Att jobba inom friskvård eller liknande....?

Iggle
Apr 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-20 13:30
Hej
Ibland känner jag att jag tröttnat på IT-branchen.
Tycker om träning och har själv haft problem med ryggen och känner att man vill hjälpa till.
Hur ser det ut på marknaden som PT, massör, kostrådgivare? E ju så att man helst inte vill gå ner sig i lönen heller och så som jag fattar det så de jobben som har hand om människor e de sämst betalade?

E här någon här som jobbar inom dessa områden och kan ge mig lite insikt hur det går till och hur pass efterfrågat det är.

MvH Henrik
Thewind
Jul 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-20 20:08
Nu har jag ingen erfarenhet av arbete med träning, men vad jag vet är att det förmodligen är ganska svårt att livnära sig på att träna andra människor. Jag tror det iaf.
LA
Feb 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-20 22:14
att ha PT som fulltidssyssla kräver nog att du har/har haft ett känt namn inom fitness, kroppsbygge eller liknande. eller jobbat jävligt hårt för att skaffa dig ett brett kontaktnät med kunder. jag vet att en del kombinerar PT med att driva träningsshop.
Iggle
Apr 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-20 22:16
ok då e det som jag trodde att det får bli ett "vidsidanom" yrke mer eller mindre...
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-20 22:26
Jag vill jobba inom hälsa men det är ju svårt att veta hur arbetsmarknaden kommer se ut i framtiden.

Hälsopedagog, dietist, sjukgymnast? Vad tror ni?
stevebc
Feb 2005
HP: 4
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-20 23:04
Somliga delar av marknaden är sjukt mättad, t ex personlig tränare och dietist, men arbetsmarknaden för sjukgymnaster och i princip alla yrken inom sjukvården ser ljus ut, så lycka till mirre!
Icecoffee
Aug 2005
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-21 09:57
Jobbar just nu på sjukhus, Sjukgymnaster finns det men det finns även marknad för dom, vet en som tex jobbar på sjukhuset och samtidigt agerar PT på ett gym och ger råd till dom som övertränat sig eller skadat sig, så det går att kombinera
berlinflickan
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-21 10:21
om man är intresserad av sjukvård och barn också kan man bli skolsköterska. Där är arbetsmarknaden god, och man kan alltid falla tillbaka på sin distriksköterskeutbildning.
skolsköterska är ju normalt en blandning av frisk- och sjukvård. Du ska göra hälsokontroller och följa barnens kroppsliga utveckling. vaccintioner, mens-undervisning och utformande (tillsammans med dietist) av individuella viktminskningsprogram är ju i någon mån friskvård.
Och därtill kommer sjukvården i form av omplåstring och vidareslussning av skador, sjukdomar, misstänkta sjukdomar och psykiska problem som ångest, anorexi, autism, bokstavsbarn etc. till rätt instans.

Min mamma är skolsköterska och verkar tycka det är jordens roligaste jobb.
LA
Feb 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-21 12:16
jag tror han ville jobba med gym-träning iofs..
berlinflickan
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-21 15:49
Citat:jag tror han ville jobba med gym-träning iofs..
Jo, det är klart :)
Men jag tänkte att någon annan kanske är intresserad?
Iggle
Apr 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-22 00:54
hehe jo men jag verkar redan ha fått svar på min fråga

fritt för andra att ställa liknande frågor om yrkena som finns.

ps. men om där nu e någon som på nåtot sätt jobbar inom gym å liknand säg gärna hur ni gör om det e vid sidan om ett anant yrke eller liknande.
LA
Feb 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-07-22 16:35
(blev fel)
Skicka svar