jag måste träna mycket mer än många nadra som är ändå är lite starka i sig själva.
Kommer du från Kungälv föresten?
Skicka svar