Ironwoman´s träning

Ironwoman
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 15:51
Ålder: 25
Längd: 160
Vikt: 58
Fett%: 22 (troligen lägre, mätt för ett år sedan och folk har frågat om jag gått ned i vikt)

Fick börja träna lite som 2-åring, gymnastik, mest för att få upp koordinationen. Tränade så lite som möjligt under barnåren, tävlade i orientering och längdskidåkning, men bristen på träning gjorde att jag inte var så bra.

Började cykla till högstadiet som låg 7,5 km bort, fick snabbt upp konditionen och ville träna mer. Efter ett år jag uppe i ca 14 h/vecka. Under vintern (november-mars) i 8:an fick jag en släng av anorexi, gick ned 10 kg och drog upp träningen mot 20 h/vecka. Sedan började jag hetsäta, men missade grejen att spy efter, gick upp lika fort ingen. Tappade träningsmotivationen, så kommande år var tunga, tränade ibland, hetsåt ibland, fick små korta återfall av anorexi.

Ett halvår (januari 2002) efter att jag flyttat hemifrån var jag i dålig form, vägde för mycket (61) och eftersom jag bodde centralt blev det inte så mycket cykelträning, knappt någon annan träning heller. Bestämde mig för att ta tag i träningen och kosten, sedan dess har det gått i vågor som mest pekat uppåt. November 2005 började jag leka triathlet och har tänkt ha det som huvudidrott, började lära mig simma och cykla.

Blev vegetarian april 1999 och vegan januari 2003. Magister i kemi med inriktning mot livsmedel ( 4,5 års studier kemi, biologi, träningslära och livsmedel ).

2007 prel tävlingsplan

Siljan runt 2 juni 7, 12 eller 16 mil, beroende på vad jag behöver träna på, träningslopp
Vätternrundan, 16 juni, 30 mil cykel, för att få fokus på cykel. Målsättning; kapacitet för under 10 timmar, om jag har flyt med klungor, punkteringar, orken och liknande.
Kalmar triathlon, 3860 m simning, 18 mil cykel, 42,2 km löpning. Huvudmålet. Målsättning; kapacitet för 1,20, 5,55, 4,15, om allt stämmer.
Något löplopp under hösten
+träningstävlingar

Lopp genomförda 2007

Hornbergsloppet, 21 km, längdskidor, 1,32 som final på en 20 h träningsvecka, med 45 km längdskidor dagen innan, dåligt glid, flack bana förutom några rejäla saxbackar, träningslopp.

Engelbrektsloppet, 60 km längdskidor, 5,06, som final på en 15 h träningsvecka, dåligt glid, kuperad smal bana, första 2 och sista milen gick bra, men hade en svacka de övriga tre milen, är därför inte så nöjd med tiden, borde åkt 10-15 min snabbare, träningslopp.

Öppet spår, 90 km längdskidor, 7,36, dåligt glid, tappade 10-15 min i första backen, sedan segt upp mot Risberg och sista 15. Hade planetar drygt 7 timmar, men med normalt före så skulle jag ha haft det.

Paris marathon 42,2 km löpning (?) 5,01. Träningslopp. Hängde med 3,45 farthållarna i 2 km, men insåg att det inte skulle gå. Joggade i lugnt tempo till 28 km då jag pga illamående blev tvingad att gå till mål. Ordentligt varmt.

Träning 2006

Totaltid 500 timmar 23 min (422 pass)
Simning 100 timmar 38 min (87)
Cykling 164 timmar 5 min (104) varav 65 timmar 20 min med trainer (41), 55 timmar 13 min racer (21), 43 timmar 32 min MTB (21) , 6 timmar vanlig cyling (21)
Löpning 186 timmar 8 min (153) varav 3 timmar 34 min på löpband (4)
Längdskidåkning 21 timmar 7 min (6)
Styrketräning 21 timmar 27 min (68)
Gympa 38 min (2)
Poweryoga 15 min (1)
Rodd 5 min (1)

Uppdaterar med jämna mellanrum för att ha listan över genomförda och planerade lopp aktuell.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-12-14 11:43 av lullsuss.)

Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 15:59
26-28 simblock

26 sep
2,5, 90% crawl med dolme (flythjälp som låser benen så man bara använder överkroppen) 5 % crawl, 5 % bröstsim. Tog det rätt lugnt 6-7 000 m ca

27
1,5, 90% crawl med dolme, 5 % crawl, 5 % bröstsim. Lite seg i axlarna, men kom igång efter en halvtimmes uppvärmning. ca 3500 - 4000 m

28
1,45, 90% crawl med dolme, 5 % crawl, 5 % bröstsim. Efter 1,5 timme började jag trycka lite, klarade av både fart och styrka hyfsat bra. ca 4500 m
machine gun
Medlem

HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 22:25
Hej, va kul att du börjar en journal här. Måste säga att jag är väldigt imponerad över dina resultat! 4:40 på en mara skulle jag personligen tycka var ett riktigt bra resultat, det är ungefär där omkring jag satsar på till Stockholm marathon 2007, eller strax under 5 timmar iaf.

Triathleter är nog de idrottare jag beundrar mest, de och mutlisportare. Iaf på de längre distanserna. Mkt imponerande som sagt, ska bli kul att följa din träning :)

Imponerande utbildning dessutom, magisterexamen och bara 24 år gammal. Du måste gått direkt från gymnasiet till universitetet? Intressant inriktning dessutom, vilken linje gick du och vad jobbar du som nu? Jag läser själv till dietist och jag kommer alltid fascineras över folk som frivilligt läser kemi, jag har haft fullt upp med de futtiga kemipoäng jag tagit hittills inom programmet ;)

Välkommen hit och lycka till!
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 09:27
machine gun Skrev:Hej, va kul att du börjar en journal här. Måste säga att jag är väldigt imponerad över dina resultat! 4:40 på en mara skulle jag personligen tycka var ett riktigt bra resultat, det är ungefär där omkring jag satsar på till Stockholm marathon 2007, eller strax under 5 timmar iaf.

Triathleter är nog de idrottare jag beundrar mest, de och mutlisportare. Iaf på de längre distanserna. Mkt imponerande som sagt, ska bli kul att följa din träning :)

Imponerande utbildning dessutom, magisterexamen och bara 24 år gammal. Du måste gått direkt från gymnasiet till universitetet? Intressant inriktning dessutom, vilken linje gick du och vad jobbar du som nu? Jag läser själv till dietist och jag kommer alltid fascineras över folk som frivilligt läser kemi, jag har haft fullt upp med de futtiga kemipoäng jag tagit hittills inom programmet ;)

Välkommen hit och lycka till!
Med en IM mara på 4,20 är det svårt att vara nöjd med 4,40, men det spelar inte så stor roll, kul att ha genomfört en av världens största maror och jag fick stor valuta för pengarna... Det var lite tungt att lägga sig, jag hade troligen klarat 4,20 om jag kämpat, men ville låta bli att slå sönder benen alltför mycket. Första loppet på över 10 år som mamma slog mig och på 6 år som pappa slog mig. Under 5 klarar du lätt om du kan hålla dig joggande nästan hela vägen.

Jag har också alltid beundrat triathleter och multisportare (men multisportare kräver så mycket utrustning och gärna ett lag, så jag kör inte det). Första gången för ca 10 år sedan då jag fick höra om IM på Hawaii ("finaste" triathlontävlingen, med lång distans) tänkte jag wow shit, de som klarar det måste vara så fysiskt och psykist starka att de klarar vad som helst i livet... en min senare undra hur jag ska träna för att klara det?

Jag började på universitet direkt. Jag var också rädd för kemin, under gymnasietiden gillade jag inte min lärare, skolkade med 40% frånvaro från labbarna och var på vippen att få IG. På universitetet gick det bättre, även om jag fick kämpa endel i början. Jag läste i Kalmar på, som programmet hette då, bioteknologi, livsmedelsvetenskap och hälsa ( http://www.hik.se/pages/cgi-bin/PUB_Late...teEnd=_kob heter nu nutrition och livsmedelsvetenskap). Nu har de försämrat det lite pga få sökande, första 2 åren samma, sista året läste jag Toxikologi (5), Nutrition (5), Livsmedelskemi (10), Analytisk kemi (10), Genteknik (5), och Bioteknologi (5, "allmänt som missats tidigare"). Då det var dags för de valfria kurserna ville jag satsa på mig själv och flyttade till Örebro och läste träningslära 20 p och miljötoxikologi 10 p (för att de inte hade tid att ta emot mig på examensarbetet). Examensarbetet gjorde jag på Lunds universitet i samarbete med ett livsmedelsföretag, odlade bakterier och renade fram en peptid som de producerade, fortsatte över sommaren. Jag sökte endel arbeten relaterade till min utbildning, men det gick inte så bra. Eftersom jag aldrig arbetat skulle jag inte få A-kassa, inte heller soc, för jag hade lite pengar. Skulle inte klara psykist att flytta till föräldrarna igen. Så jag började även söka andra arbeten och fick snabbt arbete som livsmedelsinspektör inom kommunen, ska ha det några år och sedan hitta ett arbete som matchat min utbildning. Tittade lite på dietist, men tyckte att det var rätt mycket om sjukdomar och vad man ska äta då
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 09:37
Anslutade v 39 lugnt

fre 1 h uthållighetsstyrka ben (vader, framsida, insida, baksida, utsida av lår), bål (mage, rygg, sidan), biceps. 3*30-50 st utan vikter eller med 3 kg hantlar, hemma.

lör 1,15 sim knapp timme lugnt 80 % med dolme, 15% crawl, 5 % bröst. 4*25 med domle och ordentligt tryck, ca 45 sek vila + 2*25, ca 45 sek vila, tappade lite tryck på slutet, 2*25 med dolme utan andning, avsim. 3 h shopping

sön 3 h shopping, eftersom all shopping sker men klackar, började vaderna kännas. Lillasyster fyllde 18 och jag behövde utnyttja att jag kom till en stad. Har nu både fyllda mat och klädförråd.

Summa vecka 39:
Vilovecka efter Lidingöloppet, 7 h simning, 1 h styrka.

Dags för lite seriös träning igen. Löpdistans 101 km i lugnt tempo under v 40.
machine gun
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 17:35
Ironwoman Skrev:Med en IM mara på 4,20 är det svårt att vara nöjd med 4,40, men det spelar inte så stor roll, kul att ha genomfört en av världens största maror och jag fick stor valuta för pengarna... Det var lite tungt att lägga sig, jag hade troligen klarat 4,20 om jag kämpat, men ville låta bli att slå sönder benen alltför mycket. Första loppet på över 10 år som mamma slog mig och på 6 år som pappa slog mig. Under 5 klarar du lätt om du kan hålla dig joggande nästan hela vägen.

Jag har också alltid beundrat triathleter och multisportare (men multisportare kräver så mycket utrustning och gärna ett lag, så jag kör inte det). Första gången för ca 10 år sedan då jag fick höra om IM på Hawaii ("finaste" triathlontävlingen, med lång distans) tänkte jag wow shit, de som klarar det måste vara så fysiskt och psykist starka att de klarar vad som helst i livet... en min senare undra hur jag ska träna för att klara det?

Jag började på universitet direkt. Jag var också rädd för kemin, under gymnasietiden gillade jag inte min lärare, skolkade med 40% frånvaro från labbarna och var på vippen att få IG. På universitetet gick det bättre, även om jag fick kämpa endel i början. Jag läste i Kalmar på, som programmet hette då, bioteknologi, livsmedelsvetenskap och hälsa ( http://www.hik.se/pages/cgi-bin/PUB_Late...teEnd=_kob heter nu nutrition och livsmedelsvetenskap). Nu har de försämrat det lite pga få sökande, första 2 åren samma, sista året läste jag Toxikologi (5), Nutrition (5), Livsmedelskemi (10), Analytisk kemi (10), Genteknik (5), och Bioteknologi (5, "allmänt som missats tidigare"). Då det var dags för de valfria kurserna ville jag satsa på mig själv och flyttade till Örebro och läste träningslära 20 p och miljötoxikologi 10 p (för att de inte hade tid att ta emot mig på examensarbetet). Examensarbetet gjorde jag på Lunds universitet i samarbete med ett livsmedelsföretag, odlade bakterier och renade fram en peptid som de producerade, fortsatte över sommaren. Jag sökte endel arbeten relaterade till min utbildning, men det gick inte så bra. Eftersom jag aldrig arbetat skulle jag inte få A-kassa, inte heller soc, för jag hade lite pengar. Skulle inte klara psykist att flytta till föräldrarna igen. Så jag började även söka andra arbeten och fick snabbt arbete som livsmedelsinspektör inom kommunen, ska ha det några år och sedan hitta ett arbete som matchat min utbildning. Tittade lite på dietist, men tyckte att det var rätt mycket om sjukdomar och vad man ska äta då
En IM-mara på 4:20 är iaf riktigt bra, jag vet folk som tränat för bara marathon i åratal och hamnar på den tiden utan att ha simmat och cyklat massor av mil innan :)

Hehe, så tänkte jag också.. skillnaden är väl att jag aldrig satte igång att träna. Tror jag helt enkelt är för dålig simmare och det verkar ta galet lång tid att lära sig simma ordentligt. Antar att du tränar med någon klubb eller har egen tränare? Det känns som att det nästan krävs för att man ska kunna lägga upp träningen så bra som möjligt när det handlar om flera grenar på det sättet?

Jag visste inte ens att det fanns en sån linje och jag sökte ändå runt efter typ allt som fanns inom nutrition/livsmedel i samband med att jag sökte in på dietistprogrammet (ville ha en back up-plan, eftersom jag inte trodde att jag skulle komma in). Man kan ju gissa sig till att det svala intresset för programmet kan ha lite med brist på information om att det existerar att göra? Jo, dietister jobbar ju främst med sjuka människor, så utbildningen är ju väldigt inriktad mot det såklart.

Är du intresserad av att försöka få en doktorandtjänst och börja forska eller så? Låter ju lite som forskningsinriktade studier.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 11:30
machine gun Skrev:En IM-mara på 4:20 är iaf riktigt bra, jag vet folk som tränat för bara marathon i åratal och hamnar på den tiden utan att ha simmat och cyklat massor av mil innan :)

Hehe, så tänkte jag också.. skillnaden är väl att jag aldrig satte igång att träna. Tror jag helt enkelt är för dålig simmare och det verkar ta galet lång tid att lära sig simma ordentligt. Antar att du tränar med någon klubb eller har egen tränare? Det känns som att det nästan krävs för att man ska kunna lägga upp träningen så bra som möjligt när det handlar om flera grenar på det sättet?

Jag visste inte ens att det fanns en sån linje och jag sökte ändå runt efter typ allt som fanns inom nutrition/livsmedel i samband med att jag sökte in på dietistprogrammet (ville ha en back up-plan, eftersom jag inte trodde att jag skulle komma in). Man kan ju gissa sig till att det svala intresset för programmet kan ha lite med brist på information om att det existerar att göra? Jo, dietister jobbar ju främst med sjuka människor, så utbildningen är ju väldigt inriktad mot det såklart.

Är du intresserad av att försöka få en doktorandtjänst och börja forska eller så? Låter ju lite som forskningsinriktade studier.
Jag var rätt förvirrad när jag skulle börja fundera på triathlonträning. Typ, man måste kunna simma bra så att man inte blir trött redan då och så måste man cykla bra eftersom det är den grenen som tar mest tid och så måste man kunna springa bra eftrsom det är där det avgörs. Resonerade ungefär att jag har klarat av att jogga hela LL (3 milen) med 3 mil träning/vecka, klarat att jogga en mara med 4,2 mil träning/vecka (under några veckor). Alltså borde jag träna 4 km simning 18 mil cykel och 42 km löpning varje vecka under en månad. Skulle nog ha klarat att komma imål med det. Jag har dock en egen tränare (eller coach) som han vill kalla sig, en av de bättre triathleterna i Sverige, utan att vara i den riktiga toppen. Jag tycker mycket om honom som coach, men samtidigt känns det lite fel att bara göra som någon säger, som en musiker som inte skriver musik själv. Jag fick då varje månad ett antal timmar som jag skulle göra inom varje gren, samt några speciella pass (långpass, intervaller, brickpass med löpning direkt efter cykling) sedan fick jag själv lägga upp det inom månaden. Nu när jag kommit igång och vet vad triathlon handlar om jag jag övergått till att skriva mina egna träningsprogram, men skicka dem till min coach för "rättning". Det finns dok flera som tränat upp sig på egen hand. Min coach bor en bra bit från mig och vi har bara kontakt via mail (förutom typ 1 gång/år då vi ställer upp i samma tävling). Därför har han haft svårt att lära mig simma. I större städer finns crawlskola för vuxna, ofta är det någon simklubb eller triathlonklubb som anordnar det. Jag som bor på mindre ort hade inte den möjligheten. Istället såg jag när den lokala simföreningen hade sina träningstider, gick dit (november) och presenterade mig och berättade att jag tänkte köra en IM i juli och att jag behövde lära mig crawla och frågade om de kunde hjälpa mig. Jag fick först ca 25 min hjälp av en egen simtränare för att komma igång lite. Försökte sedan på egen hand, det gick inte alls. Men jag tränade ofta samtidigt som äldsta tävlingsgruppen och fick små tips av deras tränare. Under december var jag 15-20 timmar i bassängen och tragglade, men bara 10 timmar effektiv simtid. Började kännas lite naturligt med crawl, men kunde inte alls andas, hade svårt med benen. Simmade med dolme (flytkudde som man sätter mellan låren och som gör att benen flyter och man behöver bara koncentrera sig på armarna) 15-20 m, stannade och andades, 15-20 m igen, stanna ... Under januari simmade jag också 10 timmar, kunde andas lite, men med så dålig teknik att jag fick börja om från början efter varje andetag, crawlade endel med snorkel för att få lite flyt. Under februari simmade jag också 10 timmar, började få ordning på andningen och simmade 4000 m på 1,50 (som distans, med inslag av rygg och bröstsim) och 4*100 m med 20 sek vila på 1,50, 1,56, 1,56, 1,55, maxlopp. Mars, 10 timmar, började få ordning på armar, ben, andning, 4500 på 2 timmar med dolme och inslag av bröstsim, 400-300-200-100 med 20 sek paus sedan en min vila och upprepa serien igen på 46 min (2000 m, utan vila). April, 6 timmar (var sjuk, skulle vara 10) 3 st 3000 m pass (2500 med dolme, 500 utan) på 65-70 min. Maj, 11 timmar, börjar gå bra nu, 4000 m med dolme på 1,43 (tog det lugnt), 4000 m utan dolme på 1,27 (simmade på). Juni 7,5 h, 2000 på 41,30 med dolme, köpte våtdräkt och började simma ute. Juli, stor skillnad att simma ute och inne, tränade på att simma lika snabbt ute, utan att lyckas en enda gång. Kanske nästa år... Har fortfarande inte lärt mig voltvända, som tävlingssimmare gör, har inte tränar på det heller. Det går granterat att lära sig simma på kortare tid än mig.
Jag satte inte igång med triathlon innan jag började arbeta, under pluggtiden var jag en oseriös löpare (tränade bara vår och höst). Jag kommer nog aldrig vinna SM (iaf inte så länge jag tävlar i seniorklassen), men jag började inte för sent. Du behöver inte ha bråttom, det finns gott om tid att bli bra på. De flesta triathleter har under undomsåren bara pysslat med en idrott. Med 1 timme simning, 1 timme cykling och 1 timme löpning är det svårt att bli bra, ändå är det tre timmar i veckan, en normal motionärsdos. Din träning visar att du skulle klara mer.

Tror att det var få ansökningar kan bero på marknadsföring. Då jag skulle söka till universitet läste jag igenom katalogen på samtliga program sim fanns inom ämnen jag ansåg intressanta. Hade inte så bra betyg från gymnasiet (för jag jag inte gjorde något) så jag kan vara lycklig för att det var så få söknade och jag ändå fick en bra utbildning.

Jag funderade på en doktorandtjänst och hittade en på Chalmers, för att ta fram nya sötningsmedel, men att doktorera på teknisk ytkemi lät lite tungt, så jag sökte inte. Jobba passar bra nu, efter 8 timmar kan jag gå hem, glömma jobbet och bara ägna mig åt träna, äta och vila. Har funderat på lite forskning inom företag, med produktutveckling av nya livsmedel, vilket är det jag är utbildad för. Alla nya livsmedel ligger det egentligen mycket forskning bakom.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 11:35
2 oktober

1,41,10 löpning, ca 17 km eftersom jag sitter fast i 6 min/km. Underbart pass, kroppen kändes bra, fick bromsa mig själv hela tiden, därför något för hög medelpuls, 150. Under en ordentlig strechingen efter var jag mjuk igen efter LL.
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-10-05 08:19 av lullsuss.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-05 09:03
3 okt 10,8 km, 1,05,37, 158 medelpuls.
Någonting är fel. Den hastigheten borde ge 10 slag lägre i puls. Det kändes inte ansträngande, så pulsen visar inte normalt. Efter lite funderande kom jag på att efter passet under gårdagen fick jag bara i mig ca 700 kcal (och 1,6 l vatten), på tok för lite. Åt ganska mycket under kvällen.

4 okt 1,42,17, 153 (samma bana som 2 okt). Första halvtimmen lite seg, sedan kom jag igång. Pulsproblemen fortsätter, försökte göra en liten utredning.

Överträning? Extremt osannolikt.

Dåligt tränad? Har svårt att tro att jag skulle tappa så snabbt.

Infektion? Kroppen känns normal, det är inte speciellt ansträngande att träna. Har en liten infektion, men är så van med det att det snarare är normaltillstånd, kan skilja på vad som påverkar träningen och vad som inte gör det. Inte anledningen.

Vätskebrist? Vägde mig efter passet 55,3 kg, senaste morgonvikten 30 sep 66,2 kg. På ett sådant här pass har jag med tidigare undersökningar konstaterat att jag tappar ca 1,5 l vätska. Efterson jag inte hade med mig vätska vilket är normalt på pass under 20 km är inte det anledningen.

Gör ett test på återhämtningen. Tog ett isbad efter, för att förkorta återhämtningstiden. Ägnade tiden från att passet var avslutat till sängdags med att äta och för ovanlighetens skulle räkna kcal på allt.

mat mellan 19.45 och 22.00
3 dl proviva (mango, fick prova den nya, lite väl mycket som saft, iaf känslan)
4 mackor, 170 g
15 g mjölkfritt margarin 80 % fett
sojaproteindrink 30 g sojaprotein
100 g morot
50 g torkade plommon
2 st, 150 g, klementiner
100 g grönkål
30 g rostade och saltade sojabönor
70 g musli
1 dl, 100 g sojamjölk
1 l mineralvatten (hälften av kolsyran urskakad. Mineralvatten bådel för saltet och för att det är gott)
Enl mina beräkningar 1451 kcal, 217,8 g ( 60,0 E%) kolhydrat, 34,4 g ( 21,3 E%) fett, 63,5 g ( 17,5 E% fett).
Får se vad som händer på nästa löppass.
machine gun
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-05 17:17
Tack för ett mycket utförligt svar!

Jag har funderat på att leta upp en crawl-kurs faktiskt, jag bor ju i Stockholm, så det borde knappast vara omöjligt att hitta det här. Ska även skaffa mig en cykel, jag måste ha lite alternativträning nu när benen krånglar och har sig. Kommer dock inte bli nån tävlingsvariant, bara nån som jag kan ta mig runt hyffsat på. Snart är det ju visserligen vinter och skit, men det är billigare att köpa en cykel nu än till våren hursomhelst :) Första halvt långsiktiga träningsmålet är ju att klara en slätmara, så löpning är prio ett nu. Om benen håller... Sen kanske man får smyga in lite mer cykelträning och inte bara ha det som crosstraining, kanske köra ett duathlon eller nåt nån gång, vem vet? :) Jag tror jag skulle kunna klara ganska hög träningsvolym/vecka, träning är mitt största intresse. Alltid kul att se om man kan pusha sig själv ett steg längre. Jag satsar dock aldrig högre än motionärsnivå, tror inte jag skulle kunna komma högre än så. Men det är inte så viktigt, jag tävlar ändå mest mot mig själv.
berlinflickan
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-05 18:35
*jag ska bara säga hej*
tycker också det är häftigt med folk som tränar en massa olika sporter och särskilt om de deltar i olika sjukt krävande lopp typ lidingöloppet och vasaloppet. Triathlon är stencoolt, alldeles för coolt för mig : ) !!! lycka till
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-06 09:15
machine gun Skrev:Tack för ett mycket utförligt svar!

Jag har funderat på att leta upp en crawl-kurs faktiskt, jag bor ju i Stockholm, så det borde knappast vara omöjligt att hitta det här. Ska även skaffa mig en cykel, jag måste ha lite alternativträning nu när benen krånglar och har sig. Kommer dock inte bli nån tävlingsvariant, bara nån som jag kan ta mig runt hyffsat på. Snart är det ju visserligen vinter och skit, men det är billigare att köpa en cykel nu än till våren hursomhelst :) Första halvt långsiktiga träningsmålet är ju att klara en slätmara, så löpning är prio ett nu. Om benen håller... Sen kanske man får smyga in lite mer cykelträning och inte bara ha det som crosstraining, kanske köra ett duathlon eller nåt nån gång, vem vet? :) Jag tror jag skulle kunna klara ganska hög träningsvolym/vecka, träning är mitt största intresse. Alltid kul att se om man kan pusha sig själv ett steg längre. Jag satsar dock aldrig högre än motionärsnivå, tror inte jag skulle kunna komma högre än så. Men det är inte så viktigt, jag tävlar ändå mest mot mig själv.
Skulle också vilja bo på en större ort med bättre träningsmöjligheter. De 2 största klubbarna i Stockholm är SPIF ( http://www.stockholm-triathlon.se/ ) och SCT ( http://www.sct.nu/ ), de kan säkert hjälpa dig med crawlkurser. Hittade ett exempel på kurs http://www.ssif.su.se/simning.asp?h_id=20. Finns dem som tävlar utan att kunna crawla också, även på långa distanser, men det sliter på benen och de behöver man senare...

Tävlingscyklar är rätt dyra, så som student "kan" man inte köpa en. Min fick jag av föräldrarna i examenspresent, kostade 16 000, med "mängdrabatt" (vi har köpt rätt många cyklar där) och "utgående modell rabatt", låg egentligen på runt 26 000. Jag fick den i våras, hela vintern körde MTB, ger helt ok träning. Det finns hybrider, ett mellanting av tävling- och vanlig. Det finns de som tävlar på vanliga cyklar i kortare motionslopp, sk motionssprintar med ca 350 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning.

Jag började också med löpning som jag hade som prioritet under hela studenttiden, ganska oseriöst visserligen.
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-10-06 09:20 av lullsuss.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-06 09:16
berlinflickan Skrev:*jag ska bara säga hej*
tycker också det är häftigt med folk som tränar en massa olika sporter och särskilt om de deltar i olika sjukt krävande lopp typ lidingöloppet och vasaloppet. Triathlon är stencoolt, alldeles för coolt för mig : ) !!! lycka till
Tack.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-06 09:31
5 okt
10,8 km på 1,09,56 nu skulle inte pulsen bli för hög, även om det blev mycket långsam jogging. Enligt pulsklockan dock 153, men den hade spel första km och visade över maxpuls (194). Var iaf inte ett dugg ansträngande, vilket ett sådant pass inte heller ska vara. Såg att pulsen ökade onormalt snabbt då det blev motlut, vilket tyder på trötthet i kroppen, flackt och nedför var det rel normalt.

Kollade vilopulsen 3 timmar efter, 58, känns lite hög. Vet inte vilken vilopuls jag har, eftersom jag i nästan aldrig är utvilad. Mätte den senast för 1,5 år sedan och hade 42, sedan dess har jag blivit bra mycket bättre tränad, men ökat lite i vikt och antar att hjärtat inte har ökat i slagvolym lika snabbt, så jag borde ha något slag högre vilopuls. Så 58 känns lite mycket, borde ha varit 50-55 för att jag skulle vara nöjd.

Bestämt mig för att strunta i pulsen nu, har nästa vävling om 4 veckor, så kroppen har 3 veckor att bli normal igen.
machine gun
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-06 16:47
Tack så mkt för länkarna :) Vad är det för tävling om 3 veckor?
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-09 10:58
Vintermara i Borlänge ( http://www.kfik.org/Hemsida_arr/Vintermaran/index.html ). Jag har haft lite svårt att hålla under mina maror (6 st, 2 har jag hållt, 1 acceptabel (14 min sista 12), 3 st har inte fungerat och jag har gett upp och promenerat till mål). Varje gång har jag ändå hittat en giltig ursäkt...

Tycker att jag behöver springa många maror så jag lär mig hålla dem.
Dessutom behöver jag lopp att sikta på för att få motivation. Anmäler jag inte mig till några lopp/år skulle jag inte träna så mycket.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-09 11:20
Slutet på v 40 blev

fre
löpning/jogging: 1,38. Intressant att jag ser det som helt naturligt och inte alls motbjudande att ge sig ut på 16 km pass i regn och mörker (inga gatlyktor, efter solnedgång) på grusvägar i skogen. För 2 år sedan gav jag mig beröm om jag gjorde något liknande.
uthållighetsstyrka efter, allt med 3 kg hantlar
2*50 "bänkpress"
2*30 trapezius
2*30 triceps
De muskler jag inte körde förra veckan, för att de belastades hårt i simningen. Som alltid lite svag efter löpningen.

lör
Morgonvikt 57,1 dvs 0,9 kg mer än förra veckan.
11,5 km cykling på en oväxlad trög cykel, för att mäta löpsträcka. 36 min
Vilopuls på kvällen 45.

sön
långpass
32 km (mätt med eniros vägbeskrivning som ger drygt 32, med med kartor från eniro och måttband knappt 32).
Första 27,8 på 2,49,50 och 149 i puls. Började riktigt lugnt, efter första timmen "poff" och kroppen blev normal igen, med "normal" puls. Drack 5,5-6 dl, dvs fullt vätskebälte, med 36 g socker i och lite pressad citron (vanlig sportdryck är inte värd priset). Sista 5 började jag försiktigt öka tempot för att kroppen inte skulle få en chock till avslutningen.
Sista kuperade 4,2 på 22,59 och 166 i puls, sprang på ganska hårt utan att ge allt. Normalt ska den pulsen ge 4,40-4,45/km, men slitningen efter inledande 27,8 ger normalt tapp.
Inte så farligt ont i benen, skönt pass, isbad efter.
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-10-09 11:34 av lullsuss.)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-09 11:33
v 40 Fokus på distanslöpning.

mån: löpning, 1,41,10, ca 16,5 km, 150 i puls
tis: löpning, 1,05,27, 10,8 km, 158
ons: löpning, 1,42,17, ca 16,5 km, 153
tors: löpning, 1,09,53 10,8 km, 153
fre: löpning, 1,38,26, 16 km, 152, styrka
lör: cykel 36 min
sön: löpning 3,12,49, 32 km, 151

10 h 33 min löpning, 102,6 km
36 min cykel
10 min styrka

11 h, 19 min

Nästan hela veckan med för hög puls i löpningen, men jag kämpade på och genomförde det jag skulle, så rätt nöjd med veckan ändå.
Hlk
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-09 12:39
Grymt, knappt så ja tar mig den sträckan med bil på samma tid :)
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-09 16:02
Hlk Skrev:Grymt, knappt så ja tar mig den sträckan med bil på samma tid :)
Tack
machine gun
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-10 18:51
Ironwoman Skrev:Vintermara i Borlänge ( http://www.kfik.org/Hemsida_arr/Vintermaran/index.html ). Jag har haft lite svårt att hålla under mina maror (6 st, 2 har jag hållt, 1 acceptabel (14 min sista 12), 3 st har inte fungerat och jag har gett upp och promenerat till mål). Varje gång har jag ändå hittat en giltig ursäkt...
14 min sista 12?

Schysst träningsvecka du fick till :) Periodiserar du löpning, simning, cykling i ditt träningsschema?

Btw, kan tipsa om Google Earth (http://www.googleearth.com) för att mäta sträcka. Tools > measure > path så kan man rita ut en sträcka och välja om man vill ha den i meter, km osv. Har hört att felmarginalen är ca 5-10 m.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-11 09:28
machine gun Skrev:14 min sista 12?

Schysst träningsvecka du fick till :) Periodiserar du löpning, simning, cykling i ditt träningsschema?

Btw, kan tipsa om Google Earth (http://www.googleearth.com) för att mäta sträcka. Tools > measure > path så kan man rita ut en sträcka och välja om man vill ha den i meter, km osv. Har hört att felmarginalen är ca 5-10 m.
Tappade 14 min sista 12 km jämf mot tempot tidigare.

Jag kör viss periodisering. Eftersom jag har en coach som jag litar på köper jag allt han säger, men har börjat läsa lite grundläggande och det verkar som periodisering är det bästa. Det finns de som blir bra ändå, men inte så många. Jag är lite för svag än för att köra för hårt på periodisering, efter ett hårt pass har jag svårt att köra ett hårt pass i samma gren dagen efter. Det brukar bli veckor med antingen fokus mot löpning eller cykling sedan slänger jag in lite simning och styrka (inte mycket) som återhämtning. Nu under hösten blir det bara löpning, pga att jag siktade på en mara och så är det skönt att få lite lugnare träning ett tag (orkar inte springa så jättemånga timmar/vecka).

Har inte internet hemma och jag vill inte ladda ned något på jobbdatorn, de håller på att lägga in bredband nu, ska nog skaffa uppkoppling hemma då. Tidigare har jag cyklat runt och mätt på det sättet, men min cykel är så dålig att den bara bör användas för korta sträckor och min tävlingshoj är vill jag inte använda på grusvägar. Har på senaste tiden inte heller velat veta hur långt jag springer eftersom det har gått så långsamt att jag bara blir deprimerad av det. Nu när det snart gått långsamt i ett år har jag börjat komma över det och accepterat läget.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-11 10:25
9 okt

Vilodag, sådana behövs också ibland. Gick runt och städade lite, mest för att inte bli stillasittande och stretchade igenom kroppen.

10 okt

10,8 km, 1,05,22, puls 151, rätt normalt , så kort efter långpass (8 okt). Fick dock en bra förbättring, var bara lite seg i benen, i övrigt kändes det bra, benen brukar ta större stryk. En bra framgång som gör att jag kan tåla en ökning av träningsvolymen, får prova i vinter.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-12 09:03
11 okt
Planen var 10,8 km marafart, dvs ca 5,27. Vet inte riktigt min kapacitet, men det senaste bra löpinsatsen jag gjorde i tävlingssammanhang var IM-maran på 4,20 och tipsen säger att ligger man på min nivå (dvs långsam) tappar man ca 30-40 min från en vanlig mara. Eftersom min IM-mara var bra så satsar jag på 3,50.

Var dock lite nervös innan, eftersom jag knappt varit under 6 min/km, mer än på korta intervaller och triathlonsprintar. Laddade och peppade upp mig innan, vilket kan resultera i 2 saker, jag springer för fort eller att jag faktiskt har svårt med kapaciteten och klarar det jag ska, men får kämpa. Idag valde kroppen det förstnämnda alternativet.

Genomförde på 54,00 (prick 5,00 coolt) och 175 i puls (oops), kan iaf konstatera att min mjölksyratröskel som tidigare var 177 måste ha försjutits uppåt. Struntade ändå i pulsen. Skulle inte ha en chans att klara 3 varv till, skulle ha fullt upp med 1. Insåg redan vid första mellantiden att det gick fort, men valde att genomföra som jag startat och visa för mig själv att jag kan springa, lite iaf. Fick även en bedömning av min milkapacitet, borde vara strax under 47, ta bort en min då det blir tävling, jag hade mer att ge, en min för liten formtoppning och sista minuten för kuperingen (oftast inte så branta backar att de blir svåra att springa upp/nedför, men knapp en flack meter).

Avslutade med 10 min gympa (konditionsdel), för att få ur den lilla syra jag fick.
Ironwoman
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-13 08:28
12 okt

Återhämtningsjogg, 33,07, 140 medelpuls.

Uthållighetsstyrka efter 2*30-50, nedre delen av ryggen, sidan, sneda magmuskler, raka magmuskler, övre delen av ryggen, bröst, biceps, triceps. Hantlar på 3 kg.
Skicka svar