Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Recept på tonfisk?

Från: Stockholm
Registrerad: 2004-10-03

Hej!

Hittade en del recept på tonfisk när jag sökte här på hälso.info, men ser gärna fler. Har ni något tonfiskrecept (ett gott sådant) kan ni vill berätta om det?
Söker allra helst olika typer av tonfiskgrytor.

Från: Luleå
Registrerad: 2004-08-05

Jag har några gånger gjort 'sushi' med tonfisk på burk, något som jag tycker är en bra lunch. På rå fisk är godare och inte lika torrt, men om man får välja på ingen sushi och den här varianten så är det inget snack om att det funkar bra med burkfisken. Om man tycker det är läskigt med rå fisk så är det ett bra sätt att ändå få testa på konceptet, det funkar även bra med crabsticks, helt vegetariska eller med räkor.

Koka sushiriset enligt instruktionerna på paketet, låt det svalna till dess det iaf är så pass svalt att det går att ta i det utan att bränna sig. Pressa ut ett lager ris på sjögräsrullarna (kanske 0,5cm högt) spara 1-1,5 cm i nederkant, så det blir någon del att 'limma' med. Fukta fingrarna när du håller på med riset så fastnar det inte lika mycket.

Smeta lite wasabi på mitten av riset, lägg på tonfisk, avocado och morotstavar - fukta nederkanten - rulla ihop med hjälp av bambumatta eller kökshandduk, pressa ihop till bra form och slå sen in rullen i plastfolie - in i kylskåp ett tag så den svalnar lite.

Skär upp lagom tjocka bitar (1cm) så att de går att få in i munnen hela. Blanda japansk soja och önskad mängd wasabi i en tesked, servera den inlagda ingefäran - doppa sushin i sojablandningen. Sketagott!

Ett tips är att mäta upp tonfisk och ris på förhand, så att det primärt inte blir brist på protein.

Grejerna finns numera att köpa i de flesta butiker, till och med i Luleå, så numera behöver man inte vända sig till asiatiska butiker för att få tag alla goda tillbehör.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB