Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
För intet så länge sedan fick jag rådet av en vän på andra sidan riket att införskaffa mig ett redskap, som starkt påminner om Ab-slider på TV-shop. Man är nere på knä och rullar framåt, men fjäder saknas i denna version och du drar själv tillbaka redskapet, som jag tyvärr inte kan beskriva utförligare. Hur som helst så har jag använt det ett tag nu och börjar tveka över hur pass effektiv det egentligen är. Visserligen känns magen något mera spänd, men sit-ups verkar effektivare. Av detta har jag dragit slutsatsen att jag använder det på fel sätt. När jag köpte det så stod det endast att man skulle gå ner på knä, sträcka ut sig så långt som möjligt, med raka armar, och rulla tillbaka.
Någon som hört annat eller vet ett effektivare sätt att arbeta med detta redskap?
Hej
Jag misstänker att jag vet vad du menar. AB-slidern finns i simpla versioner som bara är ett hjul med en pinne igenom.
Det viktigaste du bör tänka på är att inte böja dig i midjan när du drar tillbaka. För att belasta magen på bästa sätt så bör du nog vara rak i kroppen från knäna till axlarna. Låt armarna arbeta när du drar dig tillbaka upp. Magen får sin träning av att hålla kroppen rak.
Det kan vara lite svårt att beskriva men gör man det rätt så tycker jag att det kan vara hur effektivt som helst. Personligen så brukar jag kompleter "ab-slidern" med olika formeer av sit-ups.
Hoppas att det hjälper.