"]\/[iranda mot ]\/[arathon

mirrranda
Jan 2006
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-13 21:55
7/6 2006 [Bild: update.gif]

Välkommen till Mirandas väg mot världens marathonlopp!

Jag uppdaterar förstasidan nu för att resultaten och tävlingsmänniskan är på en helt annan nivå än vad de först var.

Mycket har hänt sedan jag startade den här dagboken och jag förstår att man som nytillkommen inte orkar bläddra igenom alla sidor.. men det är värt det ( eller så skippar du lite sidor bara) !

PERSONBÄSTA

3km 00:11:52
10km 43.45
Halvmara 01.38.39
30 km 2.39.25
40 km 3.42.34
Mara 3.56.22

OM STOCKHOLM MARATHON 2006:
http://www.halso.info/forum/viewtopic.ph...t-855.html

FRAMTIDA MÅL

~ Komma under 3h45min nästa marathonlopp

~ Under 40min på milen

~ Springa Lidingöloppet på 2h40min

Antal km under 2006

April: 182km
Maj 143
Juni: 71 Hittils.

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------

(OBS!! Mycket länge sedan!)

3/3 2006

Nej nu är det dags för en tränings- och matdagbok även för mig.

Vad kan jag berätta då? Jo, jag har givit mig fan på att springa marathon den 3e juni och jag tränar för fullt inför det, dock inte lika mycket löpträning som jag skulle vilja men så snabbt snön är helt borta så kommer jag sticka ut i spåret.

[Bild: stologo2006small.jpg]

Min träning just nu är förhållandevis hård, tränar väl ung 6 ggr i veckan: löpning, gympa, styrka osv. Mest beroende på vad jag känner för men löpningen ska absolut ökas nu inför slutspurten inför marathonloppet.

18 år, 58 kg, 170 cm.
Bästa resultat: 46min/mil
Syreupptagningsförmåga: 62,7ml/kg/min
(Det här inlägget ändrades senast: 2006-09-05 17:20 av Tjej83.)
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-13 21:58
Hoppsan! Upptäckte precis att jag hade postat detta fel!

Kan någon vänlig administratör flytta den?
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-14 14:43
Flyttad på damens begäran.
gripper08
Aug 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-14 23:57
Grym tid på milen, med min kondis just nu kommer jag nog knappt under 60 min :P
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-15 09:25
Tackar :) Tyvärr är ju maran en liten bit längre, så jag får se hur det går!

Gårdagen: 14/3 2006

Snöväder precis som innan. Ut och springa? Nej. Det fick bli en blandad friskisträning. Brukar köra en massa saker på rad för att förbättra uthålligheten och det brukar bli en ganska rolig blandning.

Igår blev det 25 min cross-trainer, 1 h medelgympa, 14 min cykel och 1 h intensivgympa. Kände mig ganska så svag i fötterna när sista passet var slut men jag kan bara inte sluta jobba mitt i något, vad vore man då för tävlingsmänniska?

Intaget för gårdagen var bland de sämsta någonsin, endast kaffe, en massa grönsaker och frukt och 2 motorsbiffar innan träningen på eftermiddagen. Varken skolan el. jag hade någon bra matdag igår. Middagen bestod av fyllda paprikor med grönsaksröra och bönor i al´a Mirre. Mycket gott.
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-15 09:32
Jag kan ju lika gärna lägga upp receptet ifall någon är intresserad.

Till 2 fyllda paprikor:

En halv aubergine (skalad och skuren i bitar), en paprika, en halv zuchini, 2 tomater, 2 matskedar krossade tomater, 1/2 burk kikäror och en halv lök.

Skär hattar på paprikorna och sätt in de i ugnen på ca 250 grader.

Skala och fräs löken, tillsätt auberginbitar, paprikabitar, zuchinibitar och fräs på ett tag. Skär tomaterna och ha i dessa med tillsammans med de krossade tomaterna. Blanda och sjud i ca 10 min. Tillsätt sedan kikärorna. Blanda om i stekpannan. Tillsätt jäääättemycket timjan, salta och peppra.

Ta ut paprikorna ur ugnen och fyll med röran och sätt in de i ca 10 min i ugnen igen. Ät med sallad eller bulgur, vad som helst. De är ju bara för goda :)
Fred22
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-16 00:41
Oj det låter rätt gott faktiskt. Hur mycket är 1/2 burk kikärtor? Finns ju flera storlekar på dem. Jag antar man ska tömma paprikorna helt innan man fyller dem? Hur länge ska de stå i ugnen innan man tar ut och fyller dem förresten?
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-16 10:13
Eftersom jag har skapat receptet själv brukar jag gå lite på känn, hehe. Jag tror att de e ca 285 g kikärtor i en vanlig burk, så hälften av det brukar räcka och ja, paprikorna ska tömmas såklart - glömde skriva det. Jag brukar ha paprikorna i ugnen i ca 10 min innan de ska fyllas, desto längre desto bättre faktiskt :) Hoppas du gillar de.
Fred22
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-16 15:29
Får prova iaf. Måste prova något nytt och det låter ju gott så.
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-16 18:03
Du får berätta hur det gick sedan.

Efter en jobbig arbetsdag så ska jag snart ut och springa innan solen går ner. Tänkte köra min vanliga runda på ca 1,3 mil, eftersom benen känns lite tunga så satsar jag på tiden 1h 15 min. Tänkte ta det ganska lugnt.

Dagens mat är inte ens i närheten utav bra utan har bestått av sallad och kaffe, frukt och keso. Skämms lite om jag ska vara ärlig, kvällens mat bör bli bättre.
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 00:07
16/3 2006

Nej ändrade mig i sista minuten när jag såg att det var 3 minusgrader ute vid halv sjutiden. Känns fel att klaga på vädret hela tiden, men det är när värmen kommer då jag verkligen kommer kunna påbörja min riktiga marathonträning.

Stack till gymmet istället och körde stationspass, detta består till största delen av kondition men även styrka.

Styrka:
(Inga set här inte, utan beräknat i 50s intervaller men tänkte ta och räkna hur många jag orkar nästa vecka för att jämföra med veckan efter det..)

50s:
Skuldror (2*50), Sidlyft (2*50), Armhävningar (2*50), Biceps (2*50) 14kg, "Plankan" (2*50), Triceps (2*50), Sit-ups (2*50), Rygglyft och Rumplyft.

Inte givande för någon annan än mig själv antar jag :) Jag är inte så insatt i att räkna set osv men det funkar bra i tidsintervaller för mig.

Orkade för första gången jobba 2*50 sek med 14 kg i biceps - hur många konditionstränande klarar av det? Jag är i alla fall stolt, det är faktiskt de tyngsta vikterna de har där! :)

Dagens intag låg på under 1000 kcal måste jag erkänna och jag börjar förstå att det är för lite för vad som är bra för mig. Nu sitter jag här halv tolv utan att jag är spec hungrig och frågar mig om det är nödvändigt att smälla i sig något nu bara för att få upp kcalintaget?
Cybercowboy
Oct 2004
HP: 126
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 00:47
Gå aldrig, aldrig, under 1000 kcal. En vuxen människas organ drar ca (beroende på olika faktorer) 1000 kcal. Då kan du snabbt räkna ut hur mycket du har över till att förflytta din kropp från A till B, hur mycket du har över till att bygga muskler etc etc etc.

Förresten, du som är sprinter, behöver du verkligen bry dig så mycket om kalorier hit och dit? Du borde i princip kunna proppa i dig hur mycket du vill (så länge det är bra mat).

Och som du säger, klaga inte på temperaturen, jag har tränat/spelat ishockey ner emot -20 grader. Så några 3 minusgrader är inget att haka upp sig på! :)
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 00:52
Nej, ska absolut inte göra det igen. Räknade just ut mitt BMR på uppladdningen och blev lite rädd. Enligt dem är det ca 1500 kcal så jag måste få in i skallen att jag faktiskt kan äta vad som helst. Ibland är det bara svårt, man tar automatiskt det magraste nuförtiden.

Hehe jag tror att jag skulle frysa ihjäl om jag stack ut och sprang vid minus 20 grader :) From nu låter ju 3 minus som paradiset!
Cybercowboy
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 01:00
Citat:Nej, ska absolut inte göra det igen. Räknade just ut mitt BMR på uppladdningen och blev lite rädd. Enligt dem är det ca 1500 kcal så jag måste få in i skallen att jag faktiskt kan äta vad som helst. Ibland är det bara svårt, man tar automatiskt det magraste nuförtiden.

Hehe jag tror att jag skulle frysa ihjäl om jag stack ut och sprang vid minus 20 grader :) From nu låter ju 3 minus som paradiset!

1500 kcal låter väldigt vettigt ja, när jag tog dina värden och matade in dem i mitt lilla smidiga program så fick jag ca 1700. Den siffran är alltså vad du förbrukar när du pillar naveln framför datorn en hel dag. Tänk då att du tränar ganska mycket....

Det är inget fel att äta magra produkter, jag gör själv det, men är liiiite större än dig också.
Ju mer oraffinerade produkter du kan äta desto bättre är det. Om du ska orka med din maratonsatsning så måste du våga mata kroppen med framförallt mer kolhydrater.
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 08:40
Jo, jag vet. Det är många som är på mig ang mat både här på forumet och i livet - börjar förstå att det inte är utan anledning precis. Samtidigt är det så svårt när man väl avstår.. men jag ska förbättra mig, vill ju verkligen klara av träningen. Kruxet är att jag, trots att jag äter väldigt lite kolhydrater, alltid har väldigt mycket energi på träningen och jag tränar ändå 6 ggr i veckan. De få gånger jag verkligen blivit riktigt trött är de gånger då dagarna verkligen varit hårda, men annars så brukar jag alltid vara jättepigg och då känns det så onödigt med kolisar innan på något vis.
machine gun
Dec 2005
HP: 2
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 12:15
Med en träningsdos du har borde du äta absolut MINST 2500kcal/dag och troligtvis skulle du kunna gå upp till 3000kcal/dag utan problem. Jag väger lika mycket och är lika lång som du och när jag har beräknat mitt eget energibehov har det uppgått till ca 2500kcal/dag och då tränar jag inte alls lika hårt som du gör. Läs gärna rapporten jag länkade till i din tråd i kosttillskottssektionen som behandlar hur mycket elitidrottare i olika grenar äter per dag.

Du kanske känner att du orkar mycket även på ett väldigt lågt energiintag, men vi blir faktiskt piggare tillfälligt när kroppen är inställd på svält, detta för att vi ska orka leta reda på någonting att äta! Så du kanske känner dig pigg just nu, men du kommer gå in i väggen om du fortsätter äta alldeles för lite och träna alldeles för hårt i förhållande till energiintag. Ett tips är att lägga upp ett matschema och försöka följa det lika strikt som du följer dina träningsscheman. Jag kanske kan hjälpa dig med det om du vill? Jag pluggar till dietist, så jag har kostberäkningsprogram och näringstabeller och hela köret :) Dessutom är jag själv lakto-ovo-vegetarian, så jag är van vid den typen av matvanor.

I övrigt måste jag säga att jag är väldigt imponerad över dina maratonplaner, jag önskar att jag själv hade det drivet. Men jag satsar på kortare lopp i år, så kanske det blir en halvmara nästa år och vem vet, kanske en riktig mara om ytterligare nåt år :) Lycka till med träningen! (och maten)

/Zandra
Cybercowboy
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 12:16
Det är i all välmening jag skriver här. Gör inget nu som du kommer ångra resten av livet.

Fortsätt träna hårt och ät bra [Bild: eat.gif] [Bild: weights.gif] [Bild: eat.gif][Bild: sleeping.gif]
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 17:31
Citat:Du kanske känner att du orkar mycket även på ett väldigt lågt energiintag, men vi blir faktiskt piggare tillfälligt när kroppen är inställd på svält, detta för att vi ska orka leta reda på någonting att äta! Så du kanske känner dig pigg just nu, men du kommer gå in i väggen om du fortsätter äta alldeles för lite och träna alldeles för hårt i förhållande till energiintag. Ett tips är att lägga upp ett matschema och försöka följa det lika strikt som du följer dina träningsscheman. Jag kanske kan hjälpa dig med det om du vill? Jag pluggar till dietist, så jag har kostberäkningsprogram och näringstabeller och hela köret :) Dessutom är jag själv lakto-ovo-vegetarian, så jag är van vid den typen av matvanor.

Det skulle vara grymt snällt av dig att hjälpa mig. Visste inte om det där med svälten och att man känner sig pigg då, jag har bara automatiskt tänkt att jag inte behöver mer energiintag. Problemet är att jag började hårdträna för ungefär ett halvår sedan då jag endast tränat innebandy och fotboll innan och mitt första mål var att gå ner i vikt så jag minskade på kcal intaget och sedan dess har jag tränat (så jag vet inte vad!) men jag har inte ökat på intaget utan snarare minskat det med tiden.. Har förståt att det är fel nu men jag vet inte riktigt vad för sorts mat som skulel hjälpa mig med den framtida långdistansträningen. Jag tar jättegärna emot hjälp Zandra :)

och cybercowboy, din vänlighet uppskattas :)
Cybercowboy
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 19:13
Fråga: är du inte nöjd med din kropp?
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 19:48
Svar: Jag är jättenöjd med min kropp men samtidigt besatt av att vara nyttig och besatt av att träna. "Bantningsstadiet" har jag kommit ifrån för länge sedan men man får ju för sig att man ska skjuta i kg om man börjar äta "vanligt" igen.
Cybercowboy
Oct 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 19:56
Som jag skrev tidigare och som även machine gun var inne på; med din träningsfrekvens och ålder behöver du knappast vara orolig att din kropp kommer lägga på sig fett. Lär dig slappna av och ät det du vill istället, om du plötsligt märker att kilona på vågen sticker iväg uppåt så får du dra ner liiite på intaget.

Det ska vara kul att träna, ditt fanatiska betéende mår du knappast bra av. Det är träningen som är prio 1, sen kompleterar man med bra kost och vila. Man behöver inte överdriva för att få bra resultat, alla som håller på så kommer nån gång tröttna och tappa suget för det de håller på med.

Relax and have fun [Bild: ban-cha.gif]
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 19:56
17/3 2006

Fredag eftermiddag! Efter en tuff vecka varvat med skola, jobb och träning de sista dagarna, speciellt styrketräningen igårkväll, trodde jag inte att benen skulle orka mycket igårkväll men ack, va ja hade fel!

Jag måste ha gjort ett av mina bästa lopp någonsin idag! Jag vet inte vad det va som gav mig energi, hade inte fått i mig speciellt mycket under dagen då jag stuckit direkt från skolan till jobbet. Efter 4 h som servitris på en stressad lunchrestaurang i stan var benen ganska möra men det var 3 plus ute så jag stack ändå ut när jag kom hem.

Jag vet inte vad som hände men jag kan knappast ha sprungit saktare än 11 km/h, annars låg jag nog på en fart på ca 13-14 km/h :) Sprang min vanliga runda på vad jag misstänker är 13km på nästan en timma exakt! :D Benen bara flög fram, jag rundade gamla tanter, barn, hundar, allt till underbar technomusik och det kändes, ja helt underbart :)
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 21:56
Citat:Det ska vara kul att träna, ditt fanatiska betéende mår du knappast bra av. Det är träningen som är prio 1, sen kompleterar man med bra kost och vila. Man behöver inte överdriva för att få bra resultat, alla som håller på så kommer nån gång tröttna och tappa suget för det de håller på med.

Relax and have fun

Det kanske är förvånande, men trots att jag tränar ~2 h om dagen är det ju inte hela mitt liv. Jag går ju i skolan, jobbar och hänger me kompisarna om vartannat. Bara för att det är genom träningen jag blir som lyckligast just nu betyder ju inte att jag planerar att leva såhär hela livet, tappa suger gör vi väl alla. Just nu har jag däremot ett mål, ett mål som helt enkelt pushar mig till det yttersta, detta är ju inget överdrivet beteende heller - även om jag får många negativa kommentarer är ju ändå de flesta fyllda med beundran och avund. :)
mirrranda
Jan 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 21:58
Dagens matintag ~1500kcal hittils

Har bestått av sallad, frukt, bönor, kaffe, keso - min vanliga blandning. Tvingade i mig lite soltorkade tomater med tanke på gårdagens råd - har inte ätit det på minst ett halvår så det är väl ett framsteg antar jag.
Apan Larsson
Feb 2006
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2006-03-17 22:53
Hej!
Ursäkta om det här är en för närgången fråga, du behöver inte svara om du tycker att det är för privat, men det verkar som att du aldrig äter t.ex bröd eller pasta? Finns det någon speciell plan med detta? Jag är själv kass på kost, så jag blir nyfiken..
Skicka svar