är detta schema(mat) bra....

roru
Medlem

HP: 0
Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 19:48
behöver lte hjälp....har börjar tränat,å vill få lite muskler,men behöver ochså bli av med 10 kilo fett på 11 månaders sikt...är snart 36 år,å ska testa att träna efter ot metoden(samma princip,i allafall)....äter väl i dag lite för mycket onyttigt men ska bli bättre på det...

äter just nu på jobbets restaurang,men ska börja med matlåda,snart...
så blir det lite mindre fett å sånt...

detta är mitt schema...

5.30.....

frukost....1,5 portion havregryns gröt,med lite mini mjölk å 2 mackor(mörkt bröd,med 7% mjuk ost,)å i bland 1 ägg....

går till jobbet..25 min...

8.30.....2nyttiga mackor.....te

11.30
lunch....ska snart bli pasta/ris/tonfisk/kyckling+grönsaker

13.30....banan

15.45 banan

går till träningen...ca 15 min...

16.15...styrke träning

går hem...10 min

18.00....middag.....typ samma som lunch....

ser det hyffsat ut om man kan hålla det 5-6 dar i veckan(maten )???

funderar på att äta nått protein pulver...tänkte på starnutrition whey 80 pulver,men tycker att 399 kalorier låter mycket(per portion),kan det kanske räcka med att bara ta en halv portion,delat på 2 gånger per da isstället????vill inte riskera att bli fetare...
det ska man väl ta direkt efter träningen?kanske man kan äta lite mindre mat i stället då?

vart lite rörigt kanske,men hoppas nån kan lämna en komentar..

kom gärna med lite synpunkter....

S-J
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 19:52
Nu är jag ingen expert så rätta mig om jag har fel ni som är det.... Men att träna styrketräning efter att inte ha fått i sig någon annat än banan på ca 5 timmar låter inte riktigt optimalt.... Själv skulle jag nog istället för de två banan-mellanmålen försöka äta ETT större mellanmål med både kolhydrater, fett och protein i.
Mighty
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 20:03
Citat:5.30.....
frukost....1,5 portion havregryns gröt,med lite mini mjölk å 2 mackor(mörkt bröd,med 7% mjuk ost,)å i bland 1 ägg....
Ser bra ut, men försök att få i dig lite mer protein. Kan vara t.ex. 2-3 ägg eller proteinrikt pålägg på smörgåsen.

Citat:8.30.....2nyttiga mackor.....te
Bra...

Citat:11.30
lunch....ska snart bli pasta/ris/tonfisk/kyckling+grönsaker
Mycket bra :))

Citat:13.30....banan
15.45 banan
16.15...styrke träning
Jag tycker du bör äta något mer för att orka med ett träningspass. Kan t.ex. vara en tallrik havregrynsgröt, fil med Bran-Flakes eller liknande. Du måste ha fyllt depåerna med kolhydrater, annars används muskelproteinet som "bränsle", vilket inte ger önskad effekt.

Citat:18.00....middag.....typ samma som lunch....
Ser bra ut. Förök även få i dig snabba kolhydrater direkt efter träningen. T.ex. två bananer som du kan äta på vägen hem.

Sedan tycker jag du ska äta något proteinrikt lite senare på kvällen, ca 20:00. Det kan vara t.ex. 3 ägg eller en burk tonfisk. Iaf något proteinrikt, dock med minimalt antal kolhydrater.
Börja med detta schema, och efter ett tag kan du börja fundera på ev. kosttillskott.

Lycka till!

mvh
ap
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 20:23
Om du vill få i dig snabba kolhydrater skulle jag använda något med högre GI än banan. T.ex. energidryck, skumgodis, cornflakes etc.
Mighty
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 21:34
Citat:Om du vill få i dig snabba kolhydrater skulle jag använda något med högre GI än banan. T.ex. energidryck, skumgodis, cornflakes etc.
Att äta Cornflakes på gymet tror jag inte är så behändigt, eftersom det blir en aning torrt utan att ha blandat i en tallrik mjölk ;-)
En mogen banan har ett GI på 84, så det borde räcka för att komma på rätt väg.
roru
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 22:15
ok tack för alla svar.....

mighty......

tror du att detta är bra att ta direkt efter träningen????

gainers pro från starnutrition...

innehåller per portion...

398 kcal
24g vassleprotein
67g kolhydrater
2g fett
ska va snabba kolhydrater...

tänkte om jag tog en halv portion halv 2 med en banan,å sen en halv portion efter träningen....borde ju bli lite bättre i allafall..orkar nog inte bära omkring på mat...=)
ap
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 22:47
Ja gainers är bra att käka efter träningen, jag tror det vanligaste är att du tar hela portionen gainers efter träningen. Före träningen vill du äta långsamma kolhydrater, inte snabba. Alltså bör du äta något annat än gainers före träningen, du kanske kan ta med dig några fler mackor som du kan äta nån timme innan träningen?

Citat:kan det kanske räcka med att bara ta en halv portion,delat på 2 gånger per da isstället????vill inte riskera att bli fetare...

Om du är rädd för att du får i dig för mycket kalorier så kan det vara en bra ide att bara ta en halv portion gainers. Det blir ju dessutom billigare!
Mighty
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-07 23:38
Jag instämmer med ap.
Det är bättre att så långt som möjligt äta långsamma kolhydrater innan träningen, men att ta snabba precis efter. Det är ganska småbökigt att gå omkring och bära på mat, men har du ingen möjlighet att ställa något på jobbet? Om du inte kan göra det kanske du skulle kunna göra matlådor? Ett bra tips är att koka röda linser och äta. De består till 25% av protein och 50% kolhydrater. Dessutom med ett riktigt lågt GI :-) Om du dessutom skivar ner lite skinka eller kalkon i detta har du fått en bra grund att träna på. Men försök att äta ca 1,5 - 2 h innan träning så kroppen hinner tillgodogöra sig den energin.

Jag tycker att du kan testa Gainer Pro från Star Nutrition. Det har en bra sammansättning till ett bra pris. Jag har testat det, men gillade det inte speciellt bra tyvärr. Det kändes inte som jag fick i mig tillräckligt.. bara en känsla alltså. Men det är så pass billigt att jag tycker du kan testa det och se vad du själv tycker.

Lycka till!

mvh
roru
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-08 21:23
tror ni att det funkar då...ca. 100 gram bröd(3-4 skivor) men mager skinka på,att ta till bananen på 13.30 rasten...

brödet är..pågens....osötat energi med ginseng...

per 100 gram...

250 kcal
9 gram protein
44 gram kolhydrater
4 gram fett

borde ju ge mer energi ialla fall...å är lätt att ta med sig,å inte så mycket fett...=)
ap
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-09 19:43
Citat:tror ni att det funkar då...ca. 100 gram bröd(3-4 skivor) men mager skinka på,att ta till bananen på 13.30 rasten...

brödet är..pågens....osötat energi med ginseng...

per 100 gram...

250 kcal
9 gram protein
44 gram kolhydrater
4 gram fett

borde ju ge mer energi ialla fall...å är lätt att ta med sig,å inte så mycket fett...=)

Tja det kommer du att märka själv, om du inte orkar träna och känner dig trött/orkeslös så funkar det inte och då måste du äta mer. Går träningen däremot bra så är det bara att köra på. :)

Angående brödet, försök käka "grovt bröd" då det har lägre GI och innehåller mindre kcal. Vet inte exakt vad det bröd du föreslog men det låter bra.
Militärpress!
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-09 22:25
Även om man har ett bra schema på pappret så är det svårt att hålla sig till exakt..., jag tror inte på hårklyverier om det ska vara en banan eller en banan och en macka eller två mackor etc..., Jag tror mer på ett riktvärde om vad man ska försöka få i sig vid de olika tiderna och sikta mot det istället.

Den och den tiden vill jag ladda upp med långsamma kolhydrater, sen får vi se vad som är tillgängligt dagen i fråga, hur pass mätt jag är och vad jag är sugen på.

Det kan vara svårt att hålla tiderna exakt också, ett schema som fungerar klockrent en dag gör det inte nästa utan man finner sig själv proppmätt när man ska äta lunch eller så går man hungrig och då behöver man kanske inte vänta tills nästa tid.

Om det går att hålla schemat klockrent så är det givetvis optimalt men jag vet att det är svårt, om man ändå siktar på det tror jag inte på att ha så exakt vad man skall äta för jag skulle i alla fall vara jävligt less på de där mackorna med te till exempel dag efter dag efter dag...

Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha försökt göra egna scheman...
Postal
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-10 00:02
lägg in en till varm måltid innan träningen gärna nått liknade som lunchen... och direkt efter träningen måste du få i dig nått du kan inte gå på relativt tom mage i ca 2tim.. och mer proteiner vil jag se, släng gärna i dig mer ägg på morgonen...
Mighty
Medlem

Markera som välskrivet/intressant/hjälpsamt2003-09-10 00:25
Citat:lägg in en till varm måltid innan träningen gärna nått liknade som lunchen... och direkt efter träningen måste du få i dig nått du kan inte gå på relativt tom mage i ca 2tim.. och mer proteiner vil jag se, släng gärna i dig mer ägg på morgonen...
Om du läst tråden ser du följande:

1. Varm måltid var inte önskvärt eftersom roru tyckte det var för omständligt att ta med lagad mat.
2. Det tar bara ca 30 min efter träning tills middag
3. Mer ägg till frukost har redan föreslagits

;-)
Skicka svar