Växa snabbare

Shico
Sep 2005
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-27 00:55
Hej på er alla, har en liten fråga som jag tänkte jag kanske kunde ställa här .

Jo, det är så att jag är en kille på 15 år, och är 150cm lång. Detta börjar verkligen bli hårt för mig på många sätt, och varenda gång jag frågar en doktor eller läkare så får jag svaret "Du kommer växa", Ja , jag vet att jag kommer växa. Jag vet att man växer mycket snabbt i den perioden, men nej jag kommer inte växa längre pga jag redan har. Jag var 142 cm innan målbrottet och nu 150-151cm, Eftersom min pappa är 170cm och mamma är 160cm så tror jag inte jag kommer bli längre alls.

Det jag söker efter är en lösning, och snälla ni, om ni ska säga "äsch, du kommer växa" så låt bli, jag vill verkligen ha en lösning. Vad som helst, piller man kan köpa, om man behöver recept.. kost? vad som helst, snälla hjälp mig.

Tacksam till alla svar,

Johan
The_Original_XIII
May 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-27 01:06
Vad jag hört så finns det piller för ökad längd.
Thewind
Jul 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-27 04:54
Du kan inte förändra dina gener, men vad du kan göra är att träna styrketräning och äta mycket. Då kommer du bli så stor som du har gener att bli. Styrketräning (då främst tung, med basövningar) ökar muskelbyggande hormon som GH (tillväxthormon) och Testosteron. I puberteten är nivåerna redan innan träning höga, och med träning så kommer du få optimala tillväxtmöjligheter.

Se bara till att äta ordentligt. Bra mat, bestämda måltider, regelbunda mellanmål. Ordentlig frukost.

Lycka till!
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-27 09:44
Ät tillräckligt så blir du så lång det är menat att du ska bli. Det enda sättet jag vet om att tvinga sin kropp att bli längre är inte aktuellt. Hade dina läkare tyckt att det behövts hade de redan föreslagit tillväxthormoner. Man kan växa även efter målbrottet.
Sorabo
Jun 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-27 11:57
Män/killar växer vanligtvis ända fram till dom är 19. Det finns piller man kan ta så man växer och blir längre har jag hört, men vet inte om det hjälper så mycket.
Äter du tillräckligt med mat? Äter du allsidig kost? Får du tillräckligt med sömn? Rör du på dig tillräckligt?
Hoppas du hittar en lösning! :S
Bunte
Jul 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-29 12:44
Citat:Ät tillräckligt så blir du så lång det är menat att du ska bli. Det enda sättet jag vet om att tvinga sin kropp att bli längre är inte aktuellt. Hade dina läkare tyckt att det behövts hade de redan föreslagit tillväxthormoner. Man kan växa även efter målbrottet.

Såg När jag reggade mig att diskution kring (vade va de hette?) preperat var förbjudet, och får en kännsla av att diskution kring tillväxt hormon måsste vara snubblande nära och har inga problem till att hålla mig innom dom riktlinjerna, men honn e juh här i tråden så ja hoppas på en liten tillrätta visning istället för ban om de nu skulle vara "regel" brott å diskutera tillväxt hormon

till frågan

Hur funkar tillväxt hormonet,, är det som att förlänga pubetreten och man växer "jämmt" liksom blir längre överallt osv? Har nämligen hört att Benen mer tjockar till sig än växer, appanna osv kan förekomma

någon som vet om och på vilka kriterier läkarna rekomenderar att man käkar det, och resultaten?

sisst men inte minnst borde det inte vara en ENORM efterfrågan världen över om det fanns ett piller som kunde göra alla lite resligare utan några seriöst negativa biverkningar
electric_wizard
May 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-30 08:33
Kan ju flika in min story.

Jag kom in i puberteten/målbrottet när jag var 15. Jag var också ganska kort. Sen i gymnasiet satte det fart och nu ligger jag på 192cm. Tror jag växte lite ända till jag blev 20.

Så det finns hopp mannen.
T-Rex
Nov 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-01 16:24
Det finns dvärgar som får normalvuxna barn och normalvuxna föräldrar som får dvärgvuxna barn - man blir inte alltid som föräldrarna.

Eller hitta en annan doktor som är villig att sätta dig på tillväxthormoner. Någon skummis på en privat klinik som fixar silikonbröst åt 14-åriga tjejer och tillväxthormoner åt tonårsgrabbar och sånt. Det finns många sådana läkare. Girigheten styr.

Kanske var omoget av mig att skriva så, men var och en bör få bestämma över sitt liv. Läs på om riskerna innan du tar ett sådant beslut.
Sorabo
Jun 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-02 01:44
Haha nu är jag riktigt omogen, men om sådana tillväxtpiller förlänger puberteten betyder det att kuken också fortsätter växa längre? :o :D Tror faktiskt det stämmer, har 2 eller 3 polare som tagit sådana piller och dom har faktiskt enorma pittar :D Hahaha
Honn
Nov 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-02 09:21
Ytterst tveksamt. Har inte hört talas om det tidigare i alla fall. De hoprmoner man ger till för korta människor ges mig veterligen som sprutor och inte som piller. Tror inte det skulle fungera om man åt det.

Nuff´said om det. Om inte läkaren redan har skrivit ut det så är du inte för kort, och därmed är det bara att vänta på den naturliga tillväxten som troligtvis kommer.
Robin88
Sep 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-04 00:48
Detta är nog inte aktuellt för dig men det finns operationer man kan göra, de sätter skruvar på något vis i benen så att skelettet blir lite längre, tro rman kan bli 10-20 cm längre på det sättet men det är nog INGE bra att göra + det kostar nog en hel del.

Du är ju bara 15, vänta tills du blir åtminstone 17 innan du börjar gnata. Jag har inte växt klart än fastän jag är 18, är ca 191 cm nu och skolsyster sa att jag kan bli en till två centimeter längre.
wildchild
Mar 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-08 14:55
jag började växa på längden när ja var 16, dock så kom jag i målbrottet då med.
Sorabo
Jun 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-09 17:44
Citat:Detta är nog inte aktuellt för dig men det finns operationer man kan göra, de sätter skruvar på något vis i benen så att skelettet blir lite längre, tro rman kan bli 10-20 cm längre på det sättet men det är nog INGE bra att göra + det kostar nog en hel del.

Mm jag såg när dom gjorde såna operationer på TV, men jag tror inte det handlade om några 20 cm.. Mer om 7 kanske. Dom liksom "delar" på skelettet i vaden och sträcker sedan med hjälp av skenor och skruvar ut benet så det bildas skelett mellan de två delarna i benet. Det är oerhört smärtsamt och tar lång tid innan det blir bra. Kostar nog en jävla massa också, inget du ska göra :p
Snurrip
Mar 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-13 13:28
Man kan röntga sin handled för att se hur lång man kommer bli. De kollar då hur välutvecklat ens skelett är. När skelettet är helt slutet, kan man inte bli längre nämligen.

Den vanligaste metoden är att använda sig av testosteron. Det injiceras intramuskulärt, en bit upp på skinkan, på röven alltså.
Honn
Nov 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-08-13 13:43
Nja, man kan ge testosteron för att sluta tillväxtzonera på benen, inte tvärtom. http://internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=679#I.A
Bope
Nov 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-05 03:00
du jag har exakt samma problem och en till nackdel är att jag ser mycket yngre ut än vad jag egentligen gör jag ser ut som 13-14 och jag är 16 det e skit jobbigt och desutom är jag kort!
Baduden
Sep 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-05 17:21
Måste bara säga att mat inte kan spela alltför stor roll, har en kompis som lever på en påse nappar/ferraribilar och en pizza och enorma mängder cola, han är över 190 cm (17 år är han)
The_Original_XIII
May 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-05 18:55
Baduden Skrev:Måste bara säga att mat inte kan spela alltför stor roll, har en kompis som lever på en påse nappar/ferraribilar och en pizza och enorma mängder cola, han är över 190 cm (17 år är han)
Isf äter han ju kaloririk "mat" iaf
Keep_On_Pumpin
Oct 2006
HP: 37
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-05 19:00
Baduden Skrev:Måste bara säga att mat inte kan spela alltför stor roll, har en kompis som lever på en påse nappar/ferraribilar och en pizza och enorma mängder cola, han är över 190 cm (17 år är han)
som originalet säger får han ju i sig en jävla massa kcal iaf =)
Likan
Apr 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-05 21:16
Du kan väl se det på det andra sättet:
Antagligen kommer du bli längre.
Eller så köper du ett gymkort och sätter igång och käka rejält och träna. Mindre människor ser biffigare ut.

Är det respekt du vill ha så börja på en kampsport, då kan du säga till dom som kallar dig "Mini" på skarpen.
Vekling19
Nov 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-07 20:40
köp gymkort käka mega mass två ggr om dagen å träna varje dag då växer du:) de gör susen kan ja lova
__kralle__
Jun 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-07 20:59
hört att herbalife ska hjälpa en att växa
I Svea I
Mar 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-08 00:32
hGH hjälper nog.
hagberg
Mar 2007
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2007-11-08 09:13
Du hinner växa. Du är bara 15 år. Känner många som har växt (på längden) så det knakar när dom är 17.
amään007
Jun 2009
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2009-06-03 21:14
finns det piller som ger ökad tillväxthormons bildning? vad heter dem? var kan man få tag på dem?

Kan man fortafarande växa så påverkar pillren,för de som undrar. man kan växa så länge speciella luckor är öppna vid leder. man kan röntga sig för att se om man kan vxa mer.
Skicka svar