Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

tunt skelett

Registrerad: 2003-07-20

Har tunna armleder som jag hoppas att lite styrketräning skall kunna bygga upp, men min brorsa hävdar att har man tunt skelett så går det inte att göra så mycket med.

Alltså min armleder var små förut men nu har dom blivit ännu tunnare av nån anledning, några kommentarer, tips?

Registrerad: 2003-07-19

Hur gammal är du samt väger?

Om man har smala armar/ben har inget med tunt skelett att göra (SÅVIDA man inte har nån form av diagnosiserad sjukdom), samma sak med uttrycket "kraftig benstomme"...
Uppbyggnad av skelett är beroende av en _väl_ fungerande hormonproduktion. Vid kraftig bantning, eller vid sjukdom t ex, anorexia kan följden bli en rubbning i hormonbalansen, ofta med utebliven menstruation och ägglossning som följd. Det i sin tur påverkar uppbyggnaden av skelettet.
Beträffande Osteoporos (benskörhet):
Mer vanligt att kvinnor får det än män. Detta beror främt på att män har större benmassa och en annan hormonproduktion.

Personer som ligger i riskgruppen till benskörhet är:
De som har ringa fysisk aktivitet (långvarigt sängliggande eller ingen motion)
Östrogenbrist (tidigt upphörande av menstruation eller bortopererade
äggstockar)
Rökning och stor förbrukning av alkohol och koffein (te, kaffe och coca cola)
Användande av cortisonpreparat
Rubbningar i ämnesomsättningen
Ärftlighet för benskörhet
Dålig kosthållning, framför allt för lite kalk och vitamin D

Magnesium har betydelse för ett starkt skelett (finns i skelettet 50-60 %). Samman med kalcium och fosfor arbetar det för att bibehålla ett starkt skelett. Men om vi äter för mycket kalcium, vitamin D, fosfor, protein och/eller fett kan det leda till minskat upptaget av magnesium.

/Susanne

Registrerad: 2003-07-20

ok, tack för svaret :)

Är kille, väger 70kg är 168 lång.

Jag har nog inte benskörhet, det ska vara att man får i sig för lite VItamin D då, vi får se om min kost o träning ger resultat annars hör jag av mig igen på detta forum.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB