Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Grönt på gott vis...?

Registrerad: 2004-08-25

Hej!

Jag är ny här på forumet, har läst en hel del av era inlägg den senaste tiden då jag försöker gå ner i vikt genom att lägga om mina kost- och träningsvanor. Har just avslutat en Cambridgekur som var mitt sätt att kicka igång det här.

Jag skulle behöva öka mitt intag av grönsaker har jag förstått nu när jag läst en hel del om kosthållning de senaste två veckorna. problemet är att jag tycker inte om grönt bara som det är.
En grönsallad med sallat, gurka och tomat rakt upp och ner är SKITTRIST tycker jag. Däremot kan jag lätt äta samma saker med en balsamvinegrette på.

Har ni några tips på vart man kan hitta lite vettiga sätt att krydda upp och gotta till allt det gröna man har på tallriken? Jag har lunchat på lite fitnessrestauranger och dylikt ett par gånger och där har de alltid en diger salladsbuffé med massor av goda blandningar av bönor, linser, groddar m.m. tillredda på riktigt goda sätt! Skulle jag kunna göra sådana anredningar så skulle jag LÄTT kunna äta mycket mer grönt och tycka det var smaskens  =)

En liten parentes till, min akilleshäl är chips och snacks, finns det nåt gott (salt) jag skulle kunna snacksa på istället som är nyttigare? Jag har sneglat på saltade mandlar, skulle det kunna vara ett nyttigare substitut?

Tack på förhand!  =)

Registrerad: 2004-08-18

Ett tips på salta snacks som är lite nyttigare är rostade sojabönor. Smakar ungefär som jordnötter och är nyttigare än chips och dylikt. Har tyvärr ingen påse hemma just nu så jag kan inte berätta just HUR nyttigt det är, men nyttigare är det iallafall!
Mandlar (antar att du menar sötmandlar?) och rätt så nyttiga de med, innehåller iofs rätt så mycket fett, men till största delen är det nyttigt fett. Dessutom innehåller det gott om vitamin E (och andra vitaminer) som är en effektiv antioxidant, enligt hälsovakten kan oxidationsskador vara cancerframkallande...
Det höga fettinnehållet gör även att energiinnehållet är högt, per 100 g (1,5 dl):
608 kcal, 54 g fett (jepp), 13 g kolhydrater, 19 g protein.

I mina sallader brukar jag blanda ner t.ex. kikärter, rostade, stekta eller direkt från konserven, hemma-grodda groddar (lätt, står på paketet), t.ex. mungbönor, alfalfafrön osv., ibland blandar jag i lite stekt tofu för att få i mig mer protein.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB