Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan!
Jag har nu tränat styrketräning hemma varannan dag och cyklat varje dag på min träningscykel. Hittills har allt gått jätte bra och jag är verkligen nöjd. Dock så får jag hela tiden höra saker som "min kompis gick ned 6kg på en vecka genom att bara jogga" samt av mor min "din morbror rasade i vikt på bara några veckor geno matt jogga varje dag och äta rätt", så nu börjar jag bli misstänksam och intresserad av jogging.
Först vill jag citera okc: "Jag har kompisar som påstår att man inte bränner något fett om man springer en halvmil utan först efter en mil då alla kolhydrater förbrännts.. de menar dock att om man går i snabb takt så går kroppen direkt på fettreserverna."
Stämmer detta? Någon sade att "ja" det tar längre tid, men ni svarade inte angående det där med en halv mil och en mil. För jag kommer aldrig att orka en hel mil!
Sedan så undrar jag;
1. Stämmer det att man verkligen kan gå ner mer än 2-3 kg per vecka genom bättre kost, jogging & stryketräning? Jag fokuserar mig enbart på att förlora fett och inte på att bygga muskler!
2. Måste man jogga i intervaller för att det skall fungera? Isåfall hur länge och hur går man tillväga exakt? (hur gör man?)
3. Spelar det någon roll om jag joggar runt 11 tiden? Går sommarskola (dessvärre) just nu, går upp klockan 7 och kommer hem runt 11 tiden. Vilket faktiskt är bra för jag brukar annars lägga mig 04.00 och vakna 13.00 och jag vet att sömnen påverkar kroppen och träningen!
4. Spelar det någon roll om marken jag joggar på är plan eller ej? Har en skog en bit ovanför huset, men den är inte direkt helt plan utan innehåller småbackar som har skapats av barn/ungdomar, som har kört motorcross och cyklat där! Handlar dock ej om 2 meter höga kullar utan kanske en halvmeter - meter.
5. Går det bra att jogga på morgonen, träna på eftermiddagen, spela lite basket då och då under dagen och sedan ut och gå på kvällen?
Det enda jag har i syfte att göra varannan dag är styrketräningen då, så det blir jogging och promenad varje dag medan styrketräning är varannan dag och basket är lite då och då. Funkar detta för att förbränna fett? (menar så att jag inte kör på för hårt så inget händer)
Vore evigt tacksam för bra svar på _alla_ frågorna, om ni har tid!
Vet att datorn ej lockar nu såhär på sommaren! Tack på förhand!! :-)
Stämmer detta?
Nja. Om du menar att du totalt skulle bli av med mer fett genom att gå istället för att springa så stämmer det inte. Att fett används som primär energikälla under lågintensiv aktivitet är irrelevant. Det spelar ingen roll om du förbränner kolhydrater eller fett när du tränar.
Viktnedgången kommer att bli lika stor oavsett vom du förbränner fett eller kolhydrater under passet.
Stämmer det att man verkligen kan gå ner mer än 2-3 kg per vecka genom bättre kost, jogging & stryketräning? Jag fokuserar mig enbart på att förlora fett och inte på att bygga muskler!
Ju mer fett man har att förlora, desto snabbare kan man gå ner i vikt. Om man som inte alltför överviktig går ner mycket mer än 1 kg / vecka så brukar i allmänhet en stor mängd muskler ryka med.. det är inte så smart att försöka gå ner i vikt snabbare än så.
Spelar det någon roll om jag joggar runt 11 tiden?
Det spelar ingen roll när du tränar.
Funkar detta för att förbränna fett?
Du förbrände fett när du skrev ditt inlägg. Du förbränner fett just nu, när du läser det här. Du förbränner fett när du sover. Att (för)bränna fett betyder inte något annat än att din kropp använder fett som primär energikälla, vilket kroppen gör väldigt ofta. Skapa ett kaloriunderskott = du går ner i vikt. Om du inte äter mindre än du förbrukar, kan du bränna hur mycket fett som helst utan att gå ner i vikt. ;)
Det är sannolikt att den träningsmängd du nämnde ovan får dig att hamna på ett kaloriunderskott, ja. Så visst, genom att träna så borde du gå ner i vikt. :)