Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hjälp att styra upp mitt kost och träningsprogram

Registrerad: 2004-11-09

Hej, hej!
Jag är en tjej på 24 år som gärna skulle vilja ha hjälp med att ändra min kroppssammansättning. Jag har tidigare gått ned 9 kg, men trots en striktare kosthållning och träning så händer det numera inte mycket med min vikt. Har gjort en kroppsmätning som visade på strax över 30% fett och 28,5% muskler. Jag vill förstås sänka fett% och öka i muskel%. Mha min personliga tränare har jag höjt muskelmassan något, men jag tycker att resultatet är alldels för dåligt med tanke på att jag dessutom råkat" få högre fett%. Suck!

Lite fakta om mig och vad jag tränar och äter:
24 år, 170 cm, 63 kg, stillasittande jobb.

Träning: 2 styrkepass, 2 konditionspass, 1 tim simning per vecka

Frukost: 40 g Allbran, 2 dl Minimjölk, 20 g Päron, 110 g hembaktbröd (inget vetemjöl, socker, med rågkross, hasselnötter, solrosfrön, linfrön och psyllisfrön), 2 skivor kalkon och 2 skivor tomat samt 1 tsk fiskolja.

Mellanmål: 50 g Valio Cottage cheese (0,3% fett, 18% protein 2% kolhyd) 30 g päron, 1 skiva hembakt, 1 skiva kalkon.

Lunch: 50 g Fettucini med ägg (pasta) 75 g tonfisk, 125g kesella, champinjoner

Mellanmål: 150 g Valio + 100 g päron, 1 skiva hembakt, 1 skiva kalkon med tomat

Efter träning: 250 ml Gainomax

Middag: omelätt på 4 äggvitor, 2 gulor, champinjoner och sallad, tomat, gurka, äppelcidervinäger.

Träningsdagar brukar jag ligga på ca 2100 kcal med 38E% protein, 18E% fett och 44E% kolhyd, andra dagar på ca 1800 kcal. Förutom på min ätardag då förstås!

Mycket tacksam för hjälp/tips om hur jag når bättre resultat med min minskning i fett (och ökning i muskler).

Registrerad: 2004-11-10

Hej!
Jag tycker att du ska börja gå morgonpromenader eftersom detta är jätte effektivt! Börja med att gå 3 ggr i veckan ca 60 min. Sen kan man, om man orkar, öka passets längd till 90 min. Morgonpromenader är jobbigt i början men sen blir man nästan lite beroende:) Man blir dessutom piggare resten av dagen. Drick kaffe och några glas vatten innan.
Lycka till!
/Tilda

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-09-11

Efter träning: 250 ml Gainomax

Den tycker jag att du ska byta ut mot något riktigt proteintillskott då det är bättre samt BILLIGARE.

Räknade ut att din kropp förbränner ca 1420 kcal om dagen för att dina funktioner i kroppen ska fungera. Sen får man ju lägga till lite då man rör på sig eller bara sitter ner och konsentrerar sig på något.  Jag tror att du äter en aning för mycket för att din kropp ska förbränna fettet.

Så antingen rör dig ännu mer. Eller sänk matintaget. Fast det bästa hade vart om du går lite av varje.

Tiilda: Tack för rådet, hade funderat på att böja med det ja. Ska börja så fort influensan ger sig...

Lill_biffen: Det kan stämma, jag har höjt intaget under en period för att jag misstänkte att min kropp gick på svält och vägrade släppa ifrån sig någor fett. Men jag ska ta bort några mackor och skära ned till1600kcal och 1900 per träningsdag. Hur låter det?

Gainomax beror mest på att keso,kesella blir dåligt av att ligga i väskan i 2 timmar. Någon som har något tips på billigt och bra mellanmål direkt efter träning?

Registrerad: 2004-10-03

Britney, Hur gör man för att räkna ut sin muskelmassa och fettmassa?

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-09-11

skära ned till1600kcal och 1900 per träningsdag. Hur låter det?

Låter bättre. Lägg gärna in frukt. Det kan du äta hur mycket som hellst. Förutom bananer, för mycket kcal i dem.

Jansson: Jag har gjort en kroppsmätning mha bioimpedans, vilket innebär att man leder (lite) ström genom kroppen. Pga att fett, muskler och vatten har olika reistans så kan man beräkna sammansättningen i kroppen. Såna mätningar går att göra på de flesta stora gym som t ex Sats.

lill biffen: Bra, då ska jag göra så. Mycket frukt är bra. Det blir en del kiwisar och apelsin nu när jag har influensa... Suck.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB