Ljumsken igen

pianoslipsen
Mar 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 15:03
Hände något i somras med min ljumse och jag tror det var en sträckning. Men smärtan har kommit och gått men aldrig riktigt försvunit. Har nu extremt ont och det har spritit sig längre ner i benet samt upp i magen. Är öm även på muskeln, om jag trycker på den t.ex.
Har inte kollat upp det pga. att jag jobbar 6 dar i veckan och bara är ledig på söndagar, men någon som vet vad det kan vara? eller är det en sträckning?
pianoslipsen
Mar 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 15:05
Och jag undrar inte hur jag stavar till alla er som är så bra på rätta sånt (=
Caboose
Dec 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 15:54
Gå till läkaren, hälsan är väl viktigare än jobbet?
T-Rex
Nov 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 16:12
Låter exakt som det jag drabbats av. Exakt!

Det heter prostatit. Jag trodde först att det var sträckning i ljumsken, sedan började det göra ont i pungen också och då trodde jag det var testikelvridning, sedan att det var blindtarmen för att det gjorde så ont i sidan (och smärtan vandrade) och så trodde jag det var fel på njurarna för att nedre delen av ryggen värkte. Ett litet besök hos läkaren bekräftade att det var prostatit - något som ofta drabbar unga män, somliga har mer besvär andra mindre. Jag fick antibiotika mot det och nu är obehagen puts väck.

Men jag kan ju inte diagnosticera dig på nätet. Gå till läkaren!
icroZ
Jul 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 18:58
T-Rex Skrev:Låter exakt som det jag drabbats av. Exakt!

Det heter prostatit. Jag trodde först att det var sträckning i ljumsken, sedan började det göra ont i pungen också och då trodde jag det var testikelvridning, sedan att det var blindtarmen för att det gjorde så ont i sidan (och smärtan vandrade) och så trodde jag det var fel på njurarna för att nedre delen av ryggen värkte. Ett litet besök hos läkaren bekräftade att det var prostatit - något som ofta drabbar unga män, somliga har mer besvär andra mindre. Jag fick antibiotika mot det och nu är obehagen puts väck.

Har också lite problem med ljumsken, detta kommer dock bara när jag kör knäböj. Är förmodligen inte samma sak va? När fick du dina problem. Va de under träning och ansträngning eller lite då och då?
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 19:32
T-Rex Skrev:Låter exakt som det jag drabbats av. Exakt!

Du glömde berätta hur man kollar efter prostatit. Kan vara kul att vara lite förberedd på gummihandsken.
T-Rex
Nov 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 22:17
Haha, ja, jag förlorade en oskuld jag helst hade velat behålla. Doktorn måste sticka in ett finger i ändtarmen och känna på prostatan. Men jag hade så förbannat ont, så det var nödvändigt att gå och få det undersökt.

IcroZ: Jag fick besvären i samband med träning, framför allt marklyft. Om det beror på det kunde läkaren inte riktigt svara på, men det är möjligt att de tunga lyften belastat prostatan - det blir ju ett kraftigt buktryck vid mark och böj, och jag har slarvat med bälte och uppvärmning.

Här kan ni läsa en tråd där folk har liknande problem:

http://www.webforum.nu/printthread.php?t=139150
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-15 22:22 av elisabethjo.)
Mr_W.P
Dec 2006
HP: 6
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 23:19
Gå in på http://www.infomedica.se och sök på "Prostatit".

Mvh
Vortex
Jul 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 23:37
En liten fråga som kanske inte riktigt rör detta men ändå lite granna. Hur tungt kan man köra mark och böj utan bälte och liknande redskap utan risk? Alltså risk för att få problem på grund av den höga belastningen, buktryck etc.
T-Rex
Nov 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 23:46
Det är väldigt individuellt. Jag vet de som kör på 200 kg i mark utan bälte eller något och aldrig har problem, och så finns det de som går itu av att lyfta 80 kg. Ha alltid säkerhetsbältet på, även om du kör i 30 km/h. Det är bäst att vara på den säkra sidan.
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-15 23:47
Ingen aning, men när jag är uppe och nosar kring mina toppvikter så har jag bälte.
Skicka svar