Floppix springer för livet!

floppix
Medlem

HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-27 11:24
Tråden är under uppbyggnad. Trådskaparen likaså.

[Bild: vrtraffgk1.jpg]

[Bild: updatezl1.gif] Till vänster i bild har vi Han Som Bestämmer. Jag gör som Han Som Bestämmer säger eftersom det hittills alltid varit så att han har rätt i långa loppet. Optimisten i bakgrunden vet hur man äter bra. Jag håller på att ta till mig av hans kunskaper.

När det gäller min träning är det Han Som Bestämmer som bestämmer. Jag lyssnar också på Måns Höiom, Marcus Nilsson och Klas Östberg. När det gäller frågor och funderingar kring kost och näring så är Ironwoman och machine_gun två riktigt bra bollplank. Tack till er och alla träningskompisar!

(19 juli 2007) Coachen Skrev:Snabbheten ja, dina tider på 5x150m är ju inte i Tyson Gay stil precis, men har man aldrig tränat sprint så brukar man inte vara säskilt snabb heller. Vi får se hur du svarar på sprintträningen, antagligen kommer du ganska snabbt bli snabbare. Skulle det visas sig att du inte alls blir nått snabbare så är det bara att bryta ihop och satsa på ultramarathon...
(6 juni 2007) Coachen Skrev:Vad gäller psyket så är det bara något dumt sorts jantelagstänkande att tro att man inte ska klara att träna hårt utan att gå sönder. Det är jättelätt att man börjar tro det värsta om sin kropp bara för att den inte höll första, andra eller tredje gången man försökte. Det finns ingen magisk övre gräns som alltid innebär skada eller sjukdom om man överträder den utan de gränser som kroppen har flyttar sig hela tiden och kan/bör utmanas hela tiden så att man fortsätter flytta fram sin prestationsförmåga.
Lajne Skrev:
floppix Skrev:TRIPPEL-FLOPPIX. Låter som en ny öststatsmetod. Lajne, var blir man stark av en trippel-floppix?
Trippel-floppixen utvecklades på 1970-talet av östtyska byggare som, efter att ha använt sig av de många preparat och extrema träningsformer som finns i öst, faktiskt blev för stora och därför ville tappa muskler. Trippel-floppixen är med andra ord det mest katabola träningsschema som någonsin uppfunnits, och det har sedan dess använts i decennier som bland annat rehab för pensionerade bulgariska kulstöterskor.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-09-07 17:46 av fabbe.)

Englund
Medlem

HP: 9
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 00:16
Jag har nu följt denna dagbok ett tag. Mycket intressant faktiskt, lite dåligt med uppdateringar däremot :/ Hehe, skänt åsido. Jag tycker iaf att du ska köra igång med en dagbok =) *thumb up*
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 00:29
WTF gillar du inte mina veckosummeringar?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthrea...ost2107248

I feel so splittrad... *cry*
Mr_W.P
Medlem

HP: 6
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 09:36
Jag är lite konfunderad...(stavning?) kommer Du "dessertera" till hälso eller ska Du fortsätta på Kolozzeum? Ser hur som helst fram emot här på hälso för då kan jag skriva trevliga inlägg, precis som Du gör på min. Hade varit riktigt intressant att veta hur Du tränar. Du verkar extremt kunnig! Hoppas på hälso... men om inte, så kommer jag släpa mig ända bort till Kolozzeum för att läsa med stor entusiasm. :)

Mvh
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 10:18
Mr_W.P Skrev:Jag är lite konfunderad...(stavning?) kommer Du "dessertera" till hälso eller ska Du fortsätta på Kolozzeum? Ser hur som helst fram emot här på hälso för då kan jag skriva trevliga inlägg, precis som Du gör på min. Hade varit riktigt intressant att veta hur Du tränar. Du verkar extremt kunnig! Hoppas på hälso... men om inte, så kommer jag släpa mig ända bort till Kolozzeum för att läsa med stor entusiasm. :)

Mvh
Douh jag har en lunchdejt med din dagbok, den har ju varit bokad en hel vecka i förväg! Klart att jag inte ska försvinna någonstans! :D

Oh. Nu får jag nästan prestationsångest! Tack tack, roligt att kunna hjälpa eller inspirera eller nåt. Har läst och även skrivit parallellt på hälso och Kolo och det tänker jag fortsätta med, don't worry.

Som jag ser det (eller har gjort hittills, nu blir jag nästan övertygad om att jag ska hålla någon slags dagbok här också...) så kan jag skriva mycket nytta här på hälso, men få ut mina personliga fräckisar på Kolo. Jag tycker att det här forumet är suveränt, klockrent, stilrent och enkelt att navigera på. Här kommer jag fortsätta skriva och försöka hålla en mer neutral och korrekt ton i mina inlägg (he he vissa undantag ibland ;-)

Kolo är ett gytter av smilies och tags och bilder och interna skämt, men det är där min privata dagbok kommer att trivas bäst...

Ah. Vi får se... Ska fundera på det under dagen. Som fö. ska inledas med en morgonjogg på löpband. Ta det säkra före det osäkra, har haft lite ont i foten.. (se vidare på Kolo... tss)
Cybercowboy
Medlem

HP: 69
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 12:19
Ctrl+c + ctrl+v will make you complete.
Mr_W.P
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 12:46
Vad är lakto-ovo-vegetarian? Mest intresserad av "ovo", resten kan man gissa sig till med sunt förnuft, men det är bäst att jag frågar om hela frasen... :)

Mvh
Flash
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 13:29
ovo = ägg
..och lakto är mjölk
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-20 13:30 av jonastheman1.)
Mr_W.P
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 13:48
Tack, Flash. Floppix äter alltså då inga mejeriprodukter och är vegetarian? Det var intressant... då får Du gärna skriva vad Du äter också då, floppix! :)

Mvh
Ironwoman
Medlem

HP: 19
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 15:12
Hon äter både ägg och mjölk. Det hon inte äter är kött, fisk och kyckling.

Jag är en oseriös vegan (bryr mig inte om jag får i mig några molekyler ägg eller mjölk). Skriver denna vecka kostdagbok i min träningsdagbok.
Mr_W.P
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 16:15
Åh, så det är så det ligger till! Tack, Ironwoman! Får kolla in Din kostdagbok också. :)

Mvh
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 17:19
Cybercowboy Skrev:Ctrl+c + ctrl+v will make you complete.
Deal! :D

Det kommer att komma kontinuerliga inlägg om både kost och träning även i denna tråd. Ska hitta på en ny titel och be en rar moderator om namnbyte.
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 17:25
Ironwoman Skrev:Hon äter både ägg och mjölk. Det hon inte äter är kött, fisk och kyckling.
...men å andra sidan verkar den här dagboken leva sitt eget lilla liv med hjälp av pålitliga idoler inom träning- och näringsvetenskaperna, mina matvanor har vi ju redan lyckats reda ut även utan min inblandning.. Det kanske kan ordna sig det här!

Jag äter havregrynsgröt till det mesta och med det mesta, jag hittar grönsakerna i frysdisken eller när jag hälsar på i föräldrahemmet, äter kvarg från Lidl och missbrukar avokado. Utan kaffe blir jag ett ledset litet russin. När jag känner ett ökat behov av variation i kosten
äter jag näringsberäknat på Kalori (http://www.kalori.se). Det var lite om den saken, ganska förenklat... Jag önskar att jag kunde laga mat som Ironwoman!

Måste ner i gymmet och lägga beslag på ett löpband nu. De var bokat i morse = panik! Fick dra ett psykpass med våtvästen istället. Återkommer med mer info senare...
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 22:46
Pass 1:
Skulle blivit löpning på hamsterbandet, 6-7km, men några jäkla troll hade okuperat gymmet! Och på LTIV (laboratoriet för tillämpad idrottsvetenskap) höll de på med labbar så jag fick inte låna megamonsterbandet heller. Sista utväg: simhallen och tråkvästen. Men DÄR är en j*vla skolklass...*morr* Som tur är räddar Jennie Åkerberg (fd. SM-mästarinna i maraton) situationen och släpper ner mig i en egen gräddfil i poolen. Vi löpare hjälper varandra. Alltså slutligen:

Våtvästlöpning 33.43 min
SnittHF 147 > ger ~ +10 slag "på land" vilket ger ett hyfsat löppass på snittHF 157.

Pass 2:
Nu blir det springa på land. Dock inte för mycket eftersom min fotled har skickat varningssignaler.

Löpning 33.05 min, 7km.
För att stressa hjärtat lite avslutas passet med 17.17 min testcykel på 85% av maxHF.

Ungefär sådär kan en träningsdag se ut för mig.

Imorgon blir det någon form av lättare kardio på morgonen, förhoppningsvis en liten jogg... Sedan är det dags för styrketräning höger ben

Isokinetisk koncentrisk och excentrisk träning av höger vadmuskel:
5 reps submax koncentrisk aktion
5 reps submax excentrisk aktion
6 reps maximal koncentisk aktion
6 reps maximal excentrisk aktion

Jag är alltså försöksperson vid en experimentell studie av vilka neuronala och muskulära faktorer som ligger bakom muskulär uttröttning vid fysiskt arbete. Det som ska testas så småningom är effekten av vibrationsträning på hälsenan (muskel- och senspolar) och dess effekt på muskelstyrkan i vaden. Kommer innebära att jag måste modifiera min träning en hel del, t.ex. köra mindre löpning och mera vattenlöpning, eftersom jag måste vila 48 tim före varje huvudförsök. Well, ska bli mycket spännande.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-20 22:54 av fabbe.)
Mr_W.P
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 22:59
floppix skrev:
Citat:Pass 2: Nu blir det springa på land. Dock inte för mycket eftersom min fotled har skickat varningssignaler.
Löpning 33.05 min, 7km.
Du återhämtar Dig alltså från en skada som befinner sig vid området "foten" och får därför inte anstränga Dig för mycket? Har jag uppfattat det rätt?... och så springer Du en 7:a på 33 min!? Jag är avundsjuk på Dig också (är avundsjuk på Englund som klarar milen på 40 min) ! Jag är glad om jag KAN klara det på en vältränad dag! Hur som helst, bortsett från att vara avundsjuk så är jag också imponerad. Din träningsbok kommer att skilja sig som agnet från vetet (eller är det tvärtom? Hur går ordspråket...?) här på forumet. Kommer att bli intressant att följa mao. :)

Mvh
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 23:04
Mja, den skada som gör sig påmind nu är den som jag kört rehab och upptrappning från sedan i juli: någon idiot körde mot rött vid ett övergångsställe och jag vaknade med bruten vänster fotled, avslitet FTA-ligamnet och trasigt vänster knä. Dock finns en del övriga att önska vad gäller fotledens status, ffa så kan smärta efter ett benbrott sitta i upp till ett år efter skadetillfället (säger farbror doktorn i alla fall). Samt att jag har ett litet ödem (svullnad, vätskeansamling) i hälbenet till följd av smällen. Detta är dock helt ofarligt, och vissa individer kan ha "skadan" utan smärta medan andra har känningar av det. Vid känningar ska man vara försiktig. Så jag måste vara försiktig. Helt enkelt! ;P
Mr_W.P
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-20 23:07
Jag beklagar Din olycka. Tråkigt att höra... :(

Mvh
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-21 20:23
7.30 Distanslöpning (morgonjogg)
Sträcka: ~6km
Tid: 31.38 min
MaxHF/SnittHF: 160/151

13.00 Styrketräning - bålstyrka och bålstabilitet
Tid: 55 min edit: inte 45 min som jag först angav

10 min cykel
10 min rodd (exakt 2000m)
Vadpress vänster ben 3x15
Bålrotationer (maskin) 3x12
Sidoböj med hantel 3x15
Situps på lutande bänk (90 grader) 2x15

Sedan blev jag en Bolltjej och körde 15-20 min Kärringagympa och Rehabdans:
Crunches på boll, och diverse balansövningar och uthållighetsstyrka för bålpartiet, osv osv...

Under förmiddagen var jag också försöksperson igen, tillvänjningstillfälle två;
Isokinetisk koncentrisk och excentrisk träning av höger vadmuskel.
5 reps submax koncentrisk aktion
5 reps submax excentrisk aktion
5 reps maximal koncentisk aktion
5 reps maximal excentrisk aktion

Denna serie tar 45 minuter. Varje aktion tar 2 sek. Jag ligger fastspänd och totalt orörlig, på mage, med hakan i bänken. Jag har träningsvärk i hakan, också. Märklig känsla.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-23 22:54 av fabbe.)
Englund
Medlem

HP: 9
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-21 22:59
floppix Skrev:Denna serie tar 45 minuter. Varje aktion tar 2 sek. Jag ligger fastspänd och totalt orörlig, på mage, med hakan i bänken. Jag har träningsvärk i hakan, också. Märklig känsla.
Låter trevligt ;)
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-21 23:02
Englund Skrev:
floppix Skrev:Denna serie tar 45 minuter. Varje aktion tar 2 sek. Jag ligger fastspänd och totalt orörlig, på mage, med hakan i bänken. Jag har träningsvärk i hakan, också. Märklig känsla.
Låter trevligt ;)
...och trevligare kommer det att bli, redan nästa vecka. Med lite elektrisk stimulans blir det en jäkla fart på soleus och gastrocnemicus. Så pass att jag får en halvtimme vila mellan mina 2 reps... Det blir en annorlunda rapportering. Undra om det kan bli någon form av halso.info-rekord i högbelastning och lågreps! :D
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-22 20:57
Springer gör man ute, träna kan man göra inne (i alla fall med väder som detta)

7.00 Löpning (snabbdistans/fartlek)
Sträcka: ~10,4km
Tid: 50.04 min
MaxHF/SnittHF: 196/169
Snabbdistans
5km
20.22
196/183

Värmde alltså upp med jogg till till gymmet, där snabbdistans utfördes på halk- och snöfritt löpband.

16.00 Löpning (återhämtningsjogg)
Sträcka: ~5,2km, mycket grov uppskattning
Tid: 30 min
MaxHF/SnittHF: 166/151

Alltså ungefär 15,6km löpning idag med bra klass på passen. Nöjd.
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-22 21:01 av fabbe.)
Cybercowboy
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-23 00:37
Vad är det här för trams? När ska du börja med baddibilding??? [Bild: 36_2_39.gif]
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-23 00:39
Imorgon!

Ska bara sova lite på saken först, undra hur många gånger jag hinner ångra mig under natten :P

Edit: Har redan hunnit ångra mig en gång. BB kan vara anabolt, helt lifsfaalit!
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-23 00:43 av fabbe.)
Cybercowboy
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-23 00:43
floppix Skrev:Imorgon!

Ska bara sova lite på saken först, undra hur många gånger jag hinner ångra mig under natten :P

Edit: Har redan hunnit ångra mig en gång. BB kan vara anabolt, helt lifsfaalit!
Du kommer sova som törnrosa om du slutar ångra dig och gör rätt VAL!!!
floppix
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-02-23 00:47
Bah! ;-)

"Mitt Val Sport" finns det nåt som heter. Både i tablettform och fri form, samt floppix form. Jag valde sport. Baddisarna får builda i lugn och ro, jag ser och lär men håller mig inte där, så ofta. Bara ibland. Under perioder av storhetsvansinne.

G'natti-natti. (mkt edit, snart spöktimme)
(Det här inlägget ändrades senast: 2007-02-23 00:48 av fabbe.)
Tråd låst