Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Martas viktdaggis

Registrerad: 2004-11-07

Tjenare

Vill försöka tappa 8-10 kg, dvs de som jag gick upp under sommaren (i år).
Är 1, 54, väger 50 kg. Mitt problem just nu är att jag dras med jojo-viktupp/nedgångar. En liten kolabit i munnen (som jag "råkat ta"), så är det kört, eftersom jag oftast har hållt ett mer el. mindre strikt matschema under två veckor ... Så, så ser det ut ungefär. Och jag VILL inte ta den långsamma vägen, den funkar inte i vilket fall. Jag tappar motivationen - utan ett lagom hårt program som ger resultat på relativt kort tid passar lite bättre för mig. Ska bara ha karaktären för det, och det är därför jag är här. Detta funkar, det går ... tja, BRA. (bara jag inte får i mig nått socker som jag har svårt för [beroendeframkallande]).
Den trettonde november vägde jag t.ex. 48 kg; två kg på en vecka hade jag gått ned... (kanske var det bara vätska men ändå) märk min glädje uppe på vågen! Men så nu i fredags ... vad det tsk:en lightglass el. vad var det? Hur som helst visar vågen 50 igen ... Nåja, tur att det rör sig om 2 kg och inte mer. Men vill för guds skull inte gå upp mer.  ... Förstår Paolo Roberto som snackar om lättretlighet och om att må dåligt av sin viktuppgång. Onyttig mat gör verkligen skillnad - och tvärtom - bra mat mår man BRA av. Tänk att det ä r en sån skillnad ändå! Hur som helst, är det svårt att komma ur sötsnaskande när man väl har börjat. Men jag är så sur och missnöjd över mina extra tio kilon!

Idag erkänner jag att jag har haft en Nej-dag ... men en sak iaf - Jag har träningscyklat en timme också, och det är ju bra...

Hoppas bara att jag kan börja på rätt ände i morgon. Idag känns det svårt men imorgon som sagt... Då börjar jag med min viktdagbok, tänkte jag. Bra med draghjälp från viktforum.
En hälsning till alla, syns imorrn.

Kram/  Marta

Från: Rågsved

Det där med sockerberoende är ju en svår sak som du kanske behöver medicinsk expertis eller åtminstone kontakt med andra som har samma problem. Ett ställe där det finns ett Forum med många sockerberoende är Netdoktor.
[url=http://overvikt.netdoktor.passagen.se]

Fö är det enda tips jag kan ge det som har hjälpt mig och det är att börja dagen med ett protein tillskott. Det kändes i alla fall för min del som att det var lättare att hålla igen på portionerna och småsnaskandet på kvällen. Har gått ner 7 kilo på 6 veckor nu. Sen är det ju till syvende och sist kalorier in kontra kalorier ut som avgör om du går ner  eller inte, men det visste du utgår jag ifrån. Problemet är ju ofta att hitta blansen så att ekvationen stämmer också.

tjabba!

Tillbaks igen!
Tack för ditt svar, Perre, har följt ditt råd. Från att ha haft 0 forum har jag två bra, hihi! Ja, "den som inte söker ... " Och jag behöver draghjälp.

Idag har jag varit ute hela da'n, så det har blivit litta lite i matväg...

Kl. 8:00

2 tallrik soppor med köttfärs och grönsaker
1 knäcke med omega-3smör och räkost
1 stort glas (som två glas) vatten med äppelcidervinäger

Kl. 10:00

1 halv frukostfralla (bakad på fullkornsmjöl)
Lite smör
Ost
1 thé

Kl. 18:00

3 knäcke med
smör (se ovan)
räkost och
tonfisk (vattenlager)
En skål honungsmelonyoghurt, 0,5 % (2 dl)

Ska snart få i mig nått mer i kväll ... 

Hälsningar, Marta

Från: Rågsved

Kul att höra. Många som vet vad du snackar om där. Jag använder Netdoktor för att hjälpa mig deffa, men det finns alla sorters vikt minskare där och alla har något att ge.
Glöm bara inte att all viktminskning, oavsett vilken metod, bör kombineras med motion eller träning av något slag. Detta för att minst bibehålla muskulaturen så att vi bara tappar fett, helst. Sen kan det ju var som så under vägens gång att vi hittar nya hälsosamma intressen.
Lycka till.

Hej igen

Avslutat min dag matmässigt med:

1 dl keso
c 20 räkor
½ burk tonfisk i vattenlager
skivad lök
1 glas sojamjölk

... nu har jag säkrat proteinbehovet för idag.

Träningen är viktig, jag vet. Eftersom jag inte har möjlighet att träna på gym just nu så cyklar jag på träningscykeln där hemma 1 h, eller joggar. Nu har det snöat en del och det är halt och så, så det lär bli inomhusträning framöver. Huvudsaken är som du sa innan att man håller kalorikontot i schack.

Marta :-)

Registrerad: 2004-11-04

hej mitt sockersug försvann nästan helt när jag började äta krom. Ett litet råd bara hoppas det funkar kram

hej

Har testat krom och tyvärr hjälper det inte så värst mycket. Lite kanske det gör ... men när de värsta sugen kommer hjälper inget - bara riktigt bra karaktär, skulle man väl vilja tillägga - men vart flyger den sin kos när man väl står där framför en doftande vaniljbulle typ? :-)

Goda vanor kanske svaret?

Marta

halloj

Är inne på andra Nästan-sött-fria-dagen. Har förstås ätit en påse Viktväktarnas apelsinkarameller (iof med annat socker än det vanliga) men ändå. Rekommenderar inte att äta en hel påse - man svullnar upp efteråt!

Min dag matmässigt:

10:30

2 glas Jordgubbssmoothie

14:30

Halv port. lasagne, ½ morot, 2 kiwi, 1 tsk lightglass

17:00

1 påse Viktväktarnas apelsinkarameller

20:00

Två morötter

22:00

2 skålar lins- och korvsoppa
2 knäcke med smör (40%) och räkost

Hälsningar, Marta

Oj vad dött det verkar här inne i forumet! Är jag enda tjejen? Här följer min dag matmässigt:

Frukost, 7.45:

En skål á 2 dl honungsmelon yoghurt, 0,5 %
2 knäcke med Omegasmör (40%) och räkost (17%)
Glas vatten

Lunch, 13.45:

Två skålar korv- och grönsakssoppa
3 knäcke med smör och räkost
1/5 burk tonfisk
Skivade tomater
1 kiwi
1 klementin
Glas vatten

(Nån timme senare; en liten tugga bountychoklad)

Mellanmål, 17.00:
två stora morötter

Snacks, 20.30:
Nötter, några dragerade mandlar

Mellanmål: 22.00:
125 g sojayoghurt, frukt (104 kcal, 13, 7 g kolh)

Litet kvällsmål, 23.00

3 msk keso
½ burk tonfisk
Örtthé

Ingen träning idag. Har inte orkat el. haft tid. Har siktet inställt på fredag. Det betyder en timmes cykelträning. Ja, nu har jag sagt det så nu får jag göra det!

Natti, M.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-09-11

Har du märkt någon skillnad i vikten på kroppen? Eller intensiviteten på träningen?

Hej

Nä, inte viktmässigt. Och träna har jag inte hunnit göra sen jag kom upp i 50 kg igen (jo-joeffekt). Jag känner mig "tunnare" men det kan inte bero på annat än förlorad vätska. Det är för kort tid att säga nått ännu...

soliga/Marta34 (som måste gå o lägga sig nu)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB