Lätt smör vs. normalt smör

phpkodaren
Aug 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 14:20
Har pågått lite diskusioner här hemma angående lätt smör och normalt smör.
Vi har i alla tider ätit miniLätta (28%) men på senare tiden har morsan börjat köpa Bregott (70%) med motivationen att miniLätta ger cancer?

Stämmer detta eller är det myt? För övrigt måste jag säga att Bregott smakar blä och så är det inge vidare att ha på mackorna under deff.
PantatFlaska
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 14:28
Du tycker alltså att miniLätta smakar bättre än Bregott!?

Jaja. Smaken är väl som baken.

Beträffande cancerrisken så är den nog inte högre än med något annat. Hade det varit för hälsoskadligt hade det inte fått säljas som livsmedel.
antonf
Aug 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 15:26
Det är ganska simpel logik att ett smör som är gjort på kemikalier inte kan vara nyttigt, därför kan det vara att föredra ett "riktigt" gammeldags tillagat smör som Bregott då man slipper kemikalierna. Men om man tycker att det är okej att trycka i sig kemikalier så får man göra det, finns ju ingen dokumentation på deras "effekter" men enligt mig kan det iaf inte vara nyttigt. Det är ju inga naturliga råvaror.
Ironwoman
Aug 2006
HP: 17
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 15:41
Fråga varför det ger cancer...

Det har funnits artiklar om detta i bla Aftonbladet, vilket ju är en mycket trovärdig källa :).

Då lättmargarin tillverkas används "en massa konstiga, onaturliga ämnen", alltså borde vi få cancer.

Bregott däremot är en naturprodukt och därmed bra.

För mycket mättat fett (som finns i bregott) kan även ge fetma som kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Ovanstående läses med lite iorni.

Personligen tycker jag att det är en sån liten detaj att det blir lite larvigt.

För att vara lite seriös också: http://www.thomas-hede.se/margarin.htm
antonf
Aug 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 16:56
Ironwoman Skrev:Fråga varför det ger cancer...

Det har funnits artiklar om detta i bla Aftonbladet, vilket ju är en mycket trovärdig källa :).

Då lättmargarin tillverkas används "en massa konstiga, onaturliga ämnen", alltså borde vi få cancer.

Bregott däremot är en naturprodukt och därmed bra.

För mycket mättat fett (som finns i bregott) kan även ge fetma som kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Ovanstående läses med lite iorni.

Personligen tycker jag att det är en sån liten detaj att det blir lite larvigt.

För att vara lite seriös också: http://www.thomas-hede.se/margarin.htm
Mättat fett är inte alls så farligt som man trott, det är det härdade fettet som är farligt. Mättat fett är ett måste i normala mängder för att kroppen ska fungera.

Och att säga att mättat fett kan ge fetma är som att säga att mat kan ge fetma. Allt som innehåller energi och som du äter för mkt kan leda till fetma.
kallestropp
Mar 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 17:12
När man gör lättmargarin utgår man från vegetabiliska oljor. Men för att få dessa för att stelna till en lagom konsistens, dvs bredbar, måste man "härda" fettet. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att bl a nickelspån och bensin är inblandat i den processen.

(Det som nu följer är något jag inte är säker på men det låter rimligt) Dessa härdade fetter har aldrig funnits i naturen och därför saknar kroppen mekanismer för att bryta ner fetterna helt, vilket kan leda till bl a förhöjda hallter av fett i blodet.

Rätta mig om jag har fel
antonf
Aug 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 17:13
Du har rätt angående fettet men inte angående att bensin och nickelspån används i den processen, det har du nog läst i Aftonbladet.
kallestropp
Mar 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 17:21
Jag menade inte att det är bensin och nickel i margarinet bara att det används vid processen. Bensinen (extraktionsbensin, inte 95 oktan :-P) används när man ska få ut oljan ur fröna. När man sedan ska härda fettet används nickel som katalysator i en reaktion där fettsyrorna polymeriseras.

Detta har jag fått lära mig av en som varit på en margarinfabrik, har alltså inte läst det i någon kvällstidning
phpkodaren
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 17:39
Undrar lite var morsan fått det ifrån förmodligen Aftonbladet hon också.
Orkar inte läsa igenom all den där texten som Ironwoman postade (länken alltså) men är det någon som kan motbevisa min morsas påstående med ett vettigt kortformulerat argument?

Tack på förhand.
ErikSvensson
Nov 2003
HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 18:28
Citat:men är det någon som kan motbevisa min morsas påstående med ett vettigt kortformulerat argument?
Du kommer ALDRIG kunna överbevisa en mor, tro mig, jag har försökt. Med eller utan referens, dom kan allt ändå för dom har in-nötta saker dom tror på. Hur många forskarstudier du än visar har din mor "alltid rätt" :) Däremot kan du ju fråga efter hennes källa, och bara strunta i vad hon säger helt enkelt? :)

Erik
MIF
Oct 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 19:23
varför käka smör överhuvudtaget?
phpkodaren
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 19:24
MIF Skrev:varför käka smör överhuvudtaget?
När frukten hemma är slut hemma (vilket den blir på 2-3 dagar) så finns det inget bättre och snabbare mellanmål än en macka med lite smör och rökt kalkon. ;)
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-09-29 19:26 av christiantheman.)
phpkodaren
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 19:25
warbird Skrev:
Citat:men är det någon som kan motbevisa min morsas påstående med ett vettigt kortformulerat argument?
Du kommer ALDRIG kunna överbevisa en mor, tro mig, jag har försökt. Med eller utan referens, dom kan allt ändå för dom har in-nötta saker dom tror på. Hur många forskarstudier du än visar har din mor "alltid rätt" :) Däremot kan du ju fråga efter hennes källa, och bara strunta i vad hon säger helt enkelt? :)

Erik
Haha. Det ligger något i det du säger. Kanske bäst att inte försöka och istället böna och be om att få tillbaka det gamla smöret.
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-09-29 19:26 av christiantheman.)
ErikSvensson
Nov 2003
HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 20:39
phpkodaren Skrev:
warbird Skrev:

Erik
Haha. Det ligger något i det du säger. Kanske bäst att inte försöka och istället böna och be om att få tillbaka det gamla smöret.
Tror dessvärre att vill du ha ditt gamla får du köpa det själv. Det kan ha effekt ibland om man börjar handla egna saker istället och gör indirekt uppror hemma. då kan dom om du har tur gå med på just "dina" krav, om du t.ex är student eller liknande. :)

Erik
phpkodaren
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 20:44
Mjo jag ska nog köpa det imorgon får se om morsan ger sig.
Frihet
Jun 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-09-29 21:29
Jag säger bara bredbar lättost. Ensiffrig fettprocent, godare och nästan bara protein... Gogogo.
Doe
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 14:20
vad är det för lättost du använder? *nyfiken*
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 14:32
Det finns massor av olika smaker med 9%, 4% och även 1% fett om jag minns rätt.
phpkodaren
Aug 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 15:16
Jag åt alltid lättost eller keso på mina mackor förut men jag har tröttnat på det. =/
Btw jag fick tillbaka mitt smör efter lite tjat. :P
Frihet
Jun 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-02 15:18
Doe Skrev:vad är det för lättost du använder? *nyfiken*
Kavli eller Milko. Minns inte, eller så brukar jag variera. De står i princip bredvid smöret/osten i de butiker jag handlar i.
Doe
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 12:11
okej! har också för mig att jag sett en lättost med 1% fett men hittade inte igår när jag handlade...
om någon springer på en sådan i kyldisken får ni gärna tala om vilket märke det är!
vic
Oct 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 12:33
milko
Das_djur
Nov 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 13:15
antonf Skrev:Det är ganska simpel logik att ett smör som är gjort på kemikalier inte kan vara nyttigt, därför kan det vara att föredra ett "riktigt" gammeldags tillagat smör som Bregott då man slipper kemikalierna. Men om man tycker att det är okej att trycka i sig kemikalier så får man göra det, finns ju ingen dokumentation på deras "effekter" men enligt mig kan det iaf inte vara nyttigt. Det är ju inga naturliga råvaror.
Plutionium, Opium och nergift förekommer alla i naturen.
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-10-03 13:15 av Stockhaus.)
antonf
Aug 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 15:19
Das_djur Skrev:
antonf Skrev:Det är ganska simpel logik att ett smör som är gjort på kemikalier inte kan vara nyttigt, därför kan det vara att föredra ett "riktigt" gammeldags tillagat smör som Bregott då man slipper kemikalierna. Men om man tycker att det är okej att trycka i sig kemikalier så får man göra det, finns ju ingen dokumentation på deras "effekter" men enligt mig kan det iaf inte vara nyttigt. Det är ju inga naturliga råvaror.
Men inte i naturliga matvaror?
Das_djur
Nov 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-10-03 16:38
antonf Skrev:
Das_djur Skrev:
Men inte i naturliga matvaror?
Jo men det är oväsentligt då du försöker antyda att det som inte kommer från naturen direkt är dåligt, onyttigt eller giftigt och att det som kommer från naturen är nyttigare. "Simpel logik" säger mig att innehåll är viktigare än ursprung. Hade det inte varit för "kemikalier" så hade vi haft det betydligt sämre idag.
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-10-03 16:51 av Stockhaus.)
Skicka svar