Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Som gammal cola drickare som nu har lagt av helt med det blir jag fortfarande lite sugen ibland, men köper då hem en tab-xtra istället. Tycker nästan den är godare nu faktiskt. Men till saken. Om man läser på etiketten på flaskan står följande:
Sockerfri
Näringsvärde per 100g:
Energivärde mindre än 5kJ
Protein 0g
Kolhydrater 0g
Sockerarter 0g
Fett 0g
Mättat fett 0g
Kostfiber 0g
Natrium 0g
Började tänk lite när jag läste, och vad är det man trycker i sig egentligen? Låter ju nästan som någon suspekt farlig blandning av vatten och slaggprodukter eller något. förutom de vanliga läskingredienserna ( good old E211) så innehöll det aspartam också, något jag bara hört kanske kan vara dåligt. Någon som vet "hemligheten" bakom tab? ;)
Protein 0g
Kolhydrater 0g
Sockerarter 0g
Fett 0g
Mättat fett 0g
Kostfiber 0g
Natrium 0g
Ärligt talat vet jag faktiskt inte, men kan det inte vara så att dom avrundar ganska friskt? Som sagt, jag vet inte. Men jag vill också gärna veta, är det någon som är upplyst? =)
rdi är 40mg/kg kroppsvikt /dag. I förhållande till vanligt socker så är det 200ggr sötare därför diebetiker inte ska dricka läsk med aspartam i. men hur som helt inget farligt med aspartam viss forskare tror att det kan vara en orsak till ökad förekomst av hjärntumörer men det är inte en allmänt accepterad åsikt.