Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hur många kalorier per dag?

Registrerad: 2003-06-04

Jag vill gå ner i vikt och undrar om någon kan hjälpa mig med hur många kalorier om dagen jag ska äta för det? Jag väger 115 kg och är 178 cm lång. Hade en lång sjukdomsperiod i höstas, fick en kronisk sjukdom och starka mediciner gjorde att jag inte orkade något på 3 månader, sov bort större delen av dygnet och det gjorde att jag gick upp mycket i vikt. Nu så är jag nästan tillbaka till ett normalt liv vad gäller ork och så. Jag tränar 5 dagar i veckan, har gjort det sen april och har gått ner en klädstorlek samt fått bättre kondition men har gått upp 3 kg sen dess. Så då måste det ju vara att jag stoppar i mig för mycket mat helt enkelt.

När jag tränar så kör jag 3 dagar i veckan kondition. Detta innebär 35 minuters intervallträning på cykel där jag bränner ca 240 kcal samt roddmaskin i 10 minuter. Sedan kör jag även situps med sidvridningar, benlyft samt vanliga situps, 3*10 på respektive övning.  När jag tränar styrka 2 dagar i veckan så värmer jag upp på cykel 10 minuter, sen kör jag fram och baksida lår, 3*10, överkroppen 4 olika övningar, 3*10 på respektive övning samt magövningar som ovan.

Har tänkt att förändra min mathållning, ska gå över till magrare pålägg, rökt skinka och nyckelhålsmärkt ost borde ju vara bra? Jag brukar äta 2 smörgåsar på morgonen med Lätta(som jag i fortsättningen skall skippa) och pålägg. Till det en kopp te och lättyoghurt på 0,2% fett. Sen brukar jag träna på förmiddagen. Sen brukar jag äta mat till lunch och det är  vid denna måltid jag inte äter så bra. Ska börja köra tallriksmodellen och bara en portion mat i fortsättningen, nu har jag oftast inga grönsaker till eller så. Sen ska jag försöka äta middag och kvällsmat. Hur bör jag fördela mitt kaloriintag mellan dessa måltider?  Jättetacksam om någon vill hjälpa mig, för jag är inte så hemma på det här med kaloriintag och så.

Från: Luleå
Registrerad: 2003-07-27

jag orkar aldrig hålla på med att räkna kalorier osv.
jag försöker bara undvika väldigt fet mat..
vad tränar du, styrketräning eller motions träning?
om du promenerar, joggar så går du ner i vikt om du samtidgt äter nyttig mat.
om du styrketränar ökar du i muskelvikt

Registrerad: 2003-07-19

Jag vill gå ner i vikt och undrar om någon kan hjälpa mig med hur många kalorier om dagen jag ska äta för det? Jag väger 115 kg och är 178 cm lång. Sen ska jag försöka äta middag och kvällsmat. Hur bör jag fördela mitt kaloriintag mellan dessa måltider?  Jättetacksam om någon vill hjälpa mig, för jag är inte så hemma på det här med kaloriintag och så.

Hejsan!

Ett ungefärligt värde för det antal kalorier per kg kroppsvikt som du behöver för att behålla din nuvarande kroppsvikt:
Medelaktiv person 30 kcal/kg kroppsvikt. 30x115= 3450
Börja med att dra ned ca 500 kcal/dag
Om man förbrukar många kalorier (som vid hård träning) kan man antingen äta mer av allt på tallriken eller ersätta en del av grönsakerna med mer potatis eller bröd. Glöm dock aldrig bort mellanmålen.
Vill man minska på intaget av kalorier kan man minska allt på tallriken eller ersätta en del av potatisen och brödet med grönsaker.

Tallriksmodellen:
En dryg tredjedel med potatis, ris, pasta, couscous eller nudlar. 
En dryg tredjedel med grönsaker eller rotfrukter.
Kött, fisk, ägg eller vegetariskt alternativ (bönor, linser eller kikärter) i utrymmet som blir över. Ta en bit bröd och avsluta med färsk frukt.

Frukost (t ex havregrynsgröt, ägg, eller rågsmörgås)
Mellanmål (frukt, macka)
Lunch (enl tallriksmodell)
Mellanmål (frukt, macka eller proteintillskott)
Middag (enl tallriksmodell)
Kvällsmål (t ex kesella 1% sylt el fun light)

Lycka till!
Susanne

Hejsan!

Ett ungefärligt värde för det antal kalorier per kg kroppsvikt som du behöver för att behålla din nuvarande kroppsvikt:
Medelaktiv person 30 kcal/kg kroppsvikt. 30x115= 3450
Börja med att dra ned ca 500 kcal/dag
Om man förbrukar många kalorier (som vid hård träning) kan man antingen äta mer av allt på tallriken eller ersätta en del av grönsakerna med mer potatis eller bröd. Glöm dock aldrig bort mellanmålen.
Vill man minska på intaget av kalorier kan man minska allt på tallriken eller ersätta en del av potatisen och brödet med grönsaker.

Tallriksmodellen:
En dryg tredjedel med potatis, ris, pasta, couscous eller nudlar. 
En dryg tredjedel med grönsaker eller rotfrukter.
Kött, fisk, ägg eller vegetariskt alternativ (bönor, linser eller kikärter) i utrymmet som blir över. Ta en bit bröd och avsluta med färsk frukt.

Frukost (t ex havregrynsgröt, ägg, eller rågsmörgås)
Mellanmål (frukt, macka)
Lunch (enl tallriksmodell)
Mellanmål (frukt, macka eller proteintillskott)
Middag (enl tallriksmodell)
Kvällsmål (t ex kesella 1% sylt el fun light)

Lycka till!
Susanne

Hej!

Tack för svaret, nu känns det som jag har lite mer koll. Har börjat tillämpa tallriksmodellen vid lunch och middag och ska bli bättre på att äta mellanmål!
Tack för hjälpen!

Nu har jag kommit igång ordentligt. Jag har också börjat använda mig av Hälsovakten på nätet där det är lätt att räkna ut hur många kalorier jag stoppar i mig och hur mycket jag förbränner genom motion. Det underlättar mycket för mig som inte är så hemma på kaloriräknandet.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB