Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kostprogram

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-10

Hej
Jag är lite nyfiken på ett sk kostprogram och undrar om det är ngn som testat ngt som är bra?
Jag tränar 4-7 ggr/vecka, 4 ggr styrka och 2-3 spinning och försöker följa GI indexets kostråd för att mitt blodsocker ska vara så jämnt som möjligt över dagen.  Därför tycker jag att ett kostprogram vore ultimat men jag vill ha ett som man kan få så mycket information ut från som möjligt men även att det är lite "intelligent" dvs kolla vad man ätit dagen innan och kan kopiera det istället för att skriva in på nytt...
Förslag mottages tacksamt
Tack på förhand Stella

Administrator
Registrerad: 2002-02-23

Personligen föredrar jag Kosttränaren (som ser ut så här) men det populäraste programmet på marknaden är väl Hälsovakten (det ser ut så här). Jag gillar Kosttränarens gränssnitt, jag tycker att det är väldigt lätt att se vad man har ätit. Hälsovakten lär visst ha en större livsmedelsdatabas, men jag har inte stött på några problem med Kosttränaren (kanske för att jag alltid äter samma saker. ;) ).

Båda programmen är helt okej.

Det finns en demoversion av Kosttränaren på coop.se. Hälsovakten hittar du på halsovakten.se

Registrerad: 2003-01-29

Matti, kan man i Kosttränaren se vitaminer och mineraler och fördelningen mellan mättade och omättade fetter?

Administrator

Genom att klicka på rubrikerna ("fett", "vitaminer", "mineraler") i den högra kolumnen kan man få mer info. När det gäller fett så ser man inte fördelningen, utan de exakta mängderna av mättat, enkelomättat och fleromättat fett.

Registrerad: 2003-01-29

När det gäller fett så ser man inte fördelningen, utan de exakta mängderna av mättat, enkelomättat och fleromättat fett.

Det låter ju bra! Jag har irriterat mig lite på Hälsovaktens "procent av rekommenderat intag" - jag vill gärna veta exakta mängder i stället, för HV:s standardrekommendationer skiter jag ändå i.

Från: Falköping
Registrerad: 2003-07-31

tjohopps, jag har precis laddat hem kosttränaren och tänkte börja använda det för att lite mer seriöst kontrollera vad jag äter.

När man startar programet så ska man skapa en ny "profil" där man ska ange hur mycket av den dagliga energin som ska komma från fett, samt hur mycket kcal man ska få i sig på en dag. Hur mycket är optimalt för en 189cm lång kille som väger 75kg, vars kropp består av alldeles för mycket fett och för lite muskler? Jag vet att jag hjar det svåra uppdraget framför mig att förbränna fett samtidgt som jag bygger muskler men iom att jag tog studenten i i sommras och bara ska jobba 2 dagar i veckan nu i höst-vinter så har jag gott om tid att lägga på träning/mat. Jag tränar styrketräning mån-ons-fre samt kör ungefär 40min löpning på söndag.

mvh, en som inte vet :)

Administrator

När man startar programet så ska man skapa en ny "profil" där man ska ange hur mycket av den dagliga energin som ska komma från fett

25-30%

Hur mycket är optimalt för en 189cm lång kille som väger 75kg, vars kropp består av alldeles för mycket fett och för lite muskler?

Eftersom du tränar rätt mycket och du verkar vilja lägga på dig muskler kan du satsa på ett ganska högt kaloriintag.

Grova siffror för viktuppgång: 33-44 kcal / kg kroppsvikt / dag

Så, om vi tar 40 kcal / kg kroppsvikt så blir det:

75 kg * 40 kcal = 3000 kcal / dag

Är inte risken att jag istället lägger på mig fettkilon om jag äter så mycket kalorier?

Det är visserligen sant att jag vill lägga på mig lite muskler, men jag är inte alls den som strävar efter att bli mr.olympia or whatever. Däremot tänkte jag fixa en schysst mage&bröst samt lite mer biffiga överarmar till beach-04 :)

Administrator

Är inte risken att jag istället lägger på mig fettkilon om jag äter så mycket kalorier?

Visst. Men du väger 75 kg. 75 kg är ingenting vid din längd. Satsa på lite muskler nu. Hösten och vintern är på väg, du kommer ändå att ha tjocka vinterkläder på dig. Fettet kan du oroa dig för när det blir vår.

men jag är inte alls den som strävar efter att bli mr.olympia

Coleman har ett BMI på 42 off-season. Du skulle behöva lägga på dig 75 kg, du skulle behöva fördubbla din kroppsvikt, för att ha ett BMI på 42. Bara för att ge dig lite perspektiv på det hela - även om du går upp 10 kg så klassas du fortfarande inte som överviktig enligt BMI. Oroa dig inte för att lägga på fett i det här stadiet. ;-)

Använd resten av det här året för att äta ordentligt. Efter årsskiftet kommer du ändå att ha 4-5 månader till sommaren. Med ett vettigt träningsupplägg hinner man minska 8-16 kg på 4 månader utan att förlora alltför mycket muskelmassa.

Registrerad: 2003-08-04

Jag blev nyfiken på Kosttränaren men lyckades inte ladda hem den. Jo hämtningen lyckades stod det men det gick inte att öppna. Hmm, får ta hjälp av maken, jag är ett datapucko.

Jag väger 75kg nu ja, efter att ha tränat & ätit relativt strikt hela sommaren.. innan sommaren vägde jag 84kg och jag har extremt lätt för att gå upp i vikt. Visserligen har jag aldrig tränat innan den här sommaren, men jag har alltid känt mig som fet, även om jag kanske inte har varit riktigt fet och det är därför jag är orolig för att lägga på mig för mycket, tänk om jag inte lyckas gå ner det igen.

jag måste väll dock säga att jag har fått lite respekt för dig efter att ha läst lite posts å antar att du vet vad du snackar om.. nu kommer problemet, jag har försökt att lägga upp det så att jag får i mig sådär jaevfla mycket kcal per dag, men det går inte! :)

Här har du mitt mycket tappra försök:
http://www2.hemsida.net/slobban/kost.jpg

Ge mig gärna hjälp vad jag ska ändra.

tack&kram

notera att efter träning tar jag protec & mjölk (står längst ner) och då tillkommer ungefär 300kcal och 40g protein.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB