Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Min dag, samt lite slutfrågor!

Registrerad: 2003-06-09

Hejsan!

För bara någon dag sedan fick jag hjälp och tips här på forumet av julbingo och några andra för att sporra mig att börja träna igen, efter att ha genomgått ett tråkigt fall där jag gick upp nästan allt igen på en vecka.
Jag har även läst här på forumet för att färre reps med mer tyngder bildar större och starkare muskler, medan fler reps med lättare tyngder bildar uthålligare muskler.
Samt att proteintillskott hjälper en hel del och att träning innan frukost gör mest. Med allt det sagt tänkte jag försöka beskriva min dag nu när skolan har börjat igen och sedan ställa lite frågor!

Måndag
Vakna klockan 06.00 på morgonen, gå ned för att ta ett glas vatten och sedan upp igen för att sätta mig på träningscykeln.
Har ej så bra kondition som det är just nu, men jag kör på tills jag inte orkar mer.

Hoppa in i duschen och sedan sätta mig ned för att äta min frukost, som består av 2 skivor grovbröd samt ett glas minimjölk.
Göra ved håret och så vidare och bege mig till plugget.
På lunchen blir det oftast att cykla hem för att ta något snabbt mellanmål, som en appelsin och en lätt youghurt.

Efter skolan (slutar väl oftast runt 15.00 tiden) blir det att cykla hem och stoppa i mig något till lunch. Hade tänkt mig nudlar och någon frukt eller kanske en skiva grovbröd med en sallad till?
När maten har sjunkit ner så påbörjar jag mitt träningspass. Här följer jag rakt av matti's hantelschema (som ni hittar under "länkar") och lägger till magträning på A schemat.

Efter mitt träningspass gör jag mina läxor, om jag har några, annars blir det väl att sätta sig vid datorn ett tag eller se på TV.
Framåt 18.00 tiden blir det kvällsmat och då hade jag tänkt mig lättare husmanskost, som t.ex. julbingo's köttfärs recept, makaroner och kyckling eller något liknande. Mat att skippa är? Korv vet jag men är köttbullar okej? Och kan man ha ketchup på?

När jag har ätit min kvällsmat så är det troligast att jag sätter mig en stund vid datorn igen, för att en stund senare gå ut en stund och snacka med någon polare.

Det är en Måndag för mig, en Tisdag ser likadan ut men då är det vilodag. Dock så tänker jag ändå ha min motionsträning varje morgon, oavsett dag.

Mina frågor vart;

- "Hade tänkt mig nudlar och någon frukt eller kanske en skiva grovbröd med en sallad till?"
- "Mat att skippa är?"
- "Korv vet jag men är köttbullar okej?"
- "Och kan man ha ketchup på?"

Gjorde så för att ni inte skall missa något! Vill hemskt gärna ha svar på allt! ;)
Frågor att tillägga är även:

- Vilken husmanskost är okej att äta och vilken är inte?
- Hur kan jag göra min husmanskost lättare?
- Är proteintillskott nödvändigt efter varje träning?
- Om ovanstående besvaras med "ja"; vilket ska jag köra på? Och vart jag jag köpa det?

- Mer vikter, större muskler. Hur mycket vikt skall jag börja med på mina hantlar? Och när skall jag öka och med hur mycket??
- Magträningstips? Sit-ups fungerar men finns det mer?
- Gör träningen verkligen mer innan frukost? Och varför skall jag ta ett glas vatten innan?

Om jag håller på så här till Jul nu och håller det stenhårt, kan jag då räkna med att ha fått väck all min övervikt och även börjat påbygga en fin kropp?
Är ca 186 - 187 och väger 102kg just nu. Julbingo's resultat är verkligen något jag vill sträva efter. Om det är något jag måste ändra i min kost/träning så säg gärna till för jag vill att det skall gå så fort som möjligt!

Jag tackar er alla så mycket på förhand, ni har hjälpt mig otroligt mycket hittills! Nu är det bara en liten bit kvar! ;)

Ha en fortsatt trevlig kväll, för er som är nattsurfare! :)

Ingen alls? :(

Ett sista rop för hjälp... ! ;-)

Registrerad: 2003-04-24

Kör på ketchup du!

100 visningar, 2 rop efter hjälp och det svaret är vad du har att erbjuda?
Tydligen är inte forumet fullt med trevliga och förståndiga människor.

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Jag har bara slarvat igenom allt du skrivit, men ett enkelt råd är: skriv frågorna på sätt " " runt frågan och så kommer det mesta fram, kan du skriva så mycket här sä kan du ju leta lite själv.. jag tror det är anledningen till att folk inte svarat här..

Det är för grundläggande frågor..
Leta lite själv, så kommer du hitta svar på allt.. och har du nåt finlir kvar så kommer folk säkert hjälpa dig här..
Men som sagt leta själv, det finnns massor med info först innan du behöver ställa dom frågorna.. Folk orkar inte svara på samma frågor varje dag..
Leta även här, det finns en sök funktion.. Lycka till..

//Hult, i all välmening...

Registrerad: 2003-04-24

Hehe, det var väl ungefär allt jag kunde svara på :) Kan skriva vad jag tycker om det andra, men tar inget ansvar.

- "Hade tänkt mig nudlar och någon frukt eller kanske en skiva grovbröd med en sallad till?"
Nudlar tror jag inte är bra, rätt fet mat med mycket kalorier för det lilla man får i sig.

- "Mat att skippa är?"
Kommer inte på något, kanske nudlar.

Köttbullar är säkert okej, bara man inte överdriver. Jag äter köttbullar iaf, fast oftast kycklingköttbullar. Kycklinghamburgare är även gott.

- "Och kan man ha ketchup på?"
Jajamensan!

- "Vilken husmanskost är okej att äta och vilken är inte? "
Ingen aning, ät allt med måtta.

- "Hur kan jag göra min husmanskost lättare?"
Stek inte i smör/margarin. Använd inga feta såser.

- "Är proteintillskott nödvändigt efter varje träning?"
Nödvändigt och nödvändigt, det är nog bra att ta det iaf. Men missar man det någon gång gör det nog ingen skillnad.

- "Om ovanstående besvaras med "ja"; vilket ska jag köra på? Och vart jag jag köpa det?"
Vet inte.

- "Mer vikter, större muskler. Hur mycket vikt skall jag börja med på mina hantlar? Och när skall jag öka och med hur mycket??"
Det beror på hur mycket du orkar, satsa på 3*10 i början. När du orkar alla 10 reps i alla 3 set så kan du öka vikten lite till nästa gång. Öka med 2.5-5kg beroende på vilken muskelgrupp du tränar, prova dig fram.

- "Magträningstips? Sit-ups fungerar men finns det mer?"
Slarvar själv med magen, men det finns ju den där man ligger på en bänk och håller händerna "bakom" huvudet och lyfter benen upp mot taket. Sen kan man även sitta på en bänk och luta sig lite bakåt och ha benen fram utanför bänken och göra "benlyft/situps".

- "Gör träningen verkligen mer innan frukost? Och varför skall jag ta ett glas vatten innan?"
En del säger att det förbränner bättre före frukost och en del säger att det inte spelar någon roll. Det viktigaste är nog att du tränar när du tycker det passar dig. Kommer inte ihåg varför det var bra att dricka vatten innan, men har läst om det någonstans. Någon annan kanske vet.

Se ovan för anledningen till att jag inte svarat, svamlar bara. Vet inte direkt något om det du frågat.

Registrerad: 2003-08-16

Nej, nudlar är inte så bra. Ät hellre pasta som du kokar lång tid, helst 12 min eller mer. Och den ska kokas "al dente". Detta pga GI. Grönsaker kan du äta hur mycket som helst, utom avokado.
.
- "Mat att skippa är?"
Allt som är för fett. Allt animalistkt fett. Snabba kolhydrater.

Nej, köttbullar innehåller 16% fett, det är alldeles för mycket, dessutom animaliskt fett. Välj kycklingfilé, renskuret kycklingkött, skinka, torsk, äggvita, tonfisk, skaldjur, lövbiff.

"- "Och kan man ha ketchup på?"
javisst

"- Vilken husmanskost är okej att äta och vilken är inte? "
All mager husmanskost är okej, all fet sådan bör du skippa. Kolla GI.

"- Hur kan jag göra min husmanskost lättare? "
Välj magra råvaror med lågt GI. Stek fettfritt i teflonpanna, alternativt i minimalt med oliv- eller rapsolja.

-" Är proteintillskott nödvändigt efter varje träning? "
Nej. Du kan likaväl äta mat med mycket protein.

"- Om ovanstående besvaras med "ja"; vilket ska jag köra på? Och vart jag jag köpa det? "
Kanske vill du ha pulver för smidighetens skull (jag har det innan morgonpromenaden). Köp på nätet, gymgrossisten har bra utbud till bra priser. Du behöver inte köpa det dyraste, var bara noga att läsa vad du får för pengarna. En del av de billigare innehåller mindre protein.

"- Mer vikter, större muskler. Hur mycket vikt skall jag börja med på mina hantlar? Och när skall jag öka och med hur mycket?? "
Öka när du orkar. När du klarar 3x10 reps med en vikt kan du öka ett snäpp.

"- Magträningstips? Sit-ups fungerar men finns det mer?"
Crunches är egentligen tillräckligt. Magen är inte svår att träna. Benresningar kan du göra om du vill. Det svåraste brukar vara att få den fettfri, dvs deffad. Men då är ju kosten det viktigaste.

"- Gör träningen verkligen mer innan frukost? Och varför skall jag ta ett glas vatten innan? "
Ja, det beror på att kroppen efter sömnen inte har någon lagrad energi i musklerna att använda, därför går man direkt på kroppsfettet om man promenerar på fastande mage. Vatten måste man dricka innan för att blodet ska flyta bättre vilket är en nödvändighet för att kunna forsla fram frigjort fett så att det kan förbrännas. Man har vätskebrist på morgonen eftersom man inte druckit något på natten. Vattnet ger helt enkelt bättre fettförbränning.

"Om jag håller på så här till Jul nu och håller det stenhårt, kan jag då räkna med att ha fått väck all min övervikt och även börjat påbygga en fin kropp? "
Det beror på. Det går inte att svara på generellt, det är så många faktorer som spelar in. Men kör du så det ryker!!

"Om det är något jag måste ändra i min kost/träning så säg gärna till för jag vill att det skall gå så fort som möjligt! "
Glöm bort ordet husmanskost!! Svensk husmanskost är i regel alldeles för fet och tung för dagens moderna samhälle. Tänk hellre asiatiskt med bra fettkällor, mycket protein och grönsaker.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB