Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Ja, då ska man börja igen... Med en skräckblandad förtjusning ska jag nu påbörja min deff. Har levt lite väl gott under vår och sommar och siktar nu på att gå ner ca 10 kg. Rimligt är väl att gå ner 1 kg i veckan, så det är det jag siktar på!
Har tidigare deffat väldigt lyckat, men då tränade jag inte lika mycket som nu så samma upplägg kommer inte fungera om jag vill fortsätta träna.
Min strategi är denna:
Frukost samt lunch byts ut mot måltidsersättare/proteindrink. Middag består av någon färdigköpt microrätt av den nyttigare sorten(laga mat är inte min grej under deffen, kan inte utsätta mig för den frestelsen). Mellanmål kesella, eller frukt.
Träningen tänkte jag köra 4-5 pass aerobics per vecka, ca 2 bodypump-pass, samt 5-7 stycken promenader på ca 10 km.
Så kom gärna med kommentarer och förslag!
Med vänliga hälsningar
Heleena
med så lite energi så undrar jag om du verkligen kommer att orka köra så pass mycket konditionsträning.
M V H
// MagnuM
Finns det nyttiga microrätter?, varför frukost lunch drink?, jag tycker att en stadig frukost är vettigare, tänk på att äta 6 gånger om dagen, 3 lagade och 3 drinkar är bra. Lycka till
Hejsan Helena, hoppas allt går bra för dig än så länge.
Ville bara slänga in ett tips: Ett vanligt misstag många tjejer gör när de börjar deffa är att de äter alldeles för lite. Det gör att man inte kommer orka hålla ut i mer än en vecka, dessutom gör det att din ämnesomsättning sjunker ordentligt.
För att du inte ska må pyton under din deffperiod tycker jag att du ska försöka äta ordentliga måltider - inte färdiglagat eller måltidsersättningar. De kan du använda som mellanmål. På en tråd i näringslära, som heter "mäta metabolismen" så har Lizard skrivit hur man räknar ut sitt dagliga energibehov. Ät INTE mindre än så mycket som kroppen förbränner i vila - det kommer inte löna sig med tanke på att du tränar så mycket. Se istället till att äta mer protein (gymgrossisten har billigt prottillskott), det gör att din ämnesomsättning inte kommer sjunka, snarare öka, och din fettförbränning blir effektivare. Ett tips är att steka massa kyckligfiléer, eller tillaga massa fisk på en gång, sen frysa in. När du ska äta är det bara att tina upp en kycklingfilé och koka lite ris eller pasta eller bara fixa lite sallad, det du tycker känns bäst. Då slipper du att bli frestad.
En annan grej är, att det är bäst att äta mest tidigare på dagen och sedan minska energiintaget (främst av kolhydrater) ju närmare kvällen det är.
Hoppas du får användning av mina tips, och kämpa på!