Inför elevledd idrottslektion

Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-06 13:30
Hej! Snart ska vi i skolan (Åk 9) ha elevledda lektioner. Jag skulle behöva några tips på bra övningar, bra "lekar" och bra uppvärmningar. Men tänk på att min elevledda lektion inte kommer innehålla så mycket styrketräning, utan mer kondition, uthållning, armar & ben etc. Jag behöver därför tips på en bra uppvärmning och på fortsatta aktiviteter (det behöver ju inte vara sporter, utan även "lekar" om man säger så) under idrottslektionen, som är ca 55 minuter lång.
Jag vill inte ha en vanlig uppvärmning där jag joggar och alla följer efter, för det hade jag sist. Spökboll är väl kanske heller inte så bra, då spökena knappt rör sig och då så många andra har haft den uppvärmningen.
(Jag lägger denna tråd i Styrketräning och motion, då det rör mest motion)


Men som sagt, kom gärna med idéer och tips på uppvärmninger (högst 20min) och aktiviteter (40min, kan ju vara flera aktiviteter helst)
jontahontas
Sep 2005
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-06 13:36
Värm upp en 10-20 med typ killerball eller nåt annat skojsigt.

Själva träningen - där är cirkelträning ta mig fan oslagbart! Jag hade det i 9:an och min lärare avgudade mig därefter.

Jag koppade den vi körde på träningen rakt av men ändrade vilan lite för att det skulle passa odisciplinerade kids.

Såg ut såhär;
- repklättring
- utfallsgång
- rygglyft
- Burpees (grodhopp med armhävniing)
- Stele spänsthop med händerna på stång
- Situps
- Armhävningar
- hopp upp och ned över plintbana (3 mkt låga plintar fram och tillbaka)
- Dips från bänk
- Sneda situps
- Fri spark framåtlutande med händerna på stång. (Man drar upp ena knät högt och sparkar sedan med underbenet 10-20 gånger)

Friidrottsanpassat så en del kan tas bort för en vanlig skollektion. Mkt bra och rolig träning.
pewe
Jan 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-06 15:03
Cirkelövningar går alltid hem :)

Risken med killerball är att många blir stillastående men om du bestämmer dig för det så akta för fällorna, Vet inte hur många versioner och regler det finns av killerball men om det gäller den där man blir bränd och får vänta på att sin brännare blir bränd så spola den iden direkt :)
Lägg istället till att varje gång man blir bränd ska man genomföra ett liknande program te.x

10armhävningar
5fällknivar
10 sit-ups

och sen ut och bränna igen.

---------------------------------------------------------------------------------

Om inte cirkelövningar faller i smaken så finns ju alltid hinderbana :) har ni stor klass så dela upp den i två där ena gruppen springer runt samtidigt som den andra vilar alt. gör styrke övningar, sen växla av med 60-90seks intervaller
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-01-06 15:03 av arre.)
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-06 15:12
Tack för tipsen! Nu har jag i alla fall lite idéer.
Jag har också tänkt på om Jägarboll är en bra uppvärmning, eller om den är lite för ansträngande som uppvärmning.
Det finns ju också en "lek" där hela klassen förutom en är på ena sidan av väggen och den ensamme på andra sidan av väggen. Den ensamme blundar och räknar till 10, och på den tiden ska resten av klassen springa mot honom för att hämta små band och lämna tillbaka. När han har räknat till 10 måste man gömma sig, och det finns därför utlagda gömställen såsom plinter.. Men naa, inte den :)

Grejen är att jag oväntat fick MVG i Idrott, för jag var uppfyllde alla kriterier, förutom ett förstås. Ledarskap. Och därför vill jag inte prestera allt för dåligt på den här elevledda lektionen, för då kanske jag sänker mig :(
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-07 00:58
Men ja skulle gärna vilja ha ännu mer tips!! Alla förslag e välkomna
mikli
Oct 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-07 14:22
Tänk på att samla gruppen och vänta på att de blir tysta innan du börjar prata. En grupp som sitter lysnar oftast bättre. Gå igenom reglerna noga så att det inte blit några missförstånd, om du kör "killerball" i en grupp kommer det finnas lika många varianter som antalet i gruppen.Tydlighet!
Försök att välja någon aktivitet som du känner dig säker på och visa engagemang. Kom gärna med positiva tillrop till klasskamraterna. Jag tycker du ska ha idrottskläder men du ska själv inte delta. Det blir väldigt mycket boll på idrotten så försök att hitta någon annan uppvärmning. Det finns mängder med roliga kullekar. Discokull, 2xsvanskull , ketchup&senapskull osv.
http://www.kalasguiden.se/lekar/
Lycka till!
BLAZE
Nov 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-07 16:05
Hur stor är hallen, har du hel eller halv sal? När jag gick i 9:an hade jag som uppvärmning: Jogga runt salen i 10-12min, och då ska alla röra igång armar, ben, göra indianhopp mm, sen står alla i en ring, jag i mitten som visar uppmjukningsövningar. Sen hade jag gränsbrändboll i ca 15min, efter det min aktivitet (fotboll).

Lycka till.
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-07 20:42
Tack för ännu mer tips! Men vad är discokull och sånt?
mikli
Oct 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-07 23:24
Hixxo Skrev:Tack för ännu mer tips! Men vad är discokull och sånt?
Och sånt?
Svanskull med lekband hängandes från brallorna. Måste du ha varit med om...
ketchup&senapskull: slaktare(kullare) kullad=korv, räddare i rödväst + grönväst som lägger sig brevid.
Discokull: kull till musik med en eller fler kullare beroende på gruppens/salens storlek.
När man blir kullad ska man börja dansa på stället. För att bli fri ska någon som ej blivit kullad ställa sig framför och dansa likadant. Otroligt töntigt men kul. Varierande musik från klassisk till speedmetall gör den ännu roligare (för åskådarna). Kan vara bra att känna varandra väl inom gruppen innan man kör denna lek.

Hitta på något eget och visa din kreativitet är också ett tips.
pewe
Jan 2004
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-08 01:41
kom bara ihåg att vid uppvärmningen se till att alla rör på sig så te.x. vid kull, se till att man gör något aktivt på stället när man åkt dit :)
Bhavna
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-08 15:41
vilka minnen som kommer tillbaka när man läser den här tråden. min klass var i och för sig rätt hopplös på idrott, (en gågn började läraren att gråta) men vi hade alltid kul! hursomhelst jägarboll är bra men istället för att sitta på bänken får den som blir träffad ett band och sen ska man tillsammans träffa resten, men risken finns ju att nån blir stillastående ändå.

vi gjorde en variant av det en gång och sprang runt med en madrass, jag tror vi var 3-4 stycken som bar på den, tanken var att man skulle skydda sig med den, om man blev träffad så fick man lägga ner madrassen och själv springa runt, det var väldigt jobbigt. visst kan någon bli stillastående men det var rätt ansträngande att bära madrassen, och dessutom det var roligt med för att det var inte alltid så lätt att bestämma hur man skulle gå.

annars lät discokull rätt kul :)

som huvudaktivitet, cirkelträning är som nämnt bra, annars bollsporter. ett annat tips är att ha någon minuts avslappning på slutet, bara släck lyset och ligg ner på golvet. vill du imponera kan du ju säga saker som "känn hur du slappanar av, tänk inte på någonting" etc. låter kanske lite löjligt särskilt i högstadiet men läraren gillade när vi gjorde det iaf.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-01-08 15:44 av Quintet.)
Lechuza
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-08 19:04
hahaha auww så synd om läraren hahah :D:P
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-08 19:40
Tack, nu har jag fått många tips :) Jag ville bara ha lite tips på lekar man kan göra under idrottslektionerna, och många som ni tipsat kommer jag ihåg nu i efterhand, men jag har alltid glömt bort dom...Men nu har jagkoll på en del igen

*Svanskull
*Discokull
*KetchupOchSenapsKull
*Killerboll
*Jägarboll
*Jägarboll med madrasser (den är nog ganska bra som uppvärmning, kommer ihåg den starkt från förr)
*Ambulansen (vilken jag plötsligt kom på nu själv av någon anledning)
*Fiskenätet

*Cirkelträning
*Bollsporter (Fotboll, basket, innebandy, handboll..)

*Tunnelstafett (och alla andra sorters stafetter)

Nu gäller det bara att välja! Jag vill att eleverna lever sig in i lektionen och inte tycker att det börjar bli för segt. Därför ska jag nog ha ett ganska högt tempo, men också välja lekar som man ofta blir fokuserad och koncentrerad på. Jag har många olika alternativ på uppvärmning nu (svårt att välja :-) ). Jag funderar nu mellan *Jägarboll med madrasser och *Ambulansen. För båda borde väl vara helt okej som uppvärmning? Det börjar ju inte i ett allt för hårt tempo och man håller ju på med både benen och armarna, kondition och armar, i med att man bär madrasser, skjuter boll/ bär folk till "ambulansen".

Så nu har jag i alla fall fått lite klart för mig, och lektionen är det rätt långt till än :D
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-08 19:45
Sen är det också andra lekar som jag kommer på, men inte kan namnet till.

Lek 1:
Men är indelade i flera olika lag med 2-3 personer i varje. Leken går ut på att en person i laget springer bort för att hämta ETT band, för att sedan återvända och lämna bandet. Ett band är 1 poäng. Men på vägen dit, (Det finns bara en riktning att ta) finns det röda halvstora mattor utplacerade bredvig varann, ganska tätt intill varandra. På varje matta står en brännare som ska försöka förhindra springaren att ta sig igenom mellanrummet mellan mattorna.

Lek 2:
Den lätta leken där det nästan är som jage. Fast om man blir tagen ställer man sig som ett A och väntar till en fri person kryper under den tagnes ben. Då är man fri igen.

Någon som vet vad dessa två lekar heter?
mikli
Oct 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-08 22:17
Lek 1:
Kinesiska muren

Lek 2:
Tunnelkull

Men min röst går på ambulanskull som uppvärmning där du snackar om ergonomi, lyft med rak rygg osv. Och sedan cirkelträning med lite avslappning/stretch efter. Bra lektion med en röd tråd som kommer imponera. Där har du ditt MVG. Glöm heller inte att redovisa i skrift hur du tänkt.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-01-08 22:21 av Laangren.)
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-10 21:43
Hej igen! Jag behöver hjälp med en lek jag inte förstår riktigt.

Konboll:
"Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har en plint på sin planhalva med fem stycken koner uppställda på. Målet är att välta ner motståndarlagets koner genom att träffa dem med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen (eller kasta den framåt åt sig själv att plocka upp) den måste passas mellan lagmedlemmarna. Poäng delas ut för varje kon som välts ner. Konerna får inte hållas kvar på plats utan bara göra svåra att träffa genom att stå i vägen helt enkelt. När koner blivit välta ställs de tillbaka på plats igen och det lag vars koner blivit välta börjar boll från egen plint."

Men jag förstår inte hur det är med planhalverna. Får man vara över allt, eller får ena laget endast vara på sin egen planhalva? För då blir det ju bara tråkig distans skjutning. Och om man får vara överallt så blir det typ för lätt att skjuta ner konerna?
hmm
Hixxo
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-10 21:46
Jag har tyvärr avslagit förslaget med cirkelträning, då det finns ont om redskap på idrottslektionen vilket faktiskt äger rum i en tennishall. Vi har därför varken rep eller liknande redskap. Däremot har vi ju bollar, plinter, madrasser, handbollsmål, och två små såna träklättersaker, mm
Ironwoman
Aug 2006
HP: 17
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-11 09:06
Jag har kört en gjej i slutet på en gympalektion som jag ledde för lite yngre. Alla får ställa upp sig efter en vägg och sedan säger man påståenden som stämmer in på de flesta, de som kan svara ja på påståendet får springa över planen ta i väggen och springa tillbaka, självklart är man med och springer. Typ
Alla som gillar godis
Alla som gillar att se på film
Alla som inte sprang nyss (så att en person inte kan slippa undan en endast gång och andra får lite vila iaf)
Avsluta med alla som är trötta.., det är kul.
Antal påstående kan man variera beroende på hur långt det är fram och tillbaka över planen, man ska springa relativt snabbt.
Bhavna
Dec 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-11 16:12
Ironwoman Skrev:Jag har kört en gjej i slutet på en gympalektion som jag ledde för lite yngre. Alla får ställa upp sig efter en vägg och sedan säger man påståenden som stämmer in på de flesta, de som kan svara ja på påståendet får springa över planen ta i väggen och springa tillbaka, självklart är man med och springer. Typ
Alla som gillar godis
Alla som gillar att se på film
Alla som inte sprang nyss (så att en person inte kan slippa undan en endast gång och andra får lite vila iaf)
Avsluta med alla som är trötta.., det är kul.
Antal påstående kan man variera beroende på hur långt det är fram och tillbaka över planen, man ska springa relativt snabbt.
påminner mig om ett sånt där bip test eller vad det nu kallas, vi kallade det alltid för bip för men det kanske finns någon mer korrekt term, konditionstest eller nåt.
Ironwoman
Aug 2006
HP: 17
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-11 16:15
Bhavna Skrev:
Ironwoman Skrev:Jag har kört en gjej i slutet på en gympalektion som jag ledde för lite yngre. Alla får ställa upp sig efter en vägg och sedan säger man påståenden som stämmer in på de flesta, de som kan svara ja på påståendet får springa över planen ta i väggen och springa tillbaka, självklart är man med och springer. Typ
Alla som gillar godis
Alla som gillar att se på film
Alla som inte sprang nyss (så att en person inte kan slippa undan en endast gång och andra får lite vila iaf)
Avsluta med alla som är trötta.., det är kul.
Antal påstående kan man variera beroende på hur långt det är fram och tillbaka över planen, man ska springa relativt snabbt.
påminner mig om ett sånt där bip test eller vad det nu kallas, vi kallade det alltid för bip för men det kanske finns någon mer korrekt term, konditionstest eller nåt.
Jo det är åt sama håll, men mer lekfullt.
johanw
Nov 2006
HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-01-11 16:38
Kör på cirkelträning. Hatade gymnastiken i skolan, men cirkelträning var alltid rätt skoj.
Skicka svar