Kan jag träna när jag har ont i halsen?

Tova.l
Jul 2005
HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-25 22:35
Jag har en extremt känslig hals och jag får ganska lätt ont i halsen. Däremot blir jag inte förkyld eller jsuk i samband med denna halsont. Kan jag då träna på som vanligt om jag bara tar det lite lugnare?
B-korv
Jul 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-25 22:42
Nej då kan du dö på en gång ?
KoloJorgen
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-26 00:06
Har du en infektion så är svaret NEJ.
kalle21
Dec 2003
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-26 01:34
Man ska vara väldigt försiktig med halsont. smittoämnen kan sprida sig till hjärtat om man har otur.

Jag tränar INTE om jag har ont i halsen, hur pigg jag än känner mig.
Man tjänar ingenting på det. Inte nog med risken för komplikationer, så skjuter man dessutom upp en eventuell infektion, eftersom energi som kroppen behöver till infektionen istället går till träningen.
H.Emanuel
Apr 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-26 09:48
Precis! Ingen plötslig död i stretchhörnan, tack!
P3trus
Jun 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-26 14:25
Varför frågar man ens om man "kan" eller "ska" träna om man har halsont eller övriga virus/infektioner? Stanna hemma och vilka ett par dagar tills man är helt frisk istället för att hamna på sjukan.
Draepern
Jul 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-26 15:31
...sen kan ju halsontet bero på något annat som exempelvis allergi och då ska det väl inte vara några problem att köra hårt ändå. Det är väl vid halsont med svullna körtlar som man ska vila.
H.Emanuel
Apr 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-26 20:28
Citat:Varför frågar man ens om man "kan" eller "ska" träna om man har halsont eller övriga virus/infektioner? Stanna hemma och vilka ett par dagar tills man är helt frisk istället för att hamna på sjukan.
Klart man ska få fråga. Jag har själv nog ställt både en och annan fråga som är korkad för den som vet. Fråga på bara, att man sen kan få lite olika svar är en annan sak...
fonzie!
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-27 11:54
inte för att arbeta emot era argument men...
jag hade haft väldigt halsont i en vecka.
Hade fortfarande lite ont när jag gick till gymmet i måndags, sen efteråt kändes det mycket bättre! Har nästan inget kvar idag.
beciec
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-07-27 12:22
Citat:inte för att arbeta emot era argument men...
jag hade haft väldigt halsont i en vecka.
Hade fortfarande lite ont när jag gick till gymmet i måndags, sen efteråt kändes det mycket bättre! Har nästan inget kvar idag.
Vet vad du menar. Men det är farligt att dra igång med en förkylning. Eller träna tyngdlyftning med lite täpt i näsan är vel inget. Hals ont är ju värre.
aKoDaK
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 10:07
Jag har lite ont i halsen, lite slem. Hostar väl nån gång/timme.. igår tog jag ett pass hemma, inte så tungt. Typ 100 höftlyft (hamstrings) och 5x12 benböj med 25kg, och jag brukar klara 40.

Svettades lite, men ändå, d var inte såå tungt. Känner idag min hals e lite sämre. Hur påverkas musklerna? Har ingen feber eller så. Kommer jag få NÅGONTING utav träningen, eller förbättras inte min muskelmassa något? Jag tog whey80 efteråt och käkade som vanligt... Kan d tom bli så att jag FÖRLORAR muskelmassa???
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 10:25
Förlora muskelmassa kommer du nog inte att göra. Risken med att träna med halsont är att det lite då och då är symptom på hjärmuskelinflammation. Det har dött ett antal person ev att träna med det. För några(7-8?) år sedan så var det en del orienterare som strök med pga det. Det har även dött personer som styrketränat.
aKoDaK
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 10:27
Citat:Förlora muskelmassa kommer du nog inte att göra. Risken med att träna med halsont är att det lite då och då är symptom på hjärmuskelinflammation. Det har dött ett antal person ev att träna med det. För några(7-8?) år sedan så var det en del orienterare som strök med pga det. Det har även dött personer som styrketränat.

Okej, ja igår var nog sista gången då... Brygger mitt té nu (honung + oregano + kinesiskt te) - hoppas d hjälper ;) tack för varningen
Icecoffee
Aug 2005
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 10:34
Citat:...sen kan ju halsontet bero på något annat som exempelvis allergi och då ska det väl inte vara några problem att köra hårt ändå. Det är väl vid halsont med svullna körtlar som man ska vila.

allergi beror på reaktion med ett allergen = svag infektion tex i näsan. precis som med astma så kan bronker bronioler, i lungor dra ihop sig, vilket medför sämre syresättning som leder till ökar puls och påfrestning på hjärtat och lungor.

Kontenta: Träna inte vid förskylningar, infektioner, inflammationer, sen har man tex astma, så vet man vart gränserna ligger, till er som har det, ta det lugnt brukar ni få allvarliga anfall så tycker jag ni ska informara gympersonal om detta så dom vet, annars ta det lugnt, astma är en form av infektion i lungan som retas av diverse saker.
Det är ok att träna med allergi med gör det inte om ni e toktäppta det ökar påfrestningar onödigt mycket.
Tipps till er, prata med VC om Kortisonsprutor tänk på bara att kortison förosakar osteoporos vid högre åldrar så detta är ett tips till er som verkligen lider av allegin.

Hoppas jag har skrivit lite nyttigt iallafall :)
aKoDaK
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 11:22
Citat:Förlora muskelmassa kommer du nog inte att göra. Risken med att träna med halsont är att det lite då och då är symptom på hjärmuskelinflammation. Det har dött ett antal person ev att träna med det. För några(7-8?) år sedan så var det en del orienterare som strök med pga det. Det har även dött personer som styrketränat.

Kanske lite dåligt ordval av mig, men jag menade att om jag tränade igår med hosta, kommer min träning bidra till MER muskelmassa (som den brukar göra vid friskhet), eller är DEN potentiella muskelmassan förlorad??? dvs träningen gav inga resultat??
KoloJorgen
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 11:40
Om du är sjuk, vilken är kroppens prioritet, att bygga muskler (som den faktiskt inte behöver) eller att bli frisk?
Där har du svaret.
aKoDaK
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 11:43
Citat:Om du är sjuk, vilken är kroppens prioritet, att bygga muskler (som den faktiskt inte behöver) eller att bli frisk?
Där har du svaret.

Enkelt svar där, men jag tänkte för bara den här gången. Fick jag ut någonting alls igår?
KoloJorgen
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 11:56
Citat:Enkelt svar där, men jag tänkte för bara den här gången. Fick jag ut någonting alls igår?
Varför skulle den gången skilja sig från andra gånger?
aKoDaK
Dec 2004
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 12:25
Citat:
Citat:Enkelt svar där, men jag tänkte för bara den här gången. Fick jag ut någonting alls igår?
Varför skulle den gången skilja sig från andra gånger?

För den här gången var jag "sjuk". Och musklerna kanske inte tar upp lika mycket näring, bryts sönder mer än vanligt och får sämre syretillförsel.. Något ja tänkte på bara...
Zatra
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 12:48
fan vad alla verkar vara rädda för lite ont i halsen då. Jag tränar alltid, även fast jag har lite ont i halsen. och jag ökar lika mycket för det, dessutom blir jag frisk fortare. man skall inte känna efter för mycket, dessutom är det vid framförallt konditions träning som det kan vara farligt att träna med en infektion i kroppen.
Honn
Nov 2004
HP: 47
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 13:02
Citat:fan vad alla verkar vara rädda för lite ont i halsen då. Jag tränar alltid, även fast jag har lite ont i halsen. och jag ökar lika mycket för det, dessutom blir jag frisk fortare. man skall inte känna efter för mycket, dessutom är det vid framförallt konditions träning som det kan vara farligt att träna med en infektion i kroppen.
Man kan klara sig, men det är en riska jag inte tycker man ska ta. Gå in på Kolo och fråga, finns en del där som har blivit av med vänner pga träning vid halsont.
KoloJorgen
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 13:03
Citat:fan vad alla verkar vara rädda för lite ont i halsen då. Jag tränar alltid, även fast jag har lite ont i halsen. och jag ökar lika mycket för det, dessutom blir jag frisk fortare. man skall inte känna efter för mycket, dessutom är det vid framförallt konditions träning som det kan vara farligt att träna med en infektion i kroppen.
Det är inte det onda i halsen man är rädd för.
Det är hjärtmuskelinflamationen man kan få om man tränar med en inflamation i kroppen. Man kan bli riktigt jävla dålig och i värsta fall dö om man skaffar sig en sådan.
Musicman1
Feb 2005
HP: 16
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 13:09
Jag brukar träna med "lätt" halsont ibland.
Är själv allergiker samt har väldigt ofta ont i halsen samt är småförkyld/snuvig.
Skulle jag ställa in träning varje gång jag har känningar i kroppen av typen förkylningssymptom skulle jag aldrig! kunna träna. Startade en tråd om detta i början av denna vecka (tror den hette träna när man är krasslig).

Du känner din kropp bäst själv! Om du vet med dig att ditt halsont är av mer "ytlig karaktär", som du kanske dras med rätt ofta, så anser jag att du kan träna. Är det en begynnande förkylning där du känner dig trött i kroppen (kanske t.o.m. ont i kroppen och huvet) så ställer du in träningen och tar igen det när du blir frisk.

Jag håller även med föregående talare om att det ibland är lite väl mkt "oro" för att träna när man är krasslig. Att träna och vara förkyld är stenkorkat!! men att träna om man känner sig lätt krasslig har aldrig skadat mig trots att jag gjort det under flera års tid.

Lyssna till din egen kropps signaler och lycka till!
Icecoffee
Aug 2005
HP: 1
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 13:22
jag har sagt mitt men det är upp till var och en och ta riskerna, nu vet ni om dom iallafall kort o gott.
Zatra
May 2005
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2005-11-11 13:32
jag har hört att Ove Rytter, lr vad han nu heter har sagt att, det är först när man är förkyld nedanför halsen, som det är farligt att träna och även i det fallet så är det framförallt konditions träning man skall akta sig för.
Skicka svar